Ervaringen met Forsteo

Fosavance (29 meningen)
Actonel (23 meningen)

08-02-2023 | Vrouw | 59
Osteoporose/botontkalking
Ik heb n wervel gebroken bij ernstig verkeersongeval. Deze wervelbreuk is verder ingezakt ipv gestabiliseerd en genezen. Tijdens een dexa werd osteopenie (-1,8) geconstateerd. Volgens osteoporiose-verpleegkundige komt t verder inzakken vd wervelbreuk door de ostepenie. Mijn mening is dat ik mijn letsel steeds overbelast heb door zwaar tillen (oppassen op n baby van 10 kg[lees meer...] die ik de hele dag tilde en droeg) Nu wordt dringend geadviseerd door deze verpleegkundige om Forsteo te gaan injecteren, omdat de wervel nog verder zou inzakken en ik over n paar jaar polsbreuken krijg. De internist heeft haar toestemming gegeven mij dit voor te schrijven. De verpleegkundige spreekt van geluk dat ik dit medicijn krijg (de richtlijnen zijn verbreed en eerder zou ik t niet krijgen en vanaf nu wel) Ik voel niets voor medicijnen.! Ik ben fit en gezond, zwem, liep hard, doe Pilates, fiets en sta nog 3 dagen voor de klas in Speciaal onderwijs. Met de vakantie liep ik 300 km met rugzak op mijn rug (wat ik na mijn ongeluk helaas niet meer kan)… Ik ben 59 en plotseling duwen ze mij door een T-score van -1,8 en een wervelbreuk door een verkeersongeluk in hokje aankomend osreopotose-patiënt en moet ik zo snel mogelijk aan de forsteoinjecties voor jaren. Door dit te weigeren reageert het ziekenhuis alsof ik mijn doodvonnis teken. Ik zou graag mensen horen met soortgelijk verhaal zoals ik hierboven schrijf…

11-12-2022 | Vrouw | 59
Osteoporose/botontkalking
Na 5 jaar risedroninezuur gebruikt te hebben overgestapt naar teriparitide, vanaf dag drie last gekregen van enorme plasdrang ( om de vijf minuten paar druppeltjes plassen, om gek van te worden). Reumatoloog had er nog nooit van gehoord, geen begeleiding, geen advies. Na twee weken gestopt van pure ellende.

15-10-2023 | Vrouw | 71
Osteoporose/botontkalking
Na eerder een bisfonaat voorgeschreven gekregen van mijn huisarts nu Sondelbay (Teriparatide) op recept van mijn specialist i.v.m. osteoporose. (-2.7) Gebruikservaring; pijnlijkere gewrichten en spieren, met name in armen en benen. Soms lichte duizeligheid. Vermoeiender. Het lichaam moet er ook even aan wennen natuurlijk. Ik ben onder behandeling van een heel prettige v[lees meer...]rouwelijke specialist die goed kan luisteren, goed uitlegd en dito advies geeft. Voel me door haar goed begrepen en geholpen. De 1e belangrijke stap denk ik. Osteoporose is een ziekte die, zonder behandeling, steeds verder toeneemt. Ondanks gezonde eetgewoontes en goed blijven bewegen etc, kan mijn lijf zonder dit medicijn dit proces van botafname op eigen kracht niet doen stoppen. Vandaar begonnen, sinds nu 3,5 mnd. Ik dacht eerst ook, 'kop in de wind en ik zoek het zelf wel uit, aan mijn lijf.... etc. Tot het besef van mijn eigen 'eigengereidheid' niet de beste instelling is. Ik ben er inmiddels aan gewend geraakt en in het belang van de noodzaak ervan ga ik er mee door dankzij de goede hulp en prettige begeleiding van mijn specialist. Enigszins een nadeel; het moet in de koelkast bewaard worden en op vakantie moet je er extra aandacht bij houden m.b.t. het vervoer onderweg (koel houden). Kost even 'vinger aan de pols' maar zolang je het belang er van in blijft zien went het ook. Voor het behoud van gezonde(re) botten, is het mij voornamelijk te doen.

21-05-2022 | Vrouw | 59
Osteoporose/botontkalking
Mijn twee jaar forsteo zitten er bijna op, ik vond het iedere dag injecteren totaal geen probleem en heb geen last van bijwerkingen gehad , mijn botdichtheid is verbeterd van -5.4 naar -4.0