Ervaringen met Cytomel

liothyronine

Trage schildklier (14 meningen)
Ziekte van Hashimoto (10 meningen)
Schildklier verwijderd (5 meningen)
Snel werkende schildklier (1 mening)

19-12-2023 | Vrouw | 26
Trage schildklier
Ik heb Cytomel in totaal 11 maanden geslikt ongeveer. De eerste maanden gingen heel goed, ik werd fitter en voelde me energiek. Echter, na een maand of 5 kreeg ik last van hoofdpijn en druk bij m’n ogen en werd ik warrig van de medicatie. Inmiddels ben ik gestopt en voel ik naast het feit dat ik geen bijwerkingen meer heb me hetzelfde. Ik heb dus het idee dat het op termi[lees meer...]jn niet meer helpt en alleen klachten geeft.

14-12-2023 | Vrouw | 69
liothyronine (2.5mg)
Ziekte van Hashimoto
Vanwege aanhoudende restklachten naast gebruik van 100mg Thyrax mocht ik de combinatietherapie testen T3 Cytomel 2x daags halve tablet, 2.5mg per dosis. Na 3 dagen wat hoofdpijn totaal geen bijwerkingen meer, rest klachten verdwenen als sneeuw voor de zon, slaap kwaliteit steek verbeterd, betere doorbloeding onderbenen, fitter.

24-08-2023 | Vrouw | 38
Ziekte van Hashimoto
Jarenlang blijvende klachten bij enkel gebruik L-thyroxine, vooral vermoeidheid, spierpijnen en gewrichtsklachten. Eindelijk Cytomel opgestart, maar wat een gedoe. De eerste weken ging het goed, buiten direct last van tunnenzicht en buikpijn. Buikpijn trok wel weg na enkele dagen. Startdosis: L-thyroxine 100mcg naar 50mcg gehaald en daarbovenop 5mcg Cytomel per dag, verdee[lees meer...]ld in 2 shiften. T4 veel te laag en TSH afwijkend. Daarop naar 75mcg L-thyroxine en dezelfde hoeveelheid Cytomel. Ondanks bloedwaarden oké waren, veel last van hoofdpijn, slecht zicht, veel angsten, niet stil kunnen zitten... Ook kun je de tabletten slecht in 2 breken, verkruimelen meteen, geen gelijke parten... De pieken die Cytomel geeft zijn niet fijn als je gevoelig bent voor hormoonschommelingen. Nu terug naar de oude dosis medicatie. Ben erachter dat ik PMDD heb en de vermoeidheid, spierpijnen, gewrichtspijn, brain fog et cetera te linken zijn aan mijn maandelijkse hormooncyclus, rond de eisprong en dan tot aan de menstruatie...

06-10-2021 | Man | 52
Schildklier verwijderd
Hallo, Mijn schildklier is 1,5 jaar geleden verwijderd vanwege een te grote struma... Na euthyrox overgestapt naar thyrax maar behoud "restklachten " die telkens terug komen na een goede periode ..zit nu steeds ft4 rond de 19 ..dit zou goed moeten zijn maar tsh is ongekendhoog boven de 20 ... Ik heb cytomel geprobeerd maar na 2 weken mee gestopt ..5 microgr smorgen en[lees meer...] smiddsgs... Herkennen jlie dit?

08-07-2020 | Vrouw | 58
liothyronine (25ug)
Extreme prijsstijging Cytomel. 2019 voor 60 tabletten € 52,53. 2020 voor 60 tabletten € 73,05 Onvoorstelbaar dat zulke prijsstijgingen mogelijk zijn............

04-05-2020 | Vrouw | 52
Ziekte van Hashimoto
Cytomel wordt steeds duurder. Ik ben er 10 jaar geleden mee begonnen. De prijs is sindsdien van circa 25 euro per 45 stuks naar 65 euro per 45 stuks gestegen. Ik heb een tijd liotheronine T3 van het merk Sandoz in Oostenrijk kunnen halen bij de apotheek voor 2,80 euro per 45 stuks. Cytomel is de enige die Nederland levert en voert de prijs op.

26-12-2019 | Vrouw | 45
Schildklier verwijderd
Sinds ik overgestapt ben op T3 in de plaats van T4 kan ik weer leven. Ik was op de duur rolstoelgebonden en werd niet gehoord. Na lange lijdensweg hierbij uitgekomen en blij dat het bestaat. Wel zorgen dat je bijnieren (die onder druk stonden door uitputting) in de gaten gehouden worden. Ook ijzerwaarden en B12 waarden moeten optimaal zijn! Anders krijg je averechts effect[lees meer...].

20-09-2019 | Man | 29
liothyronine (5ug)
Hypothyreoïdie
Ik hield veel restklachten, zoals vermoeidheid en neerslachtigheid bij het gebruik van alleen Thyrax. Mij laten doorverwijzen naar de internist/endocrinoloog. Zelf voorgesteld om Cytomel te gaan proberen. Hier nu 2 maanden mee bezig. Naar mijn idee helpt het wel en voel ik me beter. Ik slikte voorheen 150mcg Thyrax. Nu 112,5mcg Thyrax en 10mcg Cytomel, verdeeld of 2 gift[lees meer...]en. Het is onzin dat het middel binnen 3 uur is uitgewerkt, zoals ik hier lees. Het heeft een halfwaardetijd van ongeveer 2 tot 3 dagen dus dat kan nooit. Ook werkt het nog enkele dagen door na staken behandeling. Wel jammer dat het zo duur. Ongeveer €4,- per dag. Het wordt sinds 1-1-2019 wel vergoed uit het basispakket.

08-02-2019 | Vrouw | 71
liothyronine (5)
Trage schildklier
Mijn schildklier is verwijderd wegens papillair schildkliercarcinoom. Dus ik ben afhankelijk van schildkliermedicijnen. Uiteindelijk kwam ik uit op 1x per dag 88 mcg Euthyrox. Vrij goede waarden, alleen nogal wat spierpijn en spierkramp. Toen overgegaan op 1x per dag 75 mcg Euthyrox + 2x per dag 5 mcg Cytomel. Ik heb niets gemerkt van de overgang. Mijn TSH-waarde is nu hee[lees meer...]l goed en ik voel mij er prima bij. Mogelijk zet mijn lichaam de FT4 niet zo goed om in FT3, en vangt de Cytomel dit op.

15-09-2018 | Vrouw | 36
Ziekte van Hashimoto
Ik ben net begonnen met Cytomel, 1/4 om de dag naast natuurlijk schildklier hormoon. Tot nu toe gaat dat goed. Belangrijk om te weten is dat Cytomel tarwe zetmeel bevat, dus gluten bevat en dit houdt de anti stoffen van je Hashimoto in stand waardoor je schildklier verder achteruit gaat. Vanwege de gluten dus ontevreden. ACE pharmaceuticals bied een glutenvrije hypo [lees meer...]allergene variant aan, helaas is die erg duur en wordt hij niet vergoed door mijn verzekering. Mocht iemand het wel vergoed krijgen hoor ik het graag. Ik ga nog verder zoeken naar een gluten vrije optie die betaalbaarder is. Mocht iemand iets weten, tips zijn welkom.

04-06-2018 | Vrouw | 64
liothyronine (6,25ug)
Trage schildklier
7 jaar geleden heb ik Cytomel voorgeschreven gekregen. Redenen: te trage schildklierwerking én als ondersteuning van antidepressivum Nardil (klassieke MAO-remmer). Helpt mij uitstekend, op allebei de fronten. Maar sinds ik het slik, heb ik een héél snelle veroudering van mijn huid, m.n. de armen en de benen. Ik ben 64, en heb de armen van een vrouw van 80,vréselijk. Ben [lees meer...]een keer gestopt met dit medicijn, onder begeleiding van internist, en binnen een paar weken kreeg ik weer last van depressieverschijnselen. Dus, helaas weer begonnen, met de genoemde bijwerking, die weer gestaag doorgaat. Ik heb dit nog nooit ergens gelezen of gehoord, terwijl mijn interniste de mogelijke bijwerking niet uitsloot.

20-08-2017 | Man | 30
Ziekte van Hashimoto
Sinds anderhalve week op Cytomel van Ace Pharmaceuticals. Endocrinoloog heeft me 1 tablet voorgeschreven verdeeld over de dag, maar één tablet is echt niet genoeg, daar kun je misschien 3 uur mee vooruit. Ben op eigen initiatief er drie per dag van 25 mcg gaan nemen ('s ochtends, 's middags en 's avonds) en nu gaat het wel. Nu nog de arts zien te overtuigen meer voor te [lees meer...]schrijven...

24-01-2017 | Vrouw | 51
Trage schildklier
Helaas ben overgestapt van Thyrax naar Cytomel. Moet even afwachten of het aanslaat. Wel schrok ik van de verhalen van vervanger Euthyrox en Levothyroxine. Voel me wel stukken beter. Let wel op je bent zo door je eigen bijdrage, want ze kosten €1,-- per stuk!

16-12-2016 | Vrouw | 51
Trage schildklier
Nadat Tyrax uit de handel is genomen kreeg ik Euthyrox voorgeschreven. Wat een drama, herkende mij zelf niet meer. Als een oud vrouwtje ging ik leven. Slapen depressief obstipatie enz. Zelfs mijn hobby hardlopen ging eraan. Na veel onderzoeken in het ziekenhuis (waar niks uit kwam) ben ik gaan zoeken op internet. Heb gebeld naar mijn huisarts met de vraag of ik Cytomel moc[lees meer...]ht uitproberen. Had ik dit maar eerder gedaan. Ben weer springlevend en pak het sporten weer op. Wat een verschil. Dit moeten meer mensen proberen, echt wereld van verschil!

12-04-2016 | Vrouw | 57
liothyronine (6ug)
Snel werkende schildklier
Na jaren 100mg Thyrax bleef ik veel bijwerkingen houden: weinig energie, koud hebben en depressief van al je beperkingen. Ik las over Cytomel en heb mijn huisarts gevraagd dit eens uit te proberen. Wow wat een effect of ik uit een zware verdoving wakker werd. Nu 6 maanden verder kan ik me amper meer voorstellen hoe rot ik mij voelde. Zelfs de winter ben ik 'goed' door geko[lees meer...]men. Wel de hoeveelheid al snel aangepast van 75 mg thyrax en 25ug cytomel naar 75mg en 6ug Cytomel. 25ug voelde te heftig en ik las hierover op de site van de Schildkliervereniging over te hoge dosering in verhouding met Thyrax. Ik blijf me verbazen dat artsen dit niet voorschrijven bij (veel) restklachten!

07-03-2016 | Man | 46
liothyronine (5ug)
Ziekte van Hashimoto
Na enkele steeds fanatiekere hardloop-jaren viel bij bloedprikken in de zomer van 2014 het spreekwoordelijke kwartje: trage schildklier. De jaren daarvoor merkte ik al, dat ik regelmatig vanwege vermoeidheid een training over sloeg, zelden echt intensief trainde of wedstrijden liep. Uiteindelijk heb ik wel 2 marathons volbracht (3:28 en 3:06) en zelfs nog een keer 15km in [lees meer...]59:30 (Zevenheuvelenloop). Daarna was de koek op en ben ik ruim een jaar bezig geweest met instellen, leren, ontdekken en tot 2x toe opnieuw opstarten van hardlopen. Het gebruik van Cytomel speelde een korte rol daarin, maar leverde niet het gewenste resultaat. Omdat het wél een hogere hartslag veroorzaakte, ben ik er na ruim 3 maanden weer mee gestopt en slik ik nu enkel nog levothyroxine. Langzaamaan gaat ook regelmatig hardlopen weer, of ik ooit nog m'n oude niveau bereik, geen idee. Mogelijk kan ik wel nog als hardlooptrainer aan de slag.