Ervaringen met Rizatriptan

Imigran (163 meningen)
Maxalt (163 meningen)
Zomig (46 meningen)
Sandomigran (45 meningen)

Migraine en de impact van DNA

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

08-08-2018 | Man | 46
rizatriptan (10mg)
Ik gebruik al 3nkek3 jaren Maxalt smelttabletten ivm migraine. Bij het opkomen van de hoofdpijn neem ik meteen een tablet en meestal is d1 tablet voldoende om de aanval te stoppen. Onlangs heeft de huisarts mij gevraagd om vanwege de kosten over te stappen op het generieke Rizatriptan. Dit werkt ook prima alleen zijn de tabletten erg moeilijk uit de verpakking te krijge[lees meer...]n en smelt de tablet ook minder goed op de tong! Dit is echter geen reden om terug te gaan naar het duurdere Maxalt. Ik draag graag mijn steentje bij aan het beperken van de zorgkosten.

05-08-2018 | Vrouw | 47
rizatriptan (10mg)
Hiervoor gebruikte ik sumatriptan maar dat deed bij mij steeds minder vaak iets. Toen met rizatriptan gestart en dit werk bij mij tot nu toe altijd. Wel is het zo dat de migraine op de eerste dag vaak terug is voordat ik een volgende tablet mag nemen. Maximaal 2 per 24 uur. De tweede en derde dag gaat wel goed. Ik ben er heel blij mee want het maakt mijn leven een stuk aa[lees meer...]ngenamer. Ik heb zowel Maxalt als allerlei goedkope merken gebruikt, bij mij is er geen verschil. Wel moet ik smelttabletten hebben vanwege misselijkheid.

17-05-2018 | Man | 43
rizatriptan (10mg)
Ik gebruik Rizatriptan nu inmiddels een aantal jaren, weet eerlijk gezegd niet precies hoe lang. Het is ėcht een ware uitkomst. Het is echter enorm spijtig dat ik dit middel niet 25 jaar geleden had. Wellicht bestond het niet? Het gebruik van andere middelen voordat ik dit ben gaan gebruiken heeft een zeer ernstig gevolg gekregen. In plaats van waar ik nu één zuigtabl[lees meer...]et Rizatriptan neem welke na een uur echt werkt - iets wat ik nog altijd ongelooflijk vind - gebruikte ik destijds gedurende een periode van jaren echt enorme hoeveelheden van allerlei pijnstillers e.d. Mede op aanraden van o.a. een huisarts, specialisten, een psycholoog etc. Maar te meer omdat ik door de hevigheid van zo'n aanval werkelijk steeds en steeds meer naar alles greep, uit wanhoop. Ook greep ik naar allerlei middelen vanuit de angst wederom een aanval te krijgen. Door het gebruik van Rizatriptan is deze angst ook verleden tijd. Ik was oprecht doodsbang voor die aanvallen. Deze waren een ware hel. Het jaren lang zwaar overmatig gebruik van de enorme hoeveelheden medicijnen, heeft voor mij een zeer negatief gevolg nu. Door het zwaar overmatig gebruik van allerlei middelen, die trouwens niet eens echt werkte, althans bij mij. Heb ik nu.. FASE 5 (ERNSTIG) CHRONISCH NIERFALEN. Mijn nierfunctie is momenteel onder 10(%), welke op mijn leeftijd bijvoorbeeld 80(%) zou moeten zijn. Momenteel ben ik met een niertransplantatie bezig. Het is een bewezen feit dat mijn nierziekte het zwaar overmatig gebruik van pijnstillers als oorzaak heeft. Wat is overmatig? DARO hoofdpijn poeders, een doosje (a 10 zakjes) per dag is er jaren terug maar al te vaak doorheen gegaan. Hetzelfde geldt voor Naproxen, tot 15 per dag. Dat is echt enorm slecht. Paracetamol, oprecht vaak 2 strips op een dag. Daarboven op gebruikte ik ook nog middelen als Xyzal tegen hooikoorts... enzovoort. En dit ruim 10 jaar lang. Ik ben dus erg blij met Rizatriptan. Het is niet eens slecht voor je nieren, tenzij je er te veel van zou nemen natuurlijk. Anderzijds jammer dat ik het niet eerder had. En ook spijtig dat in al die jaren doctoren mijn migraine klachten niet geheel serieus namen. Bijwerkingen zijn er wel. Maar dat kan ook aan mijn nierziekte liggen. Ik houd aan Rizatriptan een vieze smaak in mijn mond over. En een algeheel gevoel me toch niet helemaal 100% te voelen. Maar dat is duizend maal beter dan de hel rond een migraine aanval.

24-04-2018 | Vrouw | 54
rizatriptan (5mg)
2 x geprobeerd, 2 x dezelfde bijwerkingen van duizeligheid, misselijkheid en vernauwd bewustzijn en heel erg slaperig. Het hielp wel tegen de hoofdpijn maar heb nog meer last van de bijwerkingen dan van de hoofdpijn.

21-04-2018 | Man | 55
rizatriptan (10mg)
Ik liep al ruim 2 jaar rond met om de 3 weken (ongeveer) 2 dagen knallende hoofdpijn. Mijn vrouw zei vaak, ga eens naar de huisarts, wat ik ook beloofde te doen, maar ja, dan is het na 2 dagen over, en ga je dus niet. Toch maar eens gedaan, en mijn huisarts vermoedde dat ik een lichte vorm van migrane had. Ik had daar nooit aan gedacht omdat ik geen lichtflitsen heb of ove[lees meer...]rgevoeligheid voor licht. Wel vaak last van mijn maag erbij en hoofdpijn op een plek. (rechterslaap). Ik zelf dacht aan een bijwerking van de tramadol die ik al 10 jaar slik voor ernstige rugpijn. Maar toch rizatriptan meegekregen, om eens te proberen. Vanochtend voelde ik het al weer aankomen. Eerst maar eens paracetamol gepreobeerd, wat heel af en toe wel eens wat verlichting geeft, maar nu niet. Ik durfde eigenlijk de rizatriptan niet in te nemen, want de bijsluiter gaf nogal wat bijwerkingen aan. Toch op aandringen van mijn vrouw gedaan. (Jakkes wat smaken die pillen ranzig zeg). Na een half uur, hoofpijn begon rap minder te worden, en binnen 45 minuten hoofdpijn vrij. Wat een heerlijkheid zeg. De enige bijwerking die ik kreeg was eigenlijk pas 2 uur later. Toen begon ik wat licht in mijn hoofd te voelen, en een uurtje later sloeg de vermoeidheid toe, maar dat was eigenlijk na een uurtje over. Kortom, wel wat bijwerkingen maar die wegen niet op tegen de hoofpijn die ik binnen no-time kwijt was. Ik begin haast te verlangen naar weer een aanval, om te kunnen beoordelen of het een volgende keer weer zo goed werkt.

20-04-2018 | Man | 30
rizatriptan (10mg)
werkt goed voor migraine aanvallen; Maxalt als A-merk is uitstekend! Generieke merken zoals teva® etc. smelten minder snel en werken langzamer wat voor mij negatief is daar mijn aanvallen regelmatig gepaard gaan met braakneigingen. Hierdoor heb ik vaak 2 soms zelfs 3 tabletten nodig van de generieke variant waar ik aan 1 maxalt® smelttablet voldoende heb daar deze bijzond[lees meer...]er snel smelt en effectief is.

15-03-2018 | Vrouw | 35
rizatriptan (10mg)
Heb altijd rizatriptan gehad en werkt bijna altijd. Pijn komt op, pil innemen en na drie kwartier is de pijn weg. Heel soms, bij een zware aanval, duurt het een paar uur of is een tweede nodig. Bijwerkingen heb ik nauwelijks, de vermoeidheid kan ook komen door de eerdere aanval.

27-02-2018 | Man | 32
rizatriptan (10mg)
Mijn migraine duurt meestal een dag of 4, hierbij ebt de ernstige hoofdpijn wel na een paar uur weg maar blijf ik er dagen last van houden. Direct bij het voelen opkomen van de aanval, een smelttablet genomen en mijn rust gepakt. De aanval lijkt voor mijn gevoel hierdoor een graadje minder ernstig te zijn, heb zelfs geen braakneigingen gehad....:) Ook de dagen hierna zijn [lees meer...]minder heftig. Hopelijk blijft dit in de toekomst een bruikbaar hulpmiddel.

02-02-2018 | Vrouw | 37
rizatriptan (10mg)
Wanneer ik een aanval op voel komen neem ik een tablet. Na een half uur neemt de pijn af en vermindert nog verder in het half uur daarna. Tot bijna 0. Mijn aanvallen zijn relatief mild maar wel erg genoeg om niets meer te kunnen. Door dit medicijn kunnenn mijn dagelijkse bezigheden doorgaan dus ik ben erg blij mee. Een kanttekening is wel dat je daardoor minder geneigd be[lees meer...]nt de oorzaken aan te pakken. Bij mij is dat meestal gebrek aan nachtrust of drukte in mijn hoofd. Maar ook daar werk ik aan en ik adviseer ieder die dit middel neemt dat ook te doen.

03-01-2018 | Vrouw | 55
rizatriptan (10mg)
migraine aanvallen al vanaf mijn 18e ,met periodes Maxalt voorgeschreven gekregen maar hierbij toch wel wat bijwerkingen zoals slaperig,duizelig en moe. Nu rizatriptan smelttabletten geen enkele bijwerking en werk perfect

23-12-2017 | Vrouw | 40
Zwangerschap
Na de bevalling van mijn eerste kind heb ik regelmatig last van migraine aanvallen. Het probleem zit altijd achter mijn rechteroog. Een stekende pijn, die eigenlijk altijd 3 dagen duurt. Vaak rondom míjn menstruatie en ovulatie, maar soms heb ik een aanval wanneer ik teveel wijn heb gedronken of teveel stress heb gehad. Ook sterke geuren kan bij mij een aanval opwekken.[lees meer...] Pas na 3 jaar kwam ik erachter dat dit migraine was en sindsdien slik ik medicijnen hiervoor. Voorheen maxallt en nu rizatriptan. Soms ook in combinatie met diclofenac. Wanneer de aanval niet overgaat dan slik ik tramadol. Maar dat doe ik alleen in noodgevallen. De aanvallen komen tegenwoordig steeds vaker terug. Binnenkort wil ik naar Duitsland, daar is een migrainekliniek. Ik ben zeer tevreden over Rizatriptan. Maar doordat ik het zo vaak slik, heb ik ook steeds vaker hoofdpijn of een zwaar hoofd.

23-11-2017 | Vrouw | 60
rizatriptan (10mg)
Ik heb problemen met de verpakking. Ik krijg de tabletten bijna niet uit de verpakking. Iedere keer weer met een bonkend hoofd proberen om een tablet uit de strip te halen.

13-11-2017 | Vrouw | 26
rizatriptan (10mg)
Rizatriptan helpt goed tegen migraine. Na inname van een pil begint het middel na ongeveer 3 kwartier te werken. Ben wel doodmoe na inname van een pil maar ik kan tenminste slapen wat ik voorheen met een migraine aanval niet kon. Ik blijf dit middel dus zeker gebruiken.

24-10-2017 | Vrouw | 57
rizatriptan (10mg)
Smaak idd vies, komt volgens mij van de aspartaam, wat ook troep is. Maar de eerste keren hielp het goed na ongeveer twee uur, dan langzaamaan weer top. Maar beter halve dan hele dag. Maar laatste twee keer deed het helemaal niets!

03-10-2017 | Vrouw | 17
rizatriptan (10mg)
Mijn dochter 17 jaar kreeg 3x per jaar een migraine aanval en acuut dus deze pillen lagen klaar. Vanavond was het zover, huilend van de pijn na tabletje en je zag gewoon de aanval omdraaien naar hoofdpijn en na half uur kreeg ze raar gevoel, warm en raar en iets duizelig en lacherig. En na klein tukje is de aanval weg! Ze lijkt wel wat stoned en lacherig, maar het helpt zo[lees meer...] goed. Normaal 2 dagen compleet uit de running, nu 2 uur later is ze weer een blije euhhh wel erg blije dochter. Dankbaar voor de ontwikkelaar van dit middel.

28-07-2017 | Vrouw | 52
rizatriptan (10mg)
Nam vroeger Maxalt en sinds wat jaren Rizatriptan. Gedurende enkele jaren had ik regelmatig migraineaanvallen, de laatste paar jaar had ik ze nauwelijks en sinds wat maanden krijg ik bijna wekelijks en soms 2 x per week migraine, waarbij andere pijnstillers zoals Neurofen en paracetamol niet helpen. Als ik ze op voel komen, neem ik meteen Rizatriptan in en binnen een paar[lees meer...] uurtjes heb ik geen last meer van pijn en de extreme misselijkheid. Ik voel me nog steeds een beetje onwel, blijf een beetje wazig zien etc., maar kan verder bijna normaal functioneren, wat zonder de medicatie niet zo zou zijn. Als het nodig is, neem ik het middeltje soms 2 dagen achter elkaar, maar vaak is 1 tablet voldoende en ik heb de indruk dat het de duur van de migraineaanval verkort. Enige nadeel... vind de smaak van het tablet heel vies en slik het dus met een slokje water snel door.