lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

10-12-2021 | Vrouw | 26
ADHD
Hi, Ik ben 26 jaar oud en sinds begin oktober 2021 gestart met medicatie voor ADHD nadat ze dit bij mij hebben gediagnoticeerd. Wat ben ik zoekende naar wat goed is, ik had niet verwacht dat het zo moeilijk is en het gepaard gaat met veel bijwerkingen. Op dit moment slik ik dexamfetmine van Elvanse, waarbij ik 's ochtends twee capsules van 30 mg moet slikken en tussen 14:0[lees meer...]0 en 15:30 nog een capsule van 20 mg. Overdag gaat het echt super met de focus, daar kan ik geen kwaad woord over zeggen. Maar dan.. 's avonds wanneer het uit gaat werken heb ik hele zware drukkende hoofdpijn en voel ik me onrustig (hartritme versneld). Verder voel ik ook een druk op mijn oren (als je je oren klaart, het gevoel dat het steeds op het punt van het klaren staat). Verder heb ik een tijdje last gehad van slapeloosheid, maar dat gaat gelukkig wel beter. Daarnaast voel ik me ook meer somber zodra het uitwerkt en wazig en een beetje in mezelf gekeerd. Eerst slikte ik een andere dosering (90 mg in de ochtend) maar hierbij had ik een te grote last van een rebound. Vandaar dat ik nu 's middags nog een kleine dosis slik. Ik zit te denken om over te stappen naar Methylfenidaat (Concerta) en als dit niet bevalt mogelijk Atomoxetine. Samengevat: moeizaam traject.

01-07-2020 | Vrouw | 26
ADHD
Beste lezer, Vorige week vrijdag is een vorm van ernstige ADHD vastgesteld. Ik slik sinds zondag 30 mg Elvanse. Zondagavond voelde ik me kalm en relaxt. De afgelopen dagen voel ik mij alleen niet zo fijn. Voel dat ik niet echt mezelf ben, minder energiek, nogal onrustig en niet meer echt vrolijk. Voel me vlak en alsof ik een beetje strak sta. Eind middag kak ik eigenlij[lees meer...]k ook al in, maar mijn ogen staan wel nog helder. Gister had ik ook last van hartkloppingen. Zijn dit bijwerkingen die alleen in het begin zijn? De bedoeling is dat ik het elke dag slik, maar weet niet of ik dit op deze manier wil aanhouden. Studeren gaat nu wel helemaal goed. Groet

04-04-2021 | Vrouw | 28
ADHD
Sinds 2 weken gebruik ik lisdexamfetamine 30 mg. Ga volgende week ophogen naar 50 mg. Heb na inname een uur wat hart kloppingen, en gehele dag kan mijn bloeddruk wat hoger zijn. Van mezelf een te lage bloeddruk dus geen vervelende bijwerking. Mijn darmen waren wat onrustig maar dat gaat al stuk beter. Wel nog veel gasvorming. Het zorgt voor meer rust in mijn hoofd en bete[lees meer...]re / langere focus en concentratie op wat ik op dat moment wil doen. Ben benieuwd naar de 50 mg!

02-02-2021 | Vrouw | 28
ADHD
Ik heb eerder een reactie geplaatst tijdens de instel fase. Schrijf nu deze reactie om een goede afloop met jullie te delen. Tijdens het instellen was het echt pittig, mogelijk dat hier o.a. bij meespeelde dat ik net de diagnose adhd te hebben gekregen. Los daarvan had ik juist het idee minder overzicht te hebben (soort brainfog) en slechter uit mijn woorden te komen. Dit [lees meer...]is gelukkig voorbij! Ik slik het nu enige tijd en het gaat een stuk beter met mij. Alles kost mij wat minder energie en ik kan langere perioden effectief aan 1 opdracht zitten. Het is natuurlijk geen wondermiddel dus zaken als beter plannen en organiseren blijven aandachtspunten. Maar met de medicatie heb ik wel het idee dat ik die dingen makkelijker kan tackelen. Eten smaakt mij goed (soms kan ik alleen wat minder op) en ik ben niet afgevallen (moet zeggen dat ik dat juist wel welkom had gevonden :’) maarja). Misschien wel het belangrijkste is dat ik bij mij gevoel kan, bij ritalin werd ik echt afgevlakt op een gegeven moment. Met elvanse kan ik nog steeds mijn vrolijkte opgewekte zelf zijn, dat vind ik onwijs veel waard. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat je bij dit medicijn echt even geduld moet hebben. Nadat ik 2 weken op eenzelfde dosering zat verminderde de bijwerkingen en kon ik echt pas gaan zeggen of deze dosering juist was of dat deze nog wat moest worden opgehoogd. Maar pas na 2 maanden kwam ik echt in rustiger vaarwater en begon alles op zijn plek te vallen :)

09-11-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Sinds enkele weken de diagnose adhd. Gelijk gestart met ritalin, merkte dat ik hierdoor echt goed kon aanpakken en doorpakken: dat is precies wat ik nodig had. Door een toename van mijn klachten lukte dat namelijk niet goed meer, vanwaar ik nu pas hulp heb gezocht (28 jaar). Ritalin gaf echter veel heftige bijwerkingen. Toen overgestapt op lisdexamfetamine, eerst 30 waar[lees meer...] ik erg weinig van merkte. Na 1 week over gegaan op 40mg wat naar mijn inziens redelijk oké werkte, dit was echter tijdens mijn vakantie waarbij ik thuis aan opdrachten moest (wat ook al vette winst is want dit lukte eerder niet). Had met 40mg nog wel steeds een druk hoofd en erge moeite om iets van methodisch werken toe te passen, door een gedachtegang bijv toch weer in een zijpad terecht komen. Sinds vandaag om 50mg en weer aan het werk. Merk echter dat mijn focus niet is wat het moet zijn, ik vergeet dingen en ben niet alert. Moet op mijn werk veel gesprekken voeren en het lukt niet goed dit naderhand te reproduceren. Merk ook dat ik slecht tot de kern kom en wat over mijn worden struikel. Echt een soort van brainfog zoals iemand anders op een forum dat mooi noemde. Heb het idee dat ik daardoor warrig overkom en minder goed te volgen ben. Dit vind ik echt super vervelend en was juist een van de klachten waarom ik hulp ben gaan zoeken (eerder nooit gehad namelijk). Zit midden in een masteropleiding en heb hierdoor moeite om het bij te benen, begin echt gefrustreerd te raken.... Zijn er mensen die hier een soortgelijke ervaring mee hebben bij Elvanse? Gaat dit voorbij? Is het een kwestie van doorbijten? Of als dit na 1 week aanhoud nogmaals vragen voor een ophoging.... omdat iemand herkend dat dit klachten waren bij een te lage dosering.

11-06-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Al enige tijd gebruik ik Elvanse 50mg, opzich werkt het prima. Het innemen van medicatie heeft zo zijn voor en nadelen. Zo vind ik het lastig dat ik mijzelf minder herken (adrem, energieke pieken). De eerste keer dat ik medicatie neem voor mijn adhd, echter wel alle varianten getest om te kijken welke het meest passend is. Goed, mijn vraag. Ik merk dat wanneer ik erg moe b[lees meer...]en en de medicijnen neem (welke toch een oppeppend effect hebben) ik hier nare bijwerkingen van krijg. Zo word ik achterdochtig, ben mij onwijs bewust van alles om mij heen (omgeving/mensen) en vandaag voor het eerst ook wazig zicht. Ik ben net verhuisd, nieuwe baan, nieuwe stad dus veel indrukken en erg vermoeid. Echter maak ik mij zorgen gezien die paranoïde momenten (twee keer deze week). Ik weet de situaties wel goed te relativeren, maar vaak achteraf. Ik vroeg mij af of andere mensen ook last hebben van dit soort bijwerkingen(achterdocht, hyper alert, wazig zicht) bij vermoeidheid en innemen van de medicatie?

27-02-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Begonnen met 70 mg Levanse. Merkte echter dat ik niet ‘helemaal op de wereld’ was. Afwezig, dromerig, wazig en niet scherp. Gestart met 50mg en dat ging super! Gebruik het nu een tijd en heb het gevoel dat de werking afneemt nu ik het langer gebruik? Herkent iemand dit? Op het werk geregeld overprikkeld en het is zeker een contrast met hoe het is zonder medicatie haha, maa[lees meer...]r naar mijn beleving was dit in de startsfase van de medicatie stukken minder.

27-02-2020 | Vrouw | 28

12-10-2019 | Vrouw | 28
lisdexamfetamine (40mg)
ADHD
Gestart met Dexamfetamine van de magistrale bereider 4x5mg. Aangezien deze niet meer gemaakt mag worden en ik veel negatieve ervaringen lees over Amfexa, besloten om over te gaan op Elvanse. Eind september gestart met 20mg, kort daarna verhoogd naar 30mg en inmiddels 40mg. In vergelijking met de extreme bijwerkingen die ik had met de start van Dexamfetamine, vind ik de[lees meer...] bijwerkingen van Elvanse enorm meevallen! Het enige waar ik tegenaan loop, is dat ik na ongeveer 7 uur al het idee heb dat het uitgewerkt is. Ik neem het in om 7 uur ‘s ochtends. Om 14 uur begin ik enorm te gapen en word ik vermoeid. De onrust in mijn lijf neemt dan wat toe. Ik ga bijvoorbeeld te snel rijden. De rebound is veel minder duidelijk aanwezig dan bij de kortwerkende Dex. Het liefst zou ik om 14 uur nog een dosis Elvanse nemen(eventueel lager). Dit heb ik al eens geprobeerd en zorgt ervoor dat ik de middag en avond ook voldoende werking ervaar. Helaas gaat men daar tot op heden niet in mee en wordt de (enkele)dosis alleen maar verhoogd. Er is in Nederland nog onvoldoende ervaring met dit medicijn, vandaar dat ik alvast een ervaring plaats van mijn gebruik tot nu toe.

20-06-2022 | Vrouw | 29
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Super tevreden over de medicatie. Slik het in combinatie met een anti depressiva en het versterkt elkaar in werking waardoor het goed werkt. Als bijwerking in het begin wat droge mond en minder eetlust. Dit meteen doorgepakt en gaan afvallen, nog een positieve bijkomstigheid voor mij.

16-02-2020 | Man | 29
ADD
Begonnen bij relatine maar als snel werd duidelijk dat ik dit totaal niet verdraag. Dan atomoxetine (strattera), dat was zuiver vergif wat de arts ook zei meteen stoppen dus dan zelf dit middel voorgesteld en dat ik bereid was het in NL te gaan halen (middel is niet gekend in België en dex is al jaren niet meer op voorraad). Was een laatste poging want ik was er wel klaar [lees meer...]mee met dit soort medicatie. Na een uurtje dit middel genomen te hebben werd het interessant, tegen het einde van de dag wist ik, dit is goud. Het autorijden was wel wat onwennig de eerste dagen maar op dag 6 sloeg dat plots om. Behalve dat en een drogere mond kan ik dit enkel ten zeerste aanraden, het komt heel zacht in en uit, totaal anders dan de andere middelen die voor mij althans brol bleken te zijn. Kost mij wel een fortuin gezien de prijs van 104 per 30 (BE betaald geen enkel medicijn boven de 18 jaar terug) maar voor dit betaal ik dat met een glimlach.

01-11-2019 | Man | 29
lisdexamfetamine (60mg)
ADHD
Maak mensen niet onnodig bang. De bijwerkingen die jij hebt lijken zeer waarschijnlijk te linken aan een allergische reactie. En het werkzame deel is wel gewoon precies hetzelfde, namelijk: dexamfetamine. De dex komt alleen op een later moment vrij (d.m.v. je rode bloedcellen). Ik heb zelf met de 60mg Elvanse hele goede ervaringen. Werkt de hele dag door. En voor de mens[lees meer...]en die moe worden in de middag, wil ik zeggen: blijf regelmatig een eiwitrijke snack tussendoor eten. Vaak verwarren mensen de rebound of ‘dat het uitwerkt’ met een tekort aan eten. Zonder eten heeft je brein geen brandstof en werkt Elvans niet optimaal. Eitwitten zijn de voorlopers van dopamine in je brein dus die moet je voldoende in je voeding verwerken. Elvans kan vervolgens mooi de opgeslagen dopamine naar buiten stuwen. Vergeet niet: Elvans maakt geen dopamine aan! Het zorgt er alleen voor dat de al aanwezige dopamine wordt vrijgegeven. Vandaar dat die eiwitrijke voeding belangrijk is.

28-10-2022 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine (60)
ADHD
Na verschillende soorten medicatie uitgeprobeerd te hebben, uiteindelijk bij elvanse gekomen. Ik neem in de ochtend gelijk bij het wakker worden 60mg en dan nog 1x in de middag 10mg dexamfetamine Dit bevalt erg goed. Gehele dag een fijne focus, minder in mijzelf gekeerd en ik kan fatsoenlijk werk verzetten. Einde van de dag wel een inkakmoment maar niet zo heftig dat ik [lees meer...]niks meer kan doen. Dat had ik bij methylfenidaat wel heel erg, daar kreeg ik een heel maar down gevoel ook bij. Dat heb ik nu allemaal niet.

12-04-2022 | Man | 30
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Pas op mijn 28e gediagnosticeerd met ADHD & ADD. De laatste jaren ging het mij steeds meer opvallen dat ik van alles vergat, niet rustig ergens kon zitten, alles maar dan ook alles binnen kwam in me hoofd waardoor je je niet meer kon concentreren en bij een gesprek met iemand kon houden. Toen begon het zoeken naar het juiste middel en nog. Hiervoor methylfenidaat gehad zow[lees meer...]el lang (54mg retard) als kortwerkend (4 x 15mg) maar niet overtuigd. De retard werkte te snel uit en gaf meer bijwerkingen en kortwerkende was heel vervelend omdat je constant op de tijd moest letten om het elke 3 uur te nemen anders werkte het uit. Nu had ik nog Elvanse 70mg staan die ik tijdens mijn ADHD onderzoek had gekregen om te testen en dacht ik ga deze maar eens proberen. Eigenlijk lijkt dit veel beter te werken en werkt het veel geleidelijker, en het werkt ook stukken langer (+- 12 uur na inname, duurt wel langer voordat het werkt 1,5 uur ongeveer). Gebruik dit nu weer een weekje dus moet het nog wat langer testen (heb de huisarts hier al van op de hoogte gesteld en kon deze bij de huisarts aanvragen als deze ervaring nog een paar dagen positief blijft). Tot nu toe merk ik vooral dat ik meer concentratie en rust heb, wat erg fijn is. Ook heb ik iets meer energie wat ook erg fijn is gezien mijn chronisch vermoeidheidssyndroom. Als bijwerking heb ik tot nu toe gemerkt; soms wat lichte hoofdpijn, droge mond (lijkt al minder te worden) en verminderde eetlust (opzich heel fijn, kan nu gewoon 3 keer per dag eten en dat is dan genoeg, normaal had ik ALTIJD honger en had ik nooit genoeg). Ik hoop dat dit positief blijft en dat ik hier voorlopig verder mee kan.

19-10-2021 | Man | 30
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Ik heb mijn leven lang wel het idee gehad ADHD te hebben maar door een stabiele jeugd en omgeving heb ik gewoon goed gepresteerd, zij het met wat moeite en uitspattingen. Rond mij 30e toch maar eens laten testen omdat mijn carrière en stress er onder leed; bleek ik in de hoogste 1% te zitten op de testscores ('primair zeer ernstig'). 10x 5mg ritalin of 56mg concerta gaf [lees meer...]enerzijds te weinig effect op de concentratie en maakte me emotioneel afgevlakt, doch met een (onregelmatige) hartslag van +-100 en een te hoge bloeddruk. Bovendien bijna 5kg in een maand afgevallen (van 80 naar 75). Elvanse is VEEL beter op alle vlakken; je beïnvloed je humeur hoogstens positief, bijwerkingen zijn zodra je er aan gewend bent nauwelijks aanwezig en je kunt zelf nog kiezen of je druk/excentriek/hyper bent of je ergens op focust en prikkels wegfilterd!

25-06-2021 | Vrouw | 30
ADHD
Het werkt maar die jeuk als het uitgewerkt is… speldenprikjes, zo voelt het. Ik neem nu antihistamine en dat werkt maar gaat die jeuk nog over?! Iemand die die herkent?

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum