lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

02-02-2021 | Vrouw | 28
ADHD
Ik heb eerder een reactie geplaatst tijdens de instel fase. Schrijf nu deze reactie om een goede afloop met jullie te delen. Tijdens het instellen was het echt pittig, mogelijk dat hier o.a. bij meespeelde dat ik net de diagnose adhd te hebben gekregen. Los daarvan had ik juist het idee minder overzicht te hebben (soort brainfog) en slechter uit mijn woorden te komen. Dit [lees meer...]is gelukkig voorbij! Ik slik het nu enige tijd en het gaat een stuk beter met mij. Alles kost mij wat minder energie en ik kan langere perioden effectief aan 1 opdracht zitten. Het is natuurlijk geen wondermiddel dus zaken als beter plannen en organiseren blijven aandachtspunten. Maar met de medicatie heb ik wel het idee dat ik die dingen makkelijker kan tackelen. Eten smaakt mij goed (soms kan ik alleen wat minder op) en ik ben niet afgevallen (moet zeggen dat ik dat juist wel welkom had gevonden :’) maarja). Misschien wel het belangrijkste is dat ik bij mij gevoel kan, bij ritalin werd ik echt afgevlakt op een gegeven moment. Met elvanse kan ik nog steeds mijn vrolijkte opgewekte zelf zijn, dat vind ik onwijs veel waard. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat je bij dit medicijn echt even geduld moet hebben. Nadat ik 2 weken op eenzelfde dosering zat verminderde de bijwerkingen en kon ik echt pas gaan zeggen of deze dosering juist was of dat deze nog wat moest worden opgehoogd. Maar pas na 2 maanden kwam ik echt in rustiger vaarwater en begon alles op zijn plek te vallen :)

28-01-2021 | Vrouw | 54
lisdexamfetamine (50Mg)
ADHD
Had al van alles geprobeerd, maar niet naar tevredenheid. Heb Concerta, Ritalin, Methylfenidaat, Amfexa, Dexmethylfenidaat etc. geprobeerd. Gebruik nu méér dan een jaar Elvanse Lisdexamfetamine. Ben heel tevreden. Neem 50 Mg in de ochtend en klaar. Ik heb weer focus, ben niet chaotisch, blijf rustig, kan mezelf concentreren, geen opgejaagd gevoel, maak zaken af wanneer ik [lees meer...]eraan begin etc. Kortom FANTASTISCH!! Heb geen bijwerkingen. Heel af en toe een droge mond. 'sAvonds neem ik 25 Mg Seroquel /Quetiapine om heerlijk rustig te slapen en fris en fruitig wakker te worden.

24-01-2021 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (20)
ADD
Van alles geprobeerd aan medicatie. Eigenlijk altijd last van alle bijwerkingen. Elvans is het 4e middel begonnen met 30 mg. Was te veel nu 20mg. Prettig 1x per dag, maar de bijwerkingen zijn ook bij deze medicatie fors. Ben slechts een maand bezig met 20mg. Dus kijk t nog even aan.

24-01-2021 | Vrouw | 33
ADHD
Nu enkele weken elvanse. Hiervoor heb ik echt bijna alles gebruikt wat er bestaat, methylfenidaat, ritalin, dexamfetamine, concerta, amfexa etc. Ik ben heel erg tevreden, maar het zoeken naar de juiste dosis is nog een zoektocht. Van elk vorig medicijn kwam ik altijd al boven de hoogste dosering uit, allerdings zijn de bijsluiters voor kinderen en adolescenten en word het[lees meer...] offlabel voor volwassenen voorgeschreven dus geen idee of het voor volwassenen ook de hoogste dosis zou zijn. Eerste dagen elvanse 1x30mg, dat hielp niks en ik was moe en voelde me raar. Paar dagen later 1x30 in de ochtend en 1x30 in de middag, toen ging het al een stuk beter, maar het werkt lang niet zo lang als gewenst. Omdat ik moest wachen op 70mg via de apotheek nam ik op advies 2 dagen 2x30mg tegelijkertijd in de ochtend om te wennen, toen werkte het nog beter, alleen niet lang genoeg. Toen op naar de 70mg, ik had het idee dat het minder werkte dan die 2x30mg tegelijkertijd. Nu afgesproken 2x30 in de ochtend en 1x30 in de middag. Het zal uiteindelijk nog wel hoger worden, het lijkt wel heel snel af te breken in mijn lichaam. Ik voel me verder rustig, mijn leven voelt weer positief, geen bijwerkingen en dit is vooral een voordeel omdat ik steeds meer migraine kreeg van methylfenidaat, minder angstig (neem benzos tegen angstaanvallen, die zijn nu ook minder geworden), minder duizelig, meer eetlust, en niet zo vaak per dag moeten innemen, ik zat de hele dag met mijn pillendoosje, nu kan ik weg zonder pillen en dat is zo veel beter. Mijn omgeving ziet ook dat ik ineens helemaal in positieve zin ben veranderd en zijn er erg blij mee. Ik raakte ook altijd wel weer die andere medicijnen kwijt, viel het doosje weer eens etc, dat is allemaal opgelost! Ik vraag me wel af wie meer neemt als de zogenaamde toegestaande 70mg en hoevaak en hoeveel mg per keer, ik zit er ook al overheen maar het voelt alsnog dat het veel te kort werkt om de dag door te komen, voor mij is het nog samen met de psychiater kijken naar de juiste dosis maar er zijn weinig ervaringen op internet te vinden dus de zoektocht gaat nog wel even duren ben ik bang. Slapen gaat ook goed, geen problemen mee.

17-11-2020 | Vrouw | 59
lisdexamfetamine (50mg)
Prima middel alleen het is niet meer te betalen zit bij z en z de eerste 250 moest ik zelf betalen euro bedoel ik nu krijg ik volop rekeningen zit al bijna op 700 euro hoe doen jullie dat zit av top

09-11-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Sinds enkele weken de diagnose adhd. Gelijk gestart met ritalin, merkte dat ik hierdoor echt goed kon aanpakken en doorpakken: dat is precies wat ik nodig had. Door een toename van mijn klachten lukte dat namelijk niet goed meer, vanwaar ik nu pas hulp heb gezocht (28 jaar). Ritalin gaf echter veel heftige bijwerkingen. Toen overgestapt op lisdexamfetamine, eerst 30 waar[lees meer...] ik erg weinig van merkte. Na 1 week over gegaan op 40mg wat naar mijn inziens redelijk oké werkte, dit was echter tijdens mijn vakantie waarbij ik thuis aan opdrachten moest (wat ook al vette winst is want dit lukte eerder niet). Had met 40mg nog wel steeds een druk hoofd en erge moeite om iets van methodisch werken toe te passen, door een gedachtegang bijv toch weer in een zijpad terecht komen. Sinds vandaag om 50mg en weer aan het werk. Merk echter dat mijn focus niet is wat het moet zijn, ik vergeet dingen en ben niet alert. Moet op mijn werk veel gesprekken voeren en het lukt niet goed dit naderhand te reproduceren. Merk ook dat ik slecht tot de kern kom en wat over mijn worden struikel. Echt een soort van brainfog zoals iemand anders op een forum dat mooi noemde. Heb het idee dat ik daardoor warrig overkom en minder goed te volgen ben. Dit vind ik echt super vervelend en was juist een van de klachten waarom ik hulp ben gaan zoeken (eerder nooit gehad namelijk). Zit midden in een masteropleiding en heb hierdoor moeite om het bij te benen, begin echt gefrustreerd te raken.... Zijn er mensen die hier een soortgelijke ervaring mee hebben bij Elvanse? Gaat dit voorbij? Is het een kwestie van doorbijten? Of als dit na 1 week aanhoud nogmaals vragen voor een ophoging.... omdat iemand herkend dat dit klachten waren bij een te lage dosering.

28-10-2020 | Vrouw | 46
lisdexamfetamine (20mg)
Ademhalingsproblemen
Methyfindaat en lisdexamine allebei benauwdheids klachten. En s avonds bij uitwerking raar gevoel borst. Wie kent dit.

23-10-2020 | Vrouw | 25
ADHD
Ik ben sinds 2 maanden begonnen met Elvanse. Begonnen met 20mg omdat ik in het verleden een angststoornis heb gehad, na 2 weken 30 mg en ik zit nu sinds een week op 50mg 1 keer per dag. De eerste paar weken heb ik veel last gehad van het rebound effect, na 5 a 6 uur werkte het medicijn uit en werd ik erg moe en kreeg ik hoofdpijn. Ik voelde me soms ook warrig en snel geï[lees meer...]rriteerd. Ik moet zeggen dat al die bijwerkingen nu weg zijn sinds ik op 50 mg zit. Het werkt onwijs goed voor mijn concentratie en chaotisch zijn. Ik ben minder snel afgeleid in alles, ik kan rustiger gesprekken voeren en heb oprecht het idee dat ik slimmer ben of slimmer over kom. Klinkt een beetje gek... Maar omdat ik naar mijn idee een stuk kalmer in mijn hoofd ben, sla ik ook veel meer informatie op die normaal langs me heen gaan, bijvoorbeeld dingen voor school of het nieuws. Maar ook omdat ik beter kan luisteren naar wat andere zeggen en minder impulsief antwoorden geef. Verder voel ik me door dit medicijn niet euforisch, wat ik met Ritalin wel eens had. Heb wel dat ik de eerste 2 uur na inname soms een beetje angstig kan zijn, of somber. Ik kan het gevoel niet goed uitleggen. Hebben meer mensen hier last van? Misschien is dat omdat mijn lichaam er nog even aan moet wennen.

23-10-2020 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (20)

18-10-2020 | Vrouw | 36
ADHD
Sinds 3 mnd weet ik dat ik ADHD heb. Gelijk begonnen met medicatie. Eerst met ritalin maar dat werkte zo kort dat er niet tegen te slikken was. Als het werkte, voelde ik me wel goed. Daarna concerta geprobeerd maar de bijwerkingen waren te heftig. Daarna op Elvanse overgegaan. Begonnen met 20mg waar ik niks van merkte, ook 30 en 40mg had te weinig effect. Nu op 50 mg. De b[lees meer...]ijwerkingen waren in het begin heftig maar die ebden langzaam weg. De slapeloosheid en droge mond zijn wel nog aanwezig en ook de mindere eetlust. Ik functioneer er zeker op mijn werk wel beter op. Mijn focus is veel beter. Maar ik merk ook wel wat nadelen die ik in het begin niet of minder voelde. De prikkelbaarheid blijft en ik ben minder spontaan.

16-10-2020 | Vrouw | 49
ADD
Diagnose ADD gekregen in december 2019 om m’n 48e! Na gestart te zijn met Methyfendidaat toch overstap naar Amfexa gemaakt, hiervan werd ik bij elke dosering zo hyper dat ik er doodmoe van werd. Dat kwam door de poetsdrang die elke dosering me opleverde. Ook problemen met bloeddruk. Medicatie hiervoor was ook niet direct ideaal. Toen overstap naar Elvanse 20mg 1x pd 1 met [lees meer...]andere bloeddrukverlager. Dit ging tijdje goed maar bleek toch te laag. Sinds 11 aug 2020 verhoogd naar 30mg 1x pd 1, nog steeds met bloeddrukverlager. Gaat goed behalve dat ik 1x per maand een week zeer neerslachtig ben. Bijkomstig probleem is dat ik ook een jong kind heb met adhd waarmee ik dagelijks in de weer ben, we vormen samen een soort Irak Iran in de ochtend uren. Ik twijfel nu of ik moet overstappen naar een ander medicijn. Om goed te kunnen slapen gebruik ik elke avond 5mg melatonine en magnesium tabletten.

12-10-2020 | Vrouw | 51
lisdexamfetamine (20mg)
ADD
Heb een maagverkleining en last van depressies, waarschijnlijk kimt datbdoor de hormonen. Hele leven al, nu in overgang. Hogere dosering werkt daar goed op, alleen heb ik daardoor erg veel bijwerkingen, want het heeft een korte werkingsduur vanwege maagverkleining. Na uiteindelijk op 3x p dag 40 mg nu: 2x 20. Is eigenlijk te weinig, heb snel een overprikkeld hoofd en nog [lees meer...]steeds last van stemmingen voor de menstruatie. Maar is beter dan niets te gebruiken. En meer is ook geen optie, veel te veel bijwekingen, kon niet meer staan door duizelingen en soort van hypo's. Ook veel last vvan ontwenningsverschijnselen, koud, koortsig, hoofdpijn branderige ogen. Hoef nu geen anti depressiva meer.

07-08-2020 | Vrouw | 23
lisdexamfetamine (40)
ADHD
Na de gewone dexamfetamine moeten overstappen naar Amfexa. Met Amfexa meer bijwerkingen dan voordelen van de medicatie. Daarom probeer ik nu Elvanse voor ongeveer een maand. Het werkt heel prettig voor mij. 1 keer per dag een pil in de ochtend en verder hoef je er niet meer over na te denken. De bijwerkingen zijn ook minder, ik denk doordat de langwerkende medicatie mind[lees meer...]er pieken en dalen geeft dan 2 of 3 keer per dag een dosis. Ik heb alleen wat minder eetlust en wat meer dorst. Ben ook wat moe, voor ongeveer een uur, wanneer het uitwerkt na zo'n 8 uur. Maar dat vind ik allemaal niet erg, er is prima mee om te gaan. En natuurlijk heb ik meer controle over waar ik mijn aandacht op vestig en verlopen mijn dagen een stuk minder chaotisch.

31-07-2020 | Vrouw | 42
ADD
Ik ben vorige week dinsdag begonnen met 20 mg, dat was een hel, veel angst en paniek aanvallen en hartkloppingen, Afgelopen dinsdag opgehoogd naar 30 mg, angst en paniek aanvallen zijn weg, alleen als het medicijn gaat werken voel ik me alsof ik aan de drugs zit, ik voel het ook echt opkomen en dan lijkt het alsof ik compleet van de wereld ben, ik kan dan ook helemaal nik[lees meer...]s doen behalve me rustig houden, ik vraag me af hoelang het duurt voordat je lichaam eraan gewend is en dat ik de voordelen kan voelen, dus innerlijke rust, kalmte, minder prikkels voel ik nu wel, meer afgestompt. Wanneer voel ik het fijne effect zoals het bedoelt is? Dit is de eerste keer dat ik medicijnen neem voor mijn Add. Maar ik ervaar het als zeer heftig middel. Iedere dag denk ik is dit het wel waard, de bijwerkingen zijn erger dan de kwaal. Hopelijk is het van tijdelijke aard? Wie kan mij er mee over vertellen?

30-07-2020 | Vrouw | 30
ADHD
Sinds maart dit jaar gebruik ik Elvanse 30. Diagnose adhd. Eerder al methylfenidaat gebruikt maar te veel bijwerkingen en ik vergat het in te nemen. Elvanse is een wereld van verschil. Ik voel me rustiger, meer concentratie, meer overzicht en discipline. Begon met 30 en ook 50 geprobeerd, maar 30 is het fijnste. Helaas heb ik wel last van een aantal bijwerkingen. Ik tra[lees meer...]nspireer echt veel meer dan voorheen. Een rondje stofzuigen en het zweet loopt over m'n rug. Daarnaast heb ik af en toe last van m'n ogen, dat ik niet goed kan focussen op voorwerpen. Ook lijkt het of ik meer zwarte vliezeltjes zie dan voorheen. En als laatste een verminderd libido. Omdat de voordelen nu nog opwegen tegen de nadelen blijf ik het nog wel gebruiken.

28-07-2020 | Vrouw | 31
ADHD
Zit momenteel op dag 2 van Elvanse 30mg en heb best wat bijwerkingen maar merk ook zeker effectiviteit. Zo voel ik me minder gehaast / gestresst, kan beter iets 'in het moment' doen in plaats van me al druk te maken over 10 anderen dingen en heb meer geduld. Mijn hoofd is nog wel erg druk en ratelt gewoon door. Helaas ook best wat bijwerkingen: hoofdpijn, spierspanning in [lees meer...]kaken en kuiten, droge mond / dorst, aanwezige hartslag, iets waziger zicht, iets zweteriger en middag / einde middag ineens erg moe, gapen, staren. En vreselijke nachten maar ik heb sowieso insomnia en verlate slaapfase. Hopelijk zijn dit 'inwerk' bijwerkingen en gaan deze nog weg. Herkenbaar voor iemand? En kan iemand aangeven of dit nog beter wordt?

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (593) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (555) - Antibiotica - penicillines breedspectrum