Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

verminderde eetlust hartkloppingen droge mond moeite met slapen hoofdpijn

26-01-2024 | Vrouw | 34
lisdexamfetamine (50)
ADHD
Gebruik dit medicijn nu enkele maanden. Ben zeer bekend met de adhd medicatie in zo ongeveer alle soorten en maten. Dexamfetamine vind ik zeer fijn alleen werkt zo snel uit. Daarom over naar Elvanse. Ik merk dat het de eerste 3/4 uur goed zijn werk doet. Daarna merk ik duidelijk dat het effect afzwakt en ik steeds minder kan hebben. Ik wordt geïrriteerd, snel boos, kan me [lees meer...]niet concentreren en snel overprikkeld. Het zou 13 uur moeten werken maar zo lang merk ik het effect echt niet. Alhoewel lichamelijk merk je het nog wel.. tot aan bedtijd nog last van hartkloppingen, gejaagdheid, kaakklemmen en erge spierpijn. Ik voel me veel meer mezelf zonder de medicatie maar zonder is er zoveel chaos in mn hoofd.

12-06-2023 | Vrouw | 34
lisdexamfetamine (60)
ADHD
Sinds april begonnen met Elvanse. Geeft voldoende rust in mijn hoofd en maakt het makkelijker om te concentreren en te wisselen van taak. Ook merk dat mijn emoties beter te handelen zijn, maar dat kan ook door de rust komen. Werkt lang genoeg dat één dosis 's ochtends voldoende is voor de rest van de dag en één van de grootste pluspunten voor mij is dat slapen ook een stuk[lees meer...] beter gaat.

25-02-2023 | Vrouw | 34
lisdexamfetamine (30)
Ongewenste bijwerking van ander medicijn
Ik was allergisch voor een hulpstof in concerta. En ritalin vergat ik in te nemen... lol. Qua bijwerkingen alleen veel minder eetlust. Maar ik ben 20 kg te zwaar, dus dat is niet erg hahahahahaha. Ook iets meer dorst. 100000x beter dan concerta

03-07-2022 | Man | 34
lisdexamfetamine (70)
ADHD
ADHD - Borderline - OCD - Angst Neem het regelmatig in. Bij onregelmatigheid zal de medicatie spiegel in de war raken waardoor het hele ritme uit balans zal raken. Structuur is aanbevolen.

08-03-2021 | Man | 34
lisdexamfetamine (20mg)
ADHD
Al meer dan een jaar gebruik ik Elvanse ( lisdexamfetaminedimesylaat) 40 mg per dag. Het medicijn doet wat het moet doen; mijn ADHD klachten nemen af. Ik ben minder afgeleid, hierdoor lukt me om beter te focussen op mijn taken. Ik heb beter overzicht. Ik ben minder onrustig. Zonder Elvanse zou het me niet zijn gelukt om te stoppen met mijn verslavingen. En daar ben[lees meer...] ik dit medicijn ontzettend dankbaar voor. De bijwerkingen van dit medicijn waren bij lange na niet zo heftig als bij Ritalin. Hierdoor nam ik ze voor lief. Ik ben nu op een punt gekomen dat ik deze bijwerkingen als vervelend en ongewenst ervaar. Ik krijg een zeer droge mond, tong begint te scheuren, kaakspieren zijn strak samengetrokken en mijn spieren op mijn lijf staan de de hele dag door strak van de spanning. Ik sport, ik slaap goed, heb een gezond eetpatroon en doe aan meditatie. Ondanks dit lukt het me niet om mijn spieren te ontspannen. Nu ben ik een jaar verder en ik begin de effecten te ervaren hiervan en dat is niet prettig. Ik loop nu bij de fysiotherapeut omdat de spierspanning in mijn nek en schouders niet meer houden is. Waar ik erg van schrik is dat wanneer ik een dagje besluit om Elvanse over te slaan ik die dag niet vooruit te branden ben. Ik ben uitgeput en mijn lijf lijkt dan pas echt te voelen hoe uitgeput het werkelijk is. Ik vind dit niet fijn, ik vind dit eng zelfs. Ik wil daarom gaan afbouwen en stoppen ermee. Het zal niet makkelijk zijn, maar ik hoop dat dit gaat lukken.

16-08-2023 | Man | 33
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Ik voel me vlak, ongelukkig, emotieloos, bijna gewetenloos op sommige momenten. Ik zag hier voorbij komen dat andere mensen zich vreemd en onwerkelijk voelen, dat herken ik ook. Ik heb zelfs misdrijven gepleegd met deze medicatie op. Vind het eigenlijk best wel raar dat dit word voorgeschreven.

24-05-2023 | Vrouw | 33
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Na wat uitproberen met andere adhd medicatie beland bij Elvanse. In tegenstelling tot andere medicatie ben ik niet snel meer geïrriteerd, ik heb een normaal slaapritme en geen hratkloppingen. Ik neem het MET eten rond 8u in de ochtend, want anders kan het wel zijn dat ik de hele dag niets gegeten heb. De innerlijke rust en het kunnen uitoefenen van 1 ding/taak zonder afgel[lees meer...]eid te worden door andere ding en is iets wat me nog steeds verbaasd. Ik let minder op prikkels van buitenaf als ik met iets bezig ben, kan sociale interacties beter aan. Daar waar ik eerst alle sociale interactie uit de weg ging door overprikkeling en irritatie, kan ik nu meer verdragen als andere tege me praten ookal is het niet iets wa me bv. Interesseerde haha! Lichamelijk ook veel rustiger, maar tegelijkertijd wel actiever. Ik "zoef" niet meer van hier naar daar, maar ik heb ook geen adhd paralyse meer waardoor ik meer ga wandelen etc. Al bij al, supper gelukkig. Het mannetje in mijn brain die opdrachten geeft, geeft ze nu lekker in volgorde door met Alle instructies en niet 100 tegelijkertijd. Enige domper vind ik de extreme comedown, ik kan niet bv. Beslissen om in het weekend te stoppen want de comedown maakt me zo moe dat ik hele dagen zou slapen. Dus best wel verslavend voor je hersenen. Maar dat neem ik er eerlijk graag bij aangezien ik me nog NOOIT zo goed heb gevoeld.

24-01-2021 | Vrouw | 33
ADHD
Nu enkele weken elvanse. Hiervoor heb ik echt bijna alles gebruikt wat er bestaat, methylfenidaat, ritalin, dexamfetamine, concerta, amfexa etc. Ik ben heel erg tevreden, maar het zoeken naar de juiste dosis is nog een zoektocht. Van elk vorig medicijn kwam ik altijd al boven de hoogste dosering uit, allerdings zijn de bijsluiters voor kinderen en adolescenten en word het[lees meer...] offlabel voor volwassenen voorgeschreven dus geen idee of het voor volwassenen ook de hoogste dosis zou zijn. Eerste dagen elvanse 1x30mg, dat hielp niks en ik was moe en voelde me raar. Paar dagen later 1x30 in de ochtend en 1x30 in de middag, toen ging het al een stuk beter, maar het werkt lang niet zo lang als gewenst. Omdat ik moest wachen op 70mg via de apotheek nam ik op advies 2 dagen 2x30mg tegelijkertijd in de ochtend om te wennen, toen werkte het nog beter, alleen niet lang genoeg. Toen op naar de 70mg, ik had het idee dat het minder werkte dan die 2x30mg tegelijkertijd. Nu afgesproken 2x30 in de ochtend en 1x30 in de middag. Het zal uiteindelijk nog wel hoger worden, het lijkt wel heel snel af te breken in mijn lichaam. Ik voel me verder rustig, mijn leven voelt weer positief, geen bijwerkingen en dit is vooral een voordeel omdat ik steeds meer migraine kreeg van methylfenidaat, minder angstig (neem benzos tegen angstaanvallen, die zijn nu ook minder geworden), minder duizelig, meer eetlust, en niet zo vaak per dag moeten innemen, ik zat de hele dag met mijn pillendoosje, nu kan ik weg zonder pillen en dat is zo veel beter. Mijn omgeving ziet ook dat ik ineens helemaal in positieve zin ben veranderd en zijn er erg blij mee. Ik raakte ook altijd wel weer die andere medicijnen kwijt, viel het doosje weer eens etc, dat is allemaal opgelost! Ik vraag me wel af wie meer neemt als de zogenaamde toegestaande 70mg en hoevaak en hoeveel mg per keer, ik zit er ook al overheen maar het voelt alsnog dat het veel te kort werkt om de dag door te komen, voor mij is het nog samen met de psychiater kijken naar de juiste dosis maar er zijn weinig ervaringen op internet te vinden dus de zoektocht gaat nog wel even duren ben ik bang. Slapen gaat ook goed, geen problemen mee.

06-01-2023 | Vrouw | 32
lisdexamfetamine (50)
ADD
Ik had niet door dat dit medicijn mij langzaam een schim maakte van wie ik in essentie ben. Ik dronk meer alscohol, rookte (VEEL) meer, was altijd moe en futloos, stak mijn kop in het zand voor verantwoordelijkheden. Enige dat ik als positief heb ervaren is dat ik minder prikkels had. (En logisch ook als je niets anders doet dan bingewatch-en) Ik had totaal niet door dat d[lees meer...]it door dit medicijn kwam. Door aanhoudende diarree ben ik overgestapt op een ander medicijn en verdwenen bovenstaande klachten direct als sneeuw voor de zon!

20-09-2022 | Vrouw | 32
lisdexamfetamine (30mg)

16-11-2021 | Vrouw | 31
lisdexamfetamine (70mg)
ADD
Ik slik de Elvanse bijna een jaar. In het begin heeft het mij veel gebracht. Ik merkte verschil bij concerta, elvanse is wat soepeler en de focus is meer aanwezig dan bij concerta. Ik vergat altijd de methylfenidaat en dan is elvanse wel fijn. Duur van werking kan tot 2 uur duren. Vervelend is wel als je uitgeslapen hebt of lui in de ochtend je dan elvanse niet meer kan ne[lees meer...]men. En ik merk dat ik erg overprikkeld ben rond 1900/2000 ik neem de Elvanse standaard 0730/0800 uur in. Ik ben nu aan het afbouwen, steeds 10 mg er af. Lees toch veel dat je zonder medicatie blijer bent en meer jezelf bent. Dat gevoel heb ik lang niet ervaren. Vandaar dat ik wil kijken hoe het gaat zonder.

22-08-2021 | Vrouw | 31
lisdexamfetamine (30mg)
ADD
Tja, geen enkel middel komt zonder bijwerkingen op het gebied van de bestrijdingen van de ADD symptomen. Het is een voortdurende en eeuwige strijd die je gewoon nooit gaat winnen wat dat betreft. Ben in groep 6 begonnen met Ritalin en af en aan gestopt en dan weer begonnen. Ook een veeg teken natuurlijk als kind zijnde. Wanneer ik niets slik ben ik veel meer mezelf maar d[lees meer...]an komen wel de add kanten enorm naar voren en dat is niet altijd handig. Amfexa en Concertea geprobeerd maar werkte ook niet zoals ik zou willen, plus gigantische bijwerkingen als in letterlijk kotsend op je werk staan en zware hoofdpijnen en spannings kaken. Zou dit middel prima aanbevelen maar alsnog niet super, maar her is het een of het ander uiteindelijk. En verschilt per persoon natuurlijk. Liefste zonder middelen leven uiteraard, maar anders komt die admin nooit af :)

04-02-2021 | Vrouw | 31
ADHD
Gebruik het nu een jaar. Eerste dagen waren echt een verademing, eindelijk rust! Begon met 20 maar had in de eerste twee weken zeer veel bijwerkingen. Met name zeer snelle pols (130 in rust) en snel duizelig/wankel. Was binnen paar weken voorbij. Daarna opgehoogd naar 30, bijwerkingen zijn weggetrokken, denk dat ik na 3 maanden echt stabiel was. Belangrijk is dat je [lees meer...]rekening houdt met inname met andere dingen. Bijvoorbeeld NIET tegelijkertijd innemen met vitamine C (zoals sap/fruit eten 's ochtends) of groene thee (filtert = filtert ook je medicijn eruit..) want dan krijgt het medicijn geen kans om zijn werk te doen omdat het niet opgenomen wordt. Merk zelf wel verschil in dagen, ene dag werkt het beter dan andere dag. Zelf nog niet kunnen ontdekken hoe dit kan. Heeft het te maken met inname of ben ik het gewoon zelf? In stressvolle periodes is de 30 niet voldoende, maar zoals eerder gezegd het is geen wondermiddel. Van anderen krijg ik te horen dat zij echt verschil merken aan mij. voor mij was dit de eerste medicatie ivm late diagnose, maar ben zelf tevreden met 1x daags innemen.

28-12-2023 | Man | 30
lisdexamfetamine (80MG)
ADHD
Ik heb 80MG gekregen maar ik merk dat ik alleen in het begin wat voel, maar ik merk nog niet heel veel bij zulke doseringen. Ik heb denk ik wel 120MG nodig, en hopelijk kan een arts hierover mee denken want ik heb wel het idee. Dat het bij 120MG pas zijn werking gaat doen. Ja anders haal ik Coke, en dat is echt niet meer de bedoeling. Dat was eerst me zelf medicatie. Nu ge[lees meer...]ef ik toch Elvanse de kans, en merk dat het wat pas doet bij 120MG en heeft iemand daar al is eerder ervaring mee ? Soms slik ik wel is het dubbele namelijk 160MG en dan pas voel ik dat ik me wat lekkerder in me vel ga voelen en dat ik zin heb om actie te willen ondernemen ipv rond te tollen in me hoofd en een beetje rondjes lopen in me huis. Nu kan ik met 160MG me wel aardig focussen en bij de les blijven. Maar dat 80MG de maximum dosering is? Vind het vrij onlogisch klinken, of ben ik de ADHDer zoals me arts al beschreef. De 1% variant die het heel ernstig heeft ? Bedoel ik heb dankzij me ADHD ook veel moeten nalaten in het leven, zwaar verslaafd geweest en ben nog altijd god dankbaar dat ik een dak boven me hoofd heb en deze medicatie. Alleen ben ik nou zo ernstig dat ik zulke doseringen nodig heb ? Of lijkt het anders echt geen effect op me te hebben bij 80MG ?

29-06-2023 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine (20)
ADHD
Bijwerkingen waren bij mij uitsluitend in de eerste weken toen ik begon met de medicatie. Als ik nu een aantal dagen stop en dan weer begin, dan heb ik uitsluitend last van een droge mond en veel dorst.

12-05-2023 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine (40mg)
ADHD
Hoi, Ik begrijp wat je bedoeld. Ik krijg er ook veel energie van, misschien teveel mijn hoofd is inderdaad redelijk rustig. Ik denk na en doe een heel stuk minder impulsief. Echter ben ik vaak geïrriteerd en zeer onrustig. Als ik de medicatie een dag niet heb genomen voel ik me liever en lichamelijk een stuk rustiger. Ik ga me eens afwegen of de medicatie meer voordelen[lees meer...] of nadelen met zich mee brengt. Het grootste voordeel is het gebrek aan honger ik zit eindelijk bijna op een gezond gewicht en me angst om weer bij te komen is groot. Ik heb heel veel paniekaanvallen, hartkloppingen. Het lijkt alsof ik dit half jaar een heel stuk depressiever ben geworden en vraag me af of dit door de medicatie komt.