Ervaringen met Concerta

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (05-12-2014)

25-12-2023 | Vrouw | 26
ADHD
Pas sinds een maand gediagnosticeerd met ADHD. De Concerta 54mg is het eerste medicijn die me eindelijk liet in zien hoe mensen zonder ADHD functioneren. Voelt zo intens oneerlijk dat dát altijd van me werd verwacht en ik dat nooit heb kunnen waarmaken. Was ik maar eerder getest geweest.

27-06-2023 | Vrouw | 25

26-04-2023 | Vrouw | 16
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Ik krijg te horen dat ik ADHD heb. Ik werd aangeraden om een procede op te starten rond het opbouwen van mijn medicatie. Ik ben 16 en neem de medicatie nog maar net maar voelde me de afgelopen dagen heel erg slecht. Ik heb het soms veel te warm dan weer veel te koud. De kleinste dingen maken me emotioneel of gestresst. Ook heb ik een constante hoofdpijn. Ik eet normaal voo[lees meer...]r vijf en gisteren bestond mijn avondeten uit 1 gekookte patat. Dit is abnormaal voor mijn doen. Ik voel me ook erg misselijk en blijf daarom in bed.

19-01-2023 | Vrouw | 43
methylfenidaat (27mg)
ADHD
Ik kan ineens beter plannen en me ook aan de planning houden. Ik ben niet meer zo intens moe en slaap nu prima de nacht door. Ik ben daadkrachtiger en kan meer afspraken op een dag hebben zonder totaal overprikkeld te worden.

17-11-2022 | Vrouw | 47
methylfenidaat (72mg)
ADHD
Al zo'n 10 jaar slik ik concerta. Werkt bij mij Super. Had m'n Adhd en heel het gebeuren daarnaast best wel op orde! Totdat ik van de apotheek maar weer eens een ander merk moest proberen.. ik had aangegeven dat dat bij mij niet werkt Omdat ik dat al eerder heb gehad Maar er werd weer niet geluisterd En ik kreeg een ander merk Nou dat heb ik geweten en weet ik[lees meer...] nu nog. # M'n Korte lontje was er ook weer ..snauwen en grauwen. En dat terwijl ik zo bekomen was van de concera. Geloof me ik was van een enorm kreng terug naar een hele Lieverd waar weer mee te leven viel! # M'n Onrust ook weer terug bij af Ik had een soort van een snelweg in m'n hoofd. M'n lichaam sliep maar m'n hoofd niet.. Door te weinig slaap heb ik nu koortslip wondjes op m'n kin..,en door m'n onrust krab ik die zo ongeveer 4x per dag open. Met gevolg dat ik nu een soort de wadden eilanden op m'n kin heb. Na veel janken en bellen met de verzekering de huisarts de apotheek , Heb ik nu m'n Concerta terug. Maar als je denkt dat ik daarmee direct weer helemaal oke klachten vrij ben? Nou dacht het maar niet Hele nachten ben ik nog steeds wakker, Alles maalt door m'n hoofd, Ben nog steeds zo onrustig als in weet niet wat. En heb nog steeds de Eilanden op m'n kin. Maar dat ik al zo ong nu 4 weken heel slecht slaap dat nekt me enorm. Echt alles doet me pijn heel m'n lichaam en ik word langzaam gek. Ik weet niet meer wat ik moet doen... Ben helemaal uit m'n ritme. M'n Concerta waardoor ik een heel ander mens ben geworden Het werkt nog steeds niet? Weet iemand hoelang het nodig heeft dat de inwerking weer optimaal is? En als laatste het zou niet moeten mogen: dat de apotheek je gewoon een ander merk goedkoper,medicijnen mag geven , Alles draait om geld!! En ondanks dat je aangeeft dat je daar niet tegen kunt , En ondanks dat de huisarts bij mij. Recept voor de concerta altijd medische noodzaak erbij zet De Apotheek gewoon jou een ander merk geeft. Daardoor ben ik nu al zo een 4 weken zo van slag, En voel ik mij zwaar Klote ,, Vreselijk moe En radeloos. Het liefst wil ik een Winterslaap......

15-07-2022 | Vrouw | 17
ADHD
Ik heb eerst bijna een jaar 36 mg genomen maar ik merkte dat ik er steeds minder van begon te merken en dat ik er juist onrustiger van werd, ik had ook wel last van duizeligheid, hartkloppingen en geen honger gevoel. Ik ben dus overgestapt naar 54 mg in de hoop dat het beter zou werken. ik voel me minder druk in me hoofd en het duizelig zijn werd minder. mijn geen honger [lees meer...]hebben werd wel erger. de hartkloppingen blijven ook wel maar hetgeen wat mij het meeste stoort is wanneer ik niets te doen heb en dus wil rusten op de bank lukt het niet. ik word erg onrustig dan en zelfs agressief omdat ik niets te doen heb maar wel te veel energie. ik vind het goed spul als ik naar school toe moet of moet werken maar verder niet.

30-05-2022 | Vrouw | 17
ADHD
Ik ben nadat ik mijn diagnose adhd/ass kreeg begonnen met methylfenidaat. Eerst op de kortdurige variant daarna op langdurig 30/54 mg. Het duurde redelijk kort voordat ik verschil merkte maar elke keer voelde het alsof het nog niet genoeg was om goed te functioneren. In overleg met de arts besloten dat ik 54mg + 1/2 kortdurige van 10 mg mocht nemen. Dit ging opzich goe[lees meer...]d maar steeds bleef het gevoel van meer nodig hebben hangen. De bijwerkingen werden er ook met elke verhoging erger. Ik had last van hartlkloppingen, een rusteloos gevoel door verhoogde adrenalinelevels, dromerigheid en slapeloosheid (vooral op de dag). Het was niet dat het niets deed want mijn focus, emotieregulatie en energie gingen er wel op vooruit maar de bijwerkingen waren het niet waard. Ik ben overgestapt naar elvanse caps 30 mg lisdexamfetamine en dat werkt echt prima. Minder bijwerkingen en meer controle.

09-04-2022 | Vrouw | 20
ADHD
De dosering was te hoog voor mij. Het middel werkt niet voldoende en ben daarom overgestapt op dexamfetamine.

29-12-2021 | Vrouw | 45

22-08-2021 | Vrouw | 45
ADHD
Met mijn 44e werd adhd geconstateerd. Doordat ik geen lontje had,hart op de tong erg zwart wit ben en druk dacht mijn nu man die ik net kende goh heb jij geen adhd? Pffff wie ik? Echt niet. Toch maar naar huisarts, doorverwezen. Eerste afspraak al meteen duidelijk wie ik was. Arts was te laat tja zeg ik wat van ;). Op bijna elke vraag kon ik ja antwoorden. Medische ch[lees meer...]eck ( ivm hoge bloeddruk) begonnen met kort werkend 3x daags pffff wat een ramp...rebound zo heftig niet leuk meer. Overgestapt op concerta ( eerst goed uitgezocht of dit mocht ivm bloeddruk en mijn werk). Gestart... dosering al snel omhoog. Nu 1x daags 2x 36 mg. En ik functioneer! Lontje is nu duidelijk langer ( zelfs mijn collega's viel t op en ik werk nog wel tussen de mannen, zouden wat gewend moeten zijn ). Heb emoties das beetje jammer soms ha ha. Als ik een dag vergeten ben heb ik de volgende dag echt een probleem! Geïrriteerd, voel me heel erg zielig, verdrietig niemand houdt van me enz enz. Drama dus. Hoofd was minder maar trekt zich de laatste tijd iets minder aan van de concerta dus dat is een dingetje. En ik kan alleen niet slapen een hele nacht. Ga op tijd naar bed, manlief ruikt kussen en slaapt grrr en ik tel schaapjes, koeien tijgers noem maar op. Alle gedachtes vliegen door mijn hoofd. Slaap ik eindelijk ben ik 2a 3 uur later weer wakker. 2 uur 4 uur en dan gaat de wekker. Jaloers op mensen die zeggen ik heb heerlijk geslapen... hoe dan???. Nou werk ik afwisselend dag en nachtdiensten. Is ook niet gunstig alhoewel collega's zijn s nachts moe ik niet hoor... kom maar door met een extra laad los adres. Binnenkort onderzoek bij adhd centraal , hoop dat hun de dosering nog iets beter af kunnen stellen. Heb ze al gewaarschuwd dat ik van de tijd ben ( en dat voor een adhd er) en voor onderzoek mag ik 1 dag van tevoren niks nemen. Dus heb ze ook alvast succes gewenst 😜. Maar tot nu toe ben ik blij met concerta afgezien vd bijwerking.

13-08-2021 | Vrouw | 23
ADHD
Het middel heeft me heel erg geholpen om helderder in m’n hoofd te worden en m’n dagen goed vol te houden. Wel is het verstandig om 1 rustdag in de week te plannen, waarbij je minder / geen medicatie neemt. Bij mij ging ik anders maar door, waardoor ik over mijn grenzen ging en oververmoeid raakte.

13-07-2021 | Vrouw | 28
ADHD
Uitgebreide prsoonlijke review voor de liefhebbers Vorig jaar ben ik gediagnoseerd met ADD en autisme en stond erg sceptisch tegenover medicatie. Na een lange tijd wikken en wegen wilde ik het toch proberen uit wanhoop, het ging echt niet meer. Mijn huis was onleefbaar, vervreemde steeds meer van de mensen om me heen en kon niet meer vechten tegen de chaos in mijn hoof[lees meer...]d. Concerta heeft mijn leven zo erg veranderd en ben erg dankbaar dat ik de mogelijkheid heb om dit middel te nemen. In het begin was het lastig om de juiste dosering te vinden en de bijwerkingen waren ook best heftig (tics, "strak staan", apatisch, irritatie, opgefokt, rebound, druk op borst, keelpijn, koud/warm) maar die verdwenen nadat ik uit kwam op 36mg en gewend raakte aan het middel. Voor de dagen dat ik wat meer wil doen neem ik soms 1 of 2 keer ritalin erbij. Sociale interacties ga ik dan liever uit de weg aangezien mijn brein dan ontzettend gestuctureerd en linear werkt maar het is fijn om bijvoorbeeld op te ruimen of te leren. Met de normale dosering ben ik nog steeds mezelf, alleen wat minder "intens. Mijn creativiteit lijdt er absoluut niet onder, meer het tegenovergestelde zelfs! Ook ben ik nog steeds een chaotisch persoon met sterkte emoties maar de scherpe randjes zijn er van af waardoor ik beter kan relativeren en minder uitbarstingen heb. Het is dan ook een naar besef dat ik zolang heb rondgelopen met het idee dat ik dom, onkundig en niets waard ben. De medicatie helpt me om meer uit mezelf te halen zonder dat het "nep" aanvoelt. Ik raad dan ook aan om het op zijn minst een maandje uitteproberen nadat de juiste dosering is gevonden. Het is geen wondermiddel dat alle problemen oplost maar met inzet en motivatie kunner er stapjes gezet worden die eerst onmogelijk leken. Ook waardeer ik nu mijn hoofd zonder medicatie meer. In de avond komt de "normale ik" net zo hard terug en dat is helemaal prima. De heftige emoties hebben ook wel iets moois zolang ze tijdelijk zijn en minder kans krijgen om op te sstapele. In het begin sloeg ik vaker een dagje over zodat ik me nog "mezelf" zou voelen maar zie nu in dat dat niet nodig is. Natuurlijk is er een verschil tussen medicatie of niet maar het neemt niet af van het hele ik concept. Opsomming -de bijwerkingen werden binnen een maand een stuk minder - het is nu makkelijker om uit bed te komen -denken word doen -minder impulsief gedrag (en daardoor minder conflicten met anderen) -rationeel denkvermogen is er sterk op vooruit gegaan -kan beter met stressvolle situaties omgaan -betere concentratie waardoor ik meer van mijn hobbies kan genieten en taken op een "logische" manier kan aanpakken -onderdrukking van hongergevoel (dit werd iets minder na een tijdje maar langzaam afvallen gaat nu van zelf) -kan mijn kwaliteiten nu beter benutten omdat er minder chaos is (en dus meer zelfvertrouwen) - voel me een betere versie van mezelf - ook op de dagen dat ik geen medicatie inneem kan ik de geleerde vaardigheden beter toepassen -minder behoefte aan zelf beschadiging en het leven te beëindigen - minder last van mijn spinnenfobie (weet niet waarom?) Medicatie zal niet voor iedereen de oplossing zijn maar wens iedereen de verbeteringen toe die ik heb mogen ervaren. Een pilletje nemen en afwachten tot er op magische wijze iets gebeurd gaat niet werken, het is echt een wisselwerking. De bijwerkingen kunnen heftig zijn maar ze kunnen ook afnemen /verdwijnen en ik raad aan om zo open mogelijk te zijn naar de dokter of psychiater. Ik heb nu alle vrijheid om zelf te bepalen hoeveel ik neem en wanneer, whatever works the best for me. Ik wil iedereen succes wensen met de zoektocht naar de juiste hulpmiddelen en HOU VOL. Je bent het waard om hulp aan te nemen en de kans te krijgen op een draagbaar leven.

21-04-2021 | Vrouw | 42
methylfenidaat (10mg)
ADHD
Kreeg dit voor mijn adhd, word hier alleen super relaxed van, maar krijg geen focus ervan. Het voelt als stoned zijn zonder wiet. Helpt niet bij mijn adhd problemen.

02-04-2021 | Vrouw | 20
methylfenidaat (27mg)
ADHD
Ik vindt het ontzettend fijn dat een middel is die je 1x slikt. Veder geeft het snel een stabiel effect. De hoop pijn is de eerste week vervelend daarna is het een fijn middel

23-05-2020 | Vrouw | 19
ADHD
Ik gebruik concerta nu al een aantal maanden. Begon met 27mg, dit is na een week verhoogd naar 36mg. Ik neem het soms 2x per dag in, ligt aan de dag. Momenteel neem ik 1x per dag 36mg in de ochtend en als ik de tweede inname nodig heb 27mg. Niet 2x per dag 36mg. Het medicijn werkt goed, alleen het grootste nadeel is het effect op mijn eetlust. Ik kan niks binnenkrijgen, ik[lees meer...] heb ook geen honger gevoel meer. En als ik eet, eet ik met tegenzin. Vaak krijg ik last van misselijkheid en moet ik ervan braken. Binnenkort weer een afspraak bij mijn psychiater, hopelijk is er een manier om dat op te lossen. Ik heb namelijk sinds het begin er al last van, dosering is toen verhoogd naar 36mg vanwege de effectiviteit.

05-04-2020 | Vrouw | 24