Ervaringen met Isotretinoine Capsules

isotretinoine

vermoeidheid hoofdpijn verminderd gezichtsvermogen dubbel zicht algemene zwakte droge lippen

Acne/puistjes (225 meningen)
Rosacea (3 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

22-07-2019 | Man | 18
Acne/puistjes
Sinds dat ik 10 jaar ben heb ik al last van hevige acne (zit in de familie). Ik ben in Juli 2018 begonnen met Doxycycline, dit had helemaal geen effect, de acen werd zelfs alleen maar erger. Ik gebruik sinds Oktbober 2018 Isotretinoïne. De eerste 2 maanden zag ik niet heel veel verschil. Pas na 4/5 maanden kon ik echt heel erg duidelijk verschil zien. Alle acne op mijn ben[lees meer...]en, rug, borst was zo goed als weg. Op mijn gezicht zaten hier en daar nog wat plekjes maar dat is nu vooral nog rood en littekenweefsel. Als ik de medicijnen door blijf slikken zoals ik dat nu doe, is mijn gezicht aan het eind van dit jaar acne en litteken vrij.

23-03-2019 | Man | 16
isotretinoine (60mg)

09-12-2018 | Man | 19
Acne/puistjes
eerste 2 maanden 20mg 1x per dag. dit zorgde al in gematigde vorm voor droge lippen. na 2 maanden overgestapt op 30mg (20+10mg) 1x per dag. Uitdrogende lippen werden nu zéér storend, alsook kreeg ik 5 a 6 keer per maand last van bloedneuzen, Maar de acne is véél verminderd. Bijna 90% weg. Nu is het december (behandeling bijna 6 maanden bezig, nog ongeveer 2 maanden te gaan[lees meer...]) en ik overweeg om de behandeling stop te zetten. extreem last van droge lippen, bijna ondragelijk zonder zalf. verder ook veel wondjes/zweertjes die erg jeuken rond de lippen. Conclusie? Deze pillen enkel gebruiken als allerlaatste middel. Weet dus heel goed waar je aan begint!

03-12-2018 | Man | 24
Acne/puistjes
Beste mensen, In kort: Sterk middel met veel bijwerkingen maar vooral heel effectief. Acne word in de eerste weken erger maar neemt daarna snel af en blijft bij meesten ook weg. Vanwege zware belasting van je lever moet je maandelijks langs om bloed te prikken. Achtergrond: Al sinds mijn pubertijd heb ik erge last van acne en onderhuidse ontstekingen op mijn rug. I[lees meer...]k dacht altijd dat mijn acne vanzelf weg zouden gaan, of door extra hygiënisch te zijn. Daarnaast heb ik veel , door huisartsen voorgeschreven, zalfjes gebruikt, maar deze hebben nooit echt goed geholpen. Op mijn 22/23e had ik nog steeds veel last van mijn acne. Ik ben weer naar de huisarts gegaan en die heeft mij uiteindelijk doorverwezen naar een dermatoloog. Het medicijn: Door de dermatoloog kreeg ik 20mg(later 30) tabletten voorgeschreven van isotretinoïne. Ik viel haast flauw van de waterval aan bijwerkingen die er verbonden aan zaten, dat was wel even slikken. Voor mijn kuur moest ik 9 maanden lang isotretinoïne slikken. Dat zou dus 9 maanden lang bijwerkingen betekenen. De belangrijkste bijwerkingen bij mij zijn : Droge lippen, dunne huid, huid verbrand sneller(zon), neerslachtigheid en moeheid. Daarnaast is het medicijn zwaar voor je lever, dat betekend enerzijds dat je geen alcohol kan drinken en anderzijds dat je iedere maand bloed moet laten prikken. Bloed prikken is nodig om te kijken of je lever waarden niet te hoog worden. Bij mij was dat het geval, ik moest van 30mg naar 20 naar 10. Hoewel ik nu 1/3 inneem van wat ik eerst nam zijn de gunstige effecten niet minder, de bijwerkingen wel. De bijwerkingen: LET OP: Je mag dit medicijn niet nemen als je zwanger bent of denkt zwanger te worden tijdens de kuur. -Droge lippen: Als je het medicijn gebruikt is er een grote kans dat je last krijgt van droge lippen. Om ervoor te zorgen dat ze niet telkens barsten smeer ik er wat vaseline op. -Dunne huid: Door het medicijn word bij veel mensen de huid dunner. Ik merk het vooral met sporten of werk, ik haal mijn handen/armen sneller open, zweet meer en de huid is wat gevoeliger. -Huid verbrand sneller: Vanwege de dunne huid verbrand je ook sneller. Ik verbrande vroeger nooit maar sinds het medicijn krijg ik snel last van de zon, smeren met factor 50 helpt. -Neerslachtigheid: Het medicijn kan een drukkende werking hebben op je gemoedstoestand. Toen ik 30 mg slikte merkte ik dat ik dat ik vaker emotioneel werd dan normaal. Nu neem ik 10mg en merk ik geen verschil met vroeger. Als je last hebt van depressieve gedachten dan is het belangrijk dat je dit bespreekt met je arts/dermatoloog. -Vermoeidheid: Ik weet niet of het een officiële bijwerking is maar sinds het gebruik van het medicijn heb ik minder 'fut' om dingen te doen en heb meer slaap nodig. Er zijn meer bijwerkingen van isotretinoïne, maar die zijn bij mij niet opgetreden. Het eind: Ik ben nu 8 maanden verder en het heeft voor mij echt een groot verschil gemaakt. Ik heb nu geen acne of ontstekingen meer. Littekenweefsel dat is ontstaan door de acne is helaas nog zichtbaar. Hoewel de bijwerkingen erg vervelend zijn ben ik over het algemeen erg tevreden over het medicijn.

07-09-2018 | Man | 53
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Hallo, Ik heb dit nog nooit gedaan maar ik dacht , ik schrijf ook eens een "review" over isotretinoine. Ik ben een man va n 53 die geen ernstige acne heeft maar wel extreem hardnekkig. Ik heb in mijn acne leven al 3 keer eerder een dergelijke kuur gehad met geweldig resultaat. Niets van acne meer na elke kuur.... alleen... helaas steeds niet blijvend resultaat. Daaro[lees meer...]m nu weer en sinds 1 september jl. Het goede nieuws is , en voor mij bekend, is dat het nu erger wordt. Goed nieuws om dat dat betekent dat alle rotzooi, inclusief de slechte bacteriën gewoon uit je huid "gestoten" worden. Het werkt dus gewoon. En het is bekend dat het eerst erger kan worden dus dat neem ik op de koop toe. Ik weet ook zeker dat ik er nu helemaal van af ga komen. Daar kijk ik reikhalzend naar uit. Kan wat maanden kosten maar ik heb een vrij lage dosering, 30mg per dag, dus de bijwerkingen vallen erg mee. Droge lippen en droge huid, vooral in gezicht, maar daar heb ik wel wat voor. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik er nu weer vanaf kom en om te voorkomen dat het dan toch weer terug komt wil ik na de kuur door gaan met een nog lagere dosering , bijv 10mg.. Maar mijn overtuiging is isotretinoine tot op heden het veruit beste medicijn tegen acne met voor de een gelijk blijvend resultaat of anders in ieder geval langdurig resultaat. De horror scenarios over de bijwerkingen neem ik voor lief. Die zijn gewoon sterk afhankelijk per persoon maar óök van de dosering . Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang . Ik slik ze nu net een week..

14-06-2018 | Man | 16
Acne/puistjes
Ik gebruik het iets langer dan een week. Ik krijg steeds meer last van puistjes. Ik krijg overal puistjes die ik eerder niet had en inderdaad droge lippen. Ik wil echt zo snel mogelijk af van de puistjes die ik eerst niet had. Heeft iemand misschien advies?

25-05-2018 | Man | 14
Acne/puistjes
Ik had erg last van brandende, pijlijke en veel acne op mijn gezicht en rug. ik ben toen naar de huisarts gegaan en heb veel verschillende medicijnen en pillen en kuuren gehad en geprobeerd. Maar dat helaas zonder goed resutlaat. Toen is mij dit medicijn aangeraden door mijn huisarts, voordat ik dit medicijn mocht gaan gebruiken moest ik veel vragen beantwoorden en testjes[lees meer...] zoen (zwangerschap test en bloedprikken) om te kijken of mijn lichaam hier aan toe was, toen heb ik toestemming gekregen om dit medicijn te gaan gebruiken en ben ik snel gaan opbouwen naar 30 mg per dag (3 capsules met 10 mg verdeeld over de dag) maar daarbij werden de bijwerking mij te heftig en ben ik snel weer gaan afbouwen naar 20 mg per dag, ik ben 2 weken geleden gestopt met de medicijnen en het bevalt mij eerlijk gezegd best wel zwaar, ik merk nu ik gestopt ben ik "puistjes/bultjes"op mijn voorhoofd krijg, ik hoop trouwens dat dit weer snel zal verdwijnen maar over het algemeen is mijn huid na de medicijnen kuur enorm verbeterd en daar heb ik de "last van de bijwerkingen"en alles wat ik er voorover heb gehad is het zeker waard geweest. (maar ik zou dit als "laatste optie" doen aangezien dit een zwaar medicijn is)

23-05-2018 | Man | 19
Acne/puistjes
Vroeger had ik last van heftige acné op m’n rug en een beetje op m’n borst. Ook had ik altijd wel meerdere puistjes in m’n gezicht. Ik ben twee maanden geleden gestopt met een kuur van isotretinoine/roaccutane van 6 maanden. In totaal heb ik zo’n 8400mg tot me genomen (lichaamgsgewicht: 60kg). Ik varieerde maandelijks van 30mg tot 40mg per dag, ook heb ik een maand zelf[lees meer...]s 2 x 30mg gedaan, maar toen werden de bijwerkingen te heftig. Het is een zware kuur. De bijwerkingen zijn vervelend, maar te behandelen. Het ergst zijn de droge lippen (oplossing: Purol!). M’n handen werden erg droog, dat leidde tot lichte eczeem (oplossing: zalfje van huisarts). Verder veroorzaakten droge neusslijmvliezen bij mij vaak bloedneuzen. Ook vond in het lastig om (op 18jarige leeftijd) (bijna) niks te mogen drinken, maar je moet er iets voor over hebben. Daarnaast is het moeilijk (vooral in het begin) om iedere dag die pillen te slikken, ik ben het wel een paar keer vergeten. Uiteindelijk wordt het wel een gewoonte. Nu, 2 maanden verder, is de acné zo goed als weg. M’n gezicht is helemaal schoon en ik heb heel af en toe nog een plekje op m’n rug. Ik heb nu alleen nog littekens op m’n rug van de acné, maar dat heeft tijd en zalf nodig... Ik raad iedereen die last heeft van acné dit medicijn aan. Informeer je goed over alle mogelijke bijwerkingen.

28-04-2018 | Man | 32
Acne/puistjes
De overtollig talk is weg, gezicht / neus is schoon en ziet er glad uit... maar de bijwerkingen zijn zeer schadelijk voor je huid. Ik zou 10 keer nadenken of je dit wel wilt. Ik heb er nu andere problemen voor terug gekregen... die ik hiervoor niet had

26-04-2018 | Man | 22
Acne/puistjes
Hallo allemaal, Sinds half januari ben ik begonnen met de isotretinoine kuur. 3 capsules per dag. In totaal moet ik 6 maanden. De acne zit bij mij voornamelijk op mijn voorhoofd en een beetje op mijn rug. Nadat ik gestart ben de kuur heb ik eigenlijk nog geen resultaat gezien, alleen op mn rug is wel veel minder. In het gezicht blijven er maar pukkels terug komen. Ik[lees meer...] heb het idee dat het geen enkele nut heeft aangezien ik nou al bijna 4 maanden bezig ben. Van de bijwerkingen heb ik echt veel last: extreem droge huid/mondhoeken, traanogen, bloedneus, spierpijn en soms stemmingswisselingen. Als ik 1x aan mn huid zit dan wordt het meteen een korstje. Ook in de zon zitten is een no-go Zou het in de komende maanden ineens omslaan of heeft het op mij gewoon geen nut? Ik hoop dat er reacties komen met vergelijkbare ervaringen. Ik hoor graag van jullie!

17-04-2018 | Man | 22
Acne/puistjes
Begonnen met isotretinoine. ik zit op dit moment in week 4. De meest vervelende bijwerking vind ik de stemmingswisselingen. het is niet altijd hevig, maar soms wordt ik er helemaal gek van. Verder is labello je beste vriend. Het is wel een heftig middel. Maar ik hoop zo dat het werkt. Ik ben er iig positief over!

08-04-2018 | Man | 22
Acne/puistjes
Alles acne is weg maar de bijwerkingen zijn echt erg. Achteraf zou ik het nooit gedaan hebben als ik wist wat voor bijwerkingen ik 7 maanden mee rond zou lopen. Maar het was het waard.

21-02-2018 | Man | 24
Acne/puistjes
Helaas had ik na mijn pubertijd nog steeds veel last van acne over mijn gehele lijf. De ontstekingen waren meestal niet heel groot, maar het waren er wel heel veel. Mijn hele rug, borst, bovenarmen, gezicht en nek zaten helemaal onder de acne. Ik heb een paar weken gesmeerd met Differin en dat hielp wel, maar daar was gezien de grote oppervlakte geen beginnen aan en ik kon[lees meer...] zelf lastig mijn rug insmeren. Van de dermatoloog heb ik vervolgens isotretinoïne gekregen. Tijdens de eerste kuur ben ik begonnen met 40 Mg per dag . Dat is vervolgens opgehoogd naar 60 Mg. De bijwerkingen werden daardoor een stuk heftiger en ik ben toen weer teruggezet op 40 Mg en uiteindelijk zelfs op 20 Mg per dag. Het middel werkte vrijwel meteen en na een maand of drie was de acne helemaal weg. Ik heb toen nog ongeveer drie maanden doorgeslikt, om aan de juiste cumulatieve dosis te komen. Na een week niet te zijn gestopt, kwamen de eerste puistjes weer opzetten. Ik ben toen teruggegaan naar de dermatoloog en ik heb een tweede kuur gekregen van eerst 30 Mg en later 20 Mg per dag. Dat was geen volledige kuur zoals de eerste keer. Na een maand of zes moest ik verplicht stoppen met het middel, omdat mijn leverwaarden behoorlijk verhoogd waren. De dermatoloog zei ook dat ik waarschijnlijk wel genoeg had gehad voor een tweede kuur. Na een paar weken zonder isotretinoïne waren de leverwaarden gelukkig weer volledig normaal. Nu heb ik nog wel af en toe hier en daar een puistje, maar het is vele malen minder dan voordat ik dit middel gebruikt heb. Het resultaat is voor mij meer dan goed. Hoewel ik dus soms nog een puistje heb, blijft het daartoe beperkt en het is nu, meer dan een half jaar nadat ik gestopt ben, ook niet erger geworden. De bijwerkingen zijn verder wel behoorlijk vervelend. Mijn huid werd heel droog en schilferig, maar dat was op te lossen met vaseline-cetomacrogolcrème. Ook al mijn slijmvliezen werden ontzettend droog, waardoor ik ook zalf in mijn neus moest smeren, mijn lippen elk uur wel moest invetten en mijn ogen een aantal keer per dag moest druppelen. Ik had ook dorst als een paard. Daarnaast had ik zo ongeveer elke dag zonder aanleiding spierpijn in mijn liezen en ook mijn rug deed pijn. Met sporten moest ik rustig aan doen en ik heb het idee dat mijn conditie tijdelijk echt slechter was door het middel. Mijn huid en slijmvliezen zijn nu nog steeds wel droger dan eerst, maar het is een stuk minder erg dan toen ik het middel nog slikte. Gelukkig had ik, hoewel ik wel een angststoornis heb, geen psychiatrische bijwerkingen. De angstklachten werden niet erger na het starten en ze werden ook niet minder na het stoppen. Op mijn stemming heeft het middel ook geen (heel merkbare) invloed gehad. Al met al ben ik best tevreden. De bijwerkingen zijn behoorlijk vervelend, maar gelukkig zijn ze voor het grootste deel tijdelijk. Ik ben niet volledig acnevrij, maar vergeleken met eerst heb ik misschien wel 90%-95% minder ontstekingen. Als ik nu een puistje heb, is dat ook wonderbaarlijk snel, meestal binnen één of twee dagen weer volledig weg.

10-01-2018 | Man | 17
Acne/puistjes
Dit is een reactie op de ervaring van de mevrouw die in december haar verhaal plaatste. Mijn zoon van 17 jaar neemt deze pillen voor zijn ernstige acne in het gezicht. Hij neemt echter slechts 1 capsule van 20mg per dag, en het resultaat was na enkele dagen al spectaculair. Sterk verminderde acne in het gezicht, de huid zag er direct veel beter uit. Hij is nog bezig aan[lees meer...] zijn kuur voor 3 maanden, we hopen dat het resultaat blijvend is. Daarna terug naar dermatoloog en eventueel nogmaals 3 maanden innemen. Als bijwerking heeft hij alleen last van extreem droge lippen. Met Labello's redt hij het niet, maar een tubetje lippencreme van de apotheek doet wonderen bij regelmatig gebruik. Voorlopig dus zeer tevreden over het medicijn.

18-11-2017 | Man | 25
Acne/puistjes
Ik ben een man van 25 jaar en heb sinds mijn 15 last van acné (puisten en mee-eters). Vooral bovenkant van de rug, schouders en nek worden aangetast. In de puberteit begon in met roaccutane te nemen op aanraden van huisdokter. Dit hielp een beetje maar je kon onmogelijk in de zon komen. Had met factor 50 op vakantie een dag in de zon gelopen waarbij op einde van dag he[lees meer...]el men rug volstond met blaasjes. Dit zijn nu littekens. De behandeling is stopgezet en heb allerhande medicatie/middeltjes gebruikt om men huid terug glad te maken. Tevergeefs was er niets dat hielp. Mijn acne is in de zomermaanden miniem (gok door vitamine d en zonlicht), waardoor ik me veel buiten vertroef. Vanaf eind september begint terug het jaarlijks fenomeen dat al men acne zich terug laat zien. Op rug en schouders zijn het soms pijnlijke zodat een rugzak geen optie is. Wat me vooral stoort zijn degene in mijn nek/hals. Elke ochtend word ik wakker en ga ik meteen naar de spiegel voor te kijken of ik erge puisten heb. (De puisten verschijnen gewoon dagdagelijks zonder bepaalt ritme). Vaak is dit het geval, wat maakt dat ik nooit buiten ga zonder sjaal of trui met kap. Een hemdje gaat nooit in de winter, wat maakt dat ik nooit uitga in die periode omdat ik me zo hard schaam. Het bepaalt men hele leven, daarom ben ik met de kuur van isotretinoine begonnen. Sinds 3 weken ben ik begonnen met de kuur en is men acne veel erger geworden dan ervoor. Vooral schouders en rug zijn verergerd. Ik heb gelezen dat dit vaak gebeurt en effect pas na 2-3 maand is dus ik zet door. Bijwerkingen bij mij zijn dus verergering, droge huid die vaak schilfert, extreem droge lippen en ook gemoedswisselingen. Ik ben van nature geen kwade persoon maar sinds ik deze antibiotica neem gebeurt het vaak dat ik ergens op klop en kwaad word (wrs door frustratie). Ik zit ook soms met depressiemomenten en met zelfmoordneigingen. Ik heb een goede job, inkomen, onderdak etc. Althans het sociaal leven is gewoon weg. 1) Je gaat amper met vrienden weg door die stemmingswisselingen en je schaamt u enorm voor de 'verergdr' acne, waardoor je dus altijd binnen blijft of heel miniem en goed bedekt eventjes buiten gaat. 2) Het vinden van een vriendin / sekspartners is een hele opgave. Ik heb namelijk wel veel succes in de zomer wanneer ik meer zelfvertrouwen heb door de weinige puistjes. Heb de laatste 3 jaar enkel maar vriendin gehad van periode april tot september. Vanaf de puistjes zich terug laten zien, is men zelfbeeld laag en sluit ik me op. Zo blijft de relatie dus niet duren. Het is nooit aangenaam voor een partner om het bed te delen als uw rug en nek helemaal volstaan. Dat gaat dus constant om in je hoofd en je durft uw tshirt niet uitdoen. Kort gezegd, momenteel is het een heel harde periode met deze antibiotica. Er zijn momenten bij da ik het wil opgeven omdat men leven er zo hard onder lijdt. Bik het lezen van deze reacties en veel succesverhalen ga ik toch doorzetten en men vingers kruisen dat de pillen toch binnenkort gaan aanslagen. In hoop voor een normaal sociaal leven.

06-11-2017 | Man | 29
isotretinoine (30)
Acne/puistjes
Gebruik het nu anderhalve maand. Mijn huid is erg schraal en droog. evenals mijn ogen. Ook merk ik wel dat ik emotioneel minder stabiel ben geworden na het gebruik van isotretinoine (30mg per dag). Ik heb vooral last van grote ontstekingen op mijn rug. in mijn gezicht was het niet echt zichtbaar. die is na anderhalve maand dan ook helemaal clean. Mijn rug heeft nog weinig [lees meer...]verandering laten zien... Ik had altijd al last van een rode huid. Vooral mijn gezicht. Dit is nu nog erger geworden. Gelukkig is het nu winter, maar ook als ik nu de zon ook maar 5 minuten trotseer ben ik zo rood als een tampon. Hoop dat ik er snel mee kan stoppen en weer onder de mensen kan komen. Begrijp me niet verkeerd, het doet zijn werk, maar het maakt je (vooral in het begin) niet echt een zekerder persoon.