Ervaringen met Zolmitriptan

Clusterhoofdpijn (2 meningen)

Migraine en de impact van DNA

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

17-12-2020 | Vrouw | 23
zolmitriptan (2,5mg)
Ik heb al 7 jaar migraine en ben sinds 3 jaar in behandeling bij een neuroloog hiervoor. Enkele triptanen geprobeerd en Zolmitriptan als beste bevonden. Dit neem ik bij de start van een aanval samen met een ontstekingsremmer. Bij een zware aanval en moeten gaan werken neem ik imitrex (spuitje)

29-03-2023 | Man | 32
Clusterhoofdpijn
Na hevige CH aanvallen mede mogelijk door griep werkte mijn normale medicatie niet (isoptine). Mijn huisarts heeft me daarvoor zolmitriptan 2,5mg voor geschreven om door deze periode te geraken. Bij het in nemen van de tablet, tijdens een hevige CH aanval werd deze na 20 minuten doorbroken. Na een 45 minuten was de pijn volledig weg en is deze 4uur weg gebleven. [lees meer...] De neven effecten zijn wel duidelijk aanwezig en houden lang aan maar zijn niet te ernstig.

21-04-2017 | Vrouw | 33
zolmitriptan (2,5mg)
Als ik hoofdpijn voel opkomen neem ik 2 excedrines. Vaak gaat het daarmee weg. Als het niet overgaat neem ik 1 zolmitriptan en dan is het bijna altijd na een uurtje weg (even in het donker en stilte gaan liggen erbij). Moet wel zeggen dat ik dagelijks hoofdpijn heb die overslaat in migraine als ik niets neem. Zolmitriptan is mijn enigste uitweg dan nog om terug degelijk te[lees meer...] functioneren.

15-04-2018 | Vrouw | 34
zolmitriptan (2,5mg)
Al jaren hevige migraine. Al eerder medicijnen geprobeert zoals sumatriptan en maxalt, maar daar kreeg ik erg hartkloppingen van. Bij dit medicijn ook iets. De eerste keer hielp het erg goed bij een migraine aanval. De 2e keer hielp het niets. Daarna, tijdens diezelfde aanval, een morfinetablet genomen (Oxynorm) maar ook deze hielp niks. Na nog eens 2 paracetamols en een[lees meer...] nurofen + zetpil tegen de misselijkheid, viel ik in slaap en werd ik met iets minder hoofdpijn wakker die weer dragelijk was. De ene keer helpt helpt het dus wel, de andere keer niet.

09-03-2021 | Vrouw | 38
zolmitriptan (2,5mg)
Sinds tienerjaren al migraine. Verschillende triptanen gebruikt waarna ik bij de zolmitriptanen ben uitgekomen. Er zijn twee versies: de smelttabletten en de gewone tabletten. Ik merk hier wel een groot verschil tussen. De smelttabletten werken onvoldoende en halen wel 80% van de pijn weg maar het restje wat er nog zit is niet prettig. Ook ervaar ik een wolkerig gevoel e[lees meer...]n ben ik er niet volledig bij. De gewone tabletten werken voor mij wel 100%. De pijn is volledig weg. De ene keer trekt de 'mist' dan ook volledig weg uit mijn hoofd en is er gewoon niks meer. Terwijl de andere keer de mist een klein beetje blijft hangen. Helaas wegens alle regeltjes komt het wel eens voor dat de apotheek dus weer de smelttabletten meegeeft en ik hemel en aarde moet bewegen om toch weer de normale tabletten te krijgen. Ik voel me soms een junk omdat ik echt boos wordt omdat ik de verkeerde krijg en discussies moet voeren om maar de juiste pillen te krijgen. Dit moet echt anders .

09-06-2020 | Vrouw | 40
zolmitriptan (2,5mg)
Maandelijks 1 of 2 dagen migraine. Normale pijnstillers als paracetamol werkt niet met als gevolg dat ik ontzettend ziek kan worden van migraine. (braken, barstende hoofdpijn, slecht zien, kan niet meer functioneren, enz) Herken de migraine meestal direct, neem 1 tablet zolmitriptan en probeer even te gaan liggen. Meestal val ik direct in slaap en voel ik me na een uurtje[lees meer...] weer fit. Ik heb geen last van bijwerkingen van het medicijn. Voor mij een wondermiddel.

09-08-2016 | Vrouw | 45
zolmitriptan (2,5mg)
Heb al sinds 1985 migraine tijdens en rond mijn menstruatie een aantal dagen achter elkaar, in de jaren 90 kreeg ik diverse medicijnen, ercycof, migril, niets hielp. Na een verhuizing kreeg ik van een andere huisarts Zomig voorgeschreven. Alsof de hemel openging voor me. Wat een verademing, eindelijk kunnen functioneren. Ook voor de werkgever! Ik zat kotsend op mijn werk, [lees meer...]omdat Migraine tot op heden niet serieus genomen word. Inmiddels is Zomig vervangen door Zolmitriptan, ik heb het idee dat het iets minder snel werkt maar het werkt! Nu neem ik het in als ik het voel aankomen en ga ik even liggen of doe het rustig aan. Toch werkt het ook niet altijd, als de aanval iets te ver is doorgezet, ben ik de sjaak en lig ik plat. Al met al kan ik niet meer zonder Zolmitriptan, een verademing!

21-11-2017 | Vrouw | 46
zolmitriptan (2,5mg)
In 9 van de 10 gevallen, krijg ik na ca. 1u verlichting/volledige pijnloosheid van deze hoeveelheid van het medicijn. Ik wijd dit voornamelijk aan het feit dat ik de medicatie niet altijd en niet veelvuldig neem om verslaving/gewenning tegen te gaan. In het ene geval dat de medicatie niet werkt, werkt een verdubbeling van de dosis meestal ook niet. Een nadeel is dat migrai[lees meer...]ne gepaard gaat met misselijkheid en soms braken. In geval van dit laatste is het niet duidelijk hoeveel van het ingenomen medicijn reeds opgenomen is. Een andere vorm, bv. zetpil, zou dit nadeel omzeilen.

02-04-2015 | Vrouw | 47
zolmitriptan (2,5mg)
Al sinds mijn puberteit heb ik migraine, meestal zonder, soms met aura, altijd links met hoge druk op slaap en oogkas, en altijd heel gevoelig voor licht en geluid. Veel migraine tijdens weersveranderingen/ luchtdrukverschillen. Minstens 2x per week, soms wel 5x. En dan lig je dus plat... Ik had triptanen veel eerder moeten ontdekken. Niet alles werkte bij mij, Imigran n[lees meer...]iet, Naramig niet, maar zolmitriptan was bingo! Eerste en enige dat helpt een aanval te onderdrukken. Wel in heel vroeg stadium innemen, bij het eerste vermoeden van een begin van een aanval, als ik het in een later stadium inneem heb ik na 2 uur een 2e nodig. Vaak samen met ibuprofen 400 mg overigens, als ik de stijfheid/pijn in mijn nek niet gelijktijdig aanpak is de kans groter dat de migraine doorzet. En ik functioneer weer! Enige nadeel is dat het toch wel 1,5 tot 2 uur duurt voordat het helemaal werkt, maar als ik het maar vroege genoeg inneem is het uit te houden. Even niet eten na innemen en liefst even een half uurtje rustig aandoen of gaan liggen, dan begint de werking. Overigens heb ik totaal geen last van bijwerkingen. Er zijn verschillende merken, ik vind de vorm in smelttabletten het handigst omdat je ze ook zonder water onderweg kan innemen. Zomig en zolmitriptan van Sandoz zijn prettig. PCH smelttabletten wil ik nooit meer, die krijg je niet uit de verpakking en als je ze er uiteindelijk uitgeworsteld hebt dan blijken ze niet goed te smelten, hoezo smelttablet? Enerzijds kan ik zonder zolmitriptan niet functioneren en heeft het mijn leven draaglijk gemaakt, anderzijds maak ik me wel weer zorgen over eventuele risico's wegens de vaatvernauwende werking van dit medicijn... Maar ik raad migrainepatiënten echt aan, blijf er niet mee rondlopen (liggen)probeer in overleg met je huisarts verschillende triptanen uit totdat je er een vindt die bij jou werkt. Ik moest er 3 proberen. Het is echt de moeite waard!

28-10-2015 | Vrouw | 48
zolmitriptan (2,5mg)
Dit medicijn is ter vervanging van Zomig, schijnbaar omdat deze variant goedkoper is. Dit komt voort uit afspraken tussen ziektekostenverzekeraars en apotheken. Ik heb het idee dat Zomig wat beter werkt, maar het kan net zo goed zijn dat mijn migraine aanval heftiger/minder heftig was. Daar kom ik natuurlijk niet achter. Over het algemeen krijg ik de aanval onder contr[lees meer...]ole (ik neem een tablet als ik het voel opkomen) dus ik ben tevreden. Als bijwerking ervaar ik haarpijn, ik kom het niet tegen in de overzichten maar dit heb ik al sinds ik zo'n 20 jaar geleden met Zomig begon tot en met vandaag.

25-09-2016 | Vrouw | 49
zolmitriptan (2,5mg)
Ik heb migraine sinds mijn tienerjaren, een hele tijd was die hormonaal, op de eerst dag van een nieuwe strook anticonceptiepillen, toen kreeg ik Aacifemine voor de pilvrije week en waren de migraine's opgelost. Nu komen die waarschijnlijk door de stressvolle thuissituatie waar ik probeer uit te geraken, nu zijn die wekelijks à tweewekelijks. Ik krijg die telkens 's nach[lees meer...]ts, kom erdoor wakker dus ligt de Zolmitriptan op mijn nachtkastje want ik verdraag geen licht noch geluid en geraak niet uit mijn bed. Meestal is 1 tablet voldoende, soms heb ik er 2 nodig. Tot nu had ik de Teva maar momenteel is die niet verkrijgbaar en kreeg ik de EG. De smaak van die laatste is echt heel sterk, mintachtig, waarschijnlijk om de misselijkheid tegen te gaan maar ik heb er wel moeite mee. Gelukkig val ik snel week in slaap en meestal is de migraine een à anderhalf uur later over. De verpakking is ook een ramp, een heel gevecht om aan je pilletje te geraken, zeker als je geen licht verdraagt. Niet echt handig bij een migraine, dat mogen ze wel eens herzien. De bijwerkingen zijn ook niet echt aangenaam maar die neem ik erbij zolang die helpen tegen de migraine, sowieso is een migrainedag bij mij een verloren dag. Keelpijn die tot in de oren trekt, een gezwollen hals, verstopte oren, moe, suf en slap voor de rest van de dag en huidpijn, net of ik over mijn hele lichaam blauw zit. Wanneer ik er twee moet nemen heb ik ook meer last van spier- en gewrichtspijn maar ik heb ook fibromyalgie, misschien maakt dat me er ook gevoeliger voor. Maar al bij al ben ik wel blij dat dit bestaat want migrainepijn is echt zo verschrikkelijk, de wereld mag vergaan op zo'n moment, ik zou nog niet uit mijn bed geraken.

11-10-2015 | Vrouw | 50
zolmitriptan (2,5mg)
na lang zoeken met de huisarts naar de juiste medicatie tegen de migraine kwamen we uit op zolmitriptan 2,5 mg. dit ging de eerste maanden goed, snel van inname en snel van werking. nadeel er van was dat je wel moet zorgen dat je in je bed ging liggen en proberen te gaan slapen. de werking ging doordat ik het steeds veelvuldiger moest gaan gebruiken steeds minder en werkte[lees meer...] helaas op het laast niet meer afdoende. daardoor besloot ik naar de hoofdpijnkliniek te stappen.

12-07-2016 | Vrouw | 54
zolmitriptan (2,5mg)
Migraine sinds jaren en het enige wat helpt is zomig. 2.5 Mg. Elke dag wel migraine, vaak 's nachts. Heb wel een hersentumor, oligodendroom II.

16-11-2014 | Man | 54
zolmitriptan
gevaar voor medicatieafhankelijke hoofdpijn omdat je het steeds meer gaat nemen ket gevolg is dat je teveel van je lichaam gaat vergen en andere kwalen krijgt, eigenlijk is hoofdpijn ook een soort waarschuwing en nu ga je maar door. toch is het geweldig dat het zo goed helpt, alleen bijwerkingen slap, lusteloos, concentratie verlies en moe. maar op het moment dat je ho[lees meer...]ofdpijn heb neem je alles voor lief als je er maar vanaf bent en dat is tevens het gevaar. gebruik het nu 2 jaar en ben nu aan het afkicken, 3 maanden geen triptanen, dit gaf in het begin meer hoofdpijn maar nu stukken minder. 1x per week nog maar en dan kan ik met een half pilletje het onderdrukken.

09-07-2013 | Man | 54
zolmitriptan
ik gebruik zomig voor als ik migraine krijgt. tinteling in de vingers en mozaik in de ogen. dan pak ik zomig. Ik gebruik dit al jaren. sinds kort andere fabrikant omdat goedkoper is. De vorige kon ik er zo uit halen ,deze gaat heel moeilijk zeker als je zo`n aanval hebt. ik wil de vorige hebben maar dan moet ik 36 euro bijbetalen zegt de verzekeraar en apotheker. kan [lees meer...]hier niets aangedaan worden. Ik word behoorlijk benadeelt. door de bezuinigingen.

10-08-2022 | Vrouw | 55
zolmitriptan (2,5mg)
Ook ik gebruik al 25 jaar Zomig. Naar volle tevredenheid. Wel de gewone tabletten, de smelttabletten werken onvoldoende en ik ervaar meer bijwerkingen. Tot mijn grote schrik krijg ik alleen nog maar de smelttabletten erfgoed van de verzekeraar, dus ik moet de tabletten nu zelf betalen. Ik heb een verzoek ingediend bij de verzekeraar mbt medische noodzaak. De huisarts heeft[lees meer...] een brief geschreven dat het belangrijk is dat ik de gewone tabletten slik en niet de smelt. Maar tot mijn grote verbazing heeft de apotheker besloten dat der geen medische noodzaak is en ik dus best de smelttabletten kan gebruiken, waardoor de verzekeraar mijn verzoek heeft afgewezen. Frustratie alom hier!!