Ervaringen met Isotretinoine Capsules

isotretinoine

vermoeidheid hoofdpijn algemene zwakte dubbel zicht verminderd gezichtsvermogen droge lippen

Acne/puistjes (225 meningen)
Rosacea (3 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

26-05-2023 | Vrouw | 32
Acne/puistjes
32 jaar lang last van acnee ... Zalfjes hier zalfjes daar! Gemoedeloos werd ik er van! Ik eisten van de huisarts dat hij me doorstuurde naar een dermataloog. Ik kreeg een verwijzing en wat zei de arts daar.: maar meisje dat ze jou niet eerder hebben ingestuurd is rondom schandalig! Huilend bij de dermataloog beloofde ze me te helpen kosten wat het kost. Ik kreeg d[lees meer...]eze kuur voorgeschreven. 3 x 10 mg per dag ( in totaal 30 mg) Nu zijn we 7 maanden later en me huid is acnee vrij ! Enkel nog veel littekens en roodheid . Volgens de arts moet dit nog hij trekken. Laten we hopen dat het niet terug komt maar als dat zo is... mocht ik vrijwel gelijk weer beginnen met een kuur . De arts zei : we laten je niet staan ! Wat ben ik dankbaar voor deze kuur ! Bijwerkingen waren droge lippen vermoeidheid en een gevoelige huid . Ik kan helaas geen foto's hier plaatsen maar is daar intresse voor kan je me benaderen

02-11-2020 | Vrouw | 32
Acne/puistjes
Ik kreeg plots op mijn 32e last van acne aan 1 kant van mijn gezicht op mijn wang. Na verschillende crèmes te hebben geprobeerd via de dermatoloog besloot hij om isotretinoine voor te schrijven. De ontstekingen namen na een aantal maanden af en ik kon stoppen. Echter begon het weer net zo hevig en ook aan de andere kant van mijn gezicht. Dus werd de dosis iets verhoogd en[lees meer...] moest ik nog een aantal maanden doorgaan. Toen ging het de hele goede kant op! Ik ben denk ik al met al zo’n 1,5 jaar aan de tabletten geweest en nu al 11 maanden zonder. Voorheen had ik best een vettige huid met af en toe een puistje en veel mee-eters in de T zone. Toen ik volop onder de acne zat, waren dit hele diepe ontstekingen die je niet uit kon duwen. Langzaam aan gingen de ontstekingen weg en bleven er rode littekens over. Tijdens de tabletten was mijn huid heel droog en schilferig. Foundation had geen zin, want je huid zag er nog erger uit als een vis. En lippen moest ik de hele dag door vettig houden met labello. In elke tas en jas zat er wel 1! Na het stoppen met de tabletten waren de ontstekingen helemaal weg. Alleen de rode littekens en droge huid was er nog. Nadat de maanden verstreken werd mn huid weer lekker zacht, mede dankzij de crème van la roche posay voor hele droge huid. De roodheid is helemaal weg. De littekens zijn ook wat verminderd maar zullen nooit helemaal verdwijnen. Ik heb nog steeds geen vettige huid terug alsook geen enkele mee-eter. Heel soms nog eens een verdwaald puistje, maar dat was het dan ook. Wel heb ik nu in een versneld tempo best wel aardig wat rimpels gekregen rond mn ogen. Daar moeten we maar wat laten botoxen vroeg of laat. Je merkt toch dat er een hele tijd elasticiteit uit je huid gehaald is geworden en dat ga je uiteindelijk wel zien natuurlijk. Maar liever dat dan een ontzettend puistengezicht... Dus ik ben blij met het resultaat! Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring ;)

12-08-2019 | Vrouw | 32
Acne/puistjes
In het kort: de bijwerkingen zijn heel heftig, maar het werkt. Verder: Ik slik nu 7 maanden 30 mg per dag (ik begon met 10 mg een maand en de 2e maand slikte ik 20 mg pd om het op te bouwen.) Ik moet nog enkele maanden. De bijwerkingen lijken nu minder heftig dan in het begin, of ik ben er aan gewend. Bijwerkingen die ik had: Droge huid, erge vermoeidheid, droge lippen, [lees meer...]bloedneuzen, stemmingswisselingen, emotioneel, jeuk, spierpijn, dunne huid, zon gevoelig, mondhoeken gescheurd. Ik heb momenteel nog af en toe bloedneuzen en altijd droge huid etc, maar de vermoeidheid lijkt minder. Dit zijn mijn tips: -smeer non stop purol op je lippen of gezicht - smeer iedere dag je lichaam in met creme - gebruik factor 50 voor in de zon en een pet - smeer vaseline in je neus met een wattenstaafje tegen de bloedneuzen (iedere dag) - drink heel veel water! - neem veel slaap en rust - drink weinig tot geen alcohol (1 glas per week oid) - eet de pillen met wat vettig voedsel, dan worden ze beter opgenomen - doe rustig aan! In het begin is het heel heftig, ik was vaak emotioneel - hou de dosis laag! Hierdoor heb je echt minder bijwerkingen. De totale dosis in je hele kuur is belangrijk en niet de dosis per dag. De dosis is een wereld van verschil. - bij gescheurde mondhoeken, stop de kuur totdat ze geheeld zijn en ga dan weer verder, anders kom je er niet vanaf. dosis minderen kan ook. - was je acne gebieden alleen met water, het is heel gevoelig, doe ook geen scrubs, maskers of andere treatments na 7 maanden slikken heb ik er geen spijt van, maar alleen omdat het echt goed werkt. Na een maand ging het al beter, maar na 5 maanden was m’n kin pas stukken beter (hormonale acne met ontstekingen). Het ziet er nu echt goed uit, wat een opluchting. De kuur is wel te doen bij een lage dosis, maar ik kijk er helemaal naar uit om ermee klaar te zijn, met een stralende huid ;)

28-11-2018 | Vrouw | 32
Acne/puistjes
Beste mensen, ik ben vandaag begonnen met isotretinoine, in het begin de eerste 4 weken dus kunnen klachten erger worden , nu vraag ik me af dat echt zo is of bij iedere persoon is anders ? Alvast bedankt!

28-04-2018 | Man | 32
Acne/puistjes
De overtollig talk is weg, gezicht / neus is schoon en ziet er glad uit... maar de bijwerkingen zijn zeer schadelijk voor je huid. Ik zou 10 keer nadenken of je dit wel wilt. Ik heb er nu andere problemen voor terug gekregen... die ik hiervoor niet had

14-06-2019 | Vrouw | 33
Acne/puistjes
Al vanaf mijn 10e had ik last van acne. Deze is van mijn 13e tot mijn 19e goed te behandelen geweest met de Diane35 pil. Maar nadat ik op 19 jarige leeftijd overgestapt ben op een koper spiraal kwam de acne langzaam weer in alle hevigheid terug. Ik heb daar toen Benzoylperoxide voor gekregen en dit hielp minimaal. Het had voor mij niet het gewenste effect. Ik heb het toe[lees meer...]n jaren zo gelaten en de acne voor lief genomen. Ik wist wel dat er Roaccutane bestond maar durfde dit middel niet te gaan gebruiken vanwege mijn toekomstige kinderwens. Ik was bang dat het middel daar toch invloed op zou kunnen hebben. Tijdens mijn 3 zwangerschappen werd de acne minder. Het ging zelfs bijna helemaal weg dus ik kreeg elke keer de hoop dat het na de zwangerschap ook weg zou blijven. Helaas.... een half jaar na de bevalling kwam het elke keer weer gewoon terug. Op mijn 32ste was ik het helemaal zat en ben ik weer terug gegaan naar de huisarts. Een antibioticakuur (doxycycline) van 6 weken was het laatste wat hij me nog wilde laten proberen voordat ik doorverwezen zou worden naar de dermatoloog. Ook tijdens de behandeling met Doxycycline bleef ik acne houden. In maart van dit jaar ben ik naar de dermatoloog gegaan. Mijn dermatoloog schreef me in de eerste maand 1x 20mg Isotretinoïne capsules per dag voor. Ik heb in de eerste maand weinig last van de bijwerkingen ervaren. Enkel wat droge lippen. Ik merkte na 2 weken dat mijn huid beter begon te worden. Ik heb ook geen uitbraak van acne gehad waar ik wel over lees bij sommige anderen. In april werd de dosis opgehoogd naar 40mg per dag en toen werden de bijwerkingen echt binnen een week veel heftiger. Het begon met eczeem op mijn handen. De huid op mijn handen en armen werd extreem droog en ook mijn mondhoeken gingen kapot. Ik heb verschillende producten van de lijn van La Roche Posay gebruikt en dit verzachtte de eczeem en kapotte mondhoeken wel. Na 2 weken (eind april) was de eczeem op mijn handen gelukkig helemaal weg. Een andere erg vervelende bijwerking was spierpijn/gewrichtspijn in mijn onderrug en heupen. Ik voelde me hoog bejaard want telkens als ik op moest staan van stoel of bank kreeg ik met moeite mijn rug recht. Het deed veel pijn. Het beperkte me zo in mijn dagelijks leven. Mijn dermatoloog had deze klacht eigenlijk nooit terug gehoord van haar patiënten maar gaf me de optie om terug te gaan naar 20 mg per dag. Ik had de hoop dat mijn lichaam even moest wennen aan de verhoogde dosis. Misschien ging de pijn na verloop van tijd wel weg, net zoals de eczeem op mijn handen. Dus ik besloot gewoon door te gaan met 40mg per dag. Mijn huid zag er immers goed uit. De pijn in mijn onderrug en heupen werd niet minder. Het had zo'n negatieve invloed op mijn stemming en de kwaliteit van mijn leven dat ik na 2 maanden op 40mg gezeten te hebben terug gegaan ben naar 20mg. Dat is een heel goed besluit geweest voor mij. Binnen een paar dagen was de pijn in mijn rug en heupen nagenoeg weg. Mijn levensvreugde is weer terug. Ook de kapotte mondhoeken en droge lippen zijn veel minder geworden. Mijn huid ziet er nog steeds goed uit en ik krijg veel complimenten. Het gevolg van het halveren van de dosis van 40 naar 20mg is wel dat ik langer bezig ben met de kuur. Mijn dermatoloog hanteert een hoeveelheid van 140mg Isotretinoïne per kilogram gewicht. Maar met deze bijwerkingen houd ik dat wel vol. Ik wens iedereen veel succes met deze behandeling.

07-10-2020 | Vrouw | 34
Acne/puistjes
Ik ben al langer bekend met acne maar door de diane pil is dat altijd redelijk acceptabel gebleven. Echter na 20 jaar de pil slikken wilde ik toch wel graag stoppen aangezien mijn partner toch onvruchtbaar is. Enkele weken na het stoppen met de pil begon namelijk de acne ernstig toe te nemen en werd met de week heftiger. Ik heb altijd alleen acne gehad in mijn gezicht. A[lees meer...]fspraak in ziekenhuis gemaakt waar ik overigens al eens eerder geweest was voor acne en toen talloze keren antibiotica gekregen. Arts had alle informatie na 10 jaar nog steeds in het systeem, hierdoor ging het eigenlijk heel snel en was het snel duidelijk dat dit medicijn mij zou moeten helpen. Na bloed en urine testen kon ik 2 dagen later aan de kuur van 7 maanden beginnen. Na eerste inname last van uitslag in hals en nek , dit nam na elke dag wat af gelukkig. Na 1,5 week begonnen mijn lippen uit te drogen, 3x daags insmeren met vaseline helpt. Ook na 1,5 week kreeg ik een hele droge hoofdhuid en dat jeukte ontzettend, mijn haar brak snel af en is net stro. Dat vind ik een vervelende bijwerking. Tegenhanger is wel, waar ik altijd mijn haar om de dag moest wassen vanwege de vettigheid, dat nu absoluut niet meer nodig is! 1x of 2x per week was ik het nu. Jeuk werd gelukkig na 1,5 maand wat minder. Acne werd de eerste weken ernstiger en je merkt dat de bovenlaag van je huid sneller los laat. Bij uitknijpen acne krijg je dan heel snel wondjes wat de boel er niet beter op maakt. Beter er van af blijven dus. Nu 2 maanden later merk je al verschil, acne neemt af en wat er komt is kleiner en sneller weg. Menstruatie is flink toegenomen, heel heftig en veel bloedverlies. Dit kijk ik nog even aan. Gewrichten vooral rond knieen en enkels zijn wat pijnlijk, op sportschool moet ik echt rustiger aan doen en kan ik minder zwaar pakken. Dit staat ook in de bijsluiter van het medicijn. Ik heb de lijn van biodermal gekocht voor de verzorging van mijn huid, dit is prettig om hier gelijk vanaf dag 1 mee te starten. Voor nu ben ik tevreden hopelijk houdt dit zo aan.

15-07-2023 | Man | 37
Folliculitis
Mijn huid is nu veel dunner.. oude littekens voorhoofd zijn wel 80% weg. Huid is nu veel dunner en erig veel last van lelijke droge lippen. Helaas nog altijd onstekingen op achterhoofd en zeikant.. (onsteking aan de haarzakjes) maar wel stuk minder push. Maar elke dag last van zeer droge hoofdhuid en rood en is gevoelig en nog altijd nieuwe onstekingen zowel groot al kl[lees meer...]eine bultjes. (5 maanden deze kuur)

05-06-2022 | Vrouw | 40
Acne/puistjes
Toen ik 15 jaar was moest ik de medicijnen innemen voor mijn acne. Ik was toen zeer tevreden over het resultaat en had als enige bijwerking droge lippen. Op mijn 40ste had ik terug last van vette huid, zichtbare verstopte poriën, acne. Ik kreeg het advies terug te starten met de medicijnen. Na 3 maand noodgedwongen moeten stoppen wegens de bijwerkingen. Ik kon het niet mee[lees meer...]r volhouden. Voortdurende oogontstekingen, mijn huid was zodanig dun geworden dat de hoekjes van mijn nagels duwden in mijn huid waardoor ze begonnen pijn te doen en te bloeden. Ik was door de dunne huid ook gevoelig aan schaafwonden. Bij het minste contact aan de zon was mijn huid knalrood, zelf na gebruik van zonnecreme. Ook had ik spier-en gewrichtspijn, zeker bij uit het bed komen of na het zitten. Ik moest ook stoppen met sporten. Hoe langer ik de pillen nam hoe erger de bijwerkingen werden.

03-11-2019 | Vrouw | 40
Haarverzorging
Sinds een aantal jaar wordt mijn haar bizar snel vet. Meerdere shampoos en medicijnen gekregen van de huisarts... uiteindelijk doorverwezen naar dermatoloog die me dit voorschreef. Het duurt een week of 3 voordat het wat doet, maar daarna wekt het perfect, op het bizarre af! Ik zou ineens kunnen volstaan met 1x per week mijn haar wassen. Enige bijwerking zijn de droge l[lees meer...]ippen, maar daar zijn ook middeltjes voor. Op de rest van mijn huid heeft het een zeer positieve bijwerking, krijg er een zeer zacht huidje van! Nadeel vind ik dat als dit zo slecht is voor een ongeboren baby, dan kan het voor mij niet goed zijn toch?! Maar als ik stop, zijn de klachten met een paar weken weer terug helaas.

18-04-2018 | Vrouw | 45
Acne/puistjes
Van de één op de andere dag had ik wat pukkeltjes bij mijn mondhoek (koortslipachtig, maar was het niet. Daarna schoof het probleem elders in mijn gezicht en voor ik het wist had ik het in mijn hele gezicht. Ik ben 45 jaar en nooit van mijn leven met puistjes of acne te maken gehad. Mijn gezicht was dan ook altijd gaaf en geen vlek niks. Maar sinds 4 maanden wil ik niet ee[lees meer...]ns meer in de spiegel kijken, want ik herken mezelf niet eens meer terug. Na 3 keer bezoek te hebben gebracht aan de huisarts, ben ik doorverwerzen naar de dermatoloog. Ook daar een kuur van 6 weken gekregen en ipv beter werd het slechter, mijn gezicht was een slagveld. 3 weken geleden heb ik Isotretinoine voorgeschreven van de specialist en heb ik sindsdien onderhuidse ontstekingen die zo pijn doen en zitten er 5 a 6 dagen. Als ik denk dat ik resultaat zie, word ik de volgende wakker met weer een onderhuidse puist en dan zakt wederom de moed in mijn schoenen, want wanneer moet het dan gaan werken? Zelf heb ik GEEN bijwerkingen die door de meeste genoemd worden en dan vraag ik me af of dit wel de juiste middel is voor mij. Nu moet ik volgende week terug naar de specialist, want dan heb ik een maand geslikt en ja wat is wijsheid, doorgaan of stoppen want ik zie geen verbetering!!! Want ja laten we eerlijk zijn, het is troep wat je lichaam naar binnen krijg en ik weeg maar 47 kg en vraag ik me af hoeveel ik kan verdragen. Voor degene bij wie het wel helpt, fijn voor jullie dat het werkt. Ik zal me zeker weer melden als het bij mij ook het geval is, want ik kan me voorstellen dat je hier onzeker van wordt (tenminste ik wel:-() Met vriendelijke groet, Gina

06-03-2019 | Vrouw | 50
Hidradenitis suppurativa
Op dit moment ben ik nu bijna een maand met Isotretinoine bezig van dit merk, daarvoor van een ander merk. Heb nu wel allerlei bijwerkingen daarvoor niet. Zie boven. Qua oorspronkelijke klachten weinig tot geen verbetering. In totaal ben ik 3 maanden bezig met Isotretinoine 40mg capsules.

01-03-2022 | Vrouw | 51
Acne/puistjes
Sinds mijn 14e heb ik al last van acne. Via de huisarts allerlei middeltjes (oa Diane35 pil) voorgeschreven gekregen en jarenlang gebruikt zonder al te veel succes. Nooit een verwijzing naar de dermatoloog gekregen ondanks dat ik al veel littekens in mijn gezicht had. Helaas nog lang na de puberteit last van acne blijven houden. Na mijn zwangerschappen werd het alleen maar[lees meer...] erger. Ik was bijna 50 jaar toen ik uiteindelijk werd doorverwezen naar de dermatoloog die eerst nog antibiotica voorschreef maar uiteindelijk Isotretinoïne gekregen. Eindelijk iets wat wel helpt! Had ik dit maar in de puberteit gehad dan had ik nu vast een gave huid gehad. Ik heb trouwens weinig bijwerkingen gehad. Alleen wat droge lippen maar met een lippenbalsem was dit prima te doen.

29-04-2019 | Vrouw | 51
Acne/puistjes
Mijn hele leven heb ik een mooie, gave huid gehad met zo nu en dan een enkel puistje. Nu ben ik sinds kort vijftig en krijg ik rosacea en acne cadeau. Bij de specialist een zalfje en via de dokter antibiotica gekregen, maar na het gebruik van beide medicaties kwam de acne terug. Hierna naar een dermatoloog gegaan die het cosmetische aspect ook meeneemt in het advies. Via d[lees meer...]eze kliniek krijg ik isotretinoine voorgeschreven. Mijn huid ziet na een maand al veel beter uit en zelfs de roodheid verdwijnt, maar heb wel bijwerkingen.... Vanaf het innemen van de medicatie (30mg) krijg ik droge lippen en een droge/schilferige huid dat met labello en een hydraterende crème goed te behandelen is. Na een maand krijg ik ontzettende pijn in mn nek en spierpijn in mn been, ook voel ik wat meer vermoeid heid. Ik hoop dat de pijn in mn spieren en gewrichten verminderen of weg gaan. Het belemmert mn functioneren op dit moment.

07-09-2018 | Man | 53
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Hallo, Ik heb dit nog nooit gedaan maar ik dacht , ik schrijf ook eens een "review" over isotretinoine. Ik ben een man va n 53 die geen ernstige acne heeft maar wel extreem hardnekkig. Ik heb in mijn acne leven al 3 keer eerder een dergelijke kuur gehad met geweldig resultaat. Niets van acne meer na elke kuur.... alleen... helaas steeds niet blijvend resultaat. Daaro[lees meer...]m nu weer en sinds 1 september jl. Het goede nieuws is , en voor mij bekend, is dat het nu erger wordt. Goed nieuws om dat dat betekent dat alle rotzooi, inclusief de slechte bacteriën gewoon uit je huid "gestoten" worden. Het werkt dus gewoon. En het is bekend dat het eerst erger kan worden dus dat neem ik op de koop toe. Ik weet ook zeker dat ik er nu helemaal van af ga komen. Daar kijk ik reikhalzend naar uit. Kan wat maanden kosten maar ik heb een vrij lage dosering, 30mg per dag, dus de bijwerkingen vallen erg mee. Droge lippen en droge huid, vooral in gezicht, maar daar heb ik wel wat voor. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik er nu weer vanaf kom en om te voorkomen dat het dan toch weer terug komt wil ik na de kuur door gaan met een nog lagere dosering , bijv 10mg.. Maar mijn overtuiging is isotretinoine tot op heden het veruit beste medicijn tegen acne met voor de een gelijk blijvend resultaat of anders in ieder geval langdurig resultaat. De horror scenarios over de bijwerkingen neem ik voor lief. Die zijn gewoon sterk afhankelijk per persoon maar óök van de dosering . Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang . Ik slik ze nu net een week..

13-06-2021 | Vrouw | 54
Rosacea
Ik ben een vrouw van 54. Ik ben in mijn puberteit begonnen met jeugdpuistjes. Dit werd acne rond mijn 19de. Toen kreeg ik de Diane Pil. Dit heeft prima gewerkt. Deze blijven slikken ongeveer 10 jaar. Toen werd er gezegd dat dit nooit had gemogen, dus gestopt. Wel altijd last gehad van rode plekken op mijn kin en kaaklijn. Maar toen nog niet nagedacht of onderzocht. Tot 3 [lees meer...]jaar geleden er onderhuidse bulten en ontstekingen terugkwamen. Ik werd doorverwezen naar een huidarts. Ik kreeg een soort antibiotica kuur speciaal voor Rosacea. Deze bijna 3 jaar geslikt. Werkte geweldig. Maar óók dit mocht ik niet continu nemen werd mij achteraf gezegd. Dus weer gestopt en naar de huidarts verwezen. Nu gebruik ik Isotretinoïne sinds 08-06-21. Ik ben benieuw. Je wilt niet op deze leeftijd er zo uitzien. Mijn zelfvertrouwen wordt er niet beter door. Ik hoop op een goeie resultaat.