Ervaringen met Pramipexol

pramipexol

Ziekte van Parkinson (4 meningen)

Sifrol (68 meningen)
Ropinirol (45 meningen)
Neupro (36 meningen)
Sinemet (23 meningen)
Akineton (19 meningen)

14-03-2022 | Vrouw | 26
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Door mijn zwangerschap heb ik onrustige benen gekregen. Het medicijn werkt goed. De bijwerkingen zijn vervelend. In de avond neem ik 2 stuks en 30/40 minuten daarna word ik misselijk, is mijn neus verstopt en krijg ik een slaapaanval en moet ik direct naar bed. Hiernaast hebt ik gewichts toename en zweet ik veel.

06-07-2023 | Vrouw | 32
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Ik neem dit medicijn nu iets meer dan een week. Na afbouwen van antidepresiva kreeg ik steeds meer last van rls . Ook heb ik pijn aan mijn bovenbeen ,waarbij ik denk dat het een beginnende spatader is.(Ik vermoed dat dit misschien wel de oorzaak van de rusteloze benen is en dat het medicijn daarom niet werkt) Maar sinds dat ik pramipexol neem lukt mij niet meer om op e[lees meer...]en normale tijd in slaap te vallen, Dus ik overweeg om er mee te stoppen .

25-01-2020 | Vrouw | 48
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Duurt langer voor het werkt

03-09-2022 | Man | 53
pramipexol (0,088)
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Werkt bij mij wisselt maar meestal redelijk goed als ik vroeg eet (16:03/17:30) en inname pillen 23:00/00:00. Ik heb gemerkt dat ik ze (3st 0,088mg) beter met tussenpoze van ongeveer 10/15min in kan nemen ivm de bijwerkingen. Had ook last van vreselijk beenkramp in bed vaak tijdens de slaap maar dit is over door de Pramipexol. Heb gemerkt als ik diclofenac neem dat de wer[lees meer...]king van Pramipexol ook minder is.

25-07-2023 | Man | 57
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
In 2009 pramipexol voorgeschreven gekregen voor mijn rusteloze benen. Begonnen met de laagste dosering (dagelijks 1 tablet 0,088 mg). Door de jaren heen 'ge-hobbied' met dosering; met de tijd steeds meer, kleine hoeveelheden, door de dag verspreid, gebruikt. Twee maanden geleden dosering 3½ x 0,18 mg in één keer om 19.00. Nergens geen last meer van. Omdat ik door de ja[lees meer...]ren heen wat ongelukjes heb gehad , ben ik gestopt met Pramipexol. Na valpartij van stoel (in slaap gevallen achter m'n laptop, stoel stuk, ik niet), was voor mij duidelijk; met de neuroloog op zoek naar alternatief.

31-05-2022 | Vrouw | 57
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Rusteloze benen in de avond

23-04-2020 | Vrouw | 59
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Helpen super tegen rusteloze benen.moet ze echt op tijd innemen. 1 uur later is funest. Enigste bijwerking is ontzettende moeheid. Beter moe dan de rusteloze benen

24-08-2021 | Vrouw | 61
pramipexol (1,5mg)
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Toen ik zwanger was, had ik hier ook wat last van, maar het ging over. Sinds mijn 55ste ( ik ben nu 61), kwam dus dat rusteloze en... eerder in mijn HEUPEN dan in mijn benen; mogelijk voel ik het in mijn heupen en straalt het vandaar ook uit naar mijn benen. IEMAND OOK LAST VAN RLS in HEUPEN ? Op internet niets te vinden over rusteloze heupen, ook huisarts nog niet. [lees meer...] Eén tablet van 0,185 gram hielp vrij goed al enkele maanden maar ik moet het dus op tijd nemen = minstens 1 à 1,5 uur op voorhand als ik ga slapen. Als ik het te laat neem voordat ik ga slapen, bv. om 21.30 - dan lig ik gegarandeerd 1 - 2 uur te woelen ! Ik neem het dus nu om 19 uur en mijn familie waakt er ook over want anders is het niet te houden. Ik geloof dat ik ook toe ben aan méér dan die 0, 185 gram... Want toen ik bij lange autorit ( stilzitten! ) 'het ' kreeg en nog zelden zo fel, heb ik één tablet genomen ... dat hielp. Als ik nu soms eerder een tab let neem, word ik rond 05 of 06 wakker en ... komt dit ook omdat het medicijn is uitgewerkt ? Ik weet het niet..; DANK aan ieder voor zijn/ haar verhaal ! Ik zie niet waar je kunt reageren. GOEDE MOED want het is verschrikkelijk als je wakker ligt hiermee. Ook is er nog vrij veel onwetendheid, me dunkt .

25-01-2023 | Vrouw | 62
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Het is dankzij deze website en de getuigenissen dat ik na 1 jaar aan huisarts voorlegde om over te gaan op 1,5 tablet van O, 185 gram ( anders in België dan in Ned ? ) ... dit hielp maar sinds de zomer neem ik er 2. Klopt ook voor mij dat je de tabletten best 2 uur op voorhand neemt. Ook ik was met Kerstavond bij familie de tabletten vergeten ... help ! Hele nacht wakker.[lees meer...]... Ik wil aangeven dat ook ik ervaar dat de restlessheid ook vanuit de HEUPEN ( soms links, soms rechts en soms ( ! )beurtelings ) komt - dat is dan nog een ' voordeel ' als je de tabletten vergeet, kun je dit vaststellen. Ook soms VANUIT DE ONDERRUG ! ERgens vond ik een wetenschapp artikel hierover maar ben het kwijt. Huisarts weet ook niet wat of hoe bij die ervaring dat het vanuit de heupen en onderrug komt. Extra info : ik heb artrose in onderrug ook . Soms denk ik dat het daarmee te maken heeft.

07-04-2022 | Vrouw | 62
pramipexol (0.18mg)
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Neem anderhalf tablet al 2 - 3 jaar en vrij tevreden ; ik moet het wel op tijd nemen voor ik ga slapen, 2 u ervoor is het beste. Als ik het vergeet - zoals met Kerstavond bij familie - help ! Hele nacht eerst links, dan rechts het getrek en moeten opstaan ; hele nacht niet kunnen slapen ! Heeft iemand ook ervaring met dat die rusteloosheid precies van de onderrug komt ??[lees meer...]? Dit vind ik nergens terug !

12-07-2021 | Man | 62
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Neem 1 x 0,72 mg rond 17u00. Als ik dit vergeet is dit echt rampzalig. Ik moet deze echt op tijd innemen. Een dutje doen 's anderendaags in de namiddag kan niet. Om echt gek van te worden. ik vrees dat ik de dosis zal moeten verhogen. Waar gaat dit stoppen? Ik vraag me af of ik de dosis beter niet kan spreiden over de ganse dag.? Kan ik eindelijk wat rust vinden.

12-02-2020 | Vrouw | 62
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
na ongeveer 10 jaar van toenemende klachten (tot zeer ernstig aan toe) vanaf dag 1 van inname, vrij van klachten! Laagste dosering( 2 uur voor het slapen gaan) werkt en ophoging is niet nodig. Bij vergeten van de medicatie onmiddellijk weer last.

02-10-2019 | Vrouw | 62
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Ik gebruik al jaren 1 uurtje voor het slapen gaan 1 tabletje, dan slaap ik heerlijk met rustige benen. Bijwerkingen heb ik geen last van. Ik ben zeer tevreden.

13-01-2021 | Man | 65
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Ik heb al vele jaren last van RLS en PMLD (spiertrekkingen). De laatste jaren andere medicamenten gehad die maar ten dele hielpen. Ik moest hierdoor 2 a 3 x per nacht opstaan en was dan telkens ca. een half uur door het huis aan het wandelen. Vanaf dag één dat ik één tabletje pramipexol neem (om ca. 10 uur 's avonds) slaap ik de hele nacht door. Een verademing. Ik doe dit [lees meer...]nu enkele maanden en slaap sindsdien iedere nacht door. De RLS neemt nu echter 's avonds toe en overweeg bij het avondeten ook nog één tabletje te nemen. Iemand anders hier ook ervaringen mee? Ik mag van de huisarts opbouwen tot 6 pillen per dag. Wil het graag tot een minimum beperken. Bijwerkingen: in het begin flinke vermoeidheid waardoor ik plotseling moest gaan liggen. Is nu al een stuk minder.

23-09-2022 | Vrouw | 67
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Pramipexol is een lifesaver. Al sinds puberteit last van rls. Van alles gebruikt clonazepam, inhibin, zonder veel resultaat en jarenlang slecht slapen en moeite met lange ritten. Naast pram.gebruik ik ook paroxetine wat de rls versterkt. Afbouwen is helaas niet gelukt. Ik gebruik nu kortwerkende pram.1 tablet in de middag als ik lang moet zitten of een dutje wil doen. E[lees meer...]n pram retard voor de nacht. Werkt 12 uur. Die combi is heel fijn. Het is heel jammer dat er nog steeds zo weinig bekendheid is met rls. Het wordt door neurologen gezien als een onzichtbare hersenaandoening maar veel mensen denken bij 'kriebelbenen' aan iets heel onschuldigs. Het is echter een aandoening doe je levenskwaliteit ernstig kan aantasten. Er is een patienten vereniging met een website en een tijdschrift 'de Nachtwacht' waarin de laatste medische info wordt bijgehouden en met interessante verhalen. Goed om lid van te worden! Even googlen op patiëntenvereniging RLS.

12-04-2020 | Man | 68
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
6 MAAND GOED NADIEN BEGINT DE MISERIE NA 3 JAAR NIET MEER AF TE BOUWEN VERSLAVEND BIJKOMEND JEUK SLAPELOOSHEID SLECHT ZICHT DEPRIMEREND SLECHTE LEVENSOMSTANDIGHEDEN.