lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

02-08-2020 | Man | 45
lisdexamfetamine (50)
ADD
Van dex nu 2 weken overgestapt op Elvanse . Week 1: - prikkelbaar. - hoofdpijn. - negatieve gedachten. - onrustig gevoel. - chaotischer dan met dex. Week 2: - Alle bovenstaande ebt langzaam weg, en er is rust. - Mijn partner zegt dat ik toegankelijker ben. - Verlaagd libido. Ik ga het 4 weken proberen, en zoals het er nu uitziet ga ik niet meer t[lees meer...]erug naar dexamfetamine.

29-05-2020 | Man | 40
ADD
Ten opzichte van de voorloper voor mij een verschil van dag en nacht. Véél gebruiksvriendelijker door geen gedoe meer met die innametijden waarbij je steeds je hoofd breekt over op welke momenten je het zou moeten innemen. Rust aan je kop! Wat ook enorm speelt is dat de schommelingen gedurende de dag die ik met de andere bekende ADHD-middelen had ik met Elvanse nooit me[lees meer...]er heb. Dat is echt nogal een verschil. Nooit meer last van die heftige irritaties en chagrijnigheid rond de momenten dat het middel start met werken en weer uitwerkt. Pfoe da's winst hoor. Mijn kwaliteit van leven stijgt daardoor enorm. Ik slik het nu een half jaar. De start van het ADHD (ik heb uiterlijk ADD denk ik) diagnosetraject vorig jaar was een weg met hobbels en toch hoop onrust en verwarring. Achteraf een moeilijke tijd, het uittesten van verschillende medicatie ondanks goede begeleiding vond ik achteraf pittig. Aan het eind van dat traject kwam Elvanse als optie op de markt. Het was de duidelijke winnaar van alle medicatie voor ADHD die ik in dat traject onder medische begeleiding uitprobeerde. De juiste dosering zoeken duurde ook nog maanden helaas, sterkte voor als je nog in dat traject zit.

28-02-2020 | Man | 32
lisdexamfetamine (20mg)
ADD
Na kortwerkende dexamfetamine waar ik me heel ongelukkig door voelde en last kreeg van dwangmatig piekeren nu 2 weken gestart met Elvanse. Heb weer energie, ben helder en opgewekt. Het werkt heel rustig in en heb eindelijk niet het gevoel dat ik een medicijn gebruik. Ben met de laagste dosering begonnen omdat ik bang was voor de bijwerkingen maar die heb ik nog niet.[lees meer...] Ik slaap nu goed en diep en word s’nachts niet wakker. Voordat ik met Amfexa begon sliep ik heel licht en was vooral met een lang werkend medicijn bang dat ik helemaal niet meer zou slapen. Heb het idee dat dit medicijn mij in balans brengt. Tot nu toe heel tevreden dus.

16-02-2020 | Man | 29
ADD
Begonnen bij relatine maar als snel werd duidelijk dat ik dit totaal niet verdraag. Dan atomoxetine (strattera), dat was zuiver vergif wat de arts ook zei meteen stoppen dus dan zelf dit middel voorgesteld en dat ik bereid was het in NL te gaan halen (middel is niet gekend in België en dex is al jaren niet meer op voorraad). Was een laatste poging want ik was er wel klaar [lees meer...]mee met dit soort medicatie. Na een uurtje dit middel genomen te hebben werd het interessant, tegen het einde van de dag wist ik, dit is goud. Het autorijden was wel wat onwennig de eerste dagen maar op dag 6 sloeg dat plots om. Behalve dat en een drogere mond kan ik dit enkel ten zeerste aanraden, het komt heel zacht in en uit, totaal anders dan de andere middelen die voor mij althans brol bleken te zijn. Kost mij wel een fortuin gezien de prijs van 104 per 30 (BE betaald geen enkel medicijn boven de 18 jaar terug) maar voor dit betaal ik dat met een glimlach.

27-12-2019 | Man | 57
ADHD
Omdat dexamfetamine niet meer geleverd mocht worden, werd het Elvanse. Ik had 3x2 2,5mg dex nu 1x , 1 tablet 30 mg. Dit is natuurlijk veel makkelijker. Bij de dex wel rebounds of steeds kijken wanneer weer nieuwe inname. om de rebound te beperken (voorkomen). Sociaal ook niet altijd handig als er rond een bepaald tijdstip midden op de dag medicatie ingenomen moet wor[lees meer...]den. Hier dus van af. Geen enkele bijwerking, waar ik met andere medicatie in het verleden wel last van had met opstarten. Voel me rustig. Gebruik het nu 3 weken. Neem rond 8.00 uur in In de middag rond 16.00 uur vaak een dip. Even moe. Daarna trekt het wel weer bij. Kan zijn dat het met gebeurtenissen die zo gebeuren in het leven te maken heeft of dat de sterkte net te gering is voor mij. Dit even aanzien en overleggen met de voorschrijvend arts. Maar al met al nu redelijk tevreden, kan wellicht iets beter als het wat rustiger in het leven wordt of met verhoging doses.

25-12-2019 | Man | 52
ADHD
Ook net begonnen, ben benieuwd hoe het nu werkt bij je!

25-12-2019 | Man | 52
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Ook net begonnen, hoe is het nu voor jou?

12-12-2019 | Man | 44
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Slechte ervaring met Amfexa nadat ik moest overstappen, had goede ervaring met 3 x 5mg dexamfetamine van de Magistrale Bereider. Na wat zoeken naar ervaringen op Amerikaanse sites over dit in Nederland nieuwe medicijn Elvanse ben ik overgestapt. Ik ben met opzet met lage dosering begonnen ongeveer 3 maanden geleden meteen toen het beshikbaar was hier. Ik ben heel posti[lees meer...]tief over de werking, afgifte gaat heel geleidelijk, geen last van rebounds en ik zit lekker in mijn vel. Ik sport weer veel, werk loopt lekker maar dosering wil ik wel wat verhogen omdat ik hoop het begin van de avond als het spits is met kinderen thuis wat beter op te vangen. Heb het gevoel dat het dus wat minder lang werkt dan wordt aangegeven. Maar heel blij met dit alternatief na hoop geswitch en slechte ervaring met Amfexa!

01-11-2019 | Man | 29
lisdexamfetamine (60mg)
ADHD
Maak mensen niet onnodig bang. De bijwerkingen die jij hebt lijken zeer waarschijnlijk te linken aan een allergische reactie. En het werkzame deel is wel gewoon precies hetzelfde, namelijk: dexamfetamine. De dex komt alleen op een later moment vrij (d.m.v. je rode bloedcellen). Ik heb zelf met de 60mg Elvanse hele goede ervaringen. Werkt de hele dag door. En voor de mens[lees meer...]en die moe worden in de middag, wil ik zeggen: blijf regelmatig een eiwitrijke snack tussendoor eten. Vaak verwarren mensen de rebound of ‘dat het uitwerkt’ met een tekort aan eten. Zonder eten heeft je brein geen brandstof en werkt Elvans niet optimaal. Eitwitten zijn de voorlopers van dopamine in je brein dus die moet je voldoende in je voeding verwerken. Elvans kan vervolgens mooi de opgeslagen dopamine naar buiten stuwen. Vergeet niet: Elvans maakt geen dopamine aan! Het zorgt er alleen voor dat de al aanwezige dopamine wordt vrijgegeven. Vandaar dat die eiwitrijke voeding belangrijk is.

27-09-2019 | Man | 23
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Na naren met succes dexamfetamine te hebben gebruikt, hoopte ik dat ik met Elvanse maar 1x per dag een capsule zou moeten nemen voor het effect. De molecuul kan wel lijken op dexamfetamine maar voor mij lijkt het effect er totaal niet op. Ik heb uitsluitend alle bijwerkingen, misselijkheid, hartkloppingen, afvlakking emoties, verslechtering concentratievermogen, tintel[lees meer...]ingen door gehele lichaam, slaperig, mentaal moe, jeuk op de huid en galbulten...!!! Ook totaal geen eetlust meer. Voor mij een teleurstelling, en een illusie minder. 1x per dag innemen is misschien wel makkelijk maar deze stof (lisdexamfetamine) werkt verre van hetzelfde als dexamfetamine. Al kreeg ik er geld bij, ik slik zeker geen tweede dosis meer.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum