ziekte

Rosacea

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor rosacea

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Doxycycline 1 5
Clindamycine gel/ lotion 1 1
Metrosa 1 1
Rosiced 1 4

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: rosacea

01-12-2019

Roaccutane (isotretinoine)
Rosacea

Na van alles geprobeerd te hebben uiteindelijk door de HA naar Dermatoloog. Wat een verademing. Die vertelde me wat mijn huid aan het doen was na alle hormoonsmeersels van de HA. Ik heb eerst het gebruik van de hormoonzalf moeten afbouwen. Dit was echt afkicken voor mijn huid. Toen mocht ik starten met roacutane. Eerste maand 30 mg per dag. Veel last van bijwerkingen, maar[lees meer...] was te doen. Ziender ogen knapte het op. Nu als 3 maanden op een onderhoudsdosis van 10mg per dag. Er is niets meer terug gekomen. Mijn huid is egaal en mooi. Enige is dat ik last van droge lippen heb. Maar daar heb je een labello voor. Ik ben heel tevreden en blij.
30-10-2019

Rosacea

Na een heleboel crèmes te hebben geprobeerd via de huisarts, ditmaal doorgestuurd naar de dermatoloog. Die zei direct dat ik rosacea had (last van onderhuidse vochtbulten) en vroeg zich af waarom ik nog niet eerder minocycline had gekregen. Meteen begonnen met slikken. De eerste twee weken slikte ik twee pillen per dag. Ik merkte dat ik wel wat last kreeg van mijn buik (mi[lees meer...]sselijk / opgeblazen / lichte buikpijn). Ik had het ervoor over, want ik merkte na enkele dagen al verschil aan mijn huid. Onderhuidse bulten verdwenen als sneeuw onder de zon. Na twee weken slikte ik één pil per dag en had ik nergens last meer van. Dit heb ik drie maanden gedaan. De plekken in mijn gezicht zijn voor 99% weg. Ik ben zó blij met de minocycline! Alle crèmes die ik eerder had geprobeerd droogden mijn huid uit, maar met de minocycline had ik hier totaal geen last meer van: mijn huid werd juist zachter. Na de kuur is het gelukkig ook niet meer teruggekomen.
09-08-2019

Rosacea

Helpt redelijk maar niet voldoende., er komen nog steeds puistjes maar wel kleiner .Bij het gebruik wordt niet aangegeven hoe je het beste vooraf je huid kunt reinigen voordat je gaat smeren.
23-07-2019

Rosacea

Deze Soolantra creme is het enige dat geholpen heeft bij rosacea in mijn gezicht! Ik heb nu 10 jaar rosacea ( roodheid/brandingen/puistjes ) en natuurlijk zoveel geprobeerd om het te verhelpen. Ook middelen op recept, waaronder Rozex. Ben zo ontzettend blij met dit product. Het is wel belangrijk om de Soolantra creme te blijven smeren. In het begin kan de rosacea vererg[lees meer...]eren. En bij mij duurde het ongeveer 3/4 weken voordat ik resultaat zag... Dus hou vol!
24-05-2019

Rosacea

Bij aanhoudende bultjes op mijn beide wangen die sinds 3 maanden ook wat puistjes werden, van de huisarts deze creme gekregen. Binnen 4 dagen (2x of smeren) is de helft weg en mn wangen zijn rustig. Ik blijf uit de zon zoveel als ik kan. Ik voel dat mn huid wat trekt maar meer niet. Geen andere bijwerkingen. Moet dit een maand proberen en dan stoppen. Ben benieuwd hoe het [lees meer...]gaat over een week of 2 weken. Soms lees je dat het na een eerste verbetering, plots erger terug komt. Vooralsnog: een hele fijne smeerbare zalf met zeer goed resultaat.
14-05-2019

Doxycycline (doxycyline)

04-03-2019

Roaccutane (isotretinoine)
Rosacea

Ongeveer anderhalf jaar heb ik lopen aanmodderen met last van huidproblemen. Daarvoor nooit echt erge last van acne gehad. Altijd wel eens een keer een puistje, maar niet extreem. Na vele dingen geprobeerd te hebben via de huisarts, kwam ik vervolgens bij de dermatoloog uit. Zij stelde al snel vast dat het om Acne Rosacea zou gaan. Om die reden kreeg Metronidazolcreme [lees meer...]voorgeschreven. Dit hielp redelijk, maar zeker niet voldoende. De laatste en meest logische stap zou dus Roaccutane/Isotretinoïne zijn. De eerste twee weken ontstonden er nog wat ontstekingen (20mg). Huid werd droger. Af en toe misselijk. Na deze twee weken was mijn huid erg goed. Vervolgens kreeg ik elke week rond maandag/dinsdag weer wat ontstekinkjes, maar die verdwenen weer. Na ongeveer 6 weken ging het echt aanzienlijk beter. De ontstekinkjes die kwamen waren klein en ook redelijk snel weer verdwenen. Ik merk wel dat ik een stuk vermoeider ben. Als ik kort mijn armen omhoog houd, voelt dat al zo zwaar aan. Daarnaast merk ik dat het wat sneller zwart voor mijn ogen wordt. Maar eerlijk gezegd kan ik gewoon goed functioneren. Door de grote verbetering zit ik beter in mijn vel. Schaam mij minder. Na 8 weken ben ik opgehoogd naar 30mg. Acne Rosacea heeft niet een hele hoge dosering nodig, maar soms is het verstandig om het iets op te hogen. 30mg is nog steeds niet hoog en wel effectief. Ik ben ontzettend benieuwd naar ervaringen op langer termijn van mensen met Acne Rosacea die Roaccutane/Isotretinoïne hebben gebruikt. Ben namelijk nogal angstig dat het weer terug gaat komen en zou daarom het liefst heeeel lang gebruik willen maken van deze medicijnen. Iedereen die struggelt met zijn huid, raad ik dit medicijn aan. Aarzel niet en ga ervoor.
25-01-2019

Rosacea

Ook voor mij werkt Solantra erg goed. Gebruik het nu enige tijd en heb vrijwel geen ontstekingen meer.
24-01-2019

Rosacea

Lieve lezer, Op een dag had ik zo’n extreme uitslag (met een soort puistjes/ontstekingen) op mijn gezicht en roodheid. Ook bloosde ik om het minst geringste en mijn hoofd voelde altijd zo warm. Mijn omgeving vroeg of ik ernstige allergie had en of ik me wel goed voelde. Uiteindelijk bij de dermatoloog geweest en die zei direct: rosacea! Deze schreef mij Soolantra c[lees meer...]reme voor. Voordelen ten opzichte van traditioneel recept metrodinazol is dat je het maar 1 keer zeer dun hoeft aan te brengen ipv 2x en dat het ook puistjes/ontstekingen en roodheid tegen gaat. Uiteraard werd er ook aangeraden geen pittig eten te nuttigen en veel alcohol te drinken. Geen sauna, opletten met van warm naar koude ruimten en andersom. Ook mag je je huid niet meer schoonmaken met water. Deze laatste tip heeft enorm veel verbeterd voor mij. Ik ben meteen gaan smeren. De eerste twee weken gebeurde er weinig met de roodheid. De puistjes verdwenen wel! Heel erg fijn dus. Ik merkte na week twee dat de voorheen vuurrode huid nu plek maakte voor lichte huid op bepaalde delen In het gezicht.Deze lichte delen kwamen er steeds meer. Ook werd de huid rustiger en minder warm/geïrriteerd. Nu, 2 maanden verder is de huid veel rustiger. Ik voel me weer zeker over mezelf. Make up staat veel mooier omdat je veel minder hoeft weg te werken en steeds moet bijwerken. Ook zijn mijn opvliegers weg, blozen doe ik niet meer continu, echt een verademing! Uiteraard hoort bij de aandoening rosacea ook camoufleren van de (overige) rode vlekjes want deze aandoening is levenslang. Als tip wil ik hiervoor meegeven, catrice liquid foundation. Ziet er natuurlijk uit en de huid kan blijven ademen. De medische schoonmaak /onderhoud lijn die je voor je huid kan gebruiken is waanzinnig van la roche posay- rosealic lijn. Met name de micellair gel voor make up verwijdering. Omdat de Soolantra creme de huid erg droog kan maken kan de Eucerin creme-anti redness (zonder foundation/kleur) perfect gebruikt worden. Is je huid erg droog gebruik je iets meer en zo niet dan een heel dun laagje over de Soolantra heen. Mocht je ook rosacea hebben dan raad ik je aan een goede arts te zoeken en geef het de tijd. Je huid is erg aangedaan en heeft een beetje rust en liefde nodig om te herstellen + een goeie creme zoals Soolantra bijv. Mocht je het ook gebruiken dan hoor ik graag je ervaring. Groetjes!
01-01-2019

Rosacea

Nu 13 dagen aan het nemen, de plek op mijn wang is bijna volledig verdwenen. Ben wel duizelig, het komt met vlagen en is erg ongemakkelijk. Een algemeen draaierig en misselijk gevoel.
28-12-2018

Rosacea

Het hielp gelijk voor de volle 100%. Mijn huid werd gelijk weer zoals voor de rosacea. Alle onderhuidse bultjes, oneffenheden en spontane uitbarstingen verdwenen direct en zijn niet meer terug gekomen. Ook voelde mijn huid niet meer aan als schuurpapier, maar normaal zacht. Alle vorige pogingen om mijn rosacea acné te verhelpen waren achteraf een lachertje na dit medicijn[lees meer...]. Ik ben dus erg tevreden, alleen weet niet wat er gaat gebeuren als ik er mee stop.
04-01-2018

Metrosa (metronidazol)
Rosacea

Metrosa gel schilferde nadat het opgedroogd was zo erg dat het nauwelijks werkzaam was. Had meer weg van een peeloff masker dan geneesmiddel. Binnen mum van tijd bladderde het middel van de huid. Had dan ook weinig positief effect. Overgestapt op Rosiced (metronidazol) crème dat wel goed in de huid intrekt en werkt.
24-08-2017

10-04-2017

Rosacea

Ik gebruik Efracea sinds 2 weken, ik heb het voorgeschreven gekregen van de dermatoloog, omdat ik last heb van rosacea acne. Gelukkig een lichte vorm maar erg genoeg om er last van te hebben. De apotheker waarschuwde vantevoren voor bijwerkingen en zoals ik hier ook las; geen zuivel voor of vlak na de inname van de pillen. Ik drink elke ochtend een cappuchino en daarna ont[lees meer...]bijt ik en slik de pil met veel water; nergens last van. Geen bijwerkingen echt helemaal niks! Nu 2 weken later is mijn huid enorm verbeterd! Mijn voorhoofd is helemaal egaal en ik had wat plekjes op de rechter zijkant van mijn gezicht en op mijn kin. Dat zijn slechts nog kleine verkleuringen en droge plekjes. Ik moet er wel bijzeggen dat ik regelmatig naar een schoonheidsspecialiste ga (om de 3 weken) en dat de zon een positief effect heeft op mijn huid. Daarvan werd overigens gezegd dat ik niet in de volle zon mocht tijdens de kuur. Afgelopen weekend was het volop zonnig en ik heb daar geen last van gehad. Al met al ben ik heel tevreden en ik ben benieuwd wat het me nog meer gaat opleveren. Ik heb deze kuur voor 90 dagen gekregen. Na jarenlang zoeken en van alles proberen lijkt deze schoonheidsspecialiste in combinatie met deze kuur voor mij te helpen! Ik mag niet te vroeg juichen maar ik ben wel al erg blij zover.
31-03-2016

Rosacea

Eindelijk iets dat helpt! Ik heb Rosacea en ik heb dit medicijn ongeveer 3 weken gebruikt en het heeft mijn huid in mijn gezicht zichtbaar verbeterd het ziet er weer rustig uit, ook mijn omgeving merkt het op dat mijn huid is verbeterd. Voordat ik dit middel gebruikte heb ik rosex gel gebruikt, maar dat hielp mij niet en op gegeven moment had ik allemaal pukkels in mijn ge[lees meer...]zicht en heel veel van die vieze wit/gele schilfers en dat is nu gelukkig allemaal weg! Wel heb ik nog een beetje roodheid, maar mijn gezicht is nu zoveel verbeterd, ik hoef me nu niet meer te schamen voor mijn huid. Ik wil even aankijken hoe lang dit effect aanhoudt, komt het weer terug dan zal ik niet schromen om dit middel weer te gebruiken, aangezien ik ook geen last heb gehad van bijwerkingen. Ik wil er graag nog even bij vermelden dat ik pas tijdens mijn 2e zwangerschap rosacea heb gekregen en daarvoor nooit last gehad dus het zal wel iets met de hormonen te maken hebben.
04-03-2016

Rosacea

Ik (man, 31jr) gebruik minocycline tegen een vorm van rosacea in het gezicht. Als ik het gebruik verdwijnen de roodachtige ontstekingen. Maar 2 meestal zo'n 3 à 4 dagen nadat de kuur is afgelopen, wordt mijn gezicht gloeiend en komen de ontstekingen weer terug. Ik gebruik het nu al zo'n 2 jaar (met tussenpozen van steeds 2 maanden). Ik wil het liefst een andere oplossing z[lees meer...]oeken (misschien laserbehandeling o.i.d.), zodat ik niet constant aan deze antibiotica hoef (langdurig antibiotica is nooit goed namelijk).
26-02-2016

Rosacea

In verband met Rosacea heeft de dermatoloog dit voorgeschreven voor een periode van 3 maanden. Ik heb geen verschil gemerkt! De capsules zijn groot en moeilijk uit de verpakking te "drukken" . Je moet ze tijdens het eten innemen, rechtop met een glas water. bij voorkeur in de ochtend. Let op met zuivelproducten deze mag je niet nuttigen vanaf 4 uur ervoor tot 2 uur erna o[lees meer...]mdat het anders mogelijk niet werkt. Wat een drama! Dus ik mocht geen yoghurt en geen brood met boter en kaas, ook geen cappuccino. Omdat ik in wisseldiensten werk sta ik nooit eenzelfde tijd op dus het gebruik irriteerde me mateloos. En dat het niet werkte helemaal! Ik kreeg er rugpijn van en een naar gevoel in de buik. Ik ben nu over op doxycycline 100 mg en nu merk ik bij dag 3 al wat verbetering! Mijn wangen zien er veel gaver uit! Dus wie weet.
09-02-2016

Rosacea

Sinds ik begonnen ben met aanbrengen op de gezichtshuid is de roodheid enorm toegenomen. Ook heb ik er meer puistjes door gekregen. Ik heb het voorgeschreven gekregen voor drie maanden en ben nu ruim twee weken onderweg. Ik hoop dat het nog gaat verbeteren, want tot nu toe is het enkel verslechterd.
07-02-2016

Clindamycine gel/ lotion (clindamycine)
Rosacea

Ik kreeg dit voorgeschreven voor mijn rosacea. In het verleden had ik deze lotion ook gebruikt en toen werkte het super goed. Dit keer werd mijn huid er alleen maar slechter van. Na ongeveer 2 weken ben ik er daarom mee gestopt. Het leek alsof mijn hele gezicht onder de uitslag zat. Toen ik staakte met het gebruik zag mijn huid er na 1 dag al een stuk beter uit. Ik denk da[lees meer...]t mijn huid in de loop der jaren wat gevoeliger is geworden, waardoor dit product net iets te heftig is voor mijn gezicht.
07-02-2016

Rosacea

Ik gebruik de crème nu 2,5 week. Na 1 week leek mijn huid er goed van op te knappen, maar een week later zag het er weer erg slecht uit. Veel kleine puistjes op beide wangen, terwijl het een week ervoor helemaal glad was na 1 week gebruik. Dat kan misschien te maken hebben met dat ik elk moment ongesteld moet worden. Mijn huid wordt meestal slechter een week voordat ik ong[lees meer...]esteld word. Ik blijf het voorlopig maar smeren en hoop maar dat het binnen enkele weken minder wordt. Bijwerkingen vallen erg mee. Ik heb alleen wat droogheid op mijn wangen, maar dat is met een hydraterende crème wel te verhelpen. Ook lijkt deze droogheid wat minder te worden naarmate ik het langer gebruik. Ik las ergens dat bijwerkingen vaak vanzelf verdwijnen.
09-09-2015

Rosacea

Ik heb dit voorgeschreven gekregen nadat ik problemen had met mijn gezicht. Helaas heeft het niet geholpen. Het werkt maar voor een korte duur, waarna het vervolgens weer erger terugkomt. Ik had er geen bijwerkingen aan, het enige lastige was dat hij niet lekker mengt met een foundation.
09-09-2015

Rosacea

Vorig jaar september heb ik dit medicijn gebruikt na meerdere creme's te hebben geprobeerd voor mijn gezicht. Het was eerst niet duidelijk of het een infectie was etc. Uiteindelijk bleek het Rosea te zijn, en kreeg ik deze capsules voorgeschreven. Het is een zware kuur van 5 weken, en na iedere kuur moet ik terug komen om te kijken wat het gedaan heeft. Vorig jaar het het [lees meer...]gewerkt, ik had een egale huid, en dit is een jaar zo gebleven. Nu kreeg ik dit jaar rond dezelfde tijd er weer last van, en heb ik ze opnieuw voorgeschreven gekregen. Ik slik ze nu weer een week, en de bijwerkingen vallen me iedere keer weer tegen. Ik heb veel buikpijn, en ben ook aan de diarree. Ik neem dit er maar voor lief bij, en hoop dat ik snel weer een mooie egale huid heb. :D
22-08-2015

Rosacea

Ik heb last van ernstige acne (rosacea), na verschillende cremes gekregen van de HA en niets helpt, krijg ik Minocyline 50 van dermatoloog. Ik heb de kuur van 6 maanden gekregen en pas 2 weken gebruik en ik zie al de verandering geen rode gezicht en geen pukkels meer. Tot nu toe ik heb geen bijwerkingen gekregen (hoop maar niet). Voor mijn schrale en droge huid, gebr[lees meer...]uik ik Pure coconut oil voor dat ik naar bed ga en mijn huid is nu soepel en gaaf uit.
13-07-2015

Rosacea

Behoorlijke last van rosacea, eerste een paar jaar isotretonine gebruikt zonder veel resultaat. Overgestapt naar andere dermatoloog en die schreef Minocycline voor. Met een paar dagen waren de ontstekingen op neus en wangen geheel weg. Ik slik het nu bijna 3 maanden en moet dan terug voor controle. De enige bijwerking waar ik echt last van heb is diarree. Niet ernstig we[lees meer...]l vervelend.
06-07-2015

Claritromycine (claritromycine)
Rosacea

Ik heb dit 10 weken geslikt i.v.m. vorm van rosacea / periorale dermatitis. Het was zeer effectief aangezien de uitslag binnen 4 dagen weg was maar de bijwerkingen waren vreselijk. Hartkloppingen / slapeloosheid / verminderde eetlust en enorme paniekaanvallen. Deze AB dus nooit meer.
13-05-2015

Rosacea

Sinds een jaar last van uitslag in gezicht en nek. Plekjes werden steeds groter. Huisarts zei het is rosacea. Eerst met Metronidazol en hydrocotrison gesmeerd maar dat helpt niet. Toen antibiotica. Na drie dagen kreeg ik een hoofd alsof ik onbeschermd in de zon had gelegen (zonnebrand). Dit staat ook als bijwerking in de bijsluiter. Daarna werden de rode plekken nog erger [lees meer...]en ging mijn gezicht opzetten. Ik ben meteen gestopt met dit middel. In de bijsluiter staan ook flinke bijwerkingen. Ik weet dat niet iedereen er last van krijgt, maar toen ik het doorlas kreeg ik al een vreemd gevoel over dit medicijn. Voor mij nooit meer.
15-12-2014

Rosacea

Een week of 4 geleden kreeg ik last van bultjes rond m'n mond. Dit breidde zich binnen een week uit over ongeveer heel m'n gezicht. Lelijke rode vlekken met kleine witte blaasjes. Van de dokter metronidazol creme gekregen, maar het werd met de dag erger. Ik heb toen minocycline voor 14 dagen gekregen (in combinatie met de metronidazol creme) en binnen 2 weken is m'n huid [lees meer...]zo ongeveer als nieuw! Ik heb nog een aantal rode vlekjes rond m'n mond, maar alle vervelende bultjes en blaasjes zijn weg. Ik heb van de huisarts voor de zekerheid nog een kuurtje van 14 dagen meegekregen. Van bijwerkingen niet extreem veel last gehad, ik heb gevoelige darmen en nu extra opgelet met wat ik heb gegeten. Tip is om de medicijnen net voor het slapen gaan in te nemen, dan heb je minder last van klachten!
23-07-2014

Rosacea

De huisarts had eerst een antibioticazalf Metronidazol Actavis 1% voorgeschreven, maar deze zalf had geen enkel effect. Vervolgens heeft de huisarts een kuur Minocin voorgeschreven, voorlopig gedurende 30 dagen. Ik gebruik het nu bijna 2 weken, en de huid wordt langzaam aan rustiger. Geen last van bijwerkingen. Ik ga niet expliciet liggen zonnen, maar ik mijd de zon ook[lees meer...] niet angstvallig. Op mijn gezicht heb ik vaak wel wat foundation en daar zit meestal ook wel een factor 15 in.
19-06-2014

Rosiced (metronidazol)
Rosacea

Ik gebruik rosiced nu ongeveer een maand. De eerste paar dagen wel een beetje last gehad van een branderig gevoel en een droge huid. Nu na een maand ziet mijn huid er veel rustiger en egaler uit . Heb bijna geen rode vlekken meer en zelfs de meeste ontstekingen zijn weg en blijven weg. Het neemt de algehele roodheid niet helemaal weg maar ik ben best tevreden zo.
23-09-2013

Rosacea

In mei 2013 ben ik begonnen met 100mg minocycline. Na een week of 2 kan ik mij herinneren werd mijn huid beter en na 3 maanden was ik de gelukkigste vrouw. Pas 2 wken later moest ik weer bij de dermatoloog komen. Hij schreef me toen Minozol voor (creme) Na 2 weken, 18 september heb ik mijn specialist gebeld, dat de klachten erger dan ooit waren. Ik kon gelijk terecht en kr[lees meer...]eeg nu voor het komende jaar minocyline 100mg voorgeschreven. Ik slik het nu zo'n 6 dagen en de klachten lijken nog wel erger te worden. Ik vind het vreselijk. Nergens kan ik echt vinden wanneer dit middel werkt? Hebben jullie hier ervaringen mee?

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2223)
Depressie (1831)
Angst & paniekstoornis (1677)
Hoge bloeddruk (1279)
Acne/puistjes (889)