rizatriptan

Imigran (161 meningen)
Maxalt (161 meningen)
Zomig (46 meningen)
Sandomigran (42 meningen)

Migraine en de impact van DNA

03-12-2018 | Vrouw | 26
rizatriptan (10mg)
Ik heb te kampen met zware migraine aanvallen. Mét aura en braken. Mijn huisarts schreef rizatriptan voor en heb dat vandaag voor het eerst moeten innemen. Direct bij het verschijnen van de aura heb ik een smelttablet van 10mg ingenomen. Ben direct op bed (in een donkere kamer) gaan liggen. En plots schrok ik wakker! Ik ben heel even van de wereld geweest kort na inname. [lees meer...]Daarna ben ik rustig gaan slapen. Toen ik 2 uur later wakker werd was de aura weg en de hoofdpijn was pijnlijk maar niet ondraaglijk. Ik voelde me heel slap, zwaar en suf. Urenlang last gehad van koude rillingen. Had ook last van duizeligheid en misselijkheid. Maar heb niet overgegeven! Dat is een hele verbetering! Al met al heeft de rizatriptan ervoor gezorgd dat de aura veel sneller over ging, de hoofdpijn een stuk minder heftig was en ik niet heb hoeven braken. Maar de bijwerkingen zijn vrij ernstig. Ik ga hierover met mijn huisarts praten want ik durf het niet zomaar nog eens te nemen.

11-09-2022 | Vrouw | 29
rizatriptan (10mg)
Sinds mijn laatste bevalling maandelijks heftige migraineaanvallen rond mijn menstruatie. Via via over dit medicijn gehoord en gevraagd aan mijn huisarts of hij dit voor wilde schrijven. Wat een verademing! Binnen een uur na inname kan ik weer normaal functioneren. Ik ben alleen wat suf de rest van de dag maar alles beter dan hoofdpijn.

17-09-2020 | Vrouw | 30
rizatriptan (10mg)
Sinds mijn 18e last van migraine (vermoedelijk destijds ontstaan door wisseling merk anticonceptiepil). Geen aura en als ik rustig blijf liggen in het donker hoef ik niet over te geven, maar mijn gevoel van vrijheid werd er ernstig door ingeperkt. Ga maar eens een dagje naar Antwerpen als je niet weet of je nog normaal naar huis kunt... Jarenlang aangemodderd met paracetam[lees meer...]ol en ibuprofen, beiden zonder enig effect. Migrafin deed ook niks. Uiteindelijk Imigran neusspray gekregen en EINDELIJK had ik een betrouwbare aanvalsmedicatie. Maar omdat de neussprays onpraktisch waren om mee te nemen op een backpacktrip (en een extreem smerige nasmaak hadden) overgestapt op Rizatriptan. De tabletjes werken iets minder snel dan de neusspray en smaken nog steeds smerig (ik heb ze altijd bij me samen met wat smintjes tegen de smaak), maar ik ben erg tevreden. Als ik de pil op tijd inneem, werkt hij altijd. Alleen als ik te laat ben (als ik te lang twijfel of de hoofdpijn migraine is / de aanval doorzet of niet), dan moet ik er nog wel eens een uitzitten, net als wanneer ik met migraine wakker word, want ook dan ben ik te laat. Ik heb geen bijwerkingen opgemerkt, afgezien van een wat suf gevoel en afgenomen reactiesnelheid. Auto / motorrijden kan ik beter niet doen na inname, maar verder kan ik relatief normaal functioneren op werk etc. Dat geeft zoveel meer vrijheid!

06-01-2020 | Vrouw | 30
rizatriptan (10mg)
Een keer in de zoveel tijd migraine met aura, tijdelijke verlamming van gezicht maar zonder misselijk te zijn of braken. Voelde het opkomen dus voor de eerste keer rizatriptan ingenomen en gaan slapen. Werd na een uur doodziek wakker, verschrikkelijke hoofdpijn/migraine erger dan normaal trok door naar mijn nek en schouders was bijna niet uit te houden, misselijk, brak[lees meer...]en, slap gevoel, moe, flauwvallen, droge mond, ontzettend veel dorst en vieze smaak. Kon niet fatsoenlijk praten en bewegen. Viel telkens weg en werd 1 seconde later weer wakker door de hoofdpijn en het braken. Nu inmiddels na 7 uur afzien voel ik me iets beter. Voor mij nooit meer ! Dit was nog erger dan een migraine aanval.

20-04-2018 | Man | 30
rizatriptan (10mg)
werkt goed voor migraine aanvallen; Maxalt als A-merk is uitstekend! Generieke merken zoals teva® etc. smelten minder snel en werken langzamer wat voor mij negatief is daar mijn aanvallen regelmatig gepaard gaan met braakneigingen. Hierdoor heb ik vaak 2 soms zelfs 3 tabletten nodig van de generieke variant waar ik aan 1 maxalt® smelttablet voldoende heb daar deze bijzond[lees meer...]er snel smelt en effectief is.

05-05-2021 | Man | 31
rizatriptan (10mg)
Middel gebruikt tegen migraine. Werkte lang niet altijd goed. Had het gevoel dat dit heel heftig reageerde op mijn lichaam. Migraine is erg, maar zware bijwerkingen zijn ook erg.

13-02-2022 | Vrouw | 32
rizatriptan (10mg)
Werkt super voor mij. De smelttabletten hielpen niet meer, maar de vaste tabletten hebben altijd geholpen. Bij mij begint het vanaf 15 minuten al te werken.

27-02-2018 | Man | 32
rizatriptan (10mg)
Mijn migraine duurt meestal een dag of 4, hierbij ebt de ernstige hoofdpijn wel na een paar uur weg maar blijf ik er dagen last van houden. Direct bij het voelen opkomen van de aanval, een smelttablet genomen en mijn rust gepakt. De aanval lijkt voor mijn gevoel hierdoor een graadje minder ernstig te zijn, heb zelfs geen braakneigingen gehad....:) Ook de dagen hierna zijn [lees meer...]minder heftig. Hopelijk blijft dit in de toekomst een bruikbaar hulpmiddel.

04-10-2019 | Vrouw | 34
rizatriptan (10mg)
Vanaf m’n 9e al hoofdpijnpatient met braken. Door gebruik van de anticonceptiepil migraine gekregen, overgestapt op Mirena spiraal, nog maar enkele keren per jaar migraine aanvallen met auraverschijnselen. Maar wel altijd volledig uitgeschakeld, braken, donkere kamer en geen geluid. Via huisarts Imigran zetpillen gehad, werkten matig. Ik had altijd 2 zetpillen nodig en ve[lees meer...]el slaap. Daarna sumatriptan, veel last van bijwerkingen (beklemming op borst, enorme vermoeidheid). Overgegaan op Imigran neusspray, had ook hier een dubbele dosis nodig en zelfde bijwerkingen als de zetpillen (erg vlak en vermoeid). Onlangs Rizatriptan gekregen en voor het eerst in 25 jaar binnen 1u na inname hoofdpijn vrij. Ik kan functioneren in mijn gezin, op mijn werk (lerares). Geen bijwerkingen en altijd bij me in mijn telefoonhoesje. Moeilijker te openen, de verpakking, maar ik zorg dat een klein stukje al een lipje vormt dat ik met de aura’s hem toch openkrijg (heb dan beperkt zicht). Na enkele uren ga ik over op paracetamol om de dag erna ook goed te voelen! Aanvallen van 1x per 2/3mnd zijn nu wel wekelijks geworden. Maar dat moet ik even goed in kaart brengen voor ik na de ha ga. Gisteren wel rizatriptan ingenomen bij zware hoofdpijn bij het opstaan en ‘s avonds een migraine aanval. Dit schijnt verband te hebben met elkaar.

23-11-2018 | Vrouw | 34
rizatriptan (10mg)
Ik heb als eerste voor migraines rizatriptan voorgeschreven gekregen van de huisarts. Dit hielp in het begin redelijk, maar na een paar jaar werkte het niet echt meer. Ook had ik vaak last van bijwerkingen.

15-03-2018 | Vrouw | 35
rizatriptan (10mg)
Heb altijd rizatriptan gehad en werkt bijna altijd. Pijn komt op, pil innemen en na drie kwartier is de pijn weg. Heel soms, bij een zware aanval, duurt het een paar uur of is een tweede nodig. Bijwerkingen heb ik nauwelijks, de vermoeidheid kan ook komen door de eerdere aanval.

16-09-2021 | Man | 37
rizatriptan (10mg)
Paracetamol deed niks, behalve het verzwaren van de migraine. Ik gaf over tijdens migraine aanvallen en was compleet waardeloos. Sinds het in gebruiknemen van Rizatriptan kan ik weer functioneren op dagen dat ik een aanval krijg. Ik lijk zelfs stukken scherper te zijn na inname van Rizatriptan en kan binnen een uur weer optimaal functioneren. Ik zocht naar 'positieve b[lees meer...]ijwerkingen' want zo ervaar ik het, maar kon daarover niets vinden. Geweldig spul waarvan ik hoop dat het op deze manier blijft werken voor de rest van mijn leven.

02-02-2018 | Vrouw | 37
rizatriptan (10mg)
Wanneer ik een aanval op voel komen neem ik een tablet. Na een half uur neemt de pijn af en vermindert nog verder in het half uur daarna. Tot bijna 0. Mijn aanvallen zijn relatief mild maar wel erg genoeg om niets meer te kunnen. Door dit medicijn kunnenn mijn dagelijkse bezigheden doorgaan dus ik ben erg blij mee. Een kanttekening is wel dat je daardoor minder geneigd be[lees meer...]nt de oorzaken aan te pakken. Bij mij is dat meestal gebrek aan nachtrust of drukte in mijn hoofd. Maar ook daar werk ik aan en ik adviseer ieder die dit middel neemt dat ook te doen.

04-10-2018 | Man | 42
rizatriptan (10mg)
Als kind heb ik af en toe last gehad van migraine. Ik kon alleen maar in bed liggen door ondraaglijke hoofdpijn icm misselijkheidheid. Na overgeven ging het vaak wat beter. Rond mijn pubertijd ben ik er overheen gegroeid en rond mijn 30ste kwam het helaas weer terug. Ook weer voorafgegaan door een aura, die ik herkende uit mijn kindertijd. Ongeveer 15 minuten voor een au[lees meer...]ra zie ik dubbel en heb ik moeite met focussen. Bij verschijnen van de aura neem ik een pil. Sinds 2018 krijg ik Aurobindo van mijn apotheek en daarvoor Maxalt. Ik heb het idee dat de Aurobindo bij mij effectiever is. Na de eerst nacht voel ik mij beter maar nog steeds hoofdpijn bij bijv. bukken of hoesten. Dat verdwijnt na een dag of 2. Geen idee wat de migraine bij mij triggert. Met dit medicijn kan ik nog aardig functioneren.

10-06-2021 | Vrouw | 43

01-04-2021 | Man | 44
rizatriptan (5mg)
Ik vond Maxalt ook heel prettig eigenlijk. Alleen het doosje al gaf me een goed gevoel.😀 Raar gevoel in mijn keel, maar helpt prima.!! Maar als ik hem te lang achter elkaar gebruik helpt het misschien om de keer.

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (593) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (554) - Antibiotica - penicillines breedspectrum