Ervaringen met Combodart

tamsulosine / dutasteride

02-10-2023 | Man | 68
Prostaathyperplasie
Als je echt problemen met plassen hebt, zijn medicatie een tijdelijke oplossing. Bedenk dat de bijwerkingen van Combodart meestal onomkeerbaar zijn! Ik heb een week geleden een Holep ingreep gehad en vanaf de eerste keer plassen was ik terug 20 jaar in de tijd. Een zeer sterke straal en geen greintje pijn. Had ik dat maar eerder laten doen!

24-01-2022 | Man | 78
Prostaathyperplasie
Hoge PSA en Zeer vergrote prostaat en plas klachten Slik Tamsulosine/dutasteride nu 4 jaar een geen plas klachten meer. Slaap val hele nacht door of één keer plassen. Tevreden met werkzaamheid.

13-06-2020 | Man | 75
Geen problemen, werking effectief

16-05-2019 | Man | 73
Vergrote prostaat
na aanval van urineretentie, na enkele dagen duidelijke verbetering; tevens werd een urine infectie opgespoord en behandeld. (prostaat adenoom) De kostprijs valt wel tegen . Ik zoek nu uit hoelang ik deze medicatie moet stopzetten voordat er een lensinplantatie kan gebeuren.

06-05-2019 | Man | 70
snachts veel plassen

03-04-2019 | Man | 73
Vergrote prostaat
Gebruik nu ongeveer 5 jaar combodart en ben tevreden .

06-01-2019 | Man | 65

13-08-2018 | Man | 60
Prostaathyperplasie
Na een TURP in 2016 opnieuw een retentieblaas gehad in mei 2017. Daarna aan de Combodart; eerst dagelijks, nu om de dag een capsule. Voldoet voor mij. Uroloog en ik tevreden; na flowmetrie geen residu in blaas. Ben ook gestopt met alcoholgebruik(wel zo nu en dan een wijntje), maar niet dagelijks meer.

14-05-2018 | Man | 69
Prostaathyperplasie
Is redelijk effectief. Moet 2 x bed uit om te plassen. Let op vochtinname voor het slapen gaan. Geen bijwerkingen. Gunstig is wel dat haaruitval die ik had nagenoeg gestopt is De plasstraal varieert van redelijk tot soms moeizaam. In ieder geval beter als voorheen. Ik ben redelijk tevreden.

27-02-2018 | Man | 61
Prostaathyperplasie
In combodart zit een alpha blocker. Ik had dat eerder al gebruikt met een ander medicijn. Daar werd ik toen zeer slaperig van. Het werd meteen minder na het stoppen, maar duurde een paar weken voordat het helemaal weg was. Met Combodart kreeg ik dezelfde klachten na drie dagen, dus ik ben meteen gestopt. De bijwerking is voor mij erger dan de klachten die het verhelpt. A[lees meer...]ls ik constant die vermoeidheid zou hebben zou ik niet verder willen. Ik kreeg de eerste klachten 's avonds en heb toen de pil niet meer geslikt. Die nacht sliep ik slecht. De volgende dag was ik erg vermoeid. Die nacht sliep ik weer slecht. De dag er op was het al veel minder. Dit patroon was hetzelfde als bij gebruik van een andere alpha blokker een paar maanden eerder.

18-08-2017 | Man | 79
Prostaathyperplasie
gebruik terrazozine sedert 1995 van 10 mg (van 2 naar 10mg). Op 5-8-2017 op aandringen specialist overgeschakeld naar combodart, maar na vijf dagen gestopt, kon nog zeer moeilijk plassen. Naar de huisarts geweest en terug naar terrazozine 10 mg + avodart 0,5. Bijwerking redelijk. Mijn prostaat is nu psa 9 en op 13-10-2015 was na punctie mijn gleasonscore 3+3=6.

21-06-2017 | Man | 80
Prostaathyperplasie
Gebruikte Combodart meer dan twee jaar zonder bijverschijnselen. Echter, verleden jaar was Combodart tijdelijk (6 maanden) niet leverbaar en moetst ik noodgedwongen Tamsulosine als alternatief gebruiken. Ik kreeg onmiddellijk problemen met urineren, en toen ik een half jaar later weer Combodart kreeg kreeg, was het plasprobleem na 6 maanden nog niet opgelost, het gaat ste[lees meer...]eds moeizamer tot op de dag van vandaag!

03-05-2017 | Man | 77
Vergrote prostaat
Had sterk vergrote prostaat / moeilijkheden bij het plassen, ondanks aandrang / soms 10 à 15 minuten nodig om te plassen / PSA ca. 7. Nu, na ca. 6 maanden gebruik: PSA 1,6. Plassen oké. Een wereld van verschil. Geen libido en soms zeer licht urineverlies. (Het medicament is behoorlijk duur en wordt door de ziekteverzekering niet, ook niet gedeeltelijk terugbetaald...)

02-02-2017 | Man | 67
Prostaathyperplasie
Na diverse keren blokkade te hebben gehad heb ik Combodart voorgeschreven gekregen van de Uroloog. Mijn plas problemen zijn daardoor verdwenen, het komt doordat het middel de prostaat soepeler maakt waardoor de urine vlot door de plasbuis kan. Ik heb voldoende straal. Ik gebruik s'avonds nagenoeg geen alcohol meer. In de weekenden s'middags af en toe een biertje. Mijn erva[lees meer...]ring is dat de blaas s'nachts niet vol moet zijn met alcohol.

27-01-2017 | Man | 65
Prostaathyperplasie
In overleg direct gestopt en in afwachting van vervolg.

31-12-2016 | Man | 70
Prostaathyperplasie
Eerst een alternatief middel gebruikt, maar dat hielp niet meer voldoende. Toen maar naar de huisarts. Eerst fenasteride gebruikt, veel hoofdpijn. Na echo van de prostaat was het advies tamsulosine. Gekozen voor een combinatie combodart, werkte al na een drie dagen maar toen begonnen de bijwerkingen, huiduitslag en hoofdpijn. Door de tamsulosine had ik al eerder en ook dez[lees meer...]elfde bijwerkingen. Dus nu maar naar de uroloog.