Ervaringen met Xylometazoline Neusdruppels/Neusspray

Xylometazoline Neusdruppe...

Verkoudheid (19 meningen)
Ademhalingsproblemen (2 meningen)

Avamys (122 meningen)
Fluticason neusspray (106 meningen)
Prevalin neusspray (82 meningen)
Dymista (77 meningen)
Nasonex (75 meningen)

04-04-2011 | Vrouw | 53
Allergie, verstopte neus
Te lang gebruikt natuurlijk, dat wel, maar toen hartritmestoornissen gekregen, waardoor ik mogelijk bijna flauwgevallen ben, met overgeven en diarree. Of het van het medicijn kwam weet ik niet zeker maar ik ben bang van wel. De hartritmestoornissen zeker wel. Hopelijk gaat dat nu wel over.

25-04-2010 | Vrouw
Verstopte neus
Ik ben erg verslaafd geraakt aan de Xylo en kom er niet meer van af. Als ik de Xylo niet gebruik dan wordt ik benauwd, voel ik mij zeer onprettig en ga ik soort van hyperventyleren.

15-12-2009 | Vrouw
Verkouden, verstopping

14-11-2008 | Vrouw
Neusverkoudheid
Je mag het niet te lang gebruiken, 5 dagen volgens mij. Is ook niet nodig eigenlijk. Maar het helpt altijd wel net het heeeel irritante van een verkoudheid te verhelpen. Je loopneus is weg, je hebt niet zo'n 'vol' hoofd en kan daardoor ook gemakkelijker slapen. Paracetamolletje erbij en je komt de verkoudheid weer prima door! Bij mij is dit veel effectiever of langer effec[lees meer...]tief moet ik zeggen dan gewoon zout snuiven. En daar ga ik ook altijd zo van kokhalzen. Dit is dus veel fijner.

15-07-2008 | Vrouw
Voorhoofdsholteontsteking
Mijn dochter van 2 had al een tijdje last van verstopte neus en holten. Met deze xylometazoline spray kon ze gelukkig weer goed vrij ademen met een paar dagen. Wel gehoord dat je het ook weer niet te lang moet gebruiken (geloof 5 dagen maximaal).

01-07-2023 | Man | 29
xylometazoline (1mg/ml)
Verschrikkelijk spul. Heeft mijn kwaliteit van leven drastisch veranderd. Heb hierdoor tuba aperta gekregen. Dit houdt in het (continu) horen van de ademhaling, hartslag alsmede het hebben van een extra luide, vervormde stem die je in je hoofd hoort nagalmen.

13-05-2022 | Man | 70
xylometazoline (0.1mg/ml)
Met en xylometazoline neusspray 0,1 mg/ml in een 2% zout oplossing kan ik een verstopte neus 's nachts verhelpen. Omdat xylometazoline op termijn minder effectief is en ook nog verslavend werkt heb ik met vele middelen geprobeerd om dit te voorkomen. Bij mij werkt een 4 % zout oplossing een beetje en xylometazoline neusspray 1 mg/ml, goed. Als alternatief voor de 1mg/ml[lees meer...] xylometazoline heb ik de concentratie met een factor 10 verlaagd naar 0,1 mg/ml. Verassenderwijs gaf deze zeer lage concentratie voor mij al voldoende verlichting. Om de oplossing te conserveren heb ik vervolgens zout toegevoegd. Een 2% zout oplossing is goed en een 4% zout oplossing is ook goed maar iets minder prettig. De oplossing begint te werken na 15-30 minuten. Na bijna nachtelijksgebruik gedurende 6 maanden is de 0,1 mg/ml xylometazoline in een 2% zoutoplossing nog steeds effectief. De sterk verdunde xylometazoline lijkt dus ook nog te werken met minder bijwerkingen. Uit een 10 ml flesje met 1 mg/ml xylometazoline haal ik 1 ml met een 1 ml spuitje. De 1 ml gaat in een 10 ml leeg oud spray flesje en vul ik aan met een zout oplossing (2,2 gram in 100 ml) tot 10 ml. Zo heb ik een 0,1 mg/ml xylometazoline in 2% zout oplossing. Het keukenzout dat ik gebruik is Jodium vrij omdat het Jodium zout wat irritaties geeft. Jodiumvrij zout is bij de supermarkt te verkrijgen.

06-04-2021 | Man | 17
Verkoudheid
Jaren geleden, ik vermoed zo'n 6 jaar, ben ik begonnen met het gebruik van Xylometazoline (neusspray). Ik wist toen nog niet dat het schadelijk was en wat de bijwerkingen waren. Langzaam begon ik me te beseffen dat normale mensen niet elke dag verkouden zijn, ik dus wel. Ook hoorde ik dat het gebruik van neusspray door de dokter geadviseerd wordt om maar 1 week te gebruike[lees meer...]n. Ik schrok hier toch wel van en ben er toen mee gestopt. Bij elke verkoudheid die daarna kwam begon ik toch weer. In Juli 2020 ben ik er echt helemaal mee gestopt omdat ik mijn verkoudheid van neusspray vaak verwarde met coronaklachten. Ik december kreeg ik corona, niet veel van gemerkt maar wel dat ik nog kwetsbaarder ben gebleven voor verkoudheid etc. Nu gebruik ik het weer een aantal weken en merk dat mijn keel schuurt en het gebruik op lange termijn echt pijn is gaan doen. Ik raad het dus echt zeker af om neusspray langer dan een aantal weken te gebruiken. Op lange termijn maakt het je enorm kwetsbaar voor elke virusje en maakt het je neusslijmvies kapot.

23-07-2020 | Man | 65
Ademhalingsproblemen
Ik heb veel ervaring met de neusspray Xylometazoline . Wat ik toch wel regelmatig gebruikte. Iedere avond voor het slapen gaan 1 pufje in beide neusgaten. Werkt super! Maar wat ik aan bijwerkingen krijg is de laatste tijd wel erge last van kortademigheid, en versnelde hartslag. Dit meet ik, omdat ik een fervent kajakker ben, en daarbij de hartslagmeter van Polar gebruik [lees meer...]om de hartslag in de gaten te houden tijdens mijn tocht door/over de golven. De ene dag heb ik gewoon een goede hartslag (gemiddeld 125) met een max van 156. De andere dag heb ik als ik de haven uitvaar al hartslag 133, en op top 178. Tevens merk ik in de avond als ik in bed lig een onregelmatige hartslag, en kortademig. Probeer dan diep in te ademen en dat gaat heel moeilijk. Tevens voel ik de hartslag door mijn hele lichaam. Wat naar mate ik rustiger wordt afneemt. Mijn normale hartslag bij stilzitten of liggen lezen is soms 48 oplopend naar 68. Maar tegenwoordig bijvoorbeeld wanneer ik dit schrijf zit ik op 103 - 115. Niet echt in ruststand dus. Ik heb nu 1 nacht de spray niet gebruikt, maar de kortademigheid blijft. Maar heb wel het gevoel dat het ietsje minder geworden is.

28-02-2019 | Man | 53
Griep
Middel werkt op zich goed maar heeft een wat vreemde ,bijna cocaine achtige werking op de zenuwen.hoge hartslag en onrust is bij mij aanwezig waardoor het toch wat minder betrouwbaar bij mij over komt.deze klachten vindt ik bij anderen terug op internet.

08-06-2018 | Man | 28

18-12-2017 | Man | 21
Griep
Neus zat helemaal vast/vol. Kon niet meer ademhalen door mijn neus. Was erg verkouden/grieperig maar na dit middel gebruikt te hebben icm met neusspray met zoutoplossing geen last meer van een verstopte neus.

09-08-2017 | Man | 62
Ademhalingsproblemen
Enige jaren geleden gebruikte ik Otrivin vanwege mijn eeuwige neus verkoudheid. Ik kan gewoonweg niet slapen vanwege droge mond en kortademig. Dit alles omdat mijn neusgaten na het gaan liggen in bed, meteen beide dichtslippen. Reeds 3 keer geopereerd, maar steeds weinig tot geen resultaat. Nu na een paar jaar, laatste operatie 2009, ben ik weer eens Otrivin voor k[lees meer...]inderen gaan proberen. De eerste tijd ging het best goed, omdat het medicijn slechts 10% Xylometazoline bevat. Maar nu na een paar maanden gebruikt te hebben, komen de klachten. Eigenlijk merkte ik dat tijdens het kajakken, wat ik nogal fanatiek beoefen. Dat ik op mijn hartslagmeter de hartslag zag stijgen, van gemiddeld HR 109 naar nu gemiddeld HR 160. Gezien ik al 62 ben, is dat redelijk hoog. Soms tijdens een stevige kajaktocht (hoge golven) zie ik mijn HR stijgen naar soms 190. Ook werden de tochten vergezeld van zwaar vermoeid gevoel. Tinteling in mijn vingers en voeten. Dat heb ik nog nooit gehad, maar naar mijn idee is dit kort geleden opgetreden. Dus ben ik even gaan zoeken op het internet om te kijken of deze bijwerkingen ook bij andere mensen optreedt. Op deze site kwam ik vooral mensen tegen die wat bijwerkingen hadden zoals verslaafd gevoel. Daar kan ik mij ook wel in vinden. Maar het meest trekt mij de hartkloppingen omdat dit mijn ervaringen zijn. Ik ben sinds gisteren 08-08-2017 gestopt met het medicijn. En ga nu kijken of de hartkloppingen afnemen in de komende weken. Gr. Herman

19-05-2017 | Man | 53
Middenoorontsteking
Twee dagen twee keer per dag een pufje in ieder neusgat. resultaat, tien dagen zeer hevige continue hartkloppingen en amper slapen. De twee dagen dat ik het gebruikte maar een uur per nacht. Dit middel ga ik nooit meer gebruiken.

20-04-2017 | Man | 43
Verkoudheid
Vijf dagen geleden kreeg ik last van een flinke neusverkoudheid / ontsteking. Mijn neus bleef de eerste dagen verstopt zitten en lopen. Het lopen ging er na dag 3 af, maar de verstopping bleef. Vanalles geprobeerd: Stomen, neusdouche, neusspray met zout water. Eigenlijk hielp het allemaal niets tot deze spray met Xylometazoline. Mijn neus ging direct open, en bleef ook ope[lees meer...]n. Bij mij een zeer goede ervaring.

12-04-2016 | Man | 68
xylometazoline (1mg/ml)
effect vrijwel direct merkbaar en langdurig aanhoudend