lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

20-01-2020 | Vrouw | 23
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Na mijn diagnose eerst langwerkende methylfenidaat gebruikt. Dit werkte best prima voor mij, maar had twee nadelen: 1. Het kostte redelijk wat geld (alleen de kortwerkende wordt vergoed). 2. Ik had af en toe last van overmatig transpireren en een merkbaar verhoogde hartslag. Ik ben erg tevreden: Pluspunt 1: Elvanse valt nu onder de terugbetaalregeling en dit houdt i[lees meer...]n dat deze medicatie mij niets kost. Pluspunt 2: Daarnaast werkt het langer, geleidelijker en voel ik me meer mezelf (in vergelijking met de methylfenidaat). Ik kan nu, net als met de methylfenidaat, mezelf focussen, maar ik kan ook nog lekker creatief denken en meer mezelf zijn. Pluspunt 3: Ik heb geen last meer van de eerdergenoemde bijwerkingen. Wat mij betreft een aanrader.

15-01-2020 | Vrouw | 20
lisdexamfetamine (60mg)
ADD
Over het algemeen werken medicijnen sowieso niet zolang als dat er gezegd word 13 uren staat er, bij mij zal dit misschien de helft zijn. Ik slik het nu ongeveer een maand en ben vorige week overgegaan naar 60 MG. Ik had toen ik net begon met menthylfenidaat vreselijk het gevoel alsof ik constant moest plassen terwijl mijn blaas dan leeg is. Sinds een dag of 3 terug heb ik[lees meer...] nu steeds weer het zelfde gevoel en moet ik constant mijn blaas dichtknijpen om het zo maar te zeggen. Zijn er meer die dit krijgen van elvanse?

10-12-2019 | Vrouw | 37
lisdexamfetamine (30mg)
ADD
Gebruik t nog te kort om echt ervaring te delen. Ik heb gevoel meer baas te zijn over mijn lichaam

05-12-2019 | Vrouw | 47

27-11-2019 | Vrouw | 24
lisdexamfetamine (30)
ADHD
Omdat lis-dexamfetamine pas net in Nederland verschenen is en er nog niet veel ervaringen te vinden zijn, wil ik mijn ervaring alvast met jullie delen. Ik ben sinds juli gediagnosticeerd met ADHD (add). Ik ben toen begonnen met het slikken van methylfenidaat en heb alle mogelijke doseringen geprobeerd. Helaas kreeg ik hier onwijs veel bijwerkingen van en de rebound was [lees meer...]klein gezegd verschrikkelijk. Na dit uitgeloten te hebben ben ik overgestapt op dexamfetamine 15MG per dag. Dit ging redelijk goed, maar ik wou liever geen kort werkende medicijnen slikken en daarom heb ik samen met de arts besloten om over te stappen op lis-dexamfetamine. Nu slik ik sinds 15 dagen lis-dexamfetamine 30MG per dag en dat gaat tot nu toe redelijk goed. Ik heb wel erg veel last van zenuwachtigheid en dat wordt soms wel verstrekt door het medicijn. Echter heb ik dit niet heel mijn leven gehad, dus hopelijk wordt dit vanzelf minder. Ook heb ik minder eetlust en spanning in mijn kaak, dit had ik ook al met de andere medicatie. Omdat ik erg nieuwsgierig ben naar een hogere dosering start ik vanaf morgen met 50MG per dag. Ik ben dus zeker tevreden met de lis-dexamfetamine. Ook krijg je (een deel) de eigen bijdrage terug via www.terugbetaalregeling.nl Niet geschoten is altijd mis, dus je kan het altijd proberen :)

20-11-2019 | Vrouw | 49
lisdexamfetamine (30mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Hallo Sinds 15 dagen slik ik elvanse omdat ik veel hoge en lage heftige emoties heb en ik continu druk in mijn hoofd ben. Ik kreeg eerst venlafaxine 150 mg maar had erge zweetaanvallen en werd soms naar in mijn hoofd. Met elvanse ben ik rustig vlak en heb weinig emotie wat ik zelf wel prettig vind nu...mijn omgeving vind mij ook verdacht rustig . Ik heb geen vreetbuien[lees meer...] meer en heb ook geen honger moet wel opletten dat ik eet en drink .kan normaal stil zitten zonder te wiebelen of dergelijke en kan beter relativeren. Voor mij is het een fijn middel heb geen nare bijwerkingen

10-11-2019 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Lisdexamfetamine, duurde even (1 weekje) voordat ik echt goed kon ervaren wat het met me doet. Ik merk dat ik rustiger ben, en stabieler. hiervoor nam ik dex, die heel snel een rebound gaf die best wel heftig was. ik nam de dex 5 a 6 keer per dag.en had zeker 3x per dag een rebound waarbij mn hartslag in rust tussen de 120 en 140 zat (fijn zo een sporthorloge ;).) dit heb [lees meer...]ik niet meer dus dat geeft me een heel stabiel gevoel. Wel merk ik dat ik net wat meer zijtakjes heb in mn koppie, en minder kan concentreren. Ik doe de dingen die ik wil doen wel makkelijker, omdat ik minder 'vast zit' in mijn hoofd. Ik moet wel goed letten dat ik blijf eten en drinken. ik ben positief, maar heel nieuwgierig naar een iets hogere dosering en dubbel nemen. of ernaast nog dex in een kleinere hoeveelheid dan ernaast.

09-11-2019 | Vrouw | 48
lisdexamfetamine (30)
ADHD
Ik schrijf dit omdat ik sinds de gedwongen overgang naar Amfexa enorm aan het zoeken ben naar een bevredigend alternatief. Op dit moment zit ik op Lifdexamfetamine. Valt niet mee om juiste dosis te vinden en er is weinig ervaring nog bij hulpverleners en er staan nog bijna geen gebruikerservaringen op internet. Stimuleer dus andere gebruikers om hun ervaringen te delen!!![lees meer...]! Al ruim een maand aan het zoeken naar een werkend medicijn in de goede dosis. Sinds half jaar diagnose en gestart met dexamfetaminde 2.5 mg. Juiste dosis bleek 4x10 mg om de 4 uur. Ook een avonddosis dus omdat de rebount heel heftig was met voir mijn gevoel heftigere symptomen dan voor diagnose en alle oude gewoonten kwamen dan terug. (Avondvreetbuien, kort lontje en veel te lang het slapen uitstellen.(pas 01:00-02:00 op doordeweekse dagen terwijl wekker om 6:30 gaat). Toen ik over moest op Amfexa(verpichting verzekering) kwam medicijncoach met de langwerkende Lifdexamfetamine. Ik heb een hoop gerommel deze maand, ben na 15 dgn eerst 1x 30mg lifdexamfetemine en toen 1x 50 mg zelfs even overgegaan op de Amfexa omdat het middel lif bij mij NIET lang werkend is bij die dosering en ik dus na 5 uur al terugloop in concentratie voelde, behoefte kreeg aan snoepen en bewegen en later in de middag ik ook mijn impulisviteit en onrust terugkreeg. Ik had het idee dat een 2e dosis van 50 me wel zou helpen. Wel had ik toen geen last van bijwerkingen en zeker geen heftige rebound. Toen ik tussentijds advies nodig had omdat ik het met 1x 50 mg. niet langer volhield. ('s avonds geen ontspanning kunnen vinden met als gevolg weer vreetbuien, eindeloos voor de tv of een boek blijven hangen en naar bed gaan uitstellen) was hij vrij. Een andere coach van ADHD Centraal was nog onbekend met Lifdexamfetamine dus adviseerde me om dan even het weekend over te gaan op Amfexa(dosering zoals voorheen dexamfetamine) en daarna met mijn eigen coach te overleggen. Van de Amfexa werd ik somber en kon ik me echt vanbinnen boos maken als ik me aan iemand ergerde. Volgens mijn man werd ik er sjagrijnig van. Mogelijk ook door al dat gewissel natuurlijk en ik heb het maar een paar dagen gebruikt want na het weekend in overleg met eigen coach weer terug naar Lifdexamfetamine. Hij ging mee in mijn gevoel dat ik na 7/8 uur een 2e dosis wilde en ik nam nu 2x per dag 60 mg. Mijn coach met jaren ervaring met Lif bij jongeren zegt: In het buitenland wordt dit middel al jaren succesvol gebruikt bij volwassenen. Je moet de werking van een dosis Lif langer (dag of 10)de kans geven om te weten of het genoeg doet voor jouw klachten want je lijf moet met dit middel een soort spiegel opbouwen(vergelijk met een paracetamol spiegel) We gaan net zo lang door met ophogen tot we de juiste dosering hebben. Ik wees hem erop dat in de bijsluiter staat dat de max. dagdosering 1x 70 mg is en dat ik daar bijna aan zit. Hij zei dat dit niet geld als max. docering maar als de grootste tablet. We gaan de tablet hoeveelheden kombineren tot we de juiste dosering gevonden hebben. Volgens hem zijn er mensen die wel 150 mg. Lifdexamfetamine slikken(niet gevraagd nog of dit 150 mg per dag was of per dosis.) Nu 10 dgn 2x per dag 60mg. genomen. Ik kom er mijn werkdag(nieuwe inspirerende en spannende baan) prima mee door al merk ik dat 8 uur te lang is tussen de 2 innames terwijl ik niet eerder wil nemen omdat het niet uitgewerkt moet zijn voor ik ga slapen. Inmiddels vermoed ik toch dat de dosis te laag is want eerst kreeg ik bij 2e dosis (bij naar huis fietsen/wandelen) last van gapen en vermoeidheid later in de week alweer van de spanning in mijn kaak en kwam een oud zenuwtrekje in die kaak steeds vaker terug. Nu komt die spanning in de kaak al na einde 1e dosis en zakt dit weer na inname 2e dosis. Echter komt het na enkele uren 2e dosis weer terug en wordt dan steeds erger. Gistern zag mijn man het ook toen we visite hadden. Begon al vroeg. De enige manier om daarmee te stoppen is dan, me terugtrekken en gaan liggen. Vandaag begin ik met 2x 80 mg. Combi van 50 en 30 die ik nog heb. Liever had ik naar 70 gegaan maar pas ma. weer mogelijk te overleggen en dit gaat ten koste van de kwaliteit van mijn avonden. Bijwerkingen leek ik nauwelijks te hebben met lif maar bij deze 2e poging die nu 10 dgn duurt merk ik dat ik soms echt te vroeg wakker word en dan niet meer kan inslapen. 1x zelfs om 5 uur al. Dit had ik met dexamfetamine ook wel de eerste 10 dgn maar toen verdween dat. De tot nu toe echt heel vervelende bijwerking is een heel erg droge mond en moeite met slikken(in de middag). Zo erg dat ik in een werkgerelateerd gesprek soms niet meer verder kan praten zonder eerst een slok te nemen en wanneer ik fiets mijn mond niet dicht met tong ontspannen kan houden omdat mijn tong dan vast lijkt te plakken en ik moeite krijg met slikken. Ik was gisteren bij mijn huisarts voor een andere vraag en toen ik dit even ter sprake bracht zei hij dat als ik zo'n last heb van die bijwerking, het geen geschikt medicijn voor me is. Maar wat dan? , vroeg ik hem. Terug naar dexamfetamine 2.5 mg tabletten, zei hij. Die moet ik dan zelf betalen. Dat is voor 12 stuks per dag(4x 10 mg) ong 75 euro zei mijn apotheek. Mijn huisarts gaf me de tip om in Belgie even na te vragen of ze daar goedkoper zijn. Dit is nl. met veel medicijnen het geval. Mijn man zegt dat je niet vergoedde medicijnkosten bij je belastingaangifte af kan trekken. Ook mijn medicijncoach gaf als optie om terug te gaan naar oude goed werkende middel en het dan zelf te gaan betalen. Ik kijk het nog even aan want de meeste bijwerkingen kunnen na 1 mnd nog verdwijnen maar ik ga wel uitzoeken wat de medicatie in Belgie kost en wil jullie deze info ook niet onthouden. Verder vind ik het hele verhaal waarom dex niet meer vergoed wordt verdacht. Het nieuwe alternatief Amfexa is 2x zo duur en wordt ineens maar voor 1/4e per doosje vergoed. Je eigen bijdrage van 250 euro wordt dan weer dokr de Fabrikant vergoed. Ik ruik belangenverstrengeling en vrees voir weer een verhoging van de basisverzekering voor iedereen volgend jaar. Ik denk er serieus over Kassa daar eens een onderzoek naar te laten doen. Benieuwd naar jullie ervaringen met Lifdexamfetamine

20-10-2019 | Vrouw | 39
ADHD
Heb 6 jaar dexamfetamine gebruikt. 3 x per dag 4 stuks van 2,5 mg. Werkte als een wonder bijna geen bijwerkingen uiterste concentratie topmiddel. Mijn doxhter gebruikte dit ook voor school prestaties waren goed. Toen kwam het droevige nieuws dat we over moesten stappen op amfexa. 4-5 weken gebruikt om te kijken hoe het effect was. 3 x per dag 2 tabletten. Er gebeurde bij m[lees meer...]ij en me dochter letterlijk niks.. net op je niks innam. Concentratie totaal verloren veel fouten op me werk, kan geen seconde stilzitten. Heel onrustig en vreetbuien. Het gaat bergafwaarts bij me dochter op school. Echt een drama. Enigste wat ik voelde was hartkloppingen. Nu sinds 4 dagen begonnen met 1 x per dag elvanse 50 mg( staat gelijk aan 14,6 mg dexamfetamine) Tot nu toe zeeeer tevreden zelfde gevoel als met de oude dexamfetamine. Enigste nadeel is dat ik na de middag moe begin te worden en het uit begint te werken.. ik pak eerst 1 week 50 erna probeer ik 2 x 50 ik hou jullie op de hoogte. Kosten zijn belachelijk 100 euro voor een potje van 30 stuks kan gedeclareerd worden maar zit wel een verhaal bij

12-10-2019 | Vrouw | 28
lisdexamfetamine (40mg)
ADHD
Gestart met Dexamfetamine van de magistrale bereider 4x5mg. Aangezien deze niet meer gemaakt mag worden en ik veel negatieve ervaringen lees over Amfexa, besloten om over te gaan op Elvanse. Eind september gestart met 20mg, kort daarna verhoogd naar 30mg en inmiddels 40mg. In vergelijking met de extreme bijwerkingen die ik had met de start van Dexamfetamine, vind ik de[lees meer...] bijwerkingen van Elvanse enorm meevallen! Het enige waar ik tegenaan loop, is dat ik na ongeveer 7 uur al het idee heb dat het uitgewerkt is. Ik neem het in om 7 uur ‘s ochtends. Om 14 uur begin ik enorm te gapen en word ik vermoeid. De onrust in mijn lijf neemt dan wat toe. Ik ga bijvoorbeeld te snel rijden. De rebound is veel minder duidelijk aanwezig dan bij de kortwerkende Dex. Het liefst zou ik om 14 uur nog een dosis Elvanse nemen(eventueel lager). Dit heb ik al eens geprobeerd en zorgt ervoor dat ik de middag en avond ook voldoende werking ervaar. Helaas gaat men daar tot op heden niet in mee en wordt de (enkele)dosis alleen maar verhoogd. Er is in Nederland nog onvoldoende ervaring met dit medicijn, vandaar dat ik alvast een ervaring plaats van mijn gebruik tot nu toe.

10-11-2022 | Man | 45
ADHD
De elvanse 40 merkte ik weinig vooruitgang daarna de 50 geprobeerd dat was na 3 dagen stoppen ermee ook op advies van psycholoog en dokter hoge hartslag bloeddruk te hoog en zweven de heledag en licht in me hoofd over een week weer een afspraak proberen andere medicatie

14-10-2022 | Man | 35
ADHD
Meerdere medicijnen geprobeerd sinds mijn diagnose vorige jaar. Van concerta kreeg ik enorme focus, maar anti sociaal en last van andere bijwerkingen. Overgestapt op elvanse ruim een maand geleden. Het was en is nog steeds zoeken naar de juiste dosering. Ik begon met 60mg maar dat was te veel. Daarna 30mg in de ochtend en dat werkte beter. Het werkt wel snel uit, na z[lees meer...]o'n 6-7 uur na inname sochtends. Ik neem nu 2 doseringen per dag, een sochtends en een vroeg in de middag. Dit werkt goed ik heb focus over de hele werkdag. Savonds als het uitwerkt wel een dip. Bijwerkingen, zeker in vergelijking met concerta, zijn zeer mild: af en toe koude handen en voeten. Daarnaast had ik spanning op borst en savonds in kaken, maar dat kwam vooral door de combinatie van dex en caffeine. Ik neem nu l-theanine in de ochtend en beperk het tot Max. 1 koffie per dag (wel lastig als koffieverslaafde) en sindsdien geen last meer van.

14-09-2022 | Man | 54
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Ik weet sinds een paar maanden dat ik al mijn hele leven ADHD heb. Na een tijd tussen psychologen heen en weer geslingerd te zijn omdat ik depressief was. Bleek de laatste psycholoog (hij zei ik denk dat jij ADHD hebt en geen depressie) het bij het rechte eind te hebben. Dus mezelf laten testen bij ADHD centraal en daar bleek ik 9 van de 9 herkenningspunten van ADHD af te [lees meer...]vinken. Toen ben ik met een recept methylfenidaat naar huis gestuurd wat ik eerst maar eens moest proberen maar al snel bleek dat dit niet het juiste medicijn voor mij was omdat ik me daar best gejaagd door voelde. Dus werd me lisdexamfetamine 50 mg voorgeschreven wat me al veel beter paste, ik functioneerde ineens veel beter en voelde me een al stuk gelukkiger en na een paar aanpassingen zit ik uiteindelijk op 70 mg , dat past me nog net een stukje beter. Alles gaat me wat makkelijker af en de "depressie" is omgezet in geluk. Ik ben super blij met dit resultaat.

04-09-2022 | Man | 25
ADD
Hier een 25-jarige jongeman die al heel zijn leven kampte met onder andere: ernstige vermoeidheid, een concentratie van niks, snel in een dip raken, hyperfocus, bij een minder interessant gesprek letterlijk bijna in slaap vallen, ontzettend snel overprikkelt raken waarna niks meer “binnen kwam”, in de ochtenden als labiel werd bestempelt, altijd gespannen zijn en ga zo maa[lees meer...]r door. Nooit kon ik ergens mijn plekje vinden op het werk. Sparen lukte mij nooit omdat ik altijd bezig was met compensatiegedrag (spullen kopen zorgt voor o.a. de aanmaak van tijdelijke geluksstofjes). En toen. Toen was er na maanden wachten de afspraak bij ADHD-Centraal. Alles viel op zijn plek. Er werd een ernstige vorm van ADD vastgesteld en we gingen gelijk over op medicatie. Eerst Methylfenidaat; ik merkte gelijk een heleboel rust zoals ik dit nog nooit had ervaren. Ook mijn concentratie ging er verschrikkelijk goed op vooruit. Ik herkende mezelf bijna niet meer, op een goede manier! Echter na enkele weken merkte ik dat ik er toch wel behoorlijk afgevlakt van raakte (zelfs zover dat ik op een gegeven moment helemaal geen emoties meer voelde) en daarnaast was het enkele keren per dag innemen van de medicatie voor mij niet praktisch. Uiteindelijk heb ik samen met de specialistisch verpleegkundige besloten om volledig over te stappen naar Elvanse; een vrij nieuw medicijn. We zijn begonnen met 1x per dag 30mg en.. WAUW. Mijn hele leven zag er ineens heel anders uit. De ochtenden waren ineens niet meer zo erg; waar ik tot voor deze medicatie op een vrije dag gemakkelijk uit kon slapen tot 11:00 uur, is dat nu 08:00 of hooguit 09:00 en ik voelde me ineens uitgerust. Iets wat ik nog nooit had ervaren! De constant aanwezige en soms idiote gedachtes verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik heb ineens heel de dag door energie en kan me concentreren waar ik zelf op wil. Ineens kon ik elke maand wél geld sparen, omdat de geluksstofjes wél aanwezig waren in mijn hersenen en ik dat niet meer hoefte te compenseren. Daarbovenop kreeg ik midden in een reorganisatie als enige een vaste aanstelling wegens uitmuntende prestaties op het werk. Er onstond zelfs langzamerhand ruimte voor een relatie, iets wat ik voorheen niet voor mogelijk had gezien. En tot slot heb ik nu zoveel rust in mijn hoofd, dat ik letterlijk tijd overhou om te sporten! Iedereen merkt aan mij dat ik een heel ander mens ben. Voorheen merkte ik aan mezelf dat ik ongeveer 3 jaar achter liep op leeftijdgenoten en ik merk gewoon dat ik sinds ik deze medicatie slik binnen enkele maanden mentaal 3 jaar ouder ben geworden. Mijn tips voor iedereen die begint met dit medicijn: - geef het de tijd, het heeft bij mij 4 maanden geduurd voor mijn lichaam eraan was gewend en de bijwerkingen verdwenen. - houdt goed voor jezelf bij wat je voelt en wat je wilt verbeteren. Je medisch specialist kan je hierdoor beter helpen met het afstellen van de medicatie. Zo slik ik op een werkdag 40mg en op een vrije dag 30mg. - je gaat afvallen. Dit medicijn verminderd je eetlust (en vreetbuien) enorm. Negeer het gevoel, je lichaam heeft het voedsel écht nodig, als geeft het aan van niet. Bij mij is dit 3kg geweest. Dit komt er langzaam maar zeker vanzelf weer bij, mits je jezelf (bij mij vooral ‘s middags) dwingt om te eten. Ga eventueel naar een diëtiste. - behalve het niet hebben van een eetlust en het afvallen, kan je last gaan krijgen van een droge mond en tanden knarsen. Dit is bij mij vanzelf overgegaan. - voel je je op een bepaald moment op de dag té opgejaagd, bespreek dan snel met je medisch specialist of je toch niet 1 dosis lager kan gaan zitten. - ik heb zelf nog altijd (als enige bijwerking) ‘s middags een dipje van ongeveer een uurtje. In het begin voelde dit als een halve depressie, inmiddels als een beetje dufheid. Dus ook hier geldt; geef het de tijd en als je hier last van hebt, probeer dan in te prenten dat dit zometeen weer voorbij is en je lichaam je voor de gek aan het houden is. Ik hoop dat ik mensen hiermee kan overtuigen, want sinds ik Elvanse gebruik heb ik een volwaardig leven, iets waarvan ik hiervoor alleen maar kon dromen. Ik geloofde nooit in magie, maar voor mij is dit medicijn dit zeker!

20-08-2022 | Man | 22
lisdexamfetamine (110)
ADHD
Ik gebruik al sinds mn 8ste medicatie voor adhd, dit begon met ritalin waar ik veel last van de rebound had. Daarna concerta waardoor ik me niet mezelf voelde en mn sex drive ook minder werd. Met de lisdedexamfetamine heb ik bijna geen last van een rebound. En mn sexdrive is weer zoals normaal. Dit medicijn helpt mij met focusen en minder impulsief te reageren of dingen te[lees meer...]doen.

11-07-2022 | Man | 8
ADHD
Begint pas te werken na 1,5 a 2u na inname (staat wel zo vermeld in de bijsluiter). Werkt zeker geen 14 uur, eerder 8 uur. 's Morgens voor inname precies een enorme rebound en 's avonds als het uitgewerkt is een kleine rebound. Redelijk duur om zo weinig effectief te zijn en zo kort te werken.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum