lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

17-01-2021 | Man | 69
lisdexamfetamine (40mg)
Onrust
Voel me voor het eerst sinds vele jaren rustiger

14-11-2020 | Man | 30
lisdexamfetamine (50mg)
ADD
Ik gebruik Elvans nu enkele weken. Wat ik mensen graag wil meegeven: laat je nooit beperken door de zogenoemde ‘maximale dosering’. Die bestaat namelijk niet voor dexamfetamine. De afbraaksnelheid, stofwisseling en andere factoren maken dat hoogte v/d dosering dexamfetamine voor iedereen verschillend is. Als je merkt dat je AD(H)D verbetert bij hogere doseringen en je daa[lees meer...]rbij geen of nauwelijks bijwerkinegen ervaart kun je daarmee doorgaan net zolang tot je op de juiste dosering zit. Doe dit overigens wel altijd in samenspraak met je arts! Mijn dosering Elvans is bijvoorbeeld 300mg per dag. In de ochtend 150mg en in de middag 150mg. Dat werkt voor mij prima en ik heb totaal geen bijwerkingen (bloedruk, etc allemaal in de normale range).

28-02-2020 | Man | 32
lisdexamfetamine (20mg)
ADD
Na kortwerkende dexamfetamine waar ik me heel ongelukkig door voelde en last kreeg van dwangmatig piekeren nu 2 weken gestart met Elvanse. Heb weer energie, ben helder en opgewekt. Het werkt heel rustig in en heb eindelijk niet het gevoel dat ik een medicijn gebruik. Ben met de laagste dosering begonnen omdat ik bang was voor de bijwerkingen maar die heb ik nog niet.[lees meer...] Ik slaap nu goed en diep en word s’nachts niet wakker. Voordat ik met Amfexa begon sliep ik heel licht en was vooral met een lang werkend medicijn bang dat ik helemaal niet meer zou slapen. Heb het idee dat dit medicijn mij in balans brengt. Tot nu toe heel tevreden dus.

22-02-2020 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (30)
ADD
Uiteindelijk omdat amfexa mij totaal niet beviel en hele nare bijwerkingen gaf ben ik nu over op elvanse. Dit medicijn werkt voor mij prima en is een goede vervanger voor de oude dexamfetamine 2,5 mg. Echter het enige waar ik tegenaanloop is het gebruik sweekends, omdat het een lang werkend medicijn is. Een ieder slaapt wel eens uit in het weekend en dan zal het bv om 10/1[lees meer...]1 uur al te laat zijn de medicatie nog te nemen (door de langdurige werking). Is er iemand die hier een goede oplossing voor weet of kan het kwaad om het toch bv rond 8 uur sochtends 1 te nemen en vervolgens gelijk nog weer even te slapen??

16-02-2020 | Man | 29
lisdexamfetamine (30)
ADD
Begonnen bij relatine maar als snel werd duidelijk dat ik dit totaal niet verdraag. Dan atomoxetine (strattera), dat was zuiver vergif wat de arts ook zei meteen stoppen dus dan zelf dit middel voorgesteld en dat ik bereid was het in NL te gaan halen (middel is niet gekend in België en dex is al jaren niet meer op voorraad). Was een laatste poging want ik was er wel klaar [lees meer...]mee met dit soort medicatie. Na een uurtje dit middel genomen te hebben werd het interessant, tegen het einde van de dag wist ik, dit is goud. Het autorijden was wel wat onwennig de eerste dagen maar op dag 6 sloeg dat plots om. Behalve dat en een drogere mond kan ik dit enkel ten zeerste aanraden, het komt heel zacht in en uit, totaal anders dan de andere middelen die voor mij althans brol bleken te zijn. Kost mij wel een fortuin gezien de prijs van 104 per 30 (BE betaald geen enkel medicijn boven de 18 jaar terug) maar voor dit betaal ik dat met een glimlach.

20-01-2020 | Vrouw | 23
lisdexamfetamine (50mg)
ADHD
Na mijn diagnose eerst langwerkende methylfenidaat gebruikt. Dit werkte best prima voor mij, maar had twee nadelen: 1. Het kostte redelijk wat geld (alleen de kortwerkende wordt vergoed). 2. Ik had af en toe last van overmatig transpireren en een merkbaar verhoogde hartslag. Ik ben erg tevreden: Pluspunt 1: Elvanse valt nu onder de terugbetaalregeling en dit houdt i[lees meer...]n dat deze medicatie mij niets kost. Pluspunt 2: Daarnaast werkt het langer, geleidelijker en voel ik me meer mezelf (in vergelijking met de methylfenidaat). Ik kan nu, net als met de methylfenidaat, mezelf focussen, maar ik kan ook nog lekker creatief denken en meer mezelf zijn. Pluspunt 3: Ik heb geen last meer van de eerdergenoemde bijwerkingen. Wat mij betreft een aanrader.

12-12-2019 | Man | 44
lisdexamfetamine (30mg)
ADHD
Slechte ervaring met Amfexa nadat ik moest overstappen, had goede ervaring met 3 x 5mg dexamfetamine van de Magistrale Bereider. Na wat zoeken naar ervaringen op Amerikaanse sites over dit in Nederland nieuwe medicijn Elvanse ben ik overgestapt. Ik ben met opzet met lage dosering begonnen ongeveer 3 maanden geleden meteen toen het beshikbaar was hier. Ik ben heel posti[lees meer...]tief over de werking, afgifte gaat heel geleidelijk, geen last van rebounds en ik zit lekker in mijn vel. Ik sport weer veel, werk loopt lekker maar dosering wil ik wel wat verhogen omdat ik hoop het begin van de avond als het spits is met kinderen thuis wat beter op te vangen. Heb het gevoel dat het dus wat minder lang werkt dan wordt aangegeven. Maar heel blij met dit alternatief na hoop geswitch en slechte ervaring met Amfexa!

05-12-2019 | Vrouw | 47
lisdexamfetamine (50)

20-11-2019 | Vrouw | 49
lisdexamfetamine (30mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Hallo Sinds 15 dagen slik ik elvanse omdat ik veel hoge en lage heftige emoties heb en ik continu druk in mijn hoofd ben. Ik kreeg eerst venlafaxine 150 mg maar had erge zweetaanvallen en werd soms naar in mijn hoofd. Met elvanse ben ik rustig vlak en heb weinig emotie wat ik zelf wel prettig vind nu...mijn omgeving vind mij ook verdacht rustig . Ik heb geen vreetbuien[lees meer...] meer en heb ook geen honger moet wel opletten dat ik eet en drink .kan normaal stil zitten zonder te wiebelen of dergelijke en kan beter relativeren. Voor mij is het een fijn middel heb geen nare bijwerkingen

01-11-2019 | Man | 29
lisdexamfetamine (60mg)
ADHD
Maak mensen niet onnodig bang. De bijwerkingen die jij hebt lijken zeer waarschijnlijk te linken aan een allergische reactie. En het werkzame deel is wel gewoon precies hetzelfde, namelijk: dexamfetamine. De dex komt alleen op een later moment vrij (d.m.v. je rode bloedcellen). Ik heb zelf met de 60mg Elvanse hele goede ervaringen. Werkt de hele dag door. En voor de mens[lees meer...]en die moe worden in de middag, wil ik zeggen: blijf regelmatig een eiwitrijke snack tussendoor eten. Vaak verwarren mensen de rebound of ‘dat het uitwerkt’ met een tekort aan eten. Zonder eten heeft je brein geen brandstof en werkt Elvans niet optimaal. Eitwitten zijn de voorlopers van dopamine in je brein dus die moet je voldoende in je voeding verwerken. Elvans kan vervolgens mooi de opgeslagen dopamine naar buiten stuwen. Vergeet niet: Elvans maakt geen dopamine aan! Het zorgt er alleen voor dat de al aanwezige dopamine wordt vrijgegeven. Vandaar dat die eiwitrijke voeding belangrijk is.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum