lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

28-10-2020 | Vrouw | 46
lisdexamfetamine (20mg)
Ademhalingsproblemen
Methyfindaat en lisdexamine allebei benauwdheids klachten. En s avonds bij uitwerking raar gevoel borst. Wie kent dit.

10-11-2022 | Man | 45
ADHD
De elvanse 40 merkte ik weinig vooruitgang daarna de 50 geprobeerd dat was na 3 dagen stoppen ermee ook op advies van psycholoog en dokter hoge hartslag bloeddruk te hoog en zweven de heledag en licht in me hoofd over een week weer een afspraak proberen andere medicatie

02-08-2020 | Man | 45
ADD
Van dex nu 2 weken overgestapt op Elvanse . Week 1: - prikkelbaar. - hoofdpijn. - negatieve gedachten. - onrustig gevoel. - chaotischer dan met dex. Week 2: - Alle bovenstaande ebt langzaam weg, en er is rust. - Mijn partner zegt dat ik toegankelijker ben. - Verlaagd libido. Ik ga het 4 weken proberen, en zoals het er nu uitziet ga ik niet meer t[lees meer...]erug naar dexamfetamine.

07-04-2022 | Vrouw | 44
lisdexamfetamine (90/30/20)
ADHD
Ik gebruikte vroeger ritalin, dat werkte na verloop van tijd niet goed meer. Bij het opstarten met elvanse had ik veel last van hartkloppingen, na verloop van tijd verdween dat. Nu heb ik er geen last meer van.

28-03-2022 | Vrouw | 44
lisdexamfetamine (60)
ADHD
De jeuk/speldenprikjes zijn herkenbaar. Door deze hinderlijke bijwerking ook gestopt met de Elvanse en weer terug naar de Tentin waarmee ik dit niet had.

12-12-2019 | Man | 44
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Slechte ervaring met Amfexa nadat ik moest overstappen, had goede ervaring met 3 x 5mg dexamfetamine van de Magistrale Bereider. Na wat zoeken naar ervaringen op Amerikaanse sites over dit in Nederland nieuwe medicijn Elvanse ben ik overgestapt. Ik ben met opzet met lage dosering begonnen ongeveer 3 maanden geleden meteen toen het beshikbaar was hier. Ik ben heel posti[lees meer...]tief over de werking, afgifte gaat heel geleidelijk, geen last van rebounds en ik zit lekker in mijn vel. Ik sport weer veel, werk loopt lekker maar dosering wil ik wel wat verhogen omdat ik hoop het begin van de avond als het spits is met kinderen thuis wat beter op te vangen. Heb het gevoel dat het dus wat minder lang werkt dan wordt aangegeven. Maar heel blij met dit alternatief na hoop geswitch en slechte ervaring met Amfexa!

04-09-2022 | Vrouw | 43
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Ik heb al jarenlang SPD en had het aardig onder controle het was redelijk leefbaar. Mar na 2 weken gebruik van dit medicijn .zit ik weer zo goed als op mijn oude picking niveau.

12-11-2020 | Man | 43
ADHD
Na gebruik methylfenidaat met ongewenste resultaten overgestapt op dexamfetamine (Elvanse). Tot nu toe bij 50mg het beste resultaat. Meer ruimte in mijn hoofd, focus en daadkracht. Na jaren van chaos, inefficiëntie, frustratie en stress een hele fijne ontwikkeling.

10-07-2020 | Vrouw | 43
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Via vrienden wel eens ritalin gebruikt. Jakkes, leuk om door te kunnen gaan op festivals maar voelde niet als iets wat ik nodig zou hebben als medicijn. Die agitatie, de gejaagdheid, de eerdere vraag van de huisarts of ik ADHD zou kunnen hebben had ik daardoor voor mezelf al negatief beantwoord.. Via omzwervingen, depressie/sociale angststoornissen, jaren later tóch voor [lees meer...]de zekerheid diagnostiek ADHD. Ik was 42 toen ik de diagnose kreeg. Poeh.... Vanwege depressie in het verleden was dex of lisdex eerste keus. Elvanse was net op de markt. In een aantal weken is de dosering opgebouwd naar 70 mg. Vanwege een verhoogde bloeddruk clonidine ernaast (wordt bij ADHD ook voorgeschreven vanwege het versuffende effect begreep ik). Bij start van 30mg merkte ik bijna niets, voelde echter wel verdriet en teleurstelling. Had te hoge verwachtingen en was ongeduldig. De ophoging naar 50mg deed wél wat. De eerste twee dagen leek het in te slaan als hele mellow XTC. Iedereen was lief, ik kon vol geluk naar de wereld om mij heen kijken. Uurtje later vervaagde die gevoelens wat en deed het vooral iets met de helderheid in mijn hoofd. Op mijn werk merkte ik de verbeterde aandacht, collega’s idem, minder snel afgeleid zijn. Bij de evaluatie durfde ik niet te hopen op de mogelijkheid tot nóg meer verbetering. De psychiater stelde echter voor om 70mg te proberen. Ach, als ik aan de periode daarna denk. De wereld ging voor me open. Was het met 50mg nog hard werken en last van vermoeidheid, met 70mg verdween stress als sneeuw voor de zon. Ik kan nu nl taken ‘parkeren’ zonder in paniek te raken dat ik het zal vergeten, zelfbeeld stijgt enorm want ik maak iets af, onthou waar ik mee bezig ben, durf nieuwe dingen te gaan leren omdat ik het vertrouwen heb dat mijn brein meewerkt. Na ongeveer 4 maanden met medicatie reed ik uit werk terug naar huis en besefte ineens dat ik ok ben. Ik ben goed in wat ik doe. Na jaren worstelen met stemmingswisselingen, uitputting en somberheid ben ik klaar met diagnostiek en behandeling. Elvanse is geen toverstokje, dat is medicatie nooit. Maar nondeju, mijn leven is er wel heel veel lichter van geworden (ben inmiddels ook gestopt met antidepressiva die ik ervoor slikte). Na nog een paar maanden verder en in een zeer stressvolle periode, vlak voor vakantie, vraag ik mij af of het gebruik van Elvanse bij hoge stress en vermoeidheid tot reboundeffecten leidt. Alsof de laatste loodjes voor vakantie tijdens werkingsduur Elvanse nauwelijks voelbaar zijn maar erna er driedubbel en dwars uitkomen. Herkenbaar voor iemand?

31-07-2020 | Vrouw | 42
lisdexamfetamine (30)
ADD
Ik ben vorige week dinsdag begonnen met 20 mg, dat was een hel, veel angst en paniek aanvallen en hartkloppingen, Afgelopen dinsdag opgehoogd naar 30 mg, angst en paniek aanvallen zijn weg, alleen als het medicijn gaat werken voel ik me alsof ik aan de drugs zit, ik voel het ook echt opkomen en dan lijkt het alsof ik compleet van de wereld ben, ik kan dan ook helemaal nik[lees meer...]s doen behalve me rustig houden, ik vraag me af hoelang het duurt voordat je lichaam eraan gewend is en dat ik de voordelen kan voelen, dus innerlijke rust, kalmte, minder prikkels voel ik nu wel, meer afgestompt. Wanneer voel ik het fijne effect zoals het bedoelt is? Dit is de eerste keer dat ik medicijnen neem voor mijn Add. Maar ik ervaar het als zeer heftig middel. Iedere dag denk ik is dit het wel waard, de bijwerkingen zijn erger dan de kwaal. Hopelijk is het van tijdelijke aard? Wie kan mij er mee over vertellen?

31-10-2021 | Vrouw | 41
ADD
Direct begonnen met 50 mg..vond het een verademing dat je maar 1 keer per dag aan de medicijnen hoeft te denken. De werking gaat zeer geleidelijk dus geen opgejaagd gevoel..helaas vanaf uur of 2 doodmoe..kwam alsnog niets uit mijn handen. Bleek dat hij al vrij vroeg piekte. Dus verhoging naar 70 gekregen. Vermoeidheid was gelukkig over maar helaas verbeterde mijn concentra[lees meer...]tie er niet van..begin erge hartkloppingen en nu na naar 4 weken gebruik nog steeds last van snel geïrriteerd..chagerijnig..snel boos...helaas dit middel is t niet voor mij

16-12-2020 | Man | 41
lisdexamfetamine (50mg)
ADD
Dit 'medicijn' nu enkele dagen gebruikt , zowel 50 , 70 als 100 mg per dag. Bij elke dosering hetzelfde resultaat, namelijk , helemaal NIETS.... Geen werking , geen bijwerkingen, helemaal niets. Begin bijna te twijfelen of ik niet per ongeluk placebo heb gekregen of dat er een fout is gemaakt bij de bereiding oid. Ondertussen zo ongeveer alle klachten waar ik het tege[lees meer...]n nam wel weer terug gekomen. Terug gegaan naar de Medikinet, binnen no time klachten weg, helaas bijwerkingen terug. Dit spul direct in de vuilnisbak gegooid.

07-04-2021 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (70mg)
ADD
Sinds mijn diagnose in 2018 ben ik uiteindelijk beland op een fijn wekend medicijn dexamfetamine 2,5 mg van de magistrale bereider. Eindelijk had ik de rust in mijn hoofd en functioneerde ik naar behoren, totdat de apotheek zonder enige reden of overleg met een specialist andere medicatie mee gaf. Allereerst Tentin een totaal verkeerd effect had en daarom werd ik over gez[lees meer...]et naar Elvanse eerst 30 mg, dat werkte amper tot niet, dat is opgebouwd naar 70 mg. In december met alle klachten naar de huisarts gegaan die mij weer terug verwees naar een specialist en waardoor ik op een wachtlijst terecht ben gekomen van maanden. Maanden lang functioneer ik niet naar het eerdere resultaat, val ik terug in neerslachtige buien en heb ik totaal geen concentratie meer. Wel tot de conclusie gekomen dat Elvanse niet het gewenste resultaat bereikt en nu nog altijd niet verder ben door een wachtlijst. Onbegrijpelijk ook dat een apotheek je zomaar overzet naar een ander medicijn en dat ik nu door het niet werken van de medicatie die door een apotheker is voorgeschreven terug verwezen word naar een specialist.

24-01-2021 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (20)
ADD
Van alles geprobeerd aan medicatie. Eigenlijk altijd last van alle bijwerkingen. Elvans is het 4e middel begonnen met 30 mg. Was te veel nu 20mg. Prettig 1x per dag, maar de bijwerkingen zijn ook bij deze medicatie fors. Ben slechts een maand bezig met 20mg. Dus kijk t nog even aan.

23-10-2020 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (20)

29-05-2020 | Man | 40
lisdexamfetamine (30)
ADD
Ten opzichte van de voorloper voor mij een verschil van dag en nacht. Véél gebruiksvriendelijker door geen gedoe meer met die innametijden waarbij je steeds je hoofd breekt over op welke momenten je het zou moeten innemen. Rust aan je kop! Wat ook enorm speelt is dat de schommelingen gedurende de dag die ik met de andere bekende ADHD-middelen had ik met Elvanse nooit me[lees meer...]er heb. Dat is echt nogal een verschil. Nooit meer last van die heftige irritaties en chagrijnigheid rond de momenten dat het middel start met werken en weer uitwerkt. Pfoe da's winst hoor. Mijn kwaliteit van leven stijgt daardoor enorm. Ik slik het nu een half jaar. De start van het ADHD (ik heb uiterlijk ADD denk ik) diagnosetraject vorig jaar was een weg met hobbels en toch hoop onrust en verwarring. Achteraf een moeilijke tijd, het uittesten van verschillende medicatie ondanks goede begeleiding vond ik achteraf pittig. Aan het eind van dat traject kwam Elvanse als optie op de markt. Het was de duidelijke winnaar van alle medicatie voor ADHD die ik in dat traject onder medische begeleiding uitprobeerde. De juiste dosering zoeken duurde ook nog maanden helaas, sterkte voor als je nog in dat traject zit.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum