lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

01-07-2020 | Vrouw | 26
ADHD
Beste lezer, Vorige week vrijdag is een vorm van ernstige ADHD vastgesteld. Ik slik sinds zondag 30 mg Elvanse. Zondagavond voelde ik me kalm en relaxt. De afgelopen dagen voel ik mij alleen niet zo fijn. Voel dat ik niet echt mezelf ben, minder energiek, nogal onrustig en niet meer echt vrolijk. Voel me vlak en alsof ik een beetje strak sta. Eind middag kak ik eigenlij[lees meer...]k ook al in, maar mijn ogen staan wel nog helder. Gister had ik ook last van hartkloppingen. Zijn dit bijwerkingen die alleen in het begin zijn? De bedoeling is dat ik het elke dag slik, maar weet niet of ik dit op deze manier wil aanhouden. Studeren gaat nu wel helemaal goed. Groet

11-06-2020 | Vrouw | 28
lisdexamfetamine (50)
ADHD
Al enige tijd gebruik ik Elvanse 50mg, opzich werkt het prima. Het innemen van medicatie heeft zo zijn voor en nadelen. Zo vind ik het lastig dat ik mijzelf minder herken (adrem, energieke pieken). De eerste keer dat ik medicatie neem voor mijn adhd, echter wel alle varianten getest om te kijken welke het meest passend is. Goed, mijn vraag. Ik merk dat wanneer ik erg moe b[lees meer...]en en de medicijnen neem (welke toch een oppeppend effect hebben) ik hier nare bijwerkingen van krijg. Zo word ik achterdochtig, ben mij onwijs bewust van alles om mij heen (omgeving/mensen) en vandaag voor het eerst ook wazig zicht. Ik ben net verhuisd, nieuwe baan, nieuwe stad dus veel indrukken en erg vermoeid. Echter maak ik mij zorgen gezien die paranoïde momenten (twee keer deze week). Ik weet de situaties wel goed te relativeren, maar vaak achteraf. Ik vroeg mij af of andere mensen ook last hebben van dit soort bijwerkingen(achterdocht, hyper alert, wazig zicht) bij vermoeidheid en innemen van de medicatie?

03-03-2020 | Vrouw | 14
lisdexamfetamine (50mg)

29-02-2020 | Vrouw | 37
lisdexamfetamine (30Mg)
ADHD
Ik ben gestart met 30 Mg en 3 weken later is dit verhoogd naar 50 Mg. Bij 50 Mg voelde ik mij niet prettig, daarom terug gegaan naar 30 Mg. Alleen heb ik het idee dat het maar een uur of 4/5 zijn werk doet, ondanks dat het een langwerkend medicijn moet zijn. Ik neem nu in overleg 1 x 30 Mg om 07:00 uur en 1 x 30 Mg rond 12:00 uur. Dit gaat wel beter, maar ik heb aan het ei[lees meer...]nd van de middag toch weer een dip en het idee dat het niets meer doet. Hebben jullie ook het idee dat het niet erg lang werkt? En hebben jullie misschien tips over hoe jullie dit doen?

18-02-2020 | Vrouw | 38
lisdexamfetamine (70mg)
ADD
Ik merk dat het goed werkt op het gebied van planning en ik ben actiever. Kom sneller tot actie. Anderen vinden mij duidelijker in mijn verhaal en minder druk en hak op de tak. Ik ben ook minder moe en overzie de dag/week beter. Ik heb echter wel veel last van de bijwerkingen. Ik voel me extreem nerveus met spanning in mn spieren en hoge ademhaling. Ook last van hartkl[lees meer...]oppingen en duizeligheid. Eigenlijk wel gedurende de hele dag. vooral als ik tot rust kom. In het weekend neem ik m niet en dan voel ik me wel rustig (nl niet nerveus), maar wel weer erg moe en moeilijk tot actie te komen. De vraag is dus...werken de bijwerkingen op tegen de voordelen?! ik weet het nog niet.

15-01-2020 | Vrouw | 20
lisdexamfetamine (60mg)
ADD
Over het algemeen werken medicijnen sowieso niet zolang als dat er gezegd word 13 uren staat er, bij mij zal dit misschien de helft zijn. Ik slik het nu ongeveer een maand en ben vorige week overgegaan naar 60 MG. Ik had toen ik net begon met menthylfenidaat vreselijk het gevoel alsof ik constant moest plassen terwijl mijn blaas dan leeg is. Sinds een dag of 3 terug heb ik[lees meer...] nu steeds weer het zelfde gevoel en moet ik constant mijn blaas dichtknijpen om het zo maar te zeggen. Zijn er meer die dit krijgen van elvanse?

27-12-2019 | Man | 57
ADHD
Omdat dexamfetamine niet meer geleverd mocht worden, werd het Elvanse. Ik had 3x2 2,5mg dex nu 1x , 1 tablet 30 mg. Dit is natuurlijk veel makkelijker. Bij de dex wel rebounds of steeds kijken wanneer weer nieuwe inname. om de rebound te beperken (voorkomen). Sociaal ook niet altijd handig als er rond een bepaald tijdstip midden op de dag medicatie ingenomen moet wor[lees meer...]den. Hier dus van af. Geen enkele bijwerking, waar ik met andere medicatie in het verleden wel last van had met opstarten. Voel me rustig. Gebruik het nu 3 weken. Neem rond 8.00 uur in In de middag rond 16.00 uur vaak een dip. Even moe. Daarna trekt het wel weer bij. Kan zijn dat het met gebeurtenissen die zo gebeuren in het leven te maken heeft of dat de sterkte net te gering is voor mij. Dit even aanzien en overleggen met de voorschrijvend arts. Maar al met al nu redelijk tevreden, kan wellicht iets beter als het wat rustiger in het leven wordt of met verhoging doses.

20-09-2022 | Vrouw | 32
lisdexamfetamine (30mg)

20-08-2022 | Man | 22
lisdexamfetamine (110)
ADHD
Ik gebruik al sinds mn 8ste medicatie voor adhd, dit begon met ritalin waar ik veel last van de rebound had. Daarna concerta waardoor ik me niet mezelf voelde en mn sex drive ook minder werd. Met de lisdedexamfetamine heb ik bijna geen last van een rebound. En mn sexdrive is weer zoals normaal. Dit medicijn helpt mij met focusen en minder impulsief te reageren of dingen te[lees meer...]doen.

24-07-2022 | Vrouw | 25
ADHD
Ik ben sinds 2017 2x gediagnosticeerd met adhd, omdat ik zelf tegen problemen aanliep in mijn dagelijkse functioneren. Op school kon ik nauwelijks docenten volgen en informatie opslaan. Ik maakte geen aantekeningen en als ik die maakte, was het enorm rommelig waar ik uiteindelijk niks mee deed. Over het algemeen was ik erg prikkelbaar en had nog moeite om emoties te regule[lees meer...]ren. Ik ging vaak in discussie waarbij ik snel vergat waar het überhaupt over ging en waarom ik zo kwaad werd. Begrijpen ging heel lastig, maar ook mezelf laten horen op een rustige manier. Ik ervaarde enorm emoties en gedachtes tegelijkertijd, waardoor ik aan het einde van de dag mezelf moest isoleren om tot rust te kunnen komen. Dat was natuurlijk tijdelijk want je hebt geen controle over hoe je brein werkt en moet telkens twee keer zoveel moeite doen dan andere mensen om ‘normaal’ te zijn. Ik heb 3 keer medicatie geprobeerd. Hielp niks. Ik heb milde voor van Tourette, deze verergerde best veel. Zelf ben ik best dun, heb een bmi van 16.5. Daarom slaat medicatie ook niet goed aan en ervaarde ik veel bijwerkingen. Ik heb het over dexamfetamine en methylfenidaat. Sinds 3,5 maanden gebruik ik Elvanse, die ik alleen op verzoek kreeg. Tot mijn verbazing werkt deze medicatie best goed. Mijn tics zijn heel weinig. Ik denk nu vlotter en begrijp sneller. Mijn hoofd is minder vol met onnodige gedachtes, die spelen nog af op de achtergrond, maar kan ze wel makkelijker negeren. Ik heb meer controle over mijzelf. Ook ben ik minder gevoelig geworden. Bij zelfde problemen reageer ik heel kalm en ik besef dat ik eerst probeer te begrijpen voordat ik reageer. Met school opdrachten gaat het ook veel beter. Al let ik nog steeds niet goed op, ik kan veel beter prioriteiten stellen en voordat ik telaat ben, mijn zaken voor elkaar brengen. Bijv. Aantekeningen van een ander vragen voordat ik starks in tijdsnood kom te zitten. Ik onthoud ook veel beter, dat is vooral fijn wanneer ik in gesprek ben met iemand. Ik voel me aanwezig en dat maakt me mentaal ook sterker. Negatieve kant is dat ik al dun was en nu 3 kilo ben afgevallen en niet voldoende slaap. Normaal kan ik 12 uur doorslapen, maar nu wordt ik na 6 à 7 uur wakker. Opzich geen probleem, maar met school of werk is dat minder fijn.

03-07-2022 | Man | 34
lisdexamfetamine (70)
ADHD
ADHD - Borderline - OCD - Angst Neem het regelmatig in. Bij onregelmatigheid zal de medicatie spiegel in de war raken waardoor het hele ritme uit balans zal raken. Structuur is aanbevolen.

30-06-2022 | Vrouw | 47
lisdexamfetamine (20)
ADHD
Alle medicatie gehad. De methylfenidaat en de dexamfetamine vlakte mij zeer af. Tot op niveau van cognitie. Dat laatste was echt onacceptabel. Dus lange tijd geen medicatie geslikt. Nu dus de Elvanse 20 mg. Ik heb gemerkt als ik het op nuchtere maag inneem en later een kopje koffie neem dan schiet ik letterlijk in de speed-stand en hoef ik de hele dag niet te eten en te dr[lees meer...]inken en kan ik beter sporten. Ik dwing mijzelf echter wel om goed te eten. Dus wat er dan in gaat is vooral gezonde voeding. Wanneer ik het na een ontbijtje inneem scheelt dit heel veel. Geen speed stand en stuk minder gedempte eetlust en raak sneller buiten adem met cardio sporten. Verder heb ik wel last van hartkloppingen en lijkt het of mijn zicht blury is. Ook af en toe beetje duizelig. Mooie bijkomstigheid is wel dat mijn opvliegers overdag wegblijven! Geweldig! Daarnaast heb ik een erfelijke lage bloeddruk dus die is nu eigenlijk zoals die zou moeten. Wellicht ervaar daardoor ook minder last van vermoeidheid bij sporten. Enfin, wel bijwerkingen maar niet altikd ongewenst. Dit maakt dat ik het soms een tijd niet neem en dan weer een periode wel.

30-05-2022 | Vrouw | 17
ADHD
Ik neem deze medicatie nu al een paar maanden (6?) en het is zeer effectief. Het is voor mij niet geheel bijwerking-vrij maar de bijwerkingen zijn goed te doen, ik krijg voor het hogere adrenalinelevel een beta blocker genaamd propranolol. Door propranolol gaat ook mijn bloeddruk naar beneden. Ik merkte al vrij snel dat het effect had (na een weekje) want ik heb veel m[lees meer...]eer energie, ik ben een stuk stabieler als het gaat om emoties en ik kan een hoop verdragen als het gaat om prikkels (ik heb ook de diagnose ass). Ik merk nu dat het naar mate van tijd steeds effectiever werkt, ik merk dat ik elke paar weken mijn grens (als het gaat om prikkels) iets kan verleggen ivm de medicatie en therapie. Ik ben ooit begonnen op methylfenidaat en zat daar op 54/74 mg per dag en dat gaf me erge bijwerkingen, dit is echt vele malen beter voor me. Als het gaat om slapeloosheid is het gewoon zaak het zo vroeg mogelijk in te nemen en het te timen zodat de rebound niet zo erg is. Ik gebruik ook tentin erbij om zo nodig rebound te voorkomen of meer energie te hebben. Ik hoop dat mijn erg uitgebreide verhaal iemand kan helpen een beslissing te nemen!

29-04-2022 | Vrouw | 26
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Hoi Allen, Sinds ongeveer één jaar het ‘officiële’ label van AHDH. Doordat ik er in mijn dagelijkse bezigheden steeds meer last van had, ben ik begonnen met de zoektocht naar een geschikt medicijn. Van ritalin naar Tentin naar lisdexamfetamine. Bij elvanse 30mg had ik eindelijk het idee dat ik wat meer mentale rust kreeg, maar nog geen betere focus. Daarom nu sinds 3 we[lees meer...]ken opgehoogd naar 50mg. Nog steeds de mentale rust maar niet meer focus helaas.. ook denk ik te merken dat ik wat meer neerslachtige gevoelens heb sinds de ophoging, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dit door de verhoging komt. Heeft hier toevallig iemand vergelijkbare ervaringen mee? Ik had gehoopt dat dit het eindpunt van de zoektocht was, maar we gaan nog even door.

20-04-2022 | Vrouw | 35
ADHD
Sinds een paar dagen begonnen met de medicatie, startdosering 30 mg. De eerste dagen voelde ik mij alsof ik onder lichtelijke invloed was. Maar mijn hoofd was rustig, en mijn motorische onrust was ook weg. Daarnaast kwam ik beter uit mijn woorden dan zonder medicatie en voelde ik mij kalmer. Positieve effecten op mijn concentratie. Wat enkele bijwerkingen zoals hoofdpijn e[lees meer...]n bij het begin van inname lichtelijke onrust. Nu op dag 5 en merk dat dat de positieve effecten een stuk minder aanwezig zijn. De dosis zal nog moeten worden aangepast. Maar overal ben ik positief verrast van wat deze medicatie met mij doet.

12-04-2022 | Man | 30
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Pas op mijn 28e gediagnosticeerd met ADHD & ADD. De laatste jaren ging het mij steeds meer opvallen dat ik van alles vergat, niet rustig ergens kon zitten, alles maar dan ook alles binnen kwam in me hoofd waardoor je je niet meer kon concentreren en bij een gesprek met iemand kon houden. Toen begon het zoeken naar het juiste middel en nog. Hiervoor methylfenidaat gehad zow[lees meer...]el lang (54mg retard) als kortwerkend (4 x 15mg) maar niet overtuigd. De retard werkte te snel uit en gaf meer bijwerkingen en kortwerkende was heel vervelend omdat je constant op de tijd moest letten om het elke 3 uur te nemen anders werkte het uit. Nu had ik nog Elvanse 70mg staan die ik tijdens mijn ADHD onderzoek had gekregen om te testen en dacht ik ga deze maar eens proberen. Eigenlijk lijkt dit veel beter te werken en werkt het veel geleidelijker, en het werkt ook stukken langer (+- 12 uur na inname, duurt wel langer voordat het werkt 1,5 uur ongeveer). Gebruik dit nu weer een weekje dus moet het nog wat langer testen (heb de huisarts hier al van op de hoogte gesteld en kon deze bij de huisarts aanvragen als deze ervaring nog een paar dagen positief blijft). Tot nu toe merk ik vooral dat ik meer concentratie en rust heb, wat erg fijn is. Ook heb ik iets meer energie wat ook erg fijn is gezien mijn chronisch vermoeidheidssyndroom. Als bijwerking heb ik tot nu toe gemerkt; soms wat lichte hoofdpijn, droge mond (lijkt al minder te worden) en verminderde eetlust (opzich heel fijn, kan nu gewoon 3 keer per dag eten en dat is dan genoeg, normaal had ik ALTIJD honger en had ik nooit genoeg). Ik hoop dat dit positief blijft en dat ik hier voorlopig verder mee kan.

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (593) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (555) - Antibiotica - penicillines breedspectrum