lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

25-06-2021 | Vrouw | 30
ADHD
Het werkt maar die jeuk als het uitgewerkt is… speldenprikjes, zo voelt het. Ik neem nu antihistamine en dat werkt maar gaat die jeuk nog over?! Iemand die die herkent?

23-05-2021 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine (50)
ADD
Ik gebruik nu 2,5 maand de Elvanse, maar het voelt vertrouwd en lijkt langer. Had ik maar eerder geweten van dit medicijn! Na jarenlang af en aan klooien met methylfenidaat, waar ik 20212/2013 de retard versie meerdere keren per dag moest slikken.... en afgelopen jaar de kortwerkende 6 x moest innemen is Elvanse een uitkomst. De eerste tijd vreselijke droge mond, nog st[lees meer...]eeds wel maar dat werd dus echt minder na een maand of 2 ... xylimelts en oral balance waren echt een uitkomst op de ergste dagen, ook al vond ik de smaak ervan ook niet al te lekker... Soms neem ik vlak voor en tijdens de menstruatie wel iets minder in, ik merk dan dat ik meer last krijg van bijwerkingen en ik voel me dan ook goed bij deze aanpassing. De eerste 2 dagen zat ik echt voor mijn gevoel als een super relaxte observeerder tussen allerlei prikkels. Ergens was dat heeeeel fijn, en ergens voelde ik me er niet bij. Dit effect ging weg en is nu zo dat ik soms nog steeds even een prikkelarmere omgeving moet opzoeken/ koptelefoon met meditatie muziekje. Wel kan ik alles veel beter filteren, handel ik minder impulsief, ik overzie sommige dingen beter en laat vaak zelfs mensen uitpraten. Ik heb dan nog steeds allang 3 hele antwoorden klaar met bijbehorende gevolgen, maar ze komen er uit als een samenhangend geheel :-) Ik ben blijkbaar iemand met een snel metabolisme, dus ik neem het (IN OVERLEG MET SPECIALIST!!) 2 x daags in. In de ochtend rond 6 uur 50 mg, rond 13:00 30 mg. In het begin wat te snel gegaan met ophogen, waardoor ik niet lekker werd (rode wangen, soort opvliegers, duizelig, misselijk enz). Ook had ik in die periode een muscle twitch in mijn linker bovenarm. Toen 1 dag gestopt om te kijken of de klachten afnamen en dat klopte. Toen teruggegaan van 70 naar 40mg en uiteindelijk langzaam uitgebouwd tot huidige dosering. Ik voel me meer steady, maar ik probeer ook in de weekenden rond dezelfde tijd op te staan. Ik merk dat al later opstaan en bijv 1 capsule / 2 x lagere dosis innemen meestal een negatief effect had op mijn stemming, soort van licht afkicken denk ik. Het is zeker geen wonder middel zoals iemand eerder beschreef, maar een dag zonder zou ik niet echt willen .... Ik ben meer mijzelf, zoals ik mij prettig voel en wil zijn!

14-11-2020 | Man | 30
lisdexamfetamine (50mg)
ADD
Ik gebruik Elvans nu enkele weken. Wat ik mensen graag wil meegeven: laat je nooit beperken door de zogenoemde ‘maximale dosering’. Die bestaat namelijk niet voor dexamfetamine. De afbraaksnelheid, stofwisseling en andere factoren maken dat hoogte v/d dosering dexamfetamine voor iedereen verschillend is. Als je merkt dat je AD(H)D verbetert bij hogere doseringen en je daa[lees meer...]rbij geen of nauwelijks bijwerkinegen ervaart kun je daarmee doorgaan net zolang tot je op de juiste dosering zit. Doe dit overigens wel altijd in samenspraak met je arts! Mijn dosering Elvans is bijvoorbeeld 300mg per dag. In de ochtend 150mg en in de middag 150mg. Dat werkt voor mij prima en ik heb totaal geen bijwerkingen (bloedruk, etc allemaal in de normale range).

30-07-2020 | Vrouw | 30
ADHD
Sinds maart dit jaar gebruik ik Elvanse 30. Diagnose adhd. Eerder al methylfenidaat gebruikt maar te veel bijwerkingen en ik vergat het in te nemen. Elvanse is een wereld van verschil. Ik voel me rustiger, meer concentratie, meer overzicht en discipline. Begon met 30 en ook 50 geprobeerd, maar 30 is het fijnste. Helaas heb ik wel last van een aantal bijwerkingen. Ik tra[lees meer...]nspireer echt veel meer dan voorheen. Een rondje stofzuigen en het zweet loopt over m'n rug. Daarnaast heb ik af en toe last van m'n ogen, dat ik niet goed kan focussen op voorwerpen. Ook lijkt het of ik meer zwarte vliezeltjes zie dan voorheen. En als laatste een verminderd libido. Omdat de voordelen nu nog opwegen tegen de nadelen blijf ik het nog wel gebruiken.

10-11-2019 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Lisdexamfetamine, duurde even (1 weekje) voordat ik echt goed kon ervaren wat het met me doet. Ik merk dat ik rustiger ben, en stabieler. hiervoor nam ik dex, die heel snel een rebound gaf die best wel heftig was. ik nam de dex 5 a 6 keer per dag.en had zeker 3x per dag een rebound waarbij mn hartslag in rust tussen de 120 en 140 zat (fijn zo een sporthorloge ;).) dit heb [lees meer...]ik niet meer dus dat geeft me een heel stabiel gevoel. Wel merk ik dat ik net wat meer zijtakjes heb in mn koppie, en minder kan concentreren. Ik doe de dingen die ik wil doen wel makkelijker, omdat ik minder 'vast zit' in mijn hoofd. Ik moet wel goed letten dat ik blijf eten en drinken. ik ben positief, maar heel nieuwgierig naar een iets hogere dosering en dubbel nemen. of ernaast nog dex in een kleinere hoeveelheid dan ernaast.

16-11-2021 | Vrouw | 31
lisdexamfetamine (70mg)
ADD
Ik slik de Elvanse bijna een jaar. In het begin heeft het mij veel gebracht. Ik merkte verschil bij concerta, elvanse is wat soepeler en de focus is meer aanwezig dan bij concerta. Ik vergat altijd de methylfenidaat en dan is elvanse wel fijn. Duur van werking kan tot 2 uur duren. Vervelend is wel als je uitgeslapen hebt of lui in de ochtend je dan elvanse niet meer kan ne[lees meer...]men. En ik merk dat ik erg overprikkeld ben rond 1900/2000 ik neem de Elvanse standaard 0730/0800 uur in. Ik ben nu aan het afbouwen, steeds 10 mg er af. Lees toch veel dat je zonder medicatie blijer bent en meer jezelf bent. Dat gevoel heb ik lang niet ervaren. Vandaar dat ik wil kijken hoe het gaat zonder.

22-08-2021 | Vrouw | 31
lisdexamfetamine (30mg)
ADD
Tja, geen enkel middel komt zonder bijwerkingen op het gebied van de bestrijdingen van de ADD symptomen. Het is een voortdurende en eeuwige strijd die je gewoon nooit gaat winnen wat dat betreft. Ben in groep 6 begonnen met Ritalin en af en aan gestopt en dan weer begonnen. Ook een veeg teken natuurlijk als kind zijnde. Wanneer ik niets slik ben ik veel meer mezelf maar d[lees meer...]an komen wel de add kanten enorm naar voren en dat is niet altijd handig. Amfexa en Concertea geprobeerd maar werkte ook niet zoals ik zou willen, plus gigantische bijwerkingen als in letterlijk kotsend op je werk staan en zware hoofdpijnen en spannings kaken. Zou dit middel prima aanbevelen maar alsnog niet super, maar her is het een of het ander uiteindelijk. En verschilt per persoon natuurlijk. Liefste zonder middelen leven uiteraard, maar anders komt die admin nooit af :)

04-02-2021 | Vrouw | 31
ADHD
Gebruik het nu een jaar. Eerste dagen waren echt een verademing, eindelijk rust! Begon met 20 maar had in de eerste twee weken zeer veel bijwerkingen. Met name zeer snelle pols (130 in rust) en snel duizelig/wankel. Was binnen paar weken voorbij. Daarna opgehoogd naar 30, bijwerkingen zijn weggetrokken, denk dat ik na 3 maanden echt stabiel was. Belangrijk is dat je [lees meer...]rekening houdt met inname met andere dingen. Bijvoorbeeld NIET tegelijkertijd innemen met vitamine C (zoals sap/fruit eten 's ochtends) of groene thee (filtert = filtert ook je medicijn eruit..) want dan krijgt het medicijn geen kans om zijn werk te doen omdat het niet opgenomen wordt. Merk zelf wel verschil in dagen, ene dag werkt het beter dan andere dag. Zelf nog niet kunnen ontdekken hoe dit kan. Heeft het te maken met inname of ben ik het gewoon zelf? In stressvolle periodes is de 30 niet voldoende, maar zoals eerder gezegd het is geen wondermiddel. Van anderen krijg ik te horen dat zij echt verschil merken aan mij. voor mij was dit de eerste medicatie ivm late diagnose, maar ben zelf tevreden met 1x daags innemen.

28-07-2020 | Vrouw | 31
ADHD
Zit momenteel op dag 2 van Elvanse 30mg en heb best wat bijwerkingen maar merk ook zeker effectiviteit. Zo voel ik me minder gehaast / gestresst, kan beter iets 'in het moment' doen in plaats van me al druk te maken over 10 anderen dingen en heb meer geduld. Mijn hoofd is nog wel erg druk en ratelt gewoon door. Helaas ook best wat bijwerkingen: hoofdpijn, spierspanning in [lees meer...]kaken en kuiten, droge mond / dorst, aanwezige hartslag, iets waziger zicht, iets zweteriger en middag / einde middag ineens erg moe, gapen, staren. En vreselijke nachten maar ik heb sowieso insomnia en verlate slaapfase. Hopelijk zijn dit 'inwerk' bijwerkingen en gaan deze nog weg. Herkenbaar voor iemand? En kan iemand aangeven of dit nog beter wordt?

20-09-2022 | Vrouw | 32
lisdexamfetamine (30mg)

28-02-2020 | Man | 32
lisdexamfetamine (20mg)
ADD
Na kortwerkende dexamfetamine waar ik me heel ongelukkig door voelde en last kreeg van dwangmatig piekeren nu 2 weken gestart met Elvanse. Heb weer energie, ben helder en opgewekt. Het werkt heel rustig in en heb eindelijk niet het gevoel dat ik een medicijn gebruik. Ben met de laagste dosering begonnen omdat ik bang was voor de bijwerkingen maar die heb ik nog niet.[lees meer...] Ik slaap nu goed en diep en word s’nachts niet wakker. Voordat ik met Amfexa begon sliep ik heel licht en was vooral met een lang werkend medicijn bang dat ik helemaal niet meer zou slapen. Heb het idee dat dit medicijn mij in balans brengt. Tot nu toe heel tevreden dus.

24-01-2021 | Vrouw | 33
ADHD
Nu enkele weken elvanse. Hiervoor heb ik echt bijna alles gebruikt wat er bestaat, methylfenidaat, ritalin, dexamfetamine, concerta, amfexa etc. Ik ben heel erg tevreden, maar het zoeken naar de juiste dosis is nog een zoektocht. Van elk vorig medicijn kwam ik altijd al boven de hoogste dosering uit, allerdings zijn de bijsluiters voor kinderen en adolescenten en word het[lees meer...] offlabel voor volwassenen voorgeschreven dus geen idee of het voor volwassenen ook de hoogste dosis zou zijn. Eerste dagen elvanse 1x30mg, dat hielp niks en ik was moe en voelde me raar. Paar dagen later 1x30 in de ochtend en 1x30 in de middag, toen ging het al een stuk beter, maar het werkt lang niet zo lang als gewenst. Omdat ik moest wachen op 70mg via de apotheek nam ik op advies 2 dagen 2x30mg tegelijkertijd in de ochtend om te wennen, toen werkte het nog beter, alleen niet lang genoeg. Toen op naar de 70mg, ik had het idee dat het minder werkte dan die 2x30mg tegelijkertijd. Nu afgesproken 2x30 in de ochtend en 1x30 in de middag. Het zal uiteindelijk nog wel hoger worden, het lijkt wel heel snel af te breken in mijn lichaam. Ik voel me verder rustig, mijn leven voelt weer positief, geen bijwerkingen en dit is vooral een voordeel omdat ik steeds meer migraine kreeg van methylfenidaat, minder angstig (neem benzos tegen angstaanvallen, die zijn nu ook minder geworden), minder duizelig, meer eetlust, en niet zo vaak per dag moeten innemen, ik zat de hele dag met mijn pillendoosje, nu kan ik weg zonder pillen en dat is zo veel beter. Mijn omgeving ziet ook dat ik ineens helemaal in positieve zin ben veranderd en zijn er erg blij mee. Ik raakte ook altijd wel weer die andere medicijnen kwijt, viel het doosje weer eens etc, dat is allemaal opgelost! Ik vraag me wel af wie meer neemt als de zogenaamde toegestaande 70mg en hoevaak en hoeveel mg per keer, ik zit er ook al overheen maar het voelt alsnog dat het veel te kort werkt om de dag door te komen, voor mij is het nog samen met de psychiater kijken naar de juiste dosis maar er zijn weinig ervaringen op internet te vinden dus de zoektocht gaat nog wel even duren ben ik bang. Slapen gaat ook goed, geen problemen mee.

26-07-2020 | Vrouw | 33
lisdexamfetamine (50MG)
ADHD
Ik had dexamfetamine wat echt super werkte voor mij. Daarna net als velen noodgedwongen op Amfexa omdat dex niet meer te krijgen was. Dat werkte vreselijk. Nu Elvanse en begon met 30mg. Eerste 4dagen genoot ik overal van..daarna werking niet goed. Nu opgehoogd naar 50MG en heb continue angst in mijn lichaam steeds enorm warm en Gevoelens van paniek en dat ik wel de hele ti[lees meer...]jd kan huilen...ik heb deze dosering nu 2 weken. En ben in totaal 6weken bezig met dit medicijn? Herkend iemand dit en hoelang duurde het voordat eventuele bijwerkingen verdwenen?

03-07-2022 | Man | 34
lisdexamfetamine (70)
ADHD
ADHD - Borderline - OCD - Angst Neem het regelmatig in. Bij onregelmatigheid zal de medicatie spiegel in de war raken waardoor het hele ritme uit balans zal raken. Structuur is aanbevolen.

08-03-2021 | Man | 34
lisdexamfetamine (20mg)
ADHD
Al meer dan een jaar gebruik ik Elvanse ( lisdexamfetaminedimesylaat) 40 mg per dag. Het medicijn doet wat het moet doen; mijn ADHD klachten nemen af. Ik ben minder afgeleid, hierdoor lukt me om beter te focussen op mijn taken. Ik heb beter overzicht. Ik ben minder onrustig. Zonder Elvanse zou het me niet zijn gelukt om te stoppen met mijn verslavingen. En daar ben[lees meer...] ik dit medicijn ontzettend dankbaar voor. De bijwerkingen van dit medicijn waren bij lange na niet zo heftig als bij Ritalin. Hierdoor nam ik ze voor lief. Ik ben nu op een punt gekomen dat ik deze bijwerkingen als vervelend en ongewenst ervaar. Ik krijg een zeer droge mond, tong begint te scheuren, kaakspieren zijn strak samengetrokken en mijn spieren op mijn lijf staan de de hele dag door strak van de spanning. Ik sport, ik slaap goed, heb een gezond eetpatroon en doe aan meditatie. Ondanks dit lukt het me niet om mijn spieren te ontspannen. Nu ben ik een jaar verder en ik begin de effecten te ervaren hiervan en dat is niet prettig. Ik loop nu bij de fysiotherapeut omdat de spierspanning in mijn nek en schouders niet meer houden is. Waar ik erg van schrik is dat wanneer ik een dagje besluit om Elvanse over te slaan ik die dag niet vooruit te branden ben. Ik ben uitgeput en mijn lijf lijkt dan pas echt te voelen hoe uitgeput het werkelijk is. Ik vind dit niet fijn, ik vind dit eng zelfs. Ik wil daarom gaan afbouwen en stoppen ermee. Het zal niet makkelijk zijn, maar ik hoop dat dit gaat lukken.

14-10-2022 | Man | 35
lisdexamfetamine (40)
ADHD
Meerdere medicijnen geprobeerd sinds mijn diagnose vorige jaar. Van concerta kreeg ik enorme focus, maar anti sociaal en last van andere bijwerkingen. Overgestapt op elvanse ruim een maand geleden. Het was en is nog steeds zoeken naar de juiste dosering. Ik begon met 60mg maar dat was te veel. Daarna 30mg in de ochtend en dat werkte beter. Het werkt wel snel uit, na z[lees meer...]o'n 6-7 uur na inname sochtends. Ik neem nu 2 doseringen per dag, een sochtends en een vroeg in de middag. Dit werkt goed ik heb focus over de hele werkdag. Savonds als het uitwerkt wel een dip. Bijwerkingen, zeker in vergelijking met concerta, zijn zeer mild: af en toe koude handen en voeten. Daarnaast had ik spanning op borst en savonds in kaken, maar dat kwam vooral door de combinatie van dex en caffeine. Ik neem nu l-theanine in de ochtend en beperk het tot Max. 1 koffie per dag (wel lastig als koffieverslaafde) en sindsdien geen last meer van.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum