Ervaringen met Isotretinoine Capsules

isotretinoine

algemene zwakte droge lippen dubbel zicht hoofdpijn verminderd gezichtsvermogen vermoeidheid

Rosacea (3 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

05-03-2024 | Vrouw | 23
Acne/puistjes

vermoeidheid algemene zwakte dubbel zicht verminderd gezichtsvermogen hoofdpijn

hoi, ik heb dit al 3 keer gedaan. de eerste keer was denk ik 9 maanden, de 2de keer ongeveer 4 en nu ben ik er terug mee begonnen. ik heb een heel zware haat-liefde relatie met mijn huid en ik zou ook niet zeggen dat ik zware acne heb. ik heb snel onderhuidse ontstekingen en ik wil echt zonder makeup naar buiten kunnen. de periode dat ik de medicatie nam ging het allemaa[lees meer...]l kei geod en was mijn huid echt mooi maar wanneer ik stopte kwam het (in mindere mate) wel terug. het is nu de 3de keer en ik twijfel of ik mijn kuur ga afmaken, wetende wat het doet met mijn lichaam en de hoofdpijn/misselijkheid die erdoor ervaar. ik vind het moeilijk want enerzijds voel ik me zo zelfzeker door mijn huid maar anderzijds voel ik me wel lichamelijk niet zo goed.

15-02-2024 | Vrouw | 30
isotretinoine (30)

droge lippen

Ik gebruik dit medicijn nu 10 weken en het is alleen maar slechter geworden. Hopelijk komt dat door verandering anticonceptie en gaat t ooit beter worden...

07-08-2023 | Vrouw | 24
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Ik heb 2 keer de kuur geslikt, beiden 5 maanden lang en ik zat op 40 mg per dag (maximale voor mijn lichaamsgewicht). Na de eerste kuur kwam na 4 maanden de acne op mijn kaaklijn terug en ik wilde weer direct opnieuw beginnen. Dit deed ik dan ook na het een aantal weken aan te hebben gekeken. Niet veel later dus weer met de kuur gestart en weer 5 maanden erop zitten. Ook i[lees meer...]k had last van droge lippen en een droge huid, maar vooral de vermoeidheid werd op een gegeven moment heftig. Ik had nergens meer zin in. Al was het me dat wel waard, want bij beide kuren had ik na 3 weken al geen acne meer (maar bleef wel de kuur afmaken). Wel had ik nog acne littekens die ik na de kuren heb laten behandelen, maar overigens nog steeds niet helemaal verdwenen zijn. Het is nu 3 maanden sinds ik de laatste kuur heb volbracht en ik merk dat ik nu soms weer puisten heb en zelfs gistbultjes op mijn voorhoofd (dit heb ik nooit eerder gehad). Ik ben dus bang dat mijn acne WEER terugkomt. Ik had zo gehoopt dat een tweede kuur voldoende was. Ik wacht het nog even af...

18-06-2023 | Man | 29
Acne/puistjes
Sinds mijn 16e last van heftige acne over mijn gehele lijf. Van de haarlijn tot nek, rug, armen, achterwerk, liezen, borst en zelfs op de voeten. Enorme pijn en ongemak ervaren voor vele jaren. Een huisarts die mijn klachten niet serieus nam en het nog "puberpuistjes" noemde (inmiddels 29 jaar, moet voorbij zijn lijkt mij). Na veel zeuren en klagen en keer op keer bij d[lees meer...]e huisarts eindelijk doorverwezen naar de dermatoloog. Inmiddels 7 maanden aan dit medicijn (3 capsules van 20mg per dag) en het resultaat valt mij erg tegen. Nog dagelijks loop ik rond met enorme ontstekingen en pijn en mijn dermatoloog blijft benoemen dat het heus beter wordt. Soms gaat het goed en verdwijnen plekken voor 3 dagen, hierna komen ze weer terug en vaak veel groter en pijnlijker dan voor ik dit medicijn ging gebruiken. Ik merk dat ik er moedeloos van word en het belemmerd mijn leven en gevoel van vrijheid. Er is bekend dat soms een 2e kuur nodig is, ik vrees dat dit bij mij het geval gaat zijn. Vele reacties hier zijn positief, met na 3 maanden al geweldig resultaat, dit vind ik jaloersmakend zoals je zult begrijpen. Helaas heeft het voor mij een andere uitwerking en het voelt alsof ik de enige ben. Daarom dat ik mijn verhaal hier wil delen, voor diegene bij wie het ook niet loopt zoals gehoopt en alleen maar positieve ervaringen leest. Ik blijf hoop houden en het medicijn maar gebruiken zolang dit nog verantwoord is (gelukkig vallen de bijwerkingen los van droge lippen bij mij enorm mee).

26-05-2023 | Vrouw | 32
Acne/puistjes
32 jaar lang last van acnee ... Zalfjes hier zalfjes daar! Gemoedeloos werd ik er van! Ik eisten van de huisarts dat hij me doorstuurde naar een dermataloog. Ik kreeg een verwijzing en wat zei de arts daar.: maar meisje dat ze jou niet eerder hebben ingestuurd is rondom schandalig! Huilend bij de dermataloog beloofde ze me te helpen kosten wat het kost. Ik kreeg d[lees meer...]eze kuur voorgeschreven. 3 x 10 mg per dag ( in totaal 30 mg) Nu zijn we 7 maanden later en me huid is acnee vrij ! Enkel nog veel littekens en roodheid . Volgens de arts moet dit nog hij trekken. Laten we hopen dat het niet terug komt maar als dat zo is... mocht ik vrijwel gelijk weer beginnen met een kuur . De arts zei : we laten je niet staan ! Wat ben ik dankbaar voor deze kuur ! Bijwerkingen waren droge lippen vermoeidheid en een gevoelige huid . Ik kan helaas geen foto's hier plaatsen maar is daar intresse voor kan je me benaderen

02-04-2023 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Fijne medicatie! Absoluut aan te raden voor acne, eerste paar weken is de huid onrustig daarna zie je al verschil. Tips huidproducten: Eucerin DermoPure Hydra Aanvullende Verzachtende Crème 50ml (dag en nachtcrème) Vaseline (lippen en neus) Oogdruppels (Kruidvat merk) La Roche-Posay Cicaplast Lippenbalsem Geïrriteerde Lippen 7,5 ML (Lippen)

05-02-2023 | Man | 18
Acne/puistjes
vanaf m'n 13e last van acne op gezicht maar met name gelaat/rug. Na jaren allerlei middeltjes gebruikt te hebben (o.a. benzoylperoxide) naar huisarts gegaan. direct gestart met antibiotica en tretinoine creme. na 7 maanden onvoldoende effect. vervolgens doorverwezen naar dermatoloog voor kuur isotretinoine. Effectiviteit: Zeer effectief; Na 2 maanden bijna geen nieuwe[lees meer...] ontstekingen meer gehad. Hoeveelheid bijwerkingen: In het begin alleen droge lippen en droge huid. In de winter ook bloedneus. Is goed te verhelpen met vaseline of lippenbalsem. Na 4 maanden gebruik last van moeheid, soms neerslachtig en geirriteerd. geen zin meer in dingen. Dit is vervelend, maar moet je gewoon goed in de gaten houden en erover praten. Niet voor jezelf houden als je dat merkt, dat heeft voor mij het beste gewerkt. Ernst bijwerkingen: De droge lippen en huid enz was te doen. De moeheid en overige psychische klachten waren wel vervelend, maar te overzien. Is tot nu toe nog te doen, maar eist wel een tol. Inname / gebruiksgemak: Makkelijk in te nemen capsules. Om er aan te komen wel regelmatig bloedprikken om leverwaarden te controleren. Voor mij als man minder restricties en minder controles ivm zwangerschsp bij vrouwen. Algehele tevredenheid: Zeer tevreden; Ik ben nu 5 maanden bezig met 40mg 1dd en ik zat met 3 maanden al op een voor mij perfect resultaat. Neem het nu langer in om terugkeer acne te voorkomen. Er zitten wat irritante bijwerkingen aan, maar ik zou het zo opnieuw doen, mocht het na enkele jaren terugkeren. Besefte me voorheen niet hoeveel impact dit had op m'n dagelijks leven (last bij omkleden kleedkamers en zwemmen met school). Mensen die zich hierin herkennen, zou ik echt aanraden deze medicatie met de huisarts/dermatoloog te bespreken.

05-06-2022 | Vrouw | 40
Acne/puistjes
Toen ik 15 jaar was moest ik de medicijnen innemen voor mijn acne. Ik was toen zeer tevreden over het resultaat en had als enige bijwerking droge lippen. Op mijn 40ste had ik terug last van vette huid, zichtbare verstopte poriën, acne. Ik kreeg het advies terug te starten met de medicijnen. Na 3 maand noodgedwongen moeten stoppen wegens de bijwerkingen. Ik kon het niet mee[lees meer...]r volhouden. Voortdurende oogontstekingen, mijn huid was zodanig dun geworden dat de hoekjes van mijn nagels duwden in mijn huid waardoor ze begonnen pijn te doen en te bloeden. Ik was door de dunne huid ook gevoelig aan schaafwonden. Bij het minste contact aan de zon was mijn huid knalrood, zelf na gebruik van zonnecreme. Ook had ik spier-en gewrichtspijn, zeker bij uit het bed komen of na het zitten. Ik moest ook stoppen met sporten. Hoe langer ik de pillen nam hoe erger de bijwerkingen werden.

11-05-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Na heel lang uitstellen en het proberen van 10.000 andere dingen, toch gestart met isotretinoine voor een matige ernstige vorm van acne. Ik was enorm bang voor alle bijwerkingen, maar dit is bij mij tot nu toe enorm meegevallen. Het enige wat ik merk is dat ik meer dorst heb, een droge huid heb en snel droge lippen. Dit is allemaal goed te verhelpen door veel te drinken, m[lees meer...]e elke avond in te smeren met bio oil en altijd lippenbalsem bij me te hebben (geen labello, dat werkt niet). Het enige wat ik sinds een paar weken heb, is dat mijn buik enorm opgezwollen is. Nu heb ik hier ook wel aanleg voor, dus ik weet niet 100% zeker of dit door het medicijn komt. Al met al, ben ik tot nu toe erg tevreden.

16-03-2022 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Op mijn gezicht en rug heb ik acne, met name rug. De dermatoloog verwachtte dat ik na vier maanden de kuur wel zou kunnen afronden, omdat ik niet extreme acne heb. In die maanden is het alleen maar erger geworden. Ik kreeg last van veel ontstekingen op zowel mijn gezicht als rug. Mijn omgeving zei ook: 'Zo erg heb je het hiervoor nog nooit gehad'. Het maakt mij alleen meer[lees meer...] onzeker. Ook de droge lippen (die soms bloedden) zorgde voor extra onzekerheid. Ik had naast droge lippen, bloedneuzen en een droge huid ook nog meer klachten. Ik voelde me erg neerslachtig. Hierbij moet ik ook aangeven dat ik er gevoelig voor ben. Sinds ik er mee ben gestopt voel ik mij veel beter. Ook mijn energielevel is omhoog gegaan. Ik kan veel meer aan. Door de medicatie voelde ik me erg moe. Conclusie: voor mij heeft het alleen maar narigheid opgeleverd.

08-03-2022 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Sinds 13 jaar oud heb ik altijd al matige acne en een vette huid gehad, wat op mijn 17e bijna volledig verdween met de pil. Hier kreeg ik alleen na een tijd last van sombere stemmingen van, dus besloot ik te stoppen. Toen keerde de acne gelijk weer terug rond mijn mond en kin. Crèmes van de huisarts hielpen niet dus ik ben een halfjaar geleden begonnen met 20mg isotretinoï[lees meer...]ne en dit opgebouwd tot 50mg. Ik zit binnenkort aan de maximale dosis en moet stoppen, alleen de acne is nog niet veel verbeterd. De dermatoloog zegt dat het effect na het stoppen misschien groter wordt en ik anders over een paar maanden een tweede kuur kan starten. Ik lees op internet veel positieve verhalen over isotretinoïne, dus het leek me goed om te delen dat het helaas ook iets minder vlot kan verlopen.

01-03-2022 | Vrouw | 51
Acne/puistjes
Sinds mijn 14e heb ik al last van acne. Via de huisarts allerlei middeltjes (oa Diane35 pil) voorgeschreven gekregen en jarenlang gebruikt zonder al te veel succes. Nooit een verwijzing naar de dermatoloog gekregen ondanks dat ik al veel littekens in mijn gezicht had. Helaas nog lang na de puberteit last van acne blijven houden. Na mijn zwangerschappen werd het alleen maar[lees meer...] erger. Ik was bijna 50 jaar toen ik uiteindelijk werd doorverwezen naar de dermatoloog die eerst nog antibiotica voorschreef maar uiteindelijk Isotretinoïne gekregen. Eindelijk iets wat wel helpt! Had ik dit maar in de puberteit gehad dan had ik nu vast een gave huid gehad. Ik heb trouwens weinig bijwerkingen gehad. Alleen wat droge lippen maar met een lippenbalsem was dit prima te doen.

03-02-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Op mijn 24e had ik nog altijd last van acne. Geen heel hoofd vol maar wel constant enkele flinke onderhuidse ontstekingen. Na de hele molen van pillen, zalfjes en antibiotica al meermaals te hebben doorlopen, gekozen voor een isotretinoine kuur. Na een hele berg aan waarschuwingen (voor bijwerkingen en tussentijdse controles) kon ik starten. Al na een paar dagen begon ik [lees meer...]last te krijgen van droge lippen. Dit heeft de gehele kuur aangehouden. Met blauwe Blistex was dit best uit te houden. Na een week of 4 begonnen de ontstekingen minder heftig te worden. Na een maand of 3 was mijn acne al zeker 70% minder. Na 6 maanden later was mijn acne al bijna helemaal weg. Uiteindelijk mocht ik na 8 maanden stoppen. Mijn acne was helemaal verdwenen. Nadelen: extreem droge huid in de winter en een zeer gevoelige huid in de zomer. Maar achteraf gezien zijn alle bijwerkingen het meer dan waard geweest. Ik zou het iedereen die last heeft van acne aanraden!

09-12-2021 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik ben 19 jaar en ik heb al heel erg lang van acne. Ik gebruik nu 4,5 maand isotretinoine. Ik ben begonnen met 2x daags 20mg. Nu gebruik ik 3x daags 20mg. Het is een hoge dosis, maar de puistjes zitten er nog wel. Het is wel aan het minderen. De ene week zit er ook nog meer dan de andere week. Vaak voor mijn menstruatie krijg ik alsnog onderhuidse puistjes, maar niet zovee[lees meer...]l als eerst. Ze zitten vooral onder mijn neus en kin en af en toe op mijn wangen. Een voordeel wel is dat je haren minder vet worden. Ik moest om de dag/elke dag m'n haren wassen nu 2x in de week. Ik maak de 6 maanden af en dan kijk ik of het gewerkt heeft en wat het resultaat is.

26-09-2021 | Vrouw | 17
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Sinds mijn 11de last gehad van matige acne. Omdat mijn moeder littekens wilde voorkomen zijn we naar de huisarts gegaan en kreeg ik een uitdrogende zalf voor geschreven. In 5 jaar heb ik verschillende uitdrogende zalfjes voorgeschreven gekregen, maar ze hielpen vrijwel niet. Sommige zalfjws hadden in het begin een werking, maar na een maand of twee kwamen al mijn puistjes [lees meer...]gewoon weer terug. 1 jaar geleden begonnen er opeens onderhuidse puistjes te ontstaan. Na 6 maanden er mee rond gelopen te hebben wilde ik toch langs de dokter om er naar te laten kijken. De dokter schreef een lichte antibiotica toe en adviseerden me om langs een schoonheidsspecialiste te gaan om me puistjes op een professionele manier uit te laten knijpen. Na 2 maanden antibiotica gebruikt te hebben zag ik nog geen verbeteringen, dus stuurde de huisarts me naar de dermatoloog. Daar werd me isotretinoine voorgeschreven. Ik begon met 30mg. Dat heb ik 1 maand gebruikt, daarna werd me dosis verhoogd naar 40mg. Ik ben nu bijna 3 maanden bezig met de medicijnen en het gaat al de goede kant op. De meeste ontstekingen zijn weg. Er zitten alleen nog een paar ontstekkingen op mijn kaaklijn. De medicijnen in combinatie met een schoonheidsspecialist is voor mij een hele fijne en goede combinatie. Ik raad het aan om het zelf ook eens te proberen.

08-09-2021 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik gebruik dit nog maar 2 weken. Ik heb al meer dan 10 jaar last van acne. Ik gebruik in de ochtend 2 pilletjes van 20mg. In totaal 40mg. Doordat ik gelijk met een redelijk hoge dosis begin heb ik wel na 5 dagen al last van bijwerkingen. Mijn lippen voelen van binnen opgezwollen en alsof er botox in gespoten is. Van de buitenkant ziet het er allemaal nog hetzelfde uit, maa[lees meer...]r dat is logisch na een week. Ik ben benieuwd of mijn acne minder wordt of weg gaat.