lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

31-10-2021 | Vrouw | 41
ADD
Direct begonnen met 50 mg..vond het een verademing dat je maar 1 keer per dag aan de medicijnen hoeft te denken. De werking gaat zeer geleidelijk dus geen opgejaagd gevoel..helaas vanaf uur of 2 doodmoe..kwam alsnog niets uit mijn handen. Bleek dat hij al vrij vroeg piekte. Dus verhoging naar 70 gekregen. Vermoeidheid was gelukkig over maar helaas verbeterde mijn concentra[lees meer...]tie er niet van..begin erge hartkloppingen en nu na naar 4 weken gebruik nog steeds last van snel geïrriteerd..chagerijnig..snel boos...helaas dit middel is t niet voor mij

16-06-2021 | Man | 20
lisdexamfetamine (100mg)
ADHD
Omdat de Dexamfetamine van DMB eruit zijn en ik over moest op Tentin en dat niet werkt ging ik Elvanse uitproberen, maar de normale dosering doet mij niks, ik slik nu 100mg (heavy dosering) en dat geeft een lichte werking. Terwijl een normale dosis minmaal 30mg tot max 70mg

16-04-2020 | Vrouw | 39
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Ruim 4 maanden geleden ben ik begonnen met Elvanse na de diagnose ADHD. Na verschillende doseringen geprobeerd te hebben is er gekozen voor de hoogste dosering die op dit moment is toegestaan, 70 mg. Ik voelde mij direct rustiger en beter door alleen werkte het medicijn helaas een stuk korter dan de beloofde 12/13 uur. Met als resultaat dat ik halverwege de middag mij [lees meer...]slechter begon te voelen. Na een paar maanden kreeg ik steeds meer last van klachten. Ik ging mij weer juist angstig en opgejaagd voelen. Ook kreeg ik allerlei tintelingen in mijn tenen en vingers en voelden een paar tenen zelfs dood aan. De tintelingen en het dode gevoel bleken het syndroom van Raynaud te zijn, wat een bijwerking van Elvanse kan zijn. Na controle bij de huisarts bleek mijn hartslag te hoog te zijn. Op mijn fitbit zag ik terug dat sinds de start van Elvanse mijn hartslag in rust in stijgende lijn omhoog was gegaan. Dus noodgedwongen gestopt met Elvanse. De tintelingen en het dode gevoel waren snel verdwenen en ook mijn hartslag gaat weer omlaag.

05-04-2020 | Vrouw | 24
lisdexamfetamine (40)
ADHD
Begonnen aan concerta. 36 mg was na 6 uurtjes uitgewerkt, 56 mg werd ik erg depressief van. Nu al weer aantal weken op elvanse. Iedere keer als ik 10 mg op wilde hoge. Duurde het 2 weken voor k van de bijwerkingen af was. Hef effect van de medicatie is top. Kan zijn zoals k ben, ben geordend in mijn hoofd ect. Helaas merk ik, dat als k mijn medicatie niet inneem, ik d[lees meer...]ie nacht al beter slaap, ben moe rond bed tijd en kan weer uitslapen! Na 3 dagen geen medicatie te hebben ingenomen weer 1 ingenomen en meteen weer een slapeloze nacht. Totaal geen moeheid en mijn hoofd blijft maar denken.

09-11-2019 | Vrouw | 48
ADHD
Ik schrijf dit omdat ik sinds de gedwongen overgang naar Amfexa enorm aan het zoeken ben naar een bevredigend alternatief. Op dit moment zit ik op Lifdexamfetamine. Valt niet mee om juiste dosis te vinden en er is weinig ervaring nog bij hulpverleners en er staan nog bijna geen gebruikerservaringen op internet. Stimuleer dus andere gebruikers om hun ervaringen te delen!!![lees meer...]! Al ruim een maand aan het zoeken naar een werkend medicijn in de goede dosis. Sinds half jaar diagnose en gestart met dexamfetaminde 2.5 mg. Juiste dosis bleek 4x10 mg om de 4 uur. Ook een avonddosis dus omdat de rebount heel heftig was met voir mijn gevoel heftigere symptomen dan voor diagnose en alle oude gewoonten kwamen dan terug. (Avondvreetbuien, kort lontje en veel te lang het slapen uitstellen.(pas 01:00-02:00 op doordeweekse dagen terwijl wekker om 6:30 gaat). Toen ik over moest op Amfexa(verpichting verzekering) kwam medicijncoach met de langwerkende Lifdexamfetamine. Ik heb een hoop gerommel deze maand, ben na 15 dgn eerst 1x 30mg lifdexamfetemine en toen 1x 50 mg zelfs even overgegaan op de Amfexa omdat het middel lif bij mij NIET lang werkend is bij die dosering en ik dus na 5 uur al terugloop in concentratie voelde, behoefte kreeg aan snoepen en bewegen en later in de middag ik ook mijn impulisviteit en onrust terugkreeg. Ik had het idee dat een 2e dosis van 50 me wel zou helpen. Wel had ik toen geen last van bijwerkingen en zeker geen heftige rebound. Toen ik tussentijds advies nodig had omdat ik het met 1x 50 mg. niet langer volhield. ('s avonds geen ontspanning kunnen vinden met als gevolg weer vreetbuien, eindeloos voor de tv of een boek blijven hangen en naar bed gaan uitstellen) was hij vrij. Een andere coach van ADHD Centraal was nog onbekend met Lifdexamfetamine dus adviseerde me om dan even het weekend over te gaan op Amfexa(dosering zoals voorheen dexamfetamine) en daarna met mijn eigen coach te overleggen. Van de Amfexa werd ik somber en kon ik me echt vanbinnen boos maken als ik me aan iemand ergerde. Volgens mijn man werd ik er sjagrijnig van. Mogelijk ook door al dat gewissel natuurlijk en ik heb het maar een paar dagen gebruikt want na het weekend in overleg met eigen coach weer terug naar Lifdexamfetamine. Hij ging mee in mijn gevoel dat ik na 7/8 uur een 2e dosis wilde en ik nam nu 2x per dag 60 mg. Mijn coach met jaren ervaring met Lif bij jongeren zegt: In het buitenland wordt dit middel al jaren succesvol gebruikt bij volwassenen. Je moet de werking van een dosis Lif langer (dag of 10)de kans geven om te weten of het genoeg doet voor jouw klachten want je lijf moet met dit middel een soort spiegel opbouwen(vergelijk met een paracetamol spiegel) We gaan net zo lang door met ophogen tot we de juiste dosering hebben. Ik wees hem erop dat in de bijsluiter staat dat de max. dagdosering 1x 70 mg is en dat ik daar bijna aan zit. Hij zei dat dit niet geld als max. docering maar als de grootste tablet. We gaan de tablet hoeveelheden kombineren tot we de juiste dosering gevonden hebben. Volgens hem zijn er mensen die wel 150 mg. Lifdexamfetamine slikken(niet gevraagd nog of dit 150 mg per dag was of per dosis.) Nu 10 dgn 2x per dag 60mg. genomen. Ik kom er mijn werkdag(nieuwe inspirerende en spannende baan) prima mee door al merk ik dat 8 uur te lang is tussen de 2 innames terwijl ik niet eerder wil nemen omdat het niet uitgewerkt moet zijn voor ik ga slapen. Inmiddels vermoed ik toch dat de dosis te laag is want eerst kreeg ik bij 2e dosis (bij naar huis fietsen/wandelen) last van gapen en vermoeidheid later in de week alweer van de spanning in mijn kaak en kwam een oud zenuwtrekje in die kaak steeds vaker terug. Nu komt die spanning in de kaak al na einde 1e dosis en zakt dit weer na inname 2e dosis. Echter komt het na enkele uren 2e dosis weer terug en wordt dan steeds erger. Gistern zag mijn man het ook toen we visite hadden. Begon al vroeg. De enige manier om daarmee te stoppen is dan, me terugtrekken en gaan liggen. Vandaag begin ik met 2x 80 mg. Combi van 50 en 30 die ik nog heb. Liever had ik naar 70 gegaan maar pas ma. weer mogelijk te overleggen en dit gaat ten koste van de kwaliteit van mijn avonden. Bijwerkingen leek ik nauwelijks te hebben met lif maar bij deze 2e poging die nu 10 dgn duurt merk ik dat ik soms echt te vroeg wakker word en dan niet meer kan inslapen. 1x zelfs om 5 uur al. Dit had ik met dexamfetamine ook wel de eerste 10 dgn maar toen verdween dat. De tot nu toe echt heel vervelende bijwerking is een heel erg droge mond en moeite met slikken(in de middag). Zo erg dat ik in een werkgerelateerd gesprek soms niet meer verder kan praten zonder eerst een slok te nemen en wanneer ik fiets mijn mond niet dicht met tong ontspannen kan houden omdat mijn tong dan vast lijkt te plakken en ik moeite krijg met slikken. Ik was gisteren bij mijn huisarts voor een andere vraag en toen ik dit even ter sprake bracht zei hij dat als ik zo'n last heb van die bijwerking, het geen geschikt medicijn voor me is. Maar wat dan? , vroeg ik hem. Terug naar dexamfetamine 2.5 mg tabletten, zei hij. Die moet ik dan zelf betalen. Dat is voor 12 stuks per dag(4x 10 mg) ong 75 euro zei mijn apotheek. Mijn huisarts gaf me de tip om in Belgie even na te vragen of ze daar goedkoper zijn. Dit is nl. met veel medicijnen het geval. Mijn man zegt dat je niet vergoedde medicijnkosten bij je belastingaangifte af kan trekken. Ook mijn medicijncoach gaf als optie om terug te gaan naar oude goed werkende middel en het dan zelf te gaan betalen. Ik kijk het nog even aan want de meeste bijwerkingen kunnen na 1 mnd nog verdwijnen maar ik ga wel uitzoeken wat de medicatie in Belgie kost en wil jullie deze info ook niet onthouden. Verder vind ik het hele verhaal waarom dex niet meer vergoed wordt verdacht. Het nieuwe alternatief Amfexa is 2x zo duur en wordt ineens maar voor 1/4e per doosje vergoed. Je eigen bijdrage van 250 euro wordt dan weer dokr de Fabrikant vergoed. Ik ruik belangenverstrengeling en vrees voir weer een verhoging van de basisverzekering voor iedereen volgend jaar. Ik denk er serieus over Kassa daar eens een onderzoek naar te laten doen. Benieuwd naar jullie ervaringen met Lifdexamfetamine

28-06-2022 | Vrouw | 21
ADD
Na de hele route alle stimulansen te hebben geprobeerd met mislukking, dacht ik met Elvanse het eindstation te hebben bereikt. Niet gedacht dat dit zou betekenen dat dit inderdaad het einde van alle stimulansen zou zijn. Je bedoelt speed in plaats van Elvanse? Dat is het zeker. Nog steeds erge slechte eetlust. En als je slecht eet wordt ik eigenlijk licht psychotisch. Bij [lees meer...]het eten van iets hards, denk ik al gelijk dat m’n tanden zijn gebroken. Voornamelijk onnodig obsessief gedrag. Soms dan werkt het goed, maar vaker slecht dan wel, omdat ik me ook vaker slecht voel. Maakt me erg opgefokt, bijv. In het openbaar wil ik dat de mensen die voor mij lopen sneller lopen, klaar om ruzie met iemand te hebben. < wel subtiel maar erg geïrriteerd. En het is niet handig om zo lang afhankelijk te zijn van zulk spul. Ik merk dat ik niet zonder kan, zie het als een verslaafde bodybuilder zonder anabolen. Volledig vertrouwen in mijn eigen kunnen kwijt. En wanneer ik wil stoppen, ben ik dagen lang vreselijk moe en extreme eetlust. Zo moe dat ik 10 uur moet slapen met een middag dutje van 3 uur. Ik kap met de speed.

28-03-2022 | Vrouw | 44
lisdexamfetamine (60)
ADHD
De jeuk/speldenprikjes zijn herkenbaar. Door deze hinderlijke bijwerking ook gestopt met de Elvanse en weer terug naar de Tentin waarmee ik dit niet had.

19-04-2021 | Vrouw | 49
lisdexamfetamine (40)
ADD
Het leek in het begin een wondermiddel. Ik startte met 20 mg, maar dat bleek al snel te weinig dus naar 40mg gegaan. Mijn focus is nu beter, al zou het nog meer verbeterd mogen worden, maar ik heb zelf het gevoel dat 50mg te veel zal zijn. Ik dacht in beginsel eigenlijk nauwelijks last van bijwerkingen te hebben, totdat het me op begon te vallen dat ik tegenwoordig wel [lees meer...]extreem snel vermoeid ben en in ademnood kom als ik een stukje moet fietsen. Het lijkt wel alsof na ong. 100mtr mijn benen al beginnen te verzuren waardoor ik bijna geen kracht meer heb om nog te trappen en krijg het gevoel zowat astmatisch te zijn. Ook een stukje stevig doorlopen is er niet meer bij. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar aangezien deze klachten zijn begonnen sinds ik dit medicijn ben gaan gebruiken heb ik het vermoeden dat het daaraan ligt. Benieuwd of iemand ook dit zo ervaart en of het van voorbijgaande aard is.

01-03-2021 | Vrouw | 23
ADD
Ik ben begonnen met Amfexa, wat totaal niet goed viel. Daarna overgestapt naar Methylfenidaat, waar ik ook erge bijwerkingen van kreeg. Ik slik nu sinds een paar weken Elvanse. Ik begon met 30 mg, wat best goed beviel (geen bijwerkingen etc., wel goede focus), maar het gaf nog niet helemaal het gewenste effect. Ik heb nu twee keer 50 mg geslikt, maar ik heb het gevoel juis[lees meer...]t onrustiger te zijn. Ik kan me niet zetten tot taken die ik moet doen, en ben continu bezig met andere dingen. Ik doe een universitaire studie, dus deze effecten helpen niet mee met mijn studievoortgang. Ik kan me echter voorstellen dat ik gewoon moet wennen, en dat dit gevoel later wel weg kan gaan. Hebben meerdere mensen hier last van (gehad)? Of heeft er iemand tips?

24-01-2021 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (20)
ADD
Van alles geprobeerd aan medicatie. Eigenlijk altijd last van alle bijwerkingen. Elvans is het 4e middel begonnen met 30 mg. Was te veel nu 20mg. Prettig 1x per dag, maar de bijwerkingen zijn ook bij deze medicatie fors. Ben slechts een maand bezig met 20mg. Dus kijk t nog even aan.

09-11-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Sinds enkele weken de diagnose adhd. Gelijk gestart met ritalin, merkte dat ik hierdoor echt goed kon aanpakken en doorpakken: dat is precies wat ik nodig had. Door een toename van mijn klachten lukte dat namelijk niet goed meer, vanwaar ik nu pas hulp heb gezocht (28 jaar). Ritalin gaf echter veel heftige bijwerkingen. Toen overgestapt op lisdexamfetamine, eerst 30 waar[lees meer...] ik erg weinig van merkte. Na 1 week over gegaan op 40mg wat naar mijn inziens redelijk oké werkte, dit was echter tijdens mijn vakantie waarbij ik thuis aan opdrachten moest (wat ook al vette winst is want dit lukte eerder niet). Had met 40mg nog wel steeds een druk hoofd en erge moeite om iets van methodisch werken toe te passen, door een gedachtegang bijv toch weer in een zijpad terecht komen. Sinds vandaag om 50mg en weer aan het werk. Merk echter dat mijn focus niet is wat het moet zijn, ik vergeet dingen en ben niet alert. Moet op mijn werk veel gesprekken voeren en het lukt niet goed dit naderhand te reproduceren. Merk ook dat ik slecht tot de kern kom en wat over mijn worden struikel. Echt een soort van brainfog zoals iemand anders op een forum dat mooi noemde. Heb het idee dat ik daardoor warrig overkom en minder goed te volgen ben. Dit vind ik echt super vervelend en was juist een van de klachten waarom ik hulp ben gaan zoeken (eerder nooit gehad namelijk). Zit midden in een masteropleiding en heb hierdoor moeite om het bij te benen, begin echt gefrustreerd te raken.... Zijn er mensen die hier een soortgelijke ervaring mee hebben bij Elvanse? Gaat dit voorbij? Is het een kwestie van doorbijten? Of als dit na 1 week aanhoud nogmaals vragen voor een ophoging.... omdat iemand herkend dat dit klachten waren bij een te lage dosering.

28-10-2020 | Vrouw | 46
Ademhalingsproblemen
Methyfindaat en lisdexamine allebei benauwdheids klachten. En s avonds bij uitwerking raar gevoel borst. Wie kent dit.

16-10-2020 | Vrouw | 49
ADD
Diagnose ADD gekregen in december 2019 om m’n 48e! Na gestart te zijn met Methyfendidaat toch overstap naar Amfexa gemaakt, hiervan werd ik bij elke dosering zo hyper dat ik er doodmoe van werd. Dat kwam door de poetsdrang die elke dosering me opleverde. Ook problemen met bloeddruk. Medicatie hiervoor was ook niet direct ideaal. Toen overstap naar Elvanse 20mg 1x pd 1 met [lees meer...]andere bloeddrukverlager. Dit ging tijdje goed maar bleek toch te laag. Sinds 11 aug 2020 verhoogd naar 30mg 1x pd 1, nog steeds met bloeddrukverlager. Gaat goed behalve dat ik 1x per maand een week zeer neerslachtig ben. Bijkomstig probleem is dat ik ook een jong kind heb met adhd waarmee ik dagelijks in de weer ben, we vormen samen een soort Irak Iran in de ochtend uren. Ik twijfel nu of ik moet overstappen naar een ander medicijn. Om goed te kunnen slapen gebruik ik elke avond 5mg melatonine en magnesium tabletten.

12-10-2020 | Vrouw | 51
ADD
Heb een maagverkleining en last van depressies, waarschijnlijk kimt datbdoor de hormonen. Hele leven al, nu in overgang. Hogere dosering werkt daar goed op, alleen heb ik daardoor erg veel bijwerkingen, want het heeft een korte werkingsduur vanwege maagverkleining. Na uiteindelijk op 3x p dag 40 mg nu: 2x 20. Is eigenlijk te weinig, heb snel een overprikkeld hoofd en nog [lees meer...]steeds last van stemmingen voor de menstruatie. Maar is beter dan niets te gebruiken. En meer is ook geen optie, veel te veel bijwekingen, kon niet meer staan door duizelingen en soort van hypo's. Ook veel last vvan ontwenningsverschijnselen, koud, koortsig, hoofdpijn branderige ogen. Hoef nu geen anti depressiva meer.

28-07-2020 | Vrouw | 31
ADHD
Zit momenteel op dag 2 van Elvanse 30mg en heb best wat bijwerkingen maar merk ook zeker effectiviteit. Zo voel ik me minder gehaast / gestresst, kan beter iets 'in het moment' doen in plaats van me al druk te maken over 10 anderen dingen en heb meer geduld. Mijn hoofd is nog wel erg druk en ratelt gewoon door. Helaas ook best wat bijwerkingen: hoofdpijn, spierspanning in [lees meer...]kaken en kuiten, droge mond / dorst, aanwezige hartslag, iets waziger zicht, iets zweteriger en middag / einde middag ineens erg moe, gapen, staren. En vreselijke nachten maar ik heb sowieso insomnia en verlate slaapfase. Hopelijk zijn dit 'inwerk' bijwerkingen en gaan deze nog weg. Herkenbaar voor iemand? En kan iemand aangeven of dit nog beter wordt?

26-07-2020 | Vrouw | 33
lisdexamfetamine (50MG)
ADHD
Ik had dexamfetamine wat echt super werkte voor mij. Daarna net als velen noodgedwongen op Amfexa omdat dex niet meer te krijgen was. Dat werkte vreselijk. Nu Elvanse en begon met 30mg. Eerste 4dagen genoot ik overal van..daarna werking niet goed. Nu opgehoogd naar 50MG en heb continue angst in mijn lichaam steeds enorm warm en Gevoelens van paniek en dat ik wel de hele ti[lees meer...]jd kan huilen...ik heb deze dosering nu 2 weken. En ben in totaal 6weken bezig met dit medicijn? Herkend iemand dit en hoelang duurde het voordat eventuele bijwerkingen verdwenen?

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum