lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

31-07-2020 | Vrouw | 42
ADD
Ik ben vorige week dinsdag begonnen met 20 mg, dat was een hel, veel angst en paniek aanvallen en hartkloppingen, Afgelopen dinsdag opgehoogd naar 30 mg, angst en paniek aanvallen zijn weg, alleen als het medicijn gaat werken voel ik me alsof ik aan de drugs zit, ik voel het ook echt opkomen en dan lijkt het alsof ik compleet van de wereld ben, ik kan dan ook helemaal nik[lees meer...]s doen behalve me rustig houden, ik vraag me af hoelang het duurt voordat je lichaam eraan gewend is en dat ik de voordelen kan voelen, dus innerlijke rust, kalmte, minder prikkels voel ik nu wel, meer afgestompt. Wanneer voel ik het fijne effect zoals het bedoelt is? Dit is de eerste keer dat ik medicijnen neem voor mijn Add. Maar ik ervaar het als zeer heftig middel. Iedere dag denk ik is dit het wel waard, de bijwerkingen zijn erger dan de kwaal. Hopelijk is het van tijdelijke aard? Wie kan mij er mee over vertellen?

30-07-2020 | Vrouw | 30
ADHD
Sinds maart dit jaar gebruik ik Elvanse 30. Diagnose adhd. Eerder al methylfenidaat gebruikt maar te veel bijwerkingen en ik vergat het in te nemen. Elvanse is een wereld van verschil. Ik voel me rustiger, meer concentratie, meer overzicht en discipline. Begon met 30 en ook 50 geprobeerd, maar 30 is het fijnste. Helaas heb ik wel last van een aantal bijwerkingen. Ik tra[lees meer...]nspireer echt veel meer dan voorheen. Een rondje stofzuigen en het zweet loopt over m'n rug. Daarnaast heb ik af en toe last van m'n ogen, dat ik niet goed kan focussen op voorwerpen. Ook lijkt het of ik meer zwarte vliezeltjes zie dan voorheen. En als laatste een verminderd libido. Omdat de voordelen nu nog opwegen tegen de nadelen blijf ik het nog wel gebruiken.

28-07-2020 | Vrouw | 31
ADHD
Zit momenteel op dag 2 van Elvanse 30mg en heb best wat bijwerkingen maar merk ook zeker effectiviteit. Zo voel ik me minder gehaast / gestresst, kan beter iets 'in het moment' doen in plaats van me al druk te maken over 10 anderen dingen en heb meer geduld. Mijn hoofd is nog wel erg druk en ratelt gewoon door. Helaas ook best wat bijwerkingen: hoofdpijn, spierspanning in [lees meer...]kaken en kuiten, droge mond / dorst, aanwezige hartslag, iets waziger zicht, iets zweteriger en middag / einde middag ineens erg moe, gapen, staren. En vreselijke nachten maar ik heb sowieso insomnia en verlate slaapfase. Hopelijk zijn dit 'inwerk' bijwerkingen en gaan deze nog weg. Herkenbaar voor iemand? En kan iemand aangeven of dit nog beter wordt?

26-07-2020 | Vrouw | 33
lisdexamfetamine (50MG)
ADHD
Ik had dexamfetamine wat echt super werkte voor mij. Daarna net als velen noodgedwongen op Amfexa omdat dex niet meer te krijgen was. Dat werkte vreselijk. Nu Elvanse en begon met 30mg. Eerste 4dagen genoot ik overal van..daarna werking niet goed. Nu opgehoogd naar 50MG en heb continue angst in mijn lichaam steeds enorm warm en Gevoelens van paniek en dat ik wel de hele ti[lees meer...]jd kan huilen...ik heb deze dosering nu 2 weken. En ben in totaal 6weken bezig met dit medicijn? Herkend iemand dit en hoelang duurde het voordat eventuele bijwerkingen verdwenen?

10-07-2020 | Vrouw | 43
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Via vrienden wel eens ritalin gebruikt. Jakkes, leuk om door te kunnen gaan op festivals maar voelde niet als iets wat ik nodig zou hebben als medicijn. Die agitatie, de gejaagdheid, de eerdere vraag van de huisarts of ik ADHD zou kunnen hebben had ik daardoor voor mezelf al negatief beantwoord.. Via omzwervingen, depressie/sociale angststoornissen, jaren later tóch voor [lees meer...]de zekerheid diagnostiek ADHD. Ik was 42 toen ik de diagnose kreeg. Poeh.... Vanwege depressie in het verleden was dex of lisdex eerste keus. Elvanse was net op de markt. In een aantal weken is de dosering opgebouwd naar 70 mg. Vanwege een verhoogde bloeddruk clonidine ernaast (wordt bij ADHD ook voorgeschreven vanwege het versuffende effect begreep ik). Bij start van 30mg merkte ik bijna niets, voelde echter wel verdriet en teleurstelling. Had te hoge verwachtingen en was ongeduldig. De ophoging naar 50mg deed wél wat. De eerste twee dagen leek het in te slaan als hele mellow XTC. Iedereen was lief, ik kon vol geluk naar de wereld om mij heen kijken. Uurtje later vervaagde die gevoelens wat en deed het vooral iets met de helderheid in mijn hoofd. Op mijn werk merkte ik de verbeterde aandacht, collega’s idem, minder snel afgeleid zijn. Bij de evaluatie durfde ik niet te hopen op de mogelijkheid tot nóg meer verbetering. De psychiater stelde echter voor om 70mg te proberen. Ach, als ik aan de periode daarna denk. De wereld ging voor me open. Was het met 50mg nog hard werken en last van vermoeidheid, met 70mg verdween stress als sneeuw voor de zon. Ik kan nu nl taken ‘parkeren’ zonder in paniek te raken dat ik het zal vergeten, zelfbeeld stijgt enorm want ik maak iets af, onthou waar ik mee bezig ben, durf nieuwe dingen te gaan leren omdat ik het vertrouwen heb dat mijn brein meewerkt. Na ongeveer 4 maanden met medicatie reed ik uit werk terug naar huis en besefte ineens dat ik ok ben. Ik ben goed in wat ik doe. Na jaren worstelen met stemmingswisselingen, uitputting en somberheid ben ik klaar met diagnostiek en behandeling. Elvanse is geen toverstokje, dat is medicatie nooit. Maar nondeju, mijn leven is er wel heel veel lichter van geworden (ben inmiddels ook gestopt met antidepressiva die ik ervoor slikte). Na nog een paar maanden verder en in een zeer stressvolle periode, vlak voor vakantie, vraag ik mij af of het gebruik van Elvanse bij hoge stress en vermoeidheid tot reboundeffecten leidt. Alsof de laatste loodjes voor vakantie tijdens werkingsduur Elvanse nauwelijks voelbaar zijn maar erna er driedubbel en dwars uitkomen. Herkenbaar voor iemand?

01-07-2020 | Vrouw | 26
ADHD
Beste lezer, Vorige week vrijdag is een vorm van ernstige ADHD vastgesteld. Ik slik sinds zondag 30 mg Elvanse. Zondagavond voelde ik me kalm en relaxt. De afgelopen dagen voel ik mij alleen niet zo fijn. Voel dat ik niet echt mezelf ben, minder energiek, nogal onrustig en niet meer echt vrolijk. Voel me vlak en alsof ik een beetje strak sta. Eind middag kak ik eigenlij[lees meer...]k ook al in, maar mijn ogen staan wel nog helder. Gister had ik ook last van hartkloppingen. Zijn dit bijwerkingen die alleen in het begin zijn? De bedoeling is dat ik het elke dag slik, maar weet niet of ik dit op deze manier wil aanhouden. Studeren gaat nu wel helemaal goed. Groet

11-06-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Al enige tijd gebruik ik Elvanse 50mg, opzich werkt het prima. Het innemen van medicatie heeft zo zijn voor en nadelen. Zo vind ik het lastig dat ik mijzelf minder herken (adrem, energieke pieken). De eerste keer dat ik medicatie neem voor mijn adhd, echter wel alle varianten getest om te kijken welke het meest passend is. Goed, mijn vraag. Ik merk dat wanneer ik erg moe b[lees meer...]en en de medicijnen neem (welke toch een oppeppend effect hebben) ik hier nare bijwerkingen van krijg. Zo word ik achterdochtig, ben mij onwijs bewust van alles om mij heen (omgeving/mensen) en vandaag voor het eerst ook wazig zicht. Ik ben net verhuisd, nieuwe baan, nieuwe stad dus veel indrukken en erg vermoeid. Echter maak ik mij zorgen gezien die paranoïde momenten (twee keer deze week). Ik weet de situaties wel goed te relativeren, maar vaak achteraf. Ik vroeg mij af of andere mensen ook last hebben van dit soort bijwerkingen(achterdocht, hyper alert, wazig zicht) bij vermoeidheid en innemen van de medicatie?

16-04-2020 | Vrouw | 39
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Ruim 4 maanden geleden ben ik begonnen met Elvanse na de diagnose ADHD. Na verschillende doseringen geprobeerd te hebben is er gekozen voor de hoogste dosering die op dit moment is toegestaan, 70 mg. Ik voelde mij direct rustiger en beter door alleen werkte het medicijn helaas een stuk korter dan de beloofde 12/13 uur. Met als resultaat dat ik halverwege de middag mij [lees meer...]slechter begon te voelen. Na een paar maanden kreeg ik steeds meer last van klachten. Ik ging mij weer juist angstig en opgejaagd voelen. Ook kreeg ik allerlei tintelingen in mijn tenen en vingers en voelden een paar tenen zelfs dood aan. De tintelingen en het dode gevoel bleken het syndroom van Raynaud te zijn, wat een bijwerking van Elvanse kan zijn. Na controle bij de huisarts bleek mijn hartslag te hoog te zijn. Op mijn fitbit zag ik terug dat sinds de start van Elvanse mijn hartslag in rust in stijgende lijn omhoog was gegaan. Dus noodgedwongen gestopt met Elvanse. De tintelingen en het dode gevoel waren snel verdwenen en ook mijn hartslag gaat weer omlaag.

05-04-2020 | Vrouw | 24
lisdexamfetamine (40)
ADHD
Begonnen aan concerta. 36 mg was na 6 uurtjes uitgewerkt, 56 mg werd ik erg depressief van. Nu al weer aantal weken op elvanse. Iedere keer als ik 10 mg op wilde hoge. Duurde het 2 weken voor k van de bijwerkingen af was. Hef effect van de medicatie is top. Kan zijn zoals k ben, ben geordend in mijn hoofd ect. Helaas merk ik, dat als k mijn medicatie niet inneem, ik d[lees meer...]ie nacht al beter slaap, ben moe rond bed tijd en kan weer uitslapen! Na 3 dagen geen medicatie te hebben ingenomen weer 1 ingenomen en meteen weer een slapeloze nacht. Totaal geen moeheid en mijn hoofd blijft maar denken.

28-03-2020 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Overgestapt omdat Amfexa veel bijwerkingen had zonder te doen wat het moest doen. Slikte daarvoor dexamfetamine, ook een hoge dosering. Ik had in het begin wat last van kramp in mijn handen en een droge mond, maar nu enkel nog een wat droge mond soms. Ik vind het een verademing vergeleken met amfexa, heb nu weer innerlijke rust, concentratie en controle, en daarin alle rui[lees meer...]mte om mijn creatieve, actieve zelf te zijn. Heel fijn dat het op een lege maag kan worden ingenomen, maakt de ochtend routine stukken makkelijker. Kan makkelijk dutjes doen terwijl het op volle kracht is. Vind ook de langdurige werking heel fijn, de werking houdt een hele werkdag aan ipv een paar uur en dan weer een nieuwe dosering. Ook kan ik ze hierdoor thuis laten en kan ik dus geen pillen vergeten/kwijtraken. Dat geeft rust. Ook helpt het om niet om de paar uur herinnert te worden aan 'ik moet pillen slikken om te functioneren', een vervelend gevoel wat ik soms had, maar sinds Elvanse niet meer. Dosering was even puzzelen, maar zo werkt dat nou eenmaal. Ik ben erg tevreden!

03-03-2020 | Vrouw | 14
lisdexamfetamine (50mg)

29-02-2020 | Vrouw | 37
lisdexamfetamine (30Mg)
ADHD
Ik ben gestart met 30 Mg en 3 weken later is dit verhoogd naar 50 Mg. Bij 50 Mg voelde ik mij niet prettig, daarom terug gegaan naar 30 Mg. Alleen heb ik het idee dat het maar een uur of 4/5 zijn werk doet, ondanks dat het een langwerkend medicijn moet zijn. Ik neem nu in overleg 1 x 30 Mg om 07:00 uur en 1 x 30 Mg rond 12:00 uur. Dit gaat wel beter, maar ik heb aan het ei[lees meer...]nd van de middag toch weer een dip en het idee dat het niets meer doet. Hebben jullie ook het idee dat het niet erg lang werkt? En hebben jullie misschien tips over hoe jullie dit doen?

27-02-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Begonnen met 70 mg Levanse. Merkte echter dat ik niet ‘helemaal op de wereld’ was. Afwezig, dromerig, wazig en niet scherp. Gestart met 50mg en dat ging super! Gebruik het nu een tijd en heb het gevoel dat de werking afneemt nu ik het langer gebruik? Herkent iemand dit? Op het werk geregeld overprikkeld en het is zeker een contrast met hoe het is zonder medicatie haha, maa[lees meer...]r naar mijn beleving was dit in de startsfase van de medicatie stukken minder.

27-02-2020 | Vrouw | 28

22-02-2020 | Vrouw | 25
ADD
Uiteindelijk omdat amfexa mij totaal niet beviel en hele nare bijwerkingen gaf ben ik nu over op elvanse. Dit medicijn werkt voor mij prima en is een goede vervanger voor de oude dexamfetamine 2,5 mg. Echter het enige waar ik tegenaanloop is het gebruik sweekends, omdat het een lang werkend medicijn is. Een ieder slaapt wel eens uit in het weekend en dan zal het bv om 10/1[lees meer...]1 uur al te laat zijn de medicatie nog te nemen (door de langdurige werking). Is er iemand die hier een goede oplossing voor weet of kan het kwaad om het toch bv rond 8 uur sochtends 1 te nemen en vervolgens gelijk nog weer even te slapen??

18-02-2020 | Vrouw | 38
lisdexamfetamine (70mg)
ADD
Ik merk dat het goed werkt op het gebied van planning en ik ben actiever. Kom sneller tot actie. Anderen vinden mij duidelijker in mijn verhaal en minder druk en hak op de tak. Ik ben ook minder moe en overzie de dag/week beter. Ik heb echter wel veel last van de bijwerkingen. Ik voel me extreem nerveus met spanning in mn spieren en hoge ademhaling. Ook last van hartkl[lees meer...]oppingen en duizeligheid. Eigenlijk wel gedurende de hele dag. vooral als ik tot rust kom. In het weekend neem ik m niet en dan voel ik me wel rustig (nl niet nerveus), maar wel weer erg moe en moeilijk tot actie te komen. De vraag is dus...werken de bijwerkingen op tegen de voordelen?! ik weet het nog niet.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum