lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

01-03-2021 | Vrouw | 23
lisdexamfetamine (50)
ADD
Ik ben begonnen met Amfexa, wat totaal niet goed viel. Daarna overgestapt naar Methylfenidaat, waar ik ook erge bijwerkingen van kreeg. Ik slik nu sinds een paar weken Elvanse. Ik begon met 30 mg, wat best goed beviel (geen bijwerkingen etc., wel goede focus), maar het gaf nog niet helemaal het gewenste effect. Ik heb nu twee keer 50 mg geslikt, maar ik heb het gevoel juis[lees meer...]t onrustiger te zijn. Ik kan me niet zetten tot taken die ik moet doen, en ben continu bezig met andere dingen. Ik doe een universitaire studie, dus deze effecten helpen niet mee met mijn studievoortgang. Ik kan me echter voorstellen dat ik gewoon moet wennen, en dat dit gevoel later wel weg kan gaan. Hebben meerdere mensen hier last van (gehad)? Of heeft er iemand tips?

07-08-2020 | Vrouw | 23
ADHD
Na de gewone dexamfetamine moeten overstappen naar Amfexa. Met Amfexa meer bijwerkingen dan voordelen van de medicatie. Daarom probeer ik nu Elvanse voor ongeveer een maand. Het werkt heel prettig voor mij. 1 keer per dag een pil in de ochtend en verder hoef je er niet meer over na te denken. De bijwerkingen zijn ook minder, ik denk doordat de langwerkende medicatie mind[lees meer...]er pieken en dalen geeft dan 2 of 3 keer per dag een dosis. Ik heb alleen wat minder eetlust en wat meer dorst. Ben ook wat moe, voor ongeveer een uur, wanneer het uitwerkt na zo'n 8 uur. Maar dat vind ik allemaal niet erg, er is prima mee om te gaan. En natuurlijk heb ik meer controle over waar ik mijn aandacht op vestig en verlopen mijn dagen een stuk minder chaotisch.

20-01-2020 | Vrouw | 23
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Na mijn diagnose eerst langwerkende methylfenidaat gebruikt. Dit werkte best prima voor mij, maar had twee nadelen: 1. Het kostte redelijk wat geld (alleen de kortwerkende wordt vergoed). 2. Ik had af en toe last van overmatig transpireren en een merkbaar verhoogde hartslag. Ik ben erg tevreden: Pluspunt 1: Elvanse valt nu onder de terugbetaalregeling en dit houdt i[lees meer...]n dat deze medicatie mij niets kost. Pluspunt 2: Daarnaast werkt het langer, geleidelijker en voel ik me meer mezelf (in vergelijking met de methylfenidaat). Ik kan nu, net als met de methylfenidaat, mezelf focussen, maar ik kan ook nog lekker creatief denken en meer mezelf zijn. Pluspunt 3: Ik heb geen last meer van de eerdergenoemde bijwerkingen. Wat mij betreft een aanrader.

27-09-2019 | Man | 23
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Na naren met succes dexamfetamine te hebben gebruikt, hoopte ik dat ik met Elvanse maar 1x per dag een capsule zou moeten nemen voor het effect. De molecuul kan wel lijken op dexamfetamine maar voor mij lijkt het effect er totaal niet op. Ik heb uitsluitend alle bijwerkingen, misselijkheid, hartkloppingen, afvlakking emoties, verslechtering concentratievermogen, tintel[lees meer...]ingen door gehele lichaam, slaperig, mentaal moe, jeuk op de huid en galbulten...!!! Ook totaal geen eetlust meer. Voor mij een teleurstelling, en een illusie minder. 1x per dag innemen is misschien wel makkelijk maar deze stof (lisdexamfetamine) werkt verre van hetzelfde als dexamfetamine. Al kreeg ik er geld bij, ik slik zeker geen tweede dosis meer.

25-04-2022 | Vrouw | 24
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Eerst 3 jaar methylfenidaat geslikt, werkte op het begin prima maar na verloop van tijd begon ik me er ontzettend opgejaagd van te voelen en verloor ik concentratie. Overgestapt op lisdexamfetamine, wat een verademing. Ik heb nooit meer last van een rebound, ik voel me veel minder 'onderdrukt', ik ben even gezellig/spontaan/creatief en ik kan me heel goed focussen. Mijn st[lees meer...]udiepresentaties zijn door het dak gegaan! Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen, als ik er een zou moeten noemen dan zou het een droge mond/dorstig zijn, dat neemt helaas niet echt af (gebruik het ongeveer 8 maanden). Mijn eetlust is prima, ik ben niet snel hongerig en heb geen zin om veel te snacken, maar ik kan wel goed eten als het voor mijn neus staat. Dit in tegenstelling tot methylfenidaat; daarmee kreeg ik echt geen hap door mijn keel. Al met al ben ik ontzettend blij dat ik ben overgestapt!

05-04-2020 | Vrouw | 24
ADHD
Begonnen aan concerta. 36 mg was na 6 uurtjes uitgewerkt, 56 mg werd ik erg depressief van. Nu al weer aantal weken op elvanse. Iedere keer als ik 10 mg op wilde hoge. Duurde het 2 weken voor k van de bijwerkingen af was. Hef effect van de medicatie is top. Kan zijn zoals k ben, ben geordend in mijn hoofd ect. Helaas merk ik, dat als k mijn medicatie niet inneem, ik d[lees meer...]ie nacht al beter slaap, ben moe rond bed tijd en kan weer uitslapen! Na 3 dagen geen medicatie te hebben ingenomen weer 1 ingenomen en meteen weer een slapeloze nacht. Totaal geen moeheid en mijn hoofd blijft maar denken.

27-11-2019 | Vrouw | 24
ADHD
Omdat lis-dexamfetamine pas net in Nederland verschenen is en er nog niet veel ervaringen te vinden zijn, wil ik mijn ervaring alvast met jullie delen. Ik ben sinds juli gediagnosticeerd met ADHD (add). Ik ben toen begonnen met het slikken van methylfenidaat en heb alle mogelijke doseringen geprobeerd. Helaas kreeg ik hier onwijs veel bijwerkingen van en de rebound was [lees meer...]klein gezegd verschrikkelijk. Na dit uitgeloten te hebben ben ik overgestapt op dexamfetamine 15MG per dag. Dit ging redelijk goed, maar ik wou liever geen kort werkende medicijnen slikken en daarom heb ik samen met de arts besloten om over te stappen op lis-dexamfetamine. Nu slik ik sinds 15 dagen lis-dexamfetamine 30MG per dag en dat gaat tot nu toe redelijk goed. Ik heb wel erg veel last van zenuwachtigheid en dat wordt soms wel verstrekt door het medicijn. Echter heb ik dit niet heel mijn leven gehad, dus hopelijk wordt dit vanzelf minder. Ook heb ik minder eetlust en spanning in mijn kaak, dit had ik ook al met de andere medicatie. Omdat ik erg nieuwsgierig ben naar een hogere dosering start ik vanaf morgen met 50MG per dag. Ik ben dus zeker tevreden met de lis-dexamfetamine. Ook krijg je (een deel) de eigen bijdrage terug via www.terugbetaalregeling.nl Niet geschoten is altijd mis, dus je kan het altijd proberen :)

04-09-2022 | Man | 25
ADD
Hier een 25-jarige jongeman die al heel zijn leven kampte met onder andere: ernstige vermoeidheid, een concentratie van niks, snel in een dip raken, hyperfocus, bij een minder interessant gesprek letterlijk bijna in slaap vallen, ontzettend snel overprikkelt raken waarna niks meer “binnen kwam”, in de ochtenden als labiel werd bestempelt, altijd gespannen zijn en ga zo maa[lees meer...]r door. Nooit kon ik ergens mijn plekje vinden op het werk. Sparen lukte mij nooit omdat ik altijd bezig was met compensatiegedrag (spullen kopen zorgt voor o.a. de aanmaak van tijdelijke geluksstofjes). En toen. Toen was er na maanden wachten de afspraak bij ADHD-Centraal. Alles viel op zijn plek. Er werd een ernstige vorm van ADD vastgesteld en we gingen gelijk over op medicatie. Eerst Methylfenidaat; ik merkte gelijk een heleboel rust zoals ik dit nog nooit had ervaren. Ook mijn concentratie ging er verschrikkelijk goed op vooruit. Ik herkende mezelf bijna niet meer, op een goede manier! Echter na enkele weken merkte ik dat ik er toch wel behoorlijk afgevlakt van raakte (zelfs zover dat ik op een gegeven moment helemaal geen emoties meer voelde) en daarnaast was het enkele keren per dag innemen van de medicatie voor mij niet praktisch. Uiteindelijk heb ik samen met de specialistisch verpleegkundige besloten om volledig over te stappen naar Elvanse; een vrij nieuw medicijn. We zijn begonnen met 1x per dag 30mg en.. WAUW. Mijn hele leven zag er ineens heel anders uit. De ochtenden waren ineens niet meer zo erg; waar ik tot voor deze medicatie op een vrije dag gemakkelijk uit kon slapen tot 11:00 uur, is dat nu 08:00 of hooguit 09:00 en ik voelde me ineens uitgerust. Iets wat ik nog nooit had ervaren! De constant aanwezige en soms idiote gedachtes verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik heb ineens heel de dag door energie en kan me concentreren waar ik zelf op wil. Ineens kon ik elke maand wél geld sparen, omdat de geluksstofjes wél aanwezig waren in mijn hersenen en ik dat niet meer hoefte te compenseren. Daarbovenop kreeg ik midden in een reorganisatie als enige een vaste aanstelling wegens uitmuntende prestaties op het werk. Er onstond zelfs langzamerhand ruimte voor een relatie, iets wat ik voorheen niet voor mogelijk had gezien. En tot slot heb ik nu zoveel rust in mijn hoofd, dat ik letterlijk tijd overhou om te sporten! Iedereen merkt aan mij dat ik een heel ander mens ben. Voorheen merkte ik aan mezelf dat ik ongeveer 3 jaar achter liep op leeftijdgenoten en ik merk gewoon dat ik sinds ik deze medicatie slik binnen enkele maanden mentaal 3 jaar ouder ben geworden. Mijn tips voor iedereen die begint met dit medicijn: - geef het de tijd, het heeft bij mij 4 maanden geduurd voor mijn lichaam eraan was gewend en de bijwerkingen verdwenen. - houdt goed voor jezelf bij wat je voelt en wat je wilt verbeteren. Je medisch specialist kan je hierdoor beter helpen met het afstellen van de medicatie. Zo slik ik op een werkdag 40mg en op een vrije dag 30mg. - je gaat afvallen. Dit medicijn verminderd je eetlust (en vreetbuien) enorm. Negeer het gevoel, je lichaam heeft het voedsel écht nodig, als geeft het aan van niet. Bij mij is dit 3kg geweest. Dit komt er langzaam maar zeker vanzelf weer bij, mits je jezelf (bij mij vooral ‘s middags) dwingt om te eten. Ga eventueel naar een diëtiste. - behalve het niet hebben van een eetlust en het afvallen, kan je last gaan krijgen van een droge mond en tanden knarsen. Dit is bij mij vanzelf overgegaan. - voel je je op een bepaald moment op de dag té opgejaagd, bespreek dan snel met je medisch specialist of je toch niet 1 dosis lager kan gaan zitten. - ik heb zelf nog altijd (als enige bijwerking) ‘s middags een dipje van ongeveer een uurtje. In het begin voelde dit als een halve depressie, inmiddels als een beetje dufheid. Dus ook hier geldt; geef het de tijd en als je hier last van hebt, probeer dan in te prenten dat dit zometeen weer voorbij is en je lichaam je voor de gek aan het houden is. Ik hoop dat ik mensen hiermee kan overtuigen, want sinds ik Elvanse gebruik heb ik een volwaardig leven, iets waarvan ik hiervoor alleen maar kon dromen. Ik geloofde nooit in magie, maar voor mij is dit medicijn dit zeker!

24-07-2022 | Vrouw | 25
ADHD
Ik ben sinds 2017 2x gediagnosticeerd met adhd, omdat ik zelf tegen problemen aanliep in mijn dagelijkse functioneren. Op school kon ik nauwelijks docenten volgen en informatie opslaan. Ik maakte geen aantekeningen en als ik die maakte, was het enorm rommelig waar ik uiteindelijk niks mee deed. Over het algemeen was ik erg prikkelbaar en had nog moeite om emoties te regule[lees meer...]ren. Ik ging vaak in discussie waarbij ik snel vergat waar het überhaupt over ging en waarom ik zo kwaad werd. Begrijpen ging heel lastig, maar ook mezelf laten horen op een rustige manier. Ik ervaarde enorm emoties en gedachtes tegelijkertijd, waardoor ik aan het einde van de dag mezelf moest isoleren om tot rust te kunnen komen. Dat was natuurlijk tijdelijk want je hebt geen controle over hoe je brein werkt en moet telkens twee keer zoveel moeite doen dan andere mensen om ‘normaal’ te zijn. Ik heb 3 keer medicatie geprobeerd. Hielp niks. Ik heb milde voor van Tourette, deze verergerde best veel. Zelf ben ik best dun, heb een bmi van 16.5. Daarom slaat medicatie ook niet goed aan en ervaarde ik veel bijwerkingen. Ik heb het over dexamfetamine en methylfenidaat. Sinds 3,5 maanden gebruik ik Elvanse, die ik alleen op verzoek kreeg. Tot mijn verbazing werkt deze medicatie best goed. Mijn tics zijn heel weinig. Ik denk nu vlotter en begrijp sneller. Mijn hoofd is minder vol met onnodige gedachtes, die spelen nog af op de achtergrond, maar kan ze wel makkelijker negeren. Ik heb meer controle over mijzelf. Ook ben ik minder gevoelig geworden. Bij zelfde problemen reageer ik heel kalm en ik besef dat ik eerst probeer te begrijpen voordat ik reageer. Met school opdrachten gaat het ook veel beter. Al let ik nog steeds niet goed op, ik kan veel beter prioriteiten stellen en voordat ik telaat ben, mijn zaken voor elkaar brengen. Bijv. Aantekeningen van een ander vragen voordat ik starks in tijdsnood kom te zitten. Ik onthoud ook veel beter, dat is vooral fijn wanneer ik in gesprek ben met iemand. Ik voel me aanwezig en dat maakt me mentaal ook sterker. Negatieve kant is dat ik al dun was en nu 3 kilo ben afgevallen en niet voldoende slaap. Normaal kan ik 12 uur doorslapen, maar nu wordt ik na 6 à 7 uur wakker. Opzich geen probleem, maar met school of werk is dat minder fijn.

21-07-2022 | Vrouw | 25
ADHD
Begonnen met 1x een 20 mg capsule, vrijwel niks van vernomen. Dat een week volgehouden en toen op eigen initiatief maar 2 tegelijk genomen. Was toen redelijk tevreden met de werking, geen bijwerkingen alleen wel uitgewerkt rond 3 uur. Nu 40mg pillen gekregen en nog een 30 voor om 2 uur in de middag. Allen nu krijg ik hartkloppingen en word ik onrustig van deze dosering? Pa[lees meer...]ar dagen met de 40 begonnen maar toen maar de dag met 30 begonnen, en nog steeds last van deze bijwerkingen. Neem nu ook nog een 30 pil om 2 uur maar bijwerkingen worden nu erger in de avond en ik kan niet slapen, concentratie in de ochtend wel redelijk verbeterd maar in de avond nauwelijks verschil. Twijfel of ik even door moet zetten in de hoop dat de bijwerkingen verdwijnen. Ook beetje in de war dat ik nergens last van had bij 2x 20mg maar wel bij 1x 40? Iemand hier ook ervaring mee? En blijkbaar werkt de pil wel langer dan ik dacht, maar dan alleen het wakker blijven deel?

20-06-2022 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Ik ben als kind al gediagnostiseerd met ADHD. Op de middelbare school ben ik begonnen met het slikken van Concerta 54. Dit heeft mij toen goed geholpen (om mijn examens te kunnen behalen), maar na 2,5 jaar was ik de somberheid, extreme hyperfocus en het niet kunnen eten zat. Ik ben toen gestopt en ben ook niet overgestapt naar een ander medicijn. 10 jaar later, na e[lees meer...]en hoop vallen en opstaan toch besloten om opnieuw, samen met een psychiater, te gaan kijken naar eventuele medicatie die beter bij mij zou passen. De eerste en de beste! De psychiater schreef mij Elvanse voor 20 mg om mee te proberen. De eerste 2-3 dagen voelde ik mij 'raar'. Als ik mij zo zou blijven voelen was ik direct weer gestopt, maar ik heb doorgezet. Na dag 4 voelde ik mij geweldig. Het medicijn voelde ik niet meer zo hard binnenkomen, geen opgejaagd gevoel meer, geen slapeloosheid en absoluut geen somberheid meer. Na 2 weken is mijn dossering verhoogd naar 30 mg. Het voelt als rust, eindelijk mijn werk af kunnen maken, minder error-momenten op een dag, minder boos/gefrustreerd, beter uit mijn woorden kunnen komen en vooral beter naar mijzelf kunnen luisteren. Ik voel mij herboren! ongelooflijk.. ik zou willen dat ik 10 jaar geleden dit middel al had ontdekt, wat had dat mij een hoop ellende bespaart. Mijn tip aan jou: Als je je de eerste dagen wat rot en raar voelt door het medicijn, probeer het nog even vol te houden.. wie weet heeft het bij jou ook 4 dagen nodig om het gewenste effect te mogen ervaren.

22-02-2021 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (50MG)
ADHD
In november 2019 heb ik een eerdere reactie geplaatst over de start van mijn gebruik. Ik ben toen van 30MG op 50MG overgestapt. Na ongeveer driekwart jaar wou ik kijken of ik wat kon afbouwen. Ik ben toen van 50MG naar 40MG en vervolgens 30MG gegaan. Hier merkte ik dat ik weer neerslachtig werd, prikkelbaar en richting depressieve gevoelens/gedachtes ging. Ik ben vervolgen[lees meer...]s weer teruggegaan op 50MG en slik dat nu nog steeds. Ik merk dat de werking van de medicatie per dag verschilt. Het ligt er echt aan hoe ik uit bed stap, wat en hoeveel ik gegeten heb, wat ik die dag ga doen en hoe ik me over het algemeen voel. De ene dag is het voor mij een wondermiddel de andere dag raak ik mijn zenuwen niet kwijt. Ik vraag me af of andere ook zo'n constant gejaagd gevoel hebben, alsof je kind bent en je de volgende dag op schoolreis gaat (erg vervelende zenuwen). Samen met de psychiater heb ik gesproken over het veranderen van medicatie. Eerder heb ik anti-depressiva erbij geslikt om van het zenuwachtige gevoel af te komen, dit werkte averechts en daarom snel weer mee gestopt. Ik ben mij nu aan het inlezen in Strattera, zie hier veel positieve verhalen over. Omdat ik een slechte ervaring heb gehad met andere medicatie voor ADHD twijfel ik enorm. Ook wordt de eigen bijdrage van Strattera niet vergoed, bij Elvanse wel. Al met al ben ik positief over het gebruik van Elvanse, zou op het moment niet zonder willen/kunnen. Als ik de medicatie niet gebruik ben ik niet vooruit te branden en is alles teveel, word snel boos/geïrriteerd en lig het liefst de hele dag in bed. Met medicatie ben ik meer 'mezelf'. Ik overzie dingen prima, eerst denken dan doen i.p.v. andersom, ik irriteer me niet aan alles en iedereen en kan 9/10 keer zonder al te veel prikkels de dag doorkomen. Nogmaals ligt het er ook echt aan hoe ik me voel. Elke dag/uur/minuut blijft voor de meeste personen met ADHD een verassing hoe je je voelt, alleen is het met deze medicatie voor mij een stuk stabieler en kan dingen meer relativeren. Ik hoor graag of mensen ook last hebben van gejaagdheid/zenuwen en wat zij daar eventueel aan doen/hebben gedaan.

23-10-2020 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (50)
ADHD
Ik ben sinds 2 maanden begonnen met Elvanse. Begonnen met 20mg omdat ik in het verleden een angststoornis heb gehad, na 2 weken 30 mg en ik zit nu sinds een week op 50mg 1 keer per dag. De eerste paar weken heb ik veel last gehad van het rebound effect, na 5 a 6 uur werkte het medicijn uit en werd ik erg moe en kreeg ik hoofdpijn. Ik voelde me soms ook warrig en snel geï[lees meer...]rriteerd. Ik moet zeggen dat al die bijwerkingen nu weg zijn sinds ik op 50 mg zit. Het werkt onwijs goed voor mijn concentratie en chaotisch zijn. Ik ben minder snel afgeleid in alles, ik kan rustiger gesprekken voeren en heb oprecht het idee dat ik slimmer ben of slimmer over kom. Klinkt een beetje gek... Maar omdat ik naar mijn idee een stuk kalmer in mijn hoofd ben, sla ik ook veel meer informatie op die normaal langs me heen gaan, bijvoorbeeld dingen voor school of het nieuws. Maar ook omdat ik beter kan luisteren naar wat andere zeggen en minder impulsief antwoorden geef. Verder voel ik me door dit medicijn niet euforisch, wat ik met Ritalin wel eens had. Heb wel dat ik de eerste 2 uur na inname soms een beetje angstig kan zijn, of somber. Ik kan het gevoel niet goed uitleggen. Hebben meer mensen hier last van? Misschien is dat omdat mijn lichaam er nog even aan moet wennen.

28-03-2020 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Overgestapt omdat Amfexa veel bijwerkingen had zonder te doen wat het moest doen. Slikte daarvoor dexamfetamine, ook een hoge dosering. Ik had in het begin wat last van kramp in mijn handen en een droge mond, maar nu enkel nog een wat droge mond soms. Ik vind het een verademing vergeleken met amfexa, heb nu weer innerlijke rust, concentratie en controle, en daarin alle rui[lees meer...]mte om mijn creatieve, actieve zelf te zijn. Heel fijn dat het op een lege maag kan worden ingenomen, maakt de ochtend routine stukken makkelijker. Kan makkelijk dutjes doen terwijl het op volle kracht is. Vind ook de langdurige werking heel fijn, de werking houdt een hele werkdag aan ipv een paar uur en dan weer een nieuwe dosering. Ook kan ik ze hierdoor thuis laten en kan ik dus geen pillen vergeten/kwijtraken. Dat geeft rust. Ook helpt het om niet om de paar uur herinnert te worden aan 'ik moet pillen slikken om te functioneren', een vervelend gevoel wat ik soms had, maar sinds Elvanse niet meer. Dosering was even puzzelen, maar zo werkt dat nou eenmaal. Ik ben erg tevreden!

22-02-2020 | Vrouw | 25
ADD
Uiteindelijk omdat amfexa mij totaal niet beviel en hele nare bijwerkingen gaf ben ik nu over op elvanse. Dit medicijn werkt voor mij prima en is een goede vervanger voor de oude dexamfetamine 2,5 mg. Echter het enige waar ik tegenaanloop is het gebruik sweekends, omdat het een lang werkend medicijn is. Een ieder slaapt wel eens uit in het weekend en dan zal het bv om 10/1[lees meer...]1 uur al te laat zijn de medicatie nog te nemen (door de langdurige werking). Is er iemand die hier een goede oplossing voor weet of kan het kwaad om het toch bv rond 8 uur sochtends 1 te nemen en vervolgens gelijk nog weer even te slapen??

29-04-2022 | Vrouw | 26
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Hoi Allen, Sinds ongeveer één jaar het ‘officiële’ label van AHDH. Doordat ik er in mijn dagelijkse bezigheden steeds meer last van had, ben ik begonnen met de zoektocht naar een geschikt medicijn. Van ritalin naar Tentin naar lisdexamfetamine. Bij elvanse 30mg had ik eindelijk het idee dat ik wat meer mentale rust kreeg, maar nog geen betere focus. Daarom nu sinds 3 we[lees meer...]ken opgehoogd naar 50mg. Nog steeds de mentale rust maar niet meer focus helaas.. ook denk ik te merken dat ik wat meer neerslachtige gevoelens heb sinds de ophoging, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dit door de verhoging komt. Heeft hier toevallig iemand vergelijkbare ervaringen mee? Ik had gehoopt dat dit het eindpunt van de zoektocht was, maar we gaan nog even door.

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (593) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (555) - Antibiotica - penicillines breedspectrum