Ervaringen met Neotigason

Psoriasis (20 meningen)
Eczeem (5 meningen)
Ziekte van Darier (3 meningen)
Ichthyosis (3 meningen)

Psorinovo / dimethylfumaraat (146 meningen)
Stelara (93 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

12-03-2014 | Vrouw | 50
Eczeem

12-08-2013 | Vrouw | 52
acitretine
Met dit middel begonnen op advies van dermatoloog in academisch ziekenhuis bij hardnekkige huidaandoening aan voetzolen. Alle zware zalven hadden daarvoor geen resultaat gegeven. Ook lichttherapie gaf geen verbetering. Eerste twee weken 10mg ingenomen om het lichaam aan dit middel te laten wennen. Daarna opgehoogd tot 20mg aan de ondergrens om bijwerkingen zoveel mogelijk[lees meer...] te beperken. Huid verbeterd in heel langzaam tempo maar ik heb ook geen ervaring hoe snel zoiets gaat. Bijwerkingen zijn goed te doen, wat kleine huidontstekingen, licht vettige huid, vermoeidheid en iets drogere lippen, neus en ogen. Moet dit middel waarschijnlijk nog paar maanden door gebruiken. Leverfuncties en cholesterol tot nu toe goed.

02-03-2013 | Man | 55
acitretine
ik krijg nu droge lippen en heb s morgens last van hoofdpijn. maar dat kan ook zijn dat ik net de griep heb gehad. Mijn handen zijn nu goed behalve onder mijn voeten is nog niet weg maar daar kan ik mee leven. Ik moet nog 9 dagen gebruiken .

12-01-2013 | Vrouw | 46
Psoriasis
Als verpleegkundige zijn mijn handen belangrijk en juist daar was mijn grootste probleem. Kloven en rauw vlees. Snel na mijn start met neotigason waren mijn handen veel beter! De droge neus en lippen neem ik er dan graag bij! Hopelijk blijft het zo en kan ik dit blijven nemen zonder bijkomende problemen.

07-12-2012 | Vrouw | 51
acitretine
Gebruik sinds oktober 2012 deze medicijnen dus nu zo'n 2 maanden. Zag op tegen de vele bijwerkingen maar dat is me eigenlijk best meegevallen. Haaruitval, droge lippen, gevoelige handpalmen en voetzolen, vervellen van voeten en jeuk. Daar is allemaal nog wel mee te leven. Mijn arts vond dat het middel goed aansloeg maar vond de bijwerkingen toch iets te heftig en nu hebben[lees meer...] we besloten over te gaan op maar 10 mg per dag. Nu afwachten of het herstel van de huid door gaat zetten. Huid is wel heel zacht geworden. Gebruik heel veel lippenbalsum.

14-11-2012 | Vrouw | 52
acitretine
1ste dagen een branderig gezicht, superdroge vellerige lippen, droge huidplekken en vooral jeuk, alsof je een wollen trui op je blote lijf aan hebt. Je overweegt meteen om te stopen, zo vervelend is het maar......volhouden!! Het wordt met de tijd allemaal minder ( zo rond de 1,5 week) Voor de droge lippen supergoede creme bij de apotheek, gekocht helpt meteen ( Lanoline,v[lees meer...]aseline,glycerine van Pagron, kleine tube) Voor het gezicht , huismerk van de apotheek Vaseline, Cetomacrogol creme ineen op advies van de huidarts ( is supervet maar ook hydraterend dus alleen als je thuis blijft vond ik het te doen. Voor naar buiten ( Effaclar H van La Roche Posay ( te koop bij sommige apotheken )ook te gebruiken na de pillen is een prima dag/nachtcreme . Ik heb jaren lang in het ziekenhuis gelopen omdat de voetwratjes maar niet weggingen, continuen iedere 4 weken, stikstof en wegschrapen, en dan weer in een voetenbad met speciale lotion en nog bleven ze zitten Na 2 jaar behandelen had ik gehad, daarvoor ook nog bij de huisarts gelopen en nu drogen ze eindelijk in De bijwerkingen vallen echt zeker in het begin niet mee maar het word echt minder, het is volhouden. De aanhouder wint in dit geval Ik ben nu nog met de kuur bezig

19-06-2012 | Vrouw | 54
Ziekte van Darier
Meteen de eerste week kreeg ik al last van versterkte haaruitval, droge ogen en droge lippen ,jeuk en verminderde eetlust. Ook kreeg ik op mijn rug meer plekken terwijl onder mijn borsten en op mijn schouders de plekken verminderden. In overleg met de dermatoloog slik ik nu om de dag 25 mg. De bijwerkingen zijn nu een stuk minder en het huidherstel gaat nog door. Elke dag [lees meer...]smeer ik wel Calmurid en om de twee dagen Elocon. Voordat ik Neotigason slikte had ik ook wel wat last van haaruitval , dat is nu wel wat meer geworden. Een huid die niet meer hevig jeukt en steeds stuk gaat is ook wat waard.

21-04-2012 | Vrouw | 26
Psoriasis
Ik gebruik zit eind maart dit medicijn, bijwerkingen vielen eerst mee droge lippen, droge neus, ach daar kan ik mee leven. tot ik ongeveer naar 1,5 week erg misselijk werd, weinig ging drinken en eten. in overleg met dermatoloog ben ik de dosis gaan verlagen naar 1x per dag 10 mg, maar kreeg weer veel meer last, dus ben sinds enkele dagen weer naar de dosis van 2x per dag [lees meer...]10 mg. we zullen zien hoe het loopt. is wel dat ik de eerste 6 weken iedere week moet bloed prikken en elke keer dat ik medicijn op haal zwangerschaptest in moet leveren op dat ik in de vruchtbare periode zit van de vrouw.

15-04-2012 | Vrouw | 51
Auto-immuunziekte
Mijn arts had nog 2 opties, deze (neotigason) of Puva therapie. Hij wilde eerst neotigason uitproberen. En gelukkig, tot nu toe slaat het aan.Ik gebruik de v icm 2 zalven die ik verdeeld over de week moet smeren.De vlekken worden dunner, er zijn enkele pplekken die zeer hardnekkig zijn.Op deze plekken moet ik ook nog even blijven smeren, de andere plekken hoeft niet meer. [lees meer...]We gaan nog 3 maanden door met de neotigason, hopen maar dat dan alles zover weg is.Alleen de bijwerkingen: jeuk, vervellen, droge en kapotte neus, best wel vervelend. MAar ja, tis niet meer lang.

04-03-2011 | Vrouw | 52
Tylotisch raghidaform eczeem
Na maanden van wanhoop en zalven via de huisarts nu door de dermatoloog voorgeschreven en binnen 10 dagen was mijn huid dicht zonder wondjes, nu verdwijnen ook de harde schilfers en ontstoken plekken. super!, de jeuk is ook stukken minder samen met koelzalf is dit voor mij een verademing!

17-03-2023 | Vrouw | 45
acitretine (10mg)
Ichthyosis
Veel minder dikke verhoorning

06-02-2022 | Man | 60
acitretine (10mg)
Sinds 1 jaar pustuls (Andrews/Barber) aan één voet en vooral de hak en voetzool, die groeien en uitdrogen en daarna loslaten is niet het probleem maar wel de pijn die dat veroorzaakt. Elke dag pijnstillers slikken. Nu 6 weken Neotigason 10 mg 1 keer per dag met na drie dagen al resultaat. Helaas komen er nu weer pustuls met bijbehorende pijn. Neem contact op met dermatoloo[lees meer...]g om te kijken naar de dosering.

24-08-2021 | Man | 71
acitretine (25mg)
Psoriasis
Vooral eerst, ieder mens kan anders reageren op medicatie (s). Psoriasis palmentaris , handen en voeten ,pustules . 2 x3 maanden uvb. Daarna 5 maanden uvb alleen pustules / volgens mij Andrews & Barber. Dermatoloog vanaf begin voorgesteld Neotigason in te zetten. Niet geaccepteerd op basis van bijwerkingen. Bijsluiter en lareb ervaringen. Uiteindelijk niet meer vol te hou[lees meer...]den jeuk, pijn enz. Besloten op 25 mg te starten..Het ongelofelijke resultaat, na de vierde dragee sterke afname aandoening. Na 7 stuks zeer sterke vermindering. Op eigen idee op 1 x per week 1 dragee. Totaal 12 dragees gesnoept. Het resultaat is dat mijn voeten geheel vrij zijn . Met enige humor, zo glad als babybilletjes. Na maanden met de voeten in ijswater, dikke lagen smeren met hormoon zalf en aanverwanten is dit resultaat voor mij geweldig..NB het is dus mijn eigen eigenwijzigheid geen Neotigason te willen gebruiken dat ik twee jaar met momenten heb geleefd dat , vul zelf maar in. Voor die genen waar Neo niet het gewenste brengt, advies uw specialist biologics laten voorschrijven, niet accepteren dat het ziekenhuis beperk budget heeft!

22-06-2021 | Vrouw | 44
acitretine (25mg)
Ik slik dit middel al 30 jaar en werkt prima ik heb een huidziekte en als het even wat erger word door verbranden of in de winter gebruik ik het weer een paar weken en gaat het weer goed .ik heb nooit bijwerkingen gehad .met de zwangerschap 2 jaar van tevoren gestopt .

06-02-2013 | Vrouw | 33
Psoriasis
Ik ben 7 jaar geleden met het middel neotigason begonnen omdat ik tijdens de zwangerschap de aandoening andrews barber kreeg, na heel wat hormoonzalfen,licht therapieén en zoutwaterbaden geprobeerd te hebben,was de maat vol. mijn handen en voeten kwam alleen maar pus uit, zaten vol ontstekingen en leken op reuma handjes. Ik heb mijn laatste zwangerschap afgewacht en ben n[lees meer...]a de geboorte van mijn zoon gelijk begonnen. 50 mg per dag, gelijk al last van bijwerkingen, extreme hoofdpijn,kapotte lippen,slapeloosheid en chronisch moe.maar het reseltuut was erg snel te zien, na 2 weken was mijn psoriasis zo goed als weg, en na 4 weken was het weg! het enige wat echter wel 2 jaar lang bleef waren de hoofdpijnen. nu heb ik meerdere malen geprobeerd te stoppen met dit spul,maar helaas komt het dan na 2 weken weer evengoed terug. ik zit nu op een dosis van 10 mg per dag waar het prima op gaat en weg bij blijft.met labello en een capsule per dag heb ik gelukkig weer een fijn leven!

04-12-2012 | Man | 58
Psoriasis
na vele soorten zalven, die niet aansloegen ,op deze pillen over gegaan. Mijn teenneagels stonden inmiddels bijna recht omhoog en mijn voetzolen lagen deels open. het medicijn sloeg gelukkig goed aan, en heb er geen last weer van gehad. bijwerkingen : haaruitval, hoofdpijn,slechte eetlust, gewichtsverlies.