Ervaringen met Amfexa

dexamfetamine

ADHD (136 meningen)
ADD (67 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (01-07-2019)

12-03-2020 | Man | 12
ADD
Mijn zoon kreeg eerst dexamfetamine voor geschreven dit werkte goed. Kon zich concentreren vriendjes maken, samen spelen, werken op school. Nu na 2,5 maand verplicht aan de amfexa veel last van lichamelijke klachten; hoofdpijn, duizeligheid. Ook in ene veel last van heftigere emoties. Hij vind alles oneerlijk wat er gebeurd (thuis, op school, met vrienden) waardoor hij va[lees meer...]ker alleen thuis zit.

03-03-2020 | Vrouw | 14

14-02-2020 | Man | 14
ADHD
Eerder dexamfetamine 2,5 mg De Magische Bereider, toen verplicht over naar Amfexa. Zoon vertoont nu bovenstaande bijwerkingen plus het brengt extra kosten met zich mee die nog steeds niet deels zijn vergoed door HEVO consult. Huisarts gelooft niet dat het product de bijwerkingen kan vertonen: "het is hetzelfde stofje". Prestaties en gedrag op school hebben er fors onder te[lees meer...] leiden.

16-02-2020 | Vrouw | 16
ADD
Ik heb tien jaar geleden de diagnose ADD en informatieverwerkingsstoornis gekregen. Ik was destijds zes jaar oud. Aangezien er niks tegen de informatieverwerkingsstoornis te doen is, raadden de artsen mij aan om medicatie te slikken voor de ADD. Zo zou de combinatie van deze twee mij minder belemmeren in mijn dagelijkse leven. Ik heb eerst een jaar Concerta gehad. Hier ben[lees meer...] ik mee gestopt, omdat ik hier heel heftig op reageerde. Ik werd namelijk volledige emotieloos en had nergens meer zin in, wat niet normaal is voor een zesjarige. Toen Dexamfetamine voorgeschreven gekregen en dat was een hele grote verbetering. Nu na negen jaar Dexamfetamine te hebben geslikt, ben ik genoodzaakt om over te stappen op Amfexa. Ik ben altijd vrij optimistisch en ging, ondanks veel slechte dingen te hebben gelezen over Amfexa, neutraal beginnen aan mijn eerste strip Amfexa. Ik slik dit nu ongeveer een week, wat helemaal niet lang is, en heb nu al heel veel last van bijwerkingen. Ik heb last van veel uitslag, hartkloppingen, koude vingers en tenen, meer moeite met zien, somberheid en iedere dag hoofdpijn. Ook merk ik dat ik me vervaagd en minder efficiënt voel. Ondanks dat ik eigenlijk echt mijn medicatie nodig heb, ben ik aan het twijfelen om te stopen met de medicatie, als er geen andere oplossing voor is.

11-04-2021 | Man | 17
ADD
De naamsverandering van Amfexa naar Tentin bevestigt alleen maar hoeveel er wel niet mis is met deze medicatie. De reputatie werd zo slecht dat ze de naam maar hebben veranderd. Het gaat nog steeds om exact hetzelfde middel met extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg[lees meer...] dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl Amfexa juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medicijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl Amfexa beweert dat het om exact dezelfde zou gaan. Ook is de spreiding van de pillen niet goed waardoor de ene pil sterker is dan de andere.

11-04-2021 | Man | 17
ADD
Amfexa heeft extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl de amfexa juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medi[lees meer...]cijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl amfexa beweert dat het om exact dezelfde zou gaan. Ook is het zo dat de spreiding van de pillen niet goed is waardoor de ene pil meer kan bevatten dan de andere wat zeer slecht is voor het behouden van een juiste spiegel.

29-05-2020 | Vrouw | 17
ADD
Ik las veel negatieve berichten over de amfexa dexamfetamine. Toch wou ik er met een neutrale blik mee beginnen toen het werd voorgeschreven. Methylfenidaat werkte bij mij niet goed en gaf veel bijwerkingen. Ik heb ca meer dan een week amfexa geslikt. Ik geef toch alle negatieve opmerkingen helemaal gelijk. Ik voelde niks qua verschil met concentratie of dat duwtje in de r[lees meer...]ug. Wel was ik elke dag kotsmisselijk. Ik wou bijna niks eten tot het eindelijk uitwerkte, wat dan s'avonds was. Dan at ik s'avonds weer meer wat ook niet fijn is. Ook kreeg ik weer meer hoofdpijn en wazigheid in mijn hoofd. Op ergere dagen was mijn hoofd helemaal leeg en voelde ik me zo vermoeid dat ik me nouwelijks kon bewegen. Compleet nutteloos voor mij geweest jammer genoeg.

09-12-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Ik gebruik het medicijn vanwege mijn diagnose: ADHD. Het ondersteunt mij bij de concenstratie en impulsiviteit. Ik heb er veel baat bij en ben blij dat ik dit middel heb ontdekt. Zeker een aanrader! Het is wel belangrijk dat het per persoon verschillend is. Bij de een kan het erg helpen en bij de ander juist niet. succes6

18-06-2020 | Man | 18
Syndroom van Asperger
Vroeger kreeg ik de oude Dexamfetamine. Dat was denk ik het meest behulpzame medicijn dat ik ooit het gekregen en het heeft geholpen met mijn leven weer op het goede pad te trekken. Ongeveer een half jaar na gebruik besloot ik verder te gaan zonder het medicijn. Helaas kwamen mijn oude klachten na een half jaar weer naar voren. Dus wilde ik weer beginnen met Dexamfetamine.[lees meer...] Toen kreeg ik dus Amfexa voorgeschreven en jezus wat een troep is dit zeg! De eerste week lijkt het wel te helpen. In de 2e week merkte ik al dat dit niet hetzelfde was als wat ik vroeger kreeg. Ik merkte dat, wanneer het uitgewerkt was ik mij extreem depressief voelde. Dit ging gepaard met brandend maagzuur en diarree. 2,5 week na dagelijks gebruik begon ik mij constant depressief te voelen. Deze klacht delen veel Amfexa gebruikers. Na 2 weken dezelfde klachten te hebben ervaren, besloot ik eens wat onderzoek te doen. Ik heb gekeken naar wat de verschillen tussen de oude en de nieuwe Dex zijn. Het is allemaal niet zo bijzonder op 1 ding na. Namelijk, Isomalt. Isomalt is een kunstmatige zoetstof. Kunstmatige zoetstoffen zijn meestal al niet goed voor je lichaam. En Isomalt is dus ook niet goed voor je. Het is zelfs heel slecht voor je wanneer je het dagelijks binnen krijgt. Het beschadigd namelijk je dopamine en serotonine systeem. En dit is nou juist de oorzaak van ADHD!!! En dit is denk ook gelijk de oorzaak van mijn depressieve gevoelens. Ik snap niet hoe dit ooit door de keuring is gekomen. De oude Dexamfetamine heeft mij zo fantastisch goed geholpen in het verleden, en dan krijg ik nu deze troep. En ik moet er nog voor betalen ook!! Word er dan geen gehoor gegeven aan mensen zoals ons? Amfexa verergerd alles alleen maar!

21-02-2020 | Man | 18
ADD
Na een jaar op dexamfetamine 2,5 mg te hebben gezeten, moest ik een maand geleden verplicht over op amfexa. Ik was ontzettend tevreden met dexamfetamine 2,5mg en zat eindelijk goed qua dosis en medicijn na heel wat zoeken. Maar ik moest dus verplicht over naar weer een ander medicijn. Ik voel me al een tijdje vrij slecht. Heel neerslachtig, totaal geen zin om mensen te [lees meer...]zien. Het zelfde effect als wat ik op ritalin had waar ik ooit mee begonnen ben. Het lukt me totaal niet om aan de slag te komen en aan de slag te blijven als het me wonderbaarlijk gelukt was om te starten. Daarnaast slaap ik heel slecht en kom ik niet inslaap. Wat er voor zorgt dat ik soms nachten wakker lig of ergens pas om 5 uur half inslaap val, om vervolgens een half uur later weer wakker te worden. Totaal niet tevreden mee en ik hoop dan ook dat ik weer terug kan naar dexamfetamine 2,5mg

26-10-2020 | Vrouw | 19
ADHD
Ik slik nu ongeveer twee maanden Amfexa/Tentin. De problemen die ik ervoer door mijn ADHD worden nu goed gereguleerd door de medicatie. Ik kan me erg goed motiveren om te beginnen met schoolwerk (hoger onderwijs), ik vind dingen interessanter, en ik kan aan een ding werken zonder constant in beweging te zijn. Verder heb ik veel minder lichamelijke onrust, kan ik beter op [lees meer...]mijn beurt wachten en luister in meer naar wat anderen zeggen. Ook tijdens het rijden merk ik dat ik veel geduldiger ben en beter kan relativeren. Ik heb ook een paar bijwerkingen, ten eerste heb ik constant een droge mond (niet zo veel last van), voel ik soms zonder reden me heel erg zenuwachtig, heb ik meer puistjes op mijn gezicht, en is het hongergevoel verdwenen. Ik had niet echt een reserve maar doordat ik niet meer snack of ongezonde dingen eet ben ik erg afgevallen (in de eerste twee weken vier kilo). Na twee maanden lukt het nu gelukkig wel om mijn gewicht een beetje constant te houden.

21-05-2022 | Man | 21
dexamfetamine (20mg)
ADHD
Vertaling: Begon met de behandeling met dextroamphetaminesulfaat met een onbekend merk, vermoedelijk Teva, of een andere generiek, beginnend bij 5 mg, zeer weinig bijwerkingen en effectieve behandeling voor dosering. 10 mg leek weinig tot niet meer effectief bij het gebruik van het merk amfexa, veronderstelde dat dit te wijten was aan de titratiedosering en een teken om m[lees meer...]ijn dosis te verhogen. bij 15 mg, schijnbaar zeer effectief bij het verminderen van symptomen, met weinig bijwerkingen, geen klachten, opnieuw merk amfexa. 20 mg was de laatste verhoging van de titratie en zorgde voor briljante symptoomverlichting + beheersbare bijwerkingen met het merk amfexa. bij het opnieuw vullen van mijn recept van amfexa voor opnieuw 20 mg en het gebruik van deze nieuwe batch medicatie, ENORME bijwerkingen en geen symptoomvermindering. Bijwerkingen van onmiddellijke stemmingswisselingen en symptoomvermindering werden aangetoond binnen een of twee dagen na deze nieuwe batch medicatie. Mijn symptomen van deze batch zijn als volgt - depressie, angst, kaakklemmen, spierpijn , vermoeidheid, erg sterk slapeloosheid. Dit is nog nooit zo gebeurd onmiddellijk noch met een dergelijke bijwerking als bij deze partij medicatie, 2000106 van het merk amfexa. Ik kon de oorzaak van zo'n grote verandering in hoe ik me voel en hoe mijn aandoening is behandeld niet vinden, het kostte me 3 weken om te vinden wat er veranderd was, en na het zoeken naar amfexa heb ik vele anderen zien lijden aan bijwerkingen. (originele tekst: Began treatment using Dextroamphetamine sulphate with unknown brand, presumably Teva, or another generic, starting at 5mg, very few side effects and effective treatment for dosage. 10mg seemed little to no more effective using the amfexa brand, presumed this was due to the titration dosage and a sign to increase my dose. at 15mg, seemingly very effective at symptoms reduction, with few side effects, no complaints, again amfexa brand. 20mg was last increment of titration, and provided brilliant symptom releif + managable side effects with amfexa brand. upon refilling my prescription from amfexa for again 20mg, and using this new batch of medication, HUGE side effects and zero symptom reduction. Side effects of immediate shift of mood, and symptom reduction where shown within one or two days of this new batch of medication, my symptoms from this batch are as follows - Depression Anxiety Jaw clenching Muscle Pain Fatigue, very strong Insomnia This has never happened so immediately nor with such adverse reaction as with this batch of medication, 2000106 by amfexa brand. I couldnt find the cause of such a big change in how I feel and how my condition has been treated, it took me 3 weeks to find what changed, and after searching about amfexa I have seen many others suffering from side effects.)

19-08-2020 | Vrouw | 21
ADHD
Sinds vorig jaar oktober met ADHD gediagnosticeerd. Methylfenidaat in bijna elke vorm werkte niet. Nu test ik amfexa. Het is effectief voor concentratie, maar na 4 uur krijg ik hoofdpijn. Na ongeveer 6 uur heb ik barstende hoofdpijn en kan niet meer tegen licht of geur. Ik slaap slecht (slechter dan anders) en wordt soms ook wakker met hoofdpijn. Paracetamol verlicht de pi[lees meer...]jn maar een beetje. ik wordt al misselijk van het idee van eten en wil constant frisse lucht maar wanneer ik buiten ben, snak ik daar nog steeds naar.

08-03-2020 | Vrouw | 21

16-01-2020 | Man | 21