Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

droge mond spierspanning kaak verminderde eetlust echt slaperig overdag hartkloppingen onvermogen om zich te concentreren moeite met slapen hoofdpijn

10-11-2022 | Man | 45
lisdexamfetamine (50)
ADHD
De elvanse 40 merkte ik weinig vooruitgang daarna de 50 geprobeerd dat was na 3 dagen stoppen ermee ook op advies van psycholoog en dokter hoge hartslag bloeddruk te hoog en zweven de heledag en licht in me hoofd over een week weer een afspraak proberen andere medicatie

29-10-2022 | Vrouw | 39

14-09-2022 | Man | 54
ADHD
Ik weet sinds een paar maanden dat ik al mijn hele leven ADHD heb. Na een tijd tussen psychologen heen en weer geslingerd te zijn omdat ik depressief was. Bleek de laatste psycholoog (hij zei ik denk dat jij ADHD hebt en geen depressie) het bij het rechte eind te hebben. Dus mezelf laten testen bij ADHD centraal en daar bleek ik 9 van de 9 herkenningspunten van ADHD af te [lees meer...]vinken. Toen ben ik met een recept methylfenidaat naar huis gestuurd wat ik eerst maar eens moest proberen maar al snel bleek dat dit niet het juiste medicijn voor mij was omdat ik me daar best gejaagd door voelde. Dus werd me lisdexamfetamine 50 mg voorgeschreven wat me al veel beter paste, ik functioneerde ineens veel beter en voelde me een al stuk gelukkiger en na een paar aanpassingen zit ik uiteindelijk op 70 mg , dat past me nog net een stukje beter. Alles gaat me wat makkelijker af en de "depressie" is omgezet in geluk. Ik ben super blij met dit resultaat.

04-09-2022 | Man | 25
lisdexamfetamine (40)
ADD
Hier een 25-jarige jongeman die al heel zijn leven kampte met onder andere: ernstige vermoeidheid, een concentratie van niks, snel in een dip raken, hyperfocus, bij een minder interessant gesprek letterlijk bijna in slaap vallen, ontzettend snel overprikkelt raken waarna niks meer “binnen kwam”, in de ochtenden als labiel werd bestempelt, altijd gespannen zijn en ga zo maa[lees meer...]r door. Nooit kon ik ergens mijn plekje vinden op het werk. Sparen lukte mij nooit omdat ik altijd bezig was met compensatiegedrag (spullen kopen zorgt voor o.a. de aanmaak van tijdelijke geluksstofjes). En toen. Toen was er na maanden wachten de afspraak bij ADHD-Centraal. Alles viel op zijn plek. Er werd een ernstige vorm van ADD vastgesteld en we gingen gelijk over op medicatie. Eerst Methylfenidaat; ik merkte gelijk een heleboel rust zoals ik dit nog nooit had ervaren. Ook mijn concentratie ging er verschrikkelijk goed op vooruit. Ik herkende mezelf bijna niet meer, op een goede manier! Echter na enkele weken merkte ik dat ik er toch wel behoorlijk afgevlakt van raakte (zelfs zover dat ik op een gegeven moment helemaal geen emoties meer voelde) en daarnaast was het enkele keren per dag innemen van de medicatie voor mij niet praktisch. Uiteindelijk heb ik samen met de specialistisch verpleegkundige besloten om volledig over te stappen naar Elvanse; een vrij nieuw medicijn. We zijn begonnen met 1x per dag 30mg en.. WAUW. Mijn hele leven zag er ineens heel anders uit. De ochtenden waren ineens niet meer zo erg; waar ik tot voor deze medicatie op een vrije dag gemakkelijk uit kon slapen tot 11:00 uur, is dat nu 08:00 of hooguit 09:00 en ik voelde me ineens uitgerust. Iets wat ik nog nooit had ervaren! De constant aanwezige en soms idiote gedachtes verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik heb ineens heel de dag door energie en kan me concentreren waar ik zelf op wil. Ineens kon ik elke maand wél geld sparen, omdat de geluksstofjes wél aanwezig waren in mijn hersenen en ik dat niet meer hoefte te compenseren. Daarbovenop kreeg ik midden in een reorganisatie als enige een vaste aanstelling wegens uitmuntende prestaties op het werk. Er onstond zelfs langzamerhand ruimte voor een relatie, iets wat ik voorheen niet voor mogelijk had gezien. En tot slot heb ik nu zoveel rust in mijn hoofd, dat ik letterlijk tijd overhou om te sporten! Iedereen merkt aan mij dat ik een heel ander mens ben. Voorheen merkte ik aan mezelf dat ik ongeveer 3 jaar achter liep op leeftijdgenoten en ik merk gewoon dat ik sinds ik deze medicatie slik binnen enkele maanden mentaal 3 jaar ouder ben geworden. Mijn tips voor iedereen die begint met dit medicijn: - geef het de tijd, het heeft bij mij 4 maanden geduurd voor mijn lichaam eraan was gewend en de bijwerkingen verdwenen. - houdt goed voor jezelf bij wat je voelt en wat je wilt verbeteren. Je medisch specialist kan je hierdoor beter helpen met het afstellen van de medicatie. Zo slik ik op een werkdag 40mg en op een vrije dag 30mg. - je gaat afvallen. Dit medicijn verminderd je eetlust (en vreetbuien) enorm. Negeer het gevoel, je lichaam heeft het voedsel écht nodig, als geeft het aan van niet. Bij mij is dit 3kg geweest. Dit komt er langzaam maar zeker vanzelf weer bij, mits je jezelf (bij mij vooral ‘s middags) dwingt om te eten. Ga eventueel naar een diëtiste. - behalve het niet hebben van een eetlust en het afvallen, kan je last gaan krijgen van een droge mond en tanden knarsen. Dit is bij mij vanzelf overgegaan. - voel je je op een bepaald moment op de dag té opgejaagd, bespreek dan snel met je medisch specialist of je toch niet 1 dosis lager kan gaan zitten. - ik heb zelf nog altijd (als enige bijwerking) ‘s middags een dipje van ongeveer een uurtje. In het begin voelde dit als een halve depressie, inmiddels als een beetje dufheid. Dus ook hier geldt; geef het de tijd en als je hier last van hebt, probeer dan in te prenten dat dit zometeen weer voorbij is en je lichaam je voor de gek aan het houden is. Ik hoop dat ik mensen hiermee kan overtuigen, want sinds ik Elvanse gebruik heb ik een volwaardig leven, iets waarvan ik hiervoor alleen maar kon dromen. Ik geloofde nooit in magie, maar voor mij is dit medicijn dit zeker!

20-06-2022 | Vrouw | 29
ADHD
Super tevreden over de medicatie. Slik het in combinatie met een anti depressiva en het versterkt elkaar in werking waardoor het goed werkt. Als bijwerking in het begin wat droge mond en minder eetlust. Dit meteen doorgepakt en gaan afvallen, nog een positieve bijkomstigheid voor mij.

20-06-2022 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Ik ben als kind al gediagnostiseerd met ADHD. Op de middelbare school ben ik begonnen met het slikken van Concerta 54. Dit heeft mij toen goed geholpen (om mijn examens te kunnen behalen), maar na 2,5 jaar was ik de somberheid, extreme hyperfocus en het niet kunnen eten zat. Ik ben toen gestopt en ben ook niet overgestapt naar een ander medicijn. 10 jaar later, na e[lees meer...]en hoop vallen en opstaan toch besloten om opnieuw, samen met een psychiater, te gaan kijken naar eventuele medicatie die beter bij mij zou passen. De eerste en de beste! De psychiater schreef mij Elvanse voor 20 mg om mee te proberen. De eerste 2-3 dagen voelde ik mij 'raar'. Als ik mij zo zou blijven voelen was ik direct weer gestopt, maar ik heb doorgezet. Na dag 4 voelde ik mij geweldig. Het medicijn voelde ik niet meer zo hard binnenkomen, geen opgejaagd gevoel meer, geen slapeloosheid en absoluut geen somberheid meer. Na 2 weken is mijn dossering verhoogd naar 30 mg. Het voelt als rust, eindelijk mijn werk af kunnen maken, minder error-momenten op een dag, minder boos/gefrustreerd, beter uit mijn woorden kunnen komen en vooral beter naar mijzelf kunnen luisteren. Ik voel mij herboren! ongelooflijk.. ik zou willen dat ik 10 jaar geleden dit middel al had ontdekt, wat had dat mij een hoop ellende bespaart. Mijn tip aan jou: Als je je de eerste dagen wat rot en raar voelt door het medicijn, probeer het nog even vol te houden.. wie weet heeft het bij jou ook 4 dagen nodig om het gewenste effect te mogen ervaren.

25-04-2022 | Vrouw | 24
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Eerst 3 jaar methylfenidaat geslikt, werkte op het begin prima maar na verloop van tijd begon ik me er ontzettend opgejaagd van te voelen en verloor ik concentratie. Overgestapt op lisdexamfetamine, wat een verademing. Ik heb nooit meer last van een rebound, ik voel me veel minder 'onderdrukt', ik ben even gezellig/spontaan/creatief en ik kan me heel goed focussen. Mijn st[lees meer...]udiepresentaties zijn door het dak gegaan! Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen, als ik er een zou moeten noemen dan zou het een droge mond/dorstig zijn, dat neemt helaas niet echt af (gebruik het ongeveer 8 maanden). Mijn eetlust is prima, ik ben niet snel hongerig en heb geen zin om veel te snacken, maar ik kan wel goed eten als het voor mijn neus staat. Dit in tegenstelling tot methylfenidaat; daarmee kreeg ik echt geen hap door mijn keel. Al met al ben ik ontzettend blij dat ik ben overgestapt!

19-10-2021 | Man | 30
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Ik heb mijn leven lang wel het idee gehad ADHD te hebben maar door een stabiele jeugd en omgeving heb ik gewoon goed gepresteerd, zij het met wat moeite en uitspattingen. Rond mij 30e toch maar eens laten testen omdat mijn carrière en stress er onder leed; bleek ik in de hoogste 1% te zitten op de testscores ('primair zeer ernstig'). 10x 5mg ritalin of 56mg concerta gaf [lees meer...]enerzijds te weinig effect op de concentratie en maakte me emotioneel afgevlakt, doch met een (onregelmatige) hartslag van +-100 en een te hoge bloeddruk. Bovendien bijna 5kg in een maand afgevallen (van 80 naar 75). Elvanse is VEEL beter op alle vlakken; je beïnvloed je humeur hoogstens positief, bijwerkingen zijn zodra je er aan gewend bent nauwelijks aanwezig en je kunt zelf nog kiezen of je druk/excentriek/hyper bent of je ergens op focust en prikkels wegfilterd!

17-08-2021 | Man | 22
ADD
Door het gebruik van deze medicatie kan ik mijzelf zijn en hab ik goed concentratie wat bij mijn vorig medicatie vaak een afwezig was

20-03-2021 | Vrouw | 35
lisdexamfetamine (20mg)
ADHD
Ik gebruik nu iets langer dan een half jaar de lisdexamfetamine, Hiervoor had ik methylfenidaat concerta. Daar had ik veel bijwerkingen van en ervaarde niet de gewenste werking. De elvanse doet zijn werk super! Begonnen met 20 mg, dat haalde niet genoeg uit. Daarna 30, dat was het ook nog net niet. Toen 40 en dat beviel goed. Heb nog even 50 geprobeerd maar dat was net[lees meer...] te veel. Ik gebruik rond 9 uur s'morgens 2x 20 mg en het werkt ongeveer 9 tot 10 uur bij mij. Dat kan verschillen bij ieder persoon. +punten: Het zorgt ervoor dat er minder prikkels binnen komen en heb meer rust in mijn hoofd en lichaam. Ik pulk overdag amper meer aan mijn lichaam (alleen s'avonds haal ik dat vaak weer in) Ik kan rustiger met situaties omgaan, zonder dat mijn hoofd al 88 scenario's verder is. Mijn concentratie is 10 keer beter en maak taken ook gemakkelijker af, ik vergeet ook minder dingen en mijn werk is hier ook erg tevreden over. Ik ben opgewekter en meer energie om dingen te ondernemen. Plekken die erg prikkelrijk zijn durf en kan ik weer aan, en ben daarna niet uitgeput of overprikkeld. -punten: Slapen ging in het begin erg slecht, maar is nu ook beter. Vrijwel iedere dag een extreem droge mond aan het einde vd dag, maar met snoepjes en een klein flesje drinken op zak gaat dat prima. Sinds een maand of 2 af en toe last van "opvliegers" eerst heel warm, zweten, misselijk, wit....daarna koud en koud zweet. Mijn menstruatie blijft ook zo goed als uit sinds het gebruik. Maar dat kan nog rechttrekken met langer gebruik. Ik raad het iedereen aan in ieder geval, nou kan ik niet beloven dat het bij ieder zo goed werkt natuurlijk, maar het is het proberen waard.

04-02-2021 | Vrouw | 31
ADHD
Gebruik het nu een jaar. Eerste dagen waren echt een verademing, eindelijk rust! Begon met 20 maar had in de eerste twee weken zeer veel bijwerkingen. Met name zeer snelle pols (130 in rust) en snel duizelig/wankel. Was binnen paar weken voorbij. Daarna opgehoogd naar 30, bijwerkingen zijn weggetrokken, denk dat ik na 3 maanden echt stabiel was. Belangrijk is dat je [lees meer...]rekening houdt met inname met andere dingen. Bijvoorbeeld NIET tegelijkertijd innemen met vitamine C (zoals sap/fruit eten 's ochtends) of groene thee (filtert = filtert ook je medicijn eruit..) want dan krijgt het medicijn geen kans om zijn werk te doen omdat het niet opgenomen wordt. Merk zelf wel verschil in dagen, ene dag werkt het beter dan andere dag. Zelf nog niet kunnen ontdekken hoe dit kan. Heeft het te maken met inname of ben ik het gewoon zelf? In stressvolle periodes is de 30 niet voldoende, maar zoals eerder gezegd het is geen wondermiddel. Van anderen krijg ik te horen dat zij echt verschil merken aan mij. voor mij was dit de eerste medicatie ivm late diagnose, maar ben zelf tevreden met 1x daags innemen.

02-02-2021 | Vrouw | 28
lisdexamfetamine (50)
ADHD
Ik heb eerder een reactie geplaatst tijdens de instel fase. Schrijf nu deze reactie om een goede afloop met jullie te delen. Tijdens het instellen was het echt pittig, mogelijk dat hier o.a. bij meespeelde dat ik net de diagnose adhd te hebben gekregen. Los daarvan had ik juist het idee minder overzicht te hebben (soort brainfog) en slechter uit mijn woorden te komen. Dit [lees meer...]is gelukkig voorbij! Ik slik het nu enige tijd en het gaat een stuk beter met mij. Alles kost mij wat minder energie en ik kan langere perioden effectief aan 1 opdracht zitten. Het is natuurlijk geen wondermiddel dus zaken als beter plannen en organiseren blijven aandachtspunten. Maar met de medicatie heb ik wel het idee dat ik die dingen makkelijker kan tackelen. Eten smaakt mij goed (soms kan ik alleen wat minder op) en ik ben niet afgevallen (moet zeggen dat ik dat juist wel welkom had gevonden :’) maarja). Misschien wel het belangrijkste is dat ik bij mij gevoel kan, bij ritalin werd ik echt afgevlakt op een gegeven moment. Met elvanse kan ik nog steeds mijn vrolijkte opgewekte zelf zijn, dat vind ik onwijs veel waard. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat je bij dit medicijn echt even geduld moet hebben. Nadat ik 2 weken op eenzelfde dosering zat verminderde de bijwerkingen en kon ik echt pas gaan zeggen of deze dosering juist was of dat deze nog wat moest worden opgehoogd. Maar pas na 2 maanden kwam ik echt in rustiger vaarwater en begon alles op zijn plek te vallen :)

28-01-2021 | Vrouw | 54
lisdexamfetamine (50Mg)
ADHD
Had al van alles geprobeerd, maar niet naar tevredenheid. Heb Concerta, Ritalin, Methylfenidaat, Amfexa, Dexmethylfenidaat etc. geprobeerd. Gebruik nu méér dan een jaar Elvanse Lisdexamfetamine. Ben heel tevreden. Neem 50 Mg in de ochtend en klaar. Ik heb weer focus, ben niet chaotisch, blijf rustig, kan mezelf concentreren, geen opgejaagd gevoel, maak zaken af wanneer ik [lees meer...]eraan begin etc. Kortom FANTASTISCH!! Heb geen bijwerkingen. Heel af en toe een droge mond. 'sAvonds neem ik 25 Mg Seroquel /Quetiapine om heerlijk rustig te slapen en fris en fruitig wakker te worden.

24-01-2021 | Vrouw | 33
ADHD
Nu enkele weken elvanse. Hiervoor heb ik echt bijna alles gebruikt wat er bestaat, methylfenidaat, ritalin, dexamfetamine, concerta, amfexa etc. Ik ben heel erg tevreden, maar het zoeken naar de juiste dosis is nog een zoektocht. Van elk vorig medicijn kwam ik altijd al boven de hoogste dosering uit, allerdings zijn de bijsluiters voor kinderen en adolescenten en word het[lees meer...] offlabel voor volwassenen voorgeschreven dus geen idee of het voor volwassenen ook de hoogste dosis zou zijn. Eerste dagen elvanse 1x30mg, dat hielp niks en ik was moe en voelde me raar. Paar dagen later 1x30 in de ochtend en 1x30 in de middag, toen ging het al een stuk beter, maar het werkt lang niet zo lang als gewenst. Omdat ik moest wachen op 70mg via de apotheek nam ik op advies 2 dagen 2x30mg tegelijkertijd in de ochtend om te wennen, toen werkte het nog beter, alleen niet lang genoeg. Toen op naar de 70mg, ik had het idee dat het minder werkte dan die 2x30mg tegelijkertijd. Nu afgesproken 2x30 in de ochtend en 1x30 in de middag. Het zal uiteindelijk nog wel hoger worden, het lijkt wel heel snel af te breken in mijn lichaam. Ik voel me verder rustig, mijn leven voelt weer positief, geen bijwerkingen en dit is vooral een voordeel omdat ik steeds meer migraine kreeg van methylfenidaat, minder angstig (neem benzos tegen angstaanvallen, die zijn nu ook minder geworden), minder duizelig, meer eetlust, en niet zo vaak per dag moeten innemen, ik zat de hele dag met mijn pillendoosje, nu kan ik weg zonder pillen en dat is zo veel beter. Mijn omgeving ziet ook dat ik ineens helemaal in positieve zin ben veranderd en zijn er erg blij mee. Ik raakte ook altijd wel weer die andere medicijnen kwijt, viel het doosje weer eens etc, dat is allemaal opgelost! Ik vraag me wel af wie meer neemt als de zogenaamde toegestaande 70mg en hoevaak en hoeveel mg per keer, ik zit er ook al overheen maar het voelt alsnog dat het veel te kort werkt om de dag door te komen, voor mij is het nog samen met de psychiater kijken naar de juiste dosis maar er zijn weinig ervaringen op internet te vinden dus de zoektocht gaat nog wel even duren ben ik bang. Slapen gaat ook goed, geen problemen mee.

17-01-2021 | Man | 69
lisdexamfetamine (40mg)
Onrust
Voel me voor het eerst sinds vele jaren rustiger

14-11-2020 | Man | 30
lisdexamfetamine (50mg)
ADD
Ik gebruik Elvans nu enkele weken. Wat ik mensen graag wil meegeven: laat je nooit beperken door de zogenoemde ‘maximale dosering’. Die bestaat namelijk niet voor dexamfetamine. De afbraaksnelheid, stofwisseling en andere factoren maken dat hoogte v/d dosering dexamfetamine voor iedereen verschillend is. Als je merkt dat je AD(H)D verbetert bij hogere doseringen en je daa[lees meer...]rbij geen of nauwelijks bijwerkinegen ervaart kun je daarmee doorgaan net zolang tot je op de juiste dosering zit. Doe dit overigens wel altijd in samenspraak met je arts! Mijn dosering Elvans is bijvoorbeeld 300mg per dag. In de ochtend 150mg en in de middag 150mg. Dat werkt voor mij prima en ik heb totaal geen bijwerkingen (bloedruk, etc allemaal in de normale range).