Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

verminderde eetlust hartkloppingen droge mond moeite met slapen hoofdpijn

24-04-2023 | Man | 30
lisdexamfetamine (40mg)
ADD
Elvanse gaan slikken na aanhoudende concentratieproblemen en terugkerende depressieve klachten. Jaren lang Ritalin geslikt, maar hier kreeg ik na 2+ jaar te veel last van bijwerkingen (afvallen, misselijk, slecht slapen, hoofdpijn, kaakklemmen, hartkloppingen). Andere medicatie ook geprobeerd, maar hadden niet het gewenste effect. Elvanse werkt voor mij nu prima in lag[lees meer...]e dosis i.c.m. anti depressiva. Weinig bijwerkingen en verbeterde concentratie.

26-11-2022 | Vrouw | 30
ADD
Zijn hier meer mensen die zich door dit medicijn neerslachtig en niet meer blij voelen? Ik vraag mezelf momenteel af of het hierdoor komt.

28-10-2022 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine (60)
ADHD
Na verschillende soorten medicatie uitgeprobeerd te hebben, uiteindelijk bij elvanse gekomen. Ik neem in de ochtend gelijk bij het wakker worden 60mg en dan nog 1x in de middag 10mg dexamfetamine Dit bevalt erg goed. Gehele dag een fijne focus, minder in mijzelf gekeerd en ik kan fatsoenlijk werk verzetten. Einde van de dag wel een inkakmoment maar niet zo heftig dat ik [lees meer...]niks meer kan doen. Dat had ik bij methylfenidaat wel heel erg, daar kreeg ik een heel maar down gevoel ook bij. Dat heb ik nu allemaal niet.

12-04-2022 | Man | 30
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Pas op mijn 28e gediagnosticeerd met ADHD & ADD. De laatste jaren ging het mij steeds meer opvallen dat ik van alles vergat, niet rustig ergens kon zitten, alles maar dan ook alles binnen kwam in me hoofd waardoor je je niet meer kon concentreren en bij een gesprek met iemand kon houden. Toen begon het zoeken naar het juiste middel en nog. Hiervoor methylfenidaat gehad zow[lees meer...]el lang (54mg retard) als kortwerkend (4 x 15mg) maar niet overtuigd. De retard werkte te snel uit en gaf meer bijwerkingen en kortwerkende was heel vervelend omdat je constant op de tijd moest letten om het elke 3 uur te nemen anders werkte het uit. Nu had ik nog Elvanse 70mg staan die ik tijdens mijn ADHD onderzoek had gekregen om te testen en dacht ik ga deze maar eens proberen. Eigenlijk lijkt dit veel beter te werken en werkt het veel geleidelijker, en het werkt ook stukken langer (+- 12 uur na inname, duurt wel langer voordat het werkt 1,5 uur ongeveer). Gebruik dit nu weer een weekje dus moet het nog wat langer testen (heb de huisarts hier al van op de hoogte gesteld en kon deze bij de huisarts aanvragen als deze ervaring nog een paar dagen positief blijft). Tot nu toe merk ik vooral dat ik meer concentratie en rust heb, wat erg fijn is. Ook heb ik iets meer energie wat ook erg fijn is gezien mijn chronisch vermoeidheidssyndroom. Als bijwerking heb ik tot nu toe gemerkt; soms wat lichte hoofdpijn, droge mond (lijkt al minder te worden) en verminderde eetlust (opzich heel fijn, kan nu gewoon 3 keer per dag eten en dat is dan genoeg, normaal had ik ALTIJD honger en had ik nooit genoeg). Ik hoop dat dit positief blijft en dat ik hier voorlopig verder mee kan.

19-10-2021 | Man | 30
ADHD
Ik heb mijn leven lang wel het idee gehad ADHD te hebben maar door een stabiele jeugd en omgeving heb ik gewoon goed gepresteerd, zij het met wat moeite en uitspattingen. Rond mij 30e toch maar eens laten testen omdat mijn carrière en stress er onder leed; bleek ik in de hoogste 1% te zitten op de testscores ('primair zeer ernstig'). 10x 5mg ritalin of 56mg concerta gaf [lees meer...]enerzijds te weinig effect op de concentratie en maakte me emotioneel afgevlakt, doch met een (onregelmatige) hartslag van +-100 en een te hoge bloeddruk. Bovendien bijna 5kg in een maand afgevallen (van 80 naar 75). Elvanse is VEEL beter op alle vlakken; je beïnvloed je humeur hoogstens positief, bijwerkingen zijn zodra je er aan gewend bent nauwelijks aanwezig en je kunt zelf nog kiezen of je druk/excentriek/hyper bent of je ergens op focust en prikkels wegfilterd!

25-06-2021 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine (30)
ADHD
Het werkt maar die jeuk als het uitgewerkt is… speldenprikjes, zo voelt het. Ik neem nu antihistamine en dat werkt maar gaat die jeuk nog over?! Iemand die die herkent?

23-05-2021 | Vrouw | 30
ADD
Ik gebruik nu 2,5 maand de Elvanse, maar het voelt vertrouwd en lijkt langer. Had ik maar eerder geweten van dit medicijn! Na jarenlang af en aan klooien met methylfenidaat, waar ik 20212/2013 de retard versie meerdere keren per dag moest slikken.... en afgelopen jaar de kortwerkende 6 x moest innemen is Elvanse een uitkomst. De eerste tijd vreselijke droge mond, nog st[lees meer...]eeds wel maar dat werd dus echt minder na een maand of 2 ... xylimelts en oral balance waren echt een uitkomst op de ergste dagen, ook al vond ik de smaak ervan ook niet al te lekker... Soms neem ik vlak voor en tijdens de menstruatie wel iets minder in, ik merk dan dat ik meer last krijg van bijwerkingen en ik voel me dan ook goed bij deze aanpassing. De eerste 2 dagen zat ik echt voor mijn gevoel als een super relaxte observeerder tussen allerlei prikkels. Ergens was dat heeeeel fijn, en ergens voelde ik me er niet bij. Dit effect ging weg en is nu zo dat ik soms nog steeds even een prikkelarmere omgeving moet opzoeken/ koptelefoon met meditatie muziekje. Wel kan ik alles veel beter filteren, handel ik minder impulsief, ik overzie sommige dingen beter en laat vaak zelfs mensen uitpraten. Ik heb dan nog steeds allang 3 hele antwoorden klaar met bijbehorende gevolgen, maar ze komen er uit als een samenhangend geheel :-) Ik ben blijkbaar iemand met een snel metabolisme, dus ik neem het (IN OVERLEG MET SPECIALIST!!) 2 x daags in. In de ochtend rond 6 uur 50 mg, rond 13:00 30 mg. In het begin wat te snel gegaan met ophogen, waardoor ik niet lekker werd (rode wangen, soort opvliegers, duizelig, misselijk enz). Ook had ik in die periode een muscle twitch in mijn linker bovenarm. Toen 1 dag gestopt om te kijken of de klachten afnamen en dat klopte. Toen teruggegaan van 70 naar 40mg en uiteindelijk langzaam uitgebouwd tot huidige dosering. Ik voel me meer steady, maar ik probeer ook in de weekenden rond dezelfde tijd op te staan. Ik merk dat al later opstaan en bijv 1 capsule / 2 x lagere dosis innemen meestal een negatief effect had op mijn stemming, soort van licht afkicken denk ik. Het is zeker geen wonder middel zoals iemand eerder beschreef, maar een dag zonder zou ik niet echt willen .... Ik ben meer mijzelf, zoals ik mij prettig voel en wil zijn!

14-11-2020 | Man | 30
lisdexamfetamine (50mg)
ADD
Ik gebruik Elvans nu enkele weken. Wat ik mensen graag wil meegeven: laat je nooit beperken door de zogenoemde ‘maximale dosering’. Die bestaat namelijk niet voor dexamfetamine. De afbraaksnelheid, stofwisseling en andere factoren maken dat hoogte v/d dosering dexamfetamine voor iedereen verschillend is. Als je merkt dat je AD(H)D verbetert bij hogere doseringen en je daa[lees meer...]rbij geen of nauwelijks bijwerkinegen ervaart kun je daarmee doorgaan net zolang tot je op de juiste dosering zit. Doe dit overigens wel altijd in samenspraak met je arts! Mijn dosering Elvans is bijvoorbeeld 300mg per dag. In de ochtend 150mg en in de middag 150mg. Dat werkt voor mij prima en ik heb totaal geen bijwerkingen (bloedruk, etc allemaal in de normale range).

23-01-2024 | Vrouw | 29
lisdexamfetamine (40)
ADD
Toen ik op mijn 27ste een nieuwe studie binnen de anesthesie begon, lukte het mij niet meer te functioneren zonder adhd medicatie. Mijn klachten werden dusdanig erg dat ik ‘vastliep’ wanneer ik afgeleid raakte of overprikkeld was. Hierdoor bevroor ik tijdens mijn handelen. Hierna onder behandeling van de psychiater gestart met ritalin. Hier ervaarde ik sterke bijwerkingen [lees meer...]van bij lage dosering zoals een gejaagd gevoel en zweten. Hierna overgestapt op dexamfetamine. De dosering van 2 maal per dag 10mg dexamfetamine bleek effectief te zijn voor mijn ADD klachten alleen ik vergat de medicatie vaak in te nemen. Vandaar ben ik overgestapt op lisdexamfetamine 30 mg Ivm de gebruiksvriendelijkheid van 1x per dag 1 capsule. Dit leek onvoldoende effect waardoor de ADD klachten alleen maar versterkte. De dosering is verhoogd naar 40 mg. Ook deze dosering lijkt voor mijn ADD klachten niet voldoende maar de bijwerkingen ervaar ik wel. Hierdoor wil ik niet hoger in dosering. Naar waarschijnlijkheid zal ik terug gaan naar de dexamfetamine.

20-06-2022 | Vrouw | 29
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Super tevreden over de medicatie. Slik het in combinatie met een anti depressiva en het versterkt elkaar in werking waardoor het goed werkt. Als bijwerking in het begin wat droge mond en minder eetlust. Dit meteen doorgepakt en gaan afvallen, nog een positieve bijkomstigheid voor mij.

17-05-2023 | Vrouw | 28
ADHD
Sinds een aantal maanden gestart met Elvanse omdat ik agressief werd van gewone dexamfetamine en methylfenidaat. Inmiddels 4 weken op 70mg de hoogst toegestane dosering op dit moment, echter merk ik waar mijn adhd vroeger vooral in m’n hoofd aanwezig was dat dit nu rustiger is, maar ik juist meer drukker van mezelf wordt. Verder heb ik geen eetlust en als ik eet zit ik hee[lees meer...]l snel vol, dit lijdt tot flink gewichtsverlies, ook omdat ik daarnaast regelmatig diarree heb sinds deze medicatie. Medicijnen zijn voor mijn gevoel na een uurtje of 4 a 5 uitgewerkt, dan krijg ik hoofdpijn en een druk op m’n borst alsof ik het benauwd heb. Mijn hartslag is over het algemeen ook vrij hoog, wat ook niet goed is.

04-04-2021 | Vrouw | 28
lisdexamfetamine (30)
ADHD
Sinds 2 weken gebruik ik lisdexamfetamine 30 mg. Ga volgende week ophogen naar 50 mg. Heb na inname een uur wat hart kloppingen, en gehele dag kan mijn bloeddruk wat hoger zijn. Van mezelf een te lage bloeddruk dus geen vervelende bijwerking. Mijn darmen waren wat onrustig maar dat gaat al stuk beter. Wel nog veel gasvorming. Het zorgt voor meer rust in mijn hoofd en bete[lees meer...]re / langere focus en concentratie op wat ik op dat moment wil doen. Ben benieuwd naar de 50 mg!

02-02-2021 | Vrouw | 28
ADHD
Ik heb eerder een reactie geplaatst tijdens de instel fase. Schrijf nu deze reactie om een goede afloop met jullie te delen. Tijdens het instellen was het echt pittig, mogelijk dat hier o.a. bij meespeelde dat ik net de diagnose adhd te hebben gekregen. Los daarvan had ik juist het idee minder overzicht te hebben (soort brainfog) en slechter uit mijn woorden te komen. Dit [lees meer...]is gelukkig voorbij! Ik slik het nu enige tijd en het gaat een stuk beter met mij. Alles kost mij wat minder energie en ik kan langere perioden effectief aan 1 opdracht zitten. Het is natuurlijk geen wondermiddel dus zaken als beter plannen en organiseren blijven aandachtspunten. Maar met de medicatie heb ik wel het idee dat ik die dingen makkelijker kan tackelen. Eten smaakt mij goed (soms kan ik alleen wat minder op) en ik ben niet afgevallen (moet zeggen dat ik dat juist wel welkom had gevonden :’) maarja). Misschien wel het belangrijkste is dat ik bij mij gevoel kan, bij ritalin werd ik echt afgevlakt op een gegeven moment. Met elvanse kan ik nog steeds mijn vrolijkte opgewekte zelf zijn, dat vind ik onwijs veel waard. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat je bij dit medicijn echt even geduld moet hebben. Nadat ik 2 weken op eenzelfde dosering zat verminderde de bijwerkingen en kon ik echt pas gaan zeggen of deze dosering juist was of dat deze nog wat moest worden opgehoogd. Maar pas na 2 maanden kwam ik echt in rustiger vaarwater en begon alles op zijn plek te vallen :)

09-11-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Sinds enkele weken de diagnose adhd. Gelijk gestart met ritalin, merkte dat ik hierdoor echt goed kon aanpakken en doorpakken: dat is precies wat ik nodig had. Door een toename van mijn klachten lukte dat namelijk niet goed meer, vanwaar ik nu pas hulp heb gezocht (28 jaar). Ritalin gaf echter veel heftige bijwerkingen. Toen overgestapt op lisdexamfetamine, eerst 30 waar[lees meer...] ik erg weinig van merkte. Na 1 week over gegaan op 40mg wat naar mijn inziens redelijk oké werkte, dit was echter tijdens mijn vakantie waarbij ik thuis aan opdrachten moest (wat ook al vette winst is want dit lukte eerder niet). Had met 40mg nog wel steeds een druk hoofd en erge moeite om iets van methodisch werken toe te passen, door een gedachtegang bijv toch weer in een zijpad terecht komen. Sinds vandaag om 50mg en weer aan het werk. Merk echter dat mijn focus niet is wat het moet zijn, ik vergeet dingen en ben niet alert. Moet op mijn werk veel gesprekken voeren en het lukt niet goed dit naderhand te reproduceren. Merk ook dat ik slecht tot de kern kom en wat over mijn worden struikel. Echt een soort van brainfog zoals iemand anders op een forum dat mooi noemde. Heb het idee dat ik daardoor warrig overkom en minder goed te volgen ben. Dit vind ik echt super vervelend en was juist een van de klachten waarom ik hulp ben gaan zoeken (eerder nooit gehad namelijk). Zit midden in een masteropleiding en heb hierdoor moeite om het bij te benen, begin echt gefrustreerd te raken.... Zijn er mensen die hier een soortgelijke ervaring mee hebben bij Elvanse? Gaat dit voorbij? Is het een kwestie van doorbijten? Of als dit na 1 week aanhoud nogmaals vragen voor een ophoging.... omdat iemand herkend dat dit klachten waren bij een te lage dosering.

17-09-2023 | Vrouw | 27
lisdexamfetamine (60mg)
ADD
Na mijn ADD diagnose op volwassen leeftijd eerst methylfenidaat voorgeschreven gekregen en na een hele nare met die medicijnen periode overgestapt op Elvanse. Wat een verschil zeg! De hele dag door kan ik mijzelf concentreren en ik moet soms timers zetten om te tijd niet te vergeten. Verder heeft het geen negatieve invloed op mijn stemming wat bij methylfenidaat wel an[lees meer...]ders was. Het voordeel is ook dat deze (bij mij) 14 uur werkt en dus alleen 1 capsule hoef te nemen. Het begint heel geleidelijk en werkt heel geleidelijk uit waardoor je geen rebound hebt. De bijwerkingen die ervaar zijn na een drukke dag wel flinke vermoeidheid en verminderde eetlust. Hierdoor ben ik wel in een maand tijd 6kg afgevallen (maar dat kon ik ook wel missen ;) ) en eet een heel stuk minder. Drinken doe ik veel meer door dat ik wel last heb van een droge mond. Deze bijwerkingen neem ik voor lief gezien de positieve effecten met dit medicijn bijna al mijn ADD klachten verhelpen!

29-04-2022 | Vrouw | 26
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Hoi Allen, Sinds ongeveer één jaar het ‘officiële’ label van AHDH. Doordat ik er in mijn dagelijkse bezigheden steeds meer last van had, ben ik begonnen met de zoektocht naar een geschikt medicijn. Van ritalin naar Tentin naar lisdexamfetamine. Bij elvanse 30mg had ik eindelijk het idee dat ik wat meer mentale rust kreeg, maar nog geen betere focus. Daarom nu sinds 3 we[lees meer...]ken opgehoogd naar 50mg. Nog steeds de mentale rust maar niet meer focus helaas.. ook denk ik te merken dat ik wat meer neerslachtige gevoelens heb sinds de ophoging, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dit door de verhoging komt. Heeft hier toevallig iemand vergelijkbare ervaringen mee? Ik had gehoopt dat dit het eindpunt van de zoektocht was, maar we gaan nog even door.