Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

verminderde eetlust hartkloppingen droge mond moeite met slapen hoofdpijn

25-10-2023 | Vrouw | 48
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Hiervoor heb ik ritalin geslikt, want dat moet helaas .. Kreeg vreselijke bijwerkingen. Sombere gevoelens en paniekerige gevoelens. Daarna over naar Tentin. Toen ging het slapen ook beter en de adhd klachten waren sterk verminderd. Had alleen veel te veel last van de schommelingen en rebounds. Elvanse is een fantastisch medicijn. Voel me rustiger en met niet chao[lees meer...]tisch. Vanaf mijn 16e heb ik slaapproblemen. Heb van alles geprobeerd. 22 Jaar later blijk ik adhd te hebben. Sinds het gebruik slaap ik meteen in en wanneer ik ‘s nachts wakker word, slaap ik zonder problemen verder. Had ik dit maar eerder geweten! Wel heb ik last van blaren op mijn handen. Heb sinds een paar jaar artrose, ook dit lijkt te zijn verergerd. Ik hoop ontzettend dat het niet erger wordt, want ik zou niet weten wat ik zonder zou moeten! Heeft iemand ook last van deze bijwerking?

17-06-2023 | Vrouw | 48
lisdexamfetamine (80mg)
ADHD
Na eerst bijna elk merk methylfenidaat geprobeerd te hebben waaruit bleek dat het enige merk wat wel werkte zonder teveel bijwerkingen op een dosis van 108mg TEVA was. Maar deze was voor onbepaalde tijd niet meer leverbaar dus moesten we iets anders proberen. Dus over op lis dexamfetamine van elvanse. Begonnen met 20 mg, weinig werking onrustig gevoel en snel boos, erg la[lees meer...]st van rebound. Hogere dosis, ging al beter maar boosheid ging niet weg, ik was denhelentijd boos en klaar om te meppen zeg maar. Bij 40 mg ochtend en 20 mg middag ging het een stuk beter, de boosheid was een stuk minder en de rebound was ook veel minder. Nu zit ik op 60mg in de ochtend en 20 mg in de middag ( samen 80mg, wat iets boven de toegestane hoeveelheid zou zijn, maar de dokter zei, dat maximum is een richtlijn, dat wil niet zeggen dat niemand meer krijgt) Bij de dosis van nu heb ik geen last van boosheid meer, regulatie van emoties is wel minder goed dan bij Teva, maar bij TEVA had ik somsnlast van verhoogde hartslag en wasnik soms wat hyper, bij de Elvanse niet, dat voelt rustiger en normaler. Bij de uitwerking voel ik me nog een beetje moe, maar daar slaap ik heerlijk op, wordt uitgerust wakker en het lukt om mijn huishuiden bij te houden. Ik heb mezelf aangeleerd om op vaste tijden( 3x per dag) te eten wegens mijn diabetes en dat gaat prima. Eindelijk voel ik me voor het eerst in mijn leven ontspannen en kan ik uitkijken naar wat rust in mijn leven en wie weet wat leuke contacten...

19-04-2021 | Vrouw | 49
lisdexamfetamine (40)
ADD
Het leek in het begin een wondermiddel. Ik startte met 20 mg, maar dat bleek al snel te weinig dus naar 40mg gegaan. Mijn focus is nu beter, al zou het nog meer verbeterd mogen worden, maar ik heb zelf het gevoel dat 50mg te veel zal zijn. Ik dacht in beginsel eigenlijk nauwelijks last van bijwerkingen te hebben, totdat het me op begon te vallen dat ik tegenwoordig wel [lees meer...]extreem snel vermoeid ben en in ademnood kom als ik een stukje moet fietsen. Het lijkt wel alsof na ong. 100mtr mijn benen al beginnen te verzuren waardoor ik bijna geen kracht meer heb om nog te trappen en krijg het gevoel zowat astmatisch te zijn. Ook een stukje stevig doorlopen is er niet meer bij. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar aangezien deze klachten zijn begonnen sinds ik dit medicijn ben gaan gebruiken heb ik het vermoeden dat het daaraan ligt. Benieuwd of iemand ook dit zo ervaart en of het van voorbijgaande aard is.

16-10-2020 | Vrouw | 49
ADD
Diagnose ADD gekregen in december 2019 om m’n 48e! Na gestart te zijn met Methyfendidaat toch overstap naar Amfexa gemaakt, hiervan werd ik bij elke dosering zo hyper dat ik er doodmoe van werd. Dat kwam door de poetsdrang die elke dosering me opleverde. Ook problemen met bloeddruk. Medicatie hiervoor was ook niet direct ideaal. Toen overstap naar Elvanse 20mg 1x pd 1 met [lees meer...]andere bloeddrukverlager. Dit ging tijdje goed maar bleek toch te laag. Sinds 11 aug 2020 verhoogd naar 30mg 1x pd 1, nog steeds met bloeddrukverlager. Gaat goed behalve dat ik 1x per maand een week zeer neerslachtig ben. Bijkomstig probleem is dat ik ook een jong kind heb met adhd waarmee ik dagelijks in de weer ben, we vormen samen een soort Irak Iran in de ochtend uren. Ik twijfel nu of ik moet overstappen naar een ander medicijn. Om goed te kunnen slapen gebruik ik elke avond 5mg melatonine en magnesium tabletten.

24-03-2024 | Vrouw | 51
lisdexamfetamine (50mg)

hoofdpijn

Eerst Methylfenidaat gebruikt, niet fijn, hartkloppingen en onrustig gevoel. Hierna Dexamfetamine, werkte prima, maar ik vergat het en kreeg een rebound, werd er heel warrig van. Hierna Elvanse. Even homeopathische middelen gebruikt, maar hier merkte ik niks van en kon me slecht concentreren, vooral met gesprekken. Nu toch weer terug bij de Elvanse en werkt goed. Ik kan me[lees meer...] weer concentreren en kom weer uit mijn woorden. Eigenlijk geen bijwerkingen. Blij mee!

12-10-2020 | Vrouw | 51
lisdexamfetamine (20mg)
ADD
Heb een maagverkleining en last van depressies, waarschijnlijk kimt datbdoor de hormonen. Hele leven al, nu in overgang. Hogere dosering werkt daar goed op, alleen heb ik daardoor erg veel bijwerkingen, want het heeft een korte werkingsduur vanwege maagverkleining. Na uiteindelijk op 3x p dag 40 mg nu: 2x 20. Is eigenlijk te weinig, heb snel een overprikkeld hoofd en nog [lees meer...]steeds last van stemmingen voor de menstruatie. Maar is beter dan niets te gebruiken. En meer is ook geen optie, veel te veel bijwekingen, kon niet meer staan door duizelingen en soort van hypo's. Ook veel last vvan ontwenningsverschijnselen, koud, koortsig, hoofdpijn branderige ogen. Hoef nu geen anti depressiva meer.

04-08-2023 | Vrouw | 53
lisdexamfetamine
ADHD
Ik ben vorig jaar gediagnosticeerd met Adhd het gecombineerde type. Eerst heb ik Methylfenidaat geprobeerd voor twee maanden. Het deed niks voor me en gaf alleen bijwerkingen zoals nog meer last van mijn emoties, desoriëntatie, duizeligheid en snel boos. Na 2 maanden gestopt en sinds afgelopen mei begonnen met Elvanse. Ik wist niet wat je over kwam. Na 1,5 uur was het inge[lees meer...]werkt en ik dacht heej ik ga mijn balkon eens lekker schoonmaken. Ondanks mijn fibromyalgie en de pijn had ik ineens genoeg initiatief om een iets te doen terwijl ik normaliter best moeilijk in actie te krijgen ben. Elvanse geeft me iets meer ececutiekracht. Daarnaast ben ik altijd bekaf als ik wakker wordt omdat ik mij leven lang al slecht inslaap en doorslaap. Ik neem de Elvanse en na 1,5 uur voel ik me ineens wakker en bij de les. Geweldig! Helaas doet het helemaal niks voor de chaos in mijn hoofd. Mijn gedachten blijven heen en weer springen van het een naar het ander. Wel lijk ik minder snel afgeleid te kunnen worden. Ik help een vriendin wel eens met workshops voor kleine kinderen en het lukte me zowaar om om hulp roepende kinderen 1 voor 1 te helpen zonder daardoor gestresst te raken. Ook doet het middels iets voor mijn emotionaliteit. Ik kan huilbuien in het openbaar nu meer beheersen en ik ben minder snel aangedaan door gebeurtenissen en kan ze iets makkelijker van me afschudden. Ook verlengd het mijn hyperfocus.ik kan ineens uren achter elkaar bezig zijn met een hobby zonder dat ik uitgeput raak. Ook heeft het een positief effect op mijn overgewicht. Tot nu toe iedere maand 1 kilo verloren. Ik eet iets minder en de Elvanse zorgt ervoor dat ik beter gemotiveerd ben voor sport en wandelen. Daarnaast dolempt het mijn pijn van de fibromyalgie. En daar ben ik zo blij mee! Minder pijn betekent voor mij een betere kwaliteit van leven en meer energie, meer kunnen. De pijn treed minder op de voorgrond. Qua rebound merk ik dat de pot op is als ik ineens uitgeput ben. Na een paar uur rust kikker ik wel weer wat op. Ga ik nog lekker zitten het bbyen, tv kijken etc. En lig ik nog pas om 03.00 in bed. En kan het soms nog daarbovenop twee uur duren voordat ik slaap. Dus helaas doet het niks goeds voor mijn slaapproblemen. Ik heb daarnaast weer een QB test gehad om te testen hoe mijn concentratie is. Helaas bleek dat ik nog steeds net zo'n slechte concentratie had als mijn eerste QB test toen ik nog geen medicatie slikte. Vond ik jammer want naar mijn gevoel kon ik mezelf makkelijker concentreren maar bleek dus van niet. Wel bleek dat ik bij de vorige test amper stil zat en bij de nieuwe test bewoog ik wel maar veel minder. Qua bijwerkingen ben ik soms wat gejaagd op mijn borst maar ik weet dat dit geen stress is en het is ook gauw weg Verder is mijn bloeddruk erg gezakt. En dat is vreemd want die hoort juist toe hoger te worden door het gebruik van stimulantia. Vanochtend had ik mijn Elvanse controle bij de psychiater. Mijn bovendruk was 90.onderdruk 57 en pols 60. Voor mij als hoge bloeddruk patiënt vanaf mijn 36e, is dit bizar. Ik slik maar liefst vier soorten bloeddruk medicatie en mijn bloeddruk was zo rond de 120 of 130 met een onderdruk van80 en een pols van 80. Bij alle Elvanse controles was de bloeddruk en pols lager. Ik heb dan ook een afspraak gemaakt met mijn huisarts om te meten en te kijken of we de bloeddruk medicijnen kunnen minderen. Erg onnatuurlijk voor zo'n stresskip als ik. Al met al ben ik blij met Elvanse vanwege de vermindering van mijn lichamelijke pijn, het afvallen, het nieuwe initiatief dat ik heb. Maar nu nog de chaos in mijn hoofd. Ik heb de psychiater gevraagd of ik allicht Elvanse kan combineren met een ander medicijn voor de chaos in mijn hoofd. Na zomertijd pakken we dit op.

22-07-2023 | Man | 53
lisdexamfetamine (40)
ADHD
Op Elvanse overgestapt omdat methylfenidaat retard zowel slecht functioneerde (snel uitgewerkt en op een gegeven moment geen positief effect op ADHD meer merkbaar) als vervelende bijwerkingen had (hoge bloeddruk, stemmingswisselingen). Instellen ging van 20 mg, via 30 mg nu naar 40 mg per tablet. Werkt lang, de rebound (vermoeidheid) treedt op 11 à 12 uur na het innemen e[lees meer...]rvan. Werkzaam na 1 à 1 1/2 uur, dat merk ik goed, want dan word ik even een beetje misselijk. Ik word er in mijn hoofd iets rustiger van, maar ook energieker. Ik ben nog steeds beweeglijk en snel afgeleid. Erger nog, na het instellen op 40 mg kreeg ik last van slapeloosheid, ik werd midden in de nacht wakker en kon daarna urenlang niet meer slapen. De amfetamine die in je lichaam opbouwt door Elvanse had ook tot gevolg dat ik me behoorlijk hyper ging voelen, veel energie, maar op een gegeven moment was dat ook op. Ik viel er behoorlijk van af, ik ben de corona-kilo's inmiddels kwijt (van 91 naar 84 kg in een half jaar). Ik merkte ook dat het een soort van verslavend effect had, want vooral in de ochtend, als het medicijn volop werkt, voelde ik me erg prettig. De buitenwereld merkte echter geen verschil, ik was nog steeds snel afgeleid, had zelfs minder aandacht voor de buitenwereld dan voorheen. Nu ben ik het langzaam aan het afbouwen, want in 1x stoppen met Elvanse leidt bij mij tot depressieve gevoelens en redelijk extreme vermoeidheid. Ik wil eens kijken hoe ik me ga voelen zonder medicatie, met de bewustwording van ADHD en alle tools die me tijdens het traject zijn aangereikt op het gebied van planning en emotie-regulatie.

27-10-2023 | Vrouw | 54
ADHD
(spier)Pijn in de benen herken ik. Ik heb toen ontspanningsoefeningen gekregen van de fysio. Het voelt alsof alle (hoofd)spanningen van ADHD in mijn benen zijn gaan zitten. die oefeningen helpen echt goed. Ik slik 30 mg. Ik hoop dat de tintelingen in hoofd en lichaam verdwijnen. slik het nu een week en merkte gelijk verschil. mijn omgeving ook. Minder emotioneel, meer rati[lees meer...]oneel kunnen reageren. Tijdsbesef is ook beter geworden waardoor ik beter om kan gaan met activiteiten/taken op een dag. eerst dacht ik aan de activiteiten die ik moest doen en in mijn hoofd had ik ze al 100 x gedaan voordat ik eraan begon. nu meer rust en zodra ik mezelf erop betrap dat ik teveel aan de activiteit denk ipv ga doen, ga ik over tot doen.

14-09-2022 | Man | 54
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Ik weet sinds een paar maanden dat ik al mijn hele leven ADHD heb. Na een tijd tussen psychologen heen en weer geslingerd te zijn omdat ik depressief was. Bleek de laatste psycholoog (hij zei ik denk dat jij ADHD hebt en geen depressie) het bij het rechte eind te hebben. Dus mezelf laten testen bij ADHD centraal en daar bleek ik 9 van de 9 herkenningspunten van ADHD af te [lees meer...]vinken. Toen ben ik met een recept methylfenidaat naar huis gestuurd wat ik eerst maar eens moest proberen maar al snel bleek dat dit niet het juiste medicijn voor mij was omdat ik me daar best gejaagd door voelde. Dus werd me lisdexamfetamine 50 mg voorgeschreven wat me al veel beter paste, ik functioneerde ineens veel beter en voelde me een al stuk gelukkiger en na een paar aanpassingen zit ik uiteindelijk op 70 mg , dat past me nog net een stukje beter. Alles gaat me wat makkelijker af en de "depressie" is omgezet in geluk. Ik ben super blij met dit resultaat.

28-01-2021 | Vrouw | 54
lisdexamfetamine (50Mg)
ADHD
Had al van alles geprobeerd, maar niet naar tevredenheid. Heb Concerta, Ritalin, Methylfenidaat, Amfexa, Dexmethylfenidaat etc. geprobeerd. Gebruik nu méér dan een jaar Elvanse Lisdexamfetamine. Ben heel tevreden. Neem 50 Mg in de ochtend en klaar. Ik heb weer focus, ben niet chaotisch, blijf rustig, kan mezelf concentreren, geen opgejaagd gevoel, maak zaken af wanneer ik [lees meer...]eraan begin etc. Kortom FANTASTISCH!! Heb geen bijwerkingen. Heel af en toe een droge mond. 'sAvonds neem ik 25 Mg Seroquel /Quetiapine om heerlijk rustig te slapen en fris en fruitig wakker te worden.

12-01-2024 | Man | 58
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Als kind adhd maar in m’n volwassen leven weinig last van, los van wat onrust en teveel inzet. Na bekomen niet aangeboren hersenletsel (NAH) was de impact op de prefontale cortex groot met terugkeer van add achtige klachten. Na jaren werd de overprikkeling steeds groter en uiteindelijk via HSK en GGZ doorverwezen naar PsyQ. Die zijn inmiddels gestart met psychotherapie [lees meer...]en Lisdexamfetamine. De eerste weken is de overprikkeling significant gedaald met een algemeen positief effect op het wel bevinden.

17-11-2020 | Vrouw | 59
lisdexamfetamine (50mg)
Prima middel alleen het is niet meer te betalen zit bij z en z de eerste 250 moest ik zelf betalen euro bedoel ik nu krijg ik volop rekeningen zit al bijna op 700 euro hoe doen jullie dat zit av top

02-09-2023 | Man | 62
lisdexamfetamine (70)
ADD
Als je neerslachtig en depressief voelt kan dit aan de dosering liggen. Verminderen.

19-11-2021 | Vrouw | 62
ADHD
Na een proef met methylfenidaat en dexamfetamine (Tentin) nu overgestapt op Elvanse (30 mg). Behalve het gemak van maar 1 innamemoment (08:00) is de werking veel geleidelijker: geen pieken/dalen en geen rebound. Ik focus me beter op taken, beheers impulsen veel beter en ben inderdaad veel kalmer. Ik lees dat mensen hier problemen hebben met ‘s morgens stevig eten, terwi[lees meer...]jl je écht wel een bodempje nodig hebt bij dit medicament. Mijn oplossing: de Plenny Shakes van Jimmy Joy. Alle benodigde voedingsstoffen in één drankje en je bent met 440 Kcal gecoverd tot na het middaguur. Want inderdaad: die onderdrukte hongerprikkel is wel iets om in de gaten te houden. En ook ik heb de ervaring dat (lis)dex absoluut niet samengaat met alcohol (ook al is het maar 1 klein glas). Tenzij je misselijkheid en knallende hoofdpijn voor lief neemt.

17-01-2021 | Man | 69
lisdexamfetamine (40mg)
Onrust
Voel me voor het eerst sinds vele jaren rustiger