Ervaringen met Aripiprazol

aripiprazol

overgewicht

Psychische klachten (9 meningen)
Psychose (6 meningen)
Schizofrenie (1 mening)
Schizoaffectieve stoornis (1 mening)

29-05-2017 | Vrouw | 10
Autisme
nadat risperdal bij mijn (toen 9, nu 10 jarige) dochter zorgde voor dwangstoornissen overgegaan op abilify/aripiprazol. Op advies psychiater om mijn dochter "meer leerbaar" maken. tot 5 mgr geen probleem. nadat de dosis op 7 mgr kwam werd mijn dochter fladderig vanuit het niets. bij verdere verhoging nam dit effect dusdanig toe dat ze er gek van werd. ik omschrijf het naar[lees meer...] anderen steeds als "medicatie geinduceerde gille de la tourette". enorme bewegingsdrang. ze kon zich niet meer concentreren, verloor haar wil om dingen te ondernemen en onthield weinig meer. vrijwel dagelijks escalatie door de drukte in haar hoofd met suicidale uitlatingen. afbouwen ging moeizaam. met iedere stap omlaag kortdurende (enkele dagen) verergering van klachten. we zitten nu op 5 mgr. het fladderige is weg. mijn dochter onderneemt weer activiteiten. echter zijn de psychotische aanvallen gebleven. nu net overleg gehad met de psychiater. ik wil zsm van dit middel af. dit middel heeft er in zekere zin voor gezorgd dat ik mijn dochter momenteel kwijt ben. hopen dat de laatste 5 mgr afbouwen ook die laatste klachten laat verdwijnen.

21-07-2016 | Man | 38
Autisme
Door dit medicijn voelde ik mijn benen niet meer en wist ik niet meer hoe ik moest lopen of stil blijven staan. Ik had steeds het gevoel alsof ik zou vallen of niet meer op mijn benen kon staan. Ik heb geen psychoses waar dit middel eigenlijk voor is, dus ik ben er gelijk mee gestopt in overleg met de arts.

14-03-2016 | Vrouw | 50
aripiprazol (2,05)
Syndroom van Gilles de la Tourette
Ik ben niet tevreden over dit medicijn, te veel bijwerkingen, net of ik mijzelf niet ben, leeg gevoel, heb geen emoties meer, bv huilen niet meer enz, houden van geen gevoel meer enz.

09-11-2015 | Vrouw | 27
Psychose
Ik gebruikte eerst het medicijn Olanzapine 10 mg, maar had last van erg veel bijwerkingen, zoals moeheid en last van spieren o.a. Dus vandaar ben ik overgestapt naar Aripiprazol 10 mg, maar mijn psychose werd tijdens de overstap alleen maar erger door de Aripiprazol. Vandaar dat ik weer terug ben overgestapt naar Olanzapine 10 mg. Nu is mijn psychose wel weg door het gebru[lees meer...]ik van Olanzapine, maar heb wel last van veel bijwerkingen helaas.

12-10-2015 | Man | 51
Psychose
Deze medicijn kan nooit een goede vervanger van Abilify 10mg voor mij zijn, want op ieder moment van de dag kan ik geestelijk me ingestort voelen. Een slechte generische medicijn in mijn ogen.

15-12-2023 | Vrouw | 42
aripiprazol (15mg)
Psychische klachten
nou het is echt slaapverwekkend overdag voel ik mij moe dat ik op de bank moet liggen en s avonds moet ik al om 20.30 gaan slapen tot 6.30

25-03-2023 | Vrouw | 14
aripiprazol (5mg)
Mijn dochter is heel positief over dit medicijn. Het stopt enkele uren al haar (donkere) gedachten. Wel heeft ze nu na 2 maanden met 5mg niet meer dat zelfde effect en wil ze graag een hogere dosis. Vanuit ons perspectief als ouder voelt het niet goed ze is meteen na het nemen van de medicatie heel slaperig en verdooft (zeker in het begin), haar pupillen zijn erom alsof z[lees meer...]e lsd binnen heeft, en het fijt dat ze het zelf beschrijft als het effect van cannabis maar dan op voorschrift is ook niet geruststellend. Ze nam enkele dagen een hogere dosis en had dan af en toe spasmen in haar armen en benen. De eerst dag van de hogere dosis viel ze ook flauw. De automutilatie is niet verminderd. Als ze acuut suïcidaal is lijkt het wel rust te brengen in haar hoofd.

11-11-2021 | Vrouw | 15
Autisme
na mijn slechte ervaring met voorgaande medicijnen mocht ik de allerlaagste dosis aripipirazol gaan slikken, maar ik merkte helemaal geen werking. Dosis verhoogd, nog steeds geen werking. Nouja, geen posititeve werking dan want ik werd wel enorm enorm misselijk waardoor ik bijna niks meer at of drank en mezelf er echt toe moest dwingen. ik had ook vaak last van dwanggedach[lees meer...]ten, of indringende gedachten die me ook belemmerden zoals rare ongepaste ideeen over mijn vrienden of ik geloofde dat mijn hele klas mee kon luisteren met mijn gedachten. Kon niet eens meer naar de supermarkt zonder 5 minuten bij het schap te staan om precies de goede zak pasta te pakken omdat mijn familie dan niet om zou komen in een auto-ongeluk. Toen ik stopte met de medicatie waren de bijwerkingen meteen weg.

02-08-2021 | Man | 56
aripiprazol (15mg)
Psychische klachten
Bipo 2. Na Lithium naar Aripiprazol gegaan. Slik 15 mg maar ik ben ontevreden over de werking. Ben zeer vlak ,heb geen plezier meer in het leven en ben van tijd tot tijd onrustig . Vooral in de benen merk ik deze onrust. Verder lijkt het dat ik eerder en meer depressief ben na de start van de 15 mg tablet.

24-10-2019 | Vrouw | 36
aripiprazol (7,5mg/ml)
Bipolaire stoornis
Ontevreden over dit medicijn. In het begin was ik er blij mee want het helpt goed tegen een psychose. Maar na een jaar gebruik blijft het lege gevoel over met weinig tot geen emoties die ik kan uiten. Terwijl ik een open persoon ben. Nu wil ik me het liefst verstoppen bij moeilijke situaties en voel me lamlendig en futloos.

05-01-2019 | Vrouw | 16
aripiprazol (2mg)
Autisme
ik ben een tijdje geleden met aripiprazol 1 mg om mee te beginnen tegen prikkels die ik krijg door mijn autisme. ik voelde helemaal niets toen mij werd gezegd dat ik naar de 1,5 mg moest gaan. pas toen ik op 2 mg kwam kreeg ik last van heftige dromen, hoofdpijn, misselijkheid, etc. maar het hielp nog steeds niet tegen mijn prikkels. toen werd gezegd dat ik naar de 2,5 mg [lees meer...]moest gaan, maar de eerste dag op 2,5 mg was alles behalve fijn. ik was de hele dag misselijk en duizelig en voelde me net een zombie. heb de volgende dag gewoon weer 2 mg genomen waar ik het beter op deed ook al was het ook niet ideaal. ben nu aan het overwegen om te stoppen met dit medicijn.

15-08-2016 | Vrouw | 20
Autisme
In het begin werkt het top en maar weinig bijwerkingen die niet heel storend zijn (weinig eetlust), de lage dosering werkt al gauw niet meer goed waardoor ik al gauw de dosering moest verhogen. Uiteindelijk zat ik na een half jaar op 7,5 mg en heb dit een jaar lang geslikt. Maar kreeg, opbouwend, steeds meer last van plotseling in slaap vallen (bus, trein en later zelfs ti[lees meer...]jdens lessen op school). Hier had ik geen controle over en gebeurde voornamelijk zodra ik niks fysiek deed. Na een jaar toch naar de huisarts geweest, die mij zei dat het waarschijnlijk de bijwerkingen van Aripiprazol was. Ik was er meteen klaar mee en was er afbouwend na 6 weken van af. Nooit meer dit soort medicijnen!

27-05-2016 | Man | 39
aripiprazol (30mg)
Schizofrenie
Hallo, Na 6 jaar ingesteld te zijn geweest op risperidon vanwege de aandoening schizofrenie, toch ook maar eens Abilify/aripiprazol gekozen vanwege dat het een milder medicijn zou zijn. Het omstellen duurde 6 weken en ik werd van 3 mg risperidon omgesteld naar 10 mg aripiprazol. Daarna kreeg ik psychotische klachten (zoals allerlei vreemde gedachten en ook meer gedachte[lees meer...]n) en werd de dosis langzaam steeds verhoogd van 10 naar 15, naar 20, naar 25 en ook 1 keer naar 30 mg. De gedachten bleven ziekelijk en ik werd psychotisch. Toen ben ik risperidon bij gaan slikken om de psychose te beteugelen. Al snel zat ik weer aan 3 mg Risperidon waarbij de aripiprazol op 10 mg stond. De psychotische klachten nemen langzaam af. Aripiprazol bleek in mijn situatie niet effectief genoeg, niet zo effectief als risperidon, en blijkbaar heb ik toch een wat steviger medicijn zoals risperidon nodig.

26-10-2023 | Vrouw | 39
aripiprazol (2,5mg)
Autisme
Na veel wikken en wegen begonnen met 2,5 mg als prikkeldemping. Ik moest er lang over nadenken gezien ik in het verleden verschillende antipsychotica heb geslikt waarbij ik enorm veel last had van bijwerkingen waardoor ik me beperkt voelde. Ik zou nu maar een hele kleine hoeveelheid krijgen en verwacht werd dat de bijwerkingen ook minder zouden zijn. Echter had ik zoveel [lees meer...]last van de bijwerkingen dat ik me wederom een beperkt voelde. Toen naar een halve tablet van 2,5 mg gegaan, gezien de 1 mg tabletten niet vergoed worden voor volwassenen ( bizar !) Nog steeds ervaar ik trillende handen en een onvast gevoel, maar het is acceptabel voor mij. De werking weegt op tegen de bijwerking.

01-09-2020 | Vrouw | 26
aripiprazol (7,5mg/ml)
Angst
Ik merk dat mijn vervelende gedachten (lees: kritische, strenge, straffende gedachten) minder aanwezig zijn, of dat ik ze makkelijker kan beheersen. Echter heb ik na 2 weken gebruik ook last gekregen van rusteloosheid.

27-02-2019 | Vrouw | 49
aripiprazol (30mg)