Ervaringen met Equasym

Bojan Nikolik (30-12-2014)

07-10-2015 | Man | 15
methylfenidaat (36mg)
ADD
Ik ben 15 jaar, ik heb lijd aan ADD, ik kan me ongmogelijk consentreren in de les. en ik heb het gevoel dat ik me minder gelukkig voel sinds ik dit medicijn gebruik. ik heb al heel veel verschillende medicijnen gebruikt voor ADD - Concerta - Ritalin - Strattera - Medikinet Ik en andere merkte nauwelijks tot niks in verschil. behalve dat ik slaap problemen kreeg en mi[lees meer...]jn ogen werkte niet meer goed samen. (soort van lui oog) ik had altijd hoge doseringen.

30-04-2020 | Vrouw | 43
ADD
Hiervoor gebruikte ik naar alle tevredenheid medikinet. Goede werkzame stof en veel gebruiksgemak mbt de capsule en het verpakkingsmateriaal. Equasym heeft een zeer slappe capsule die slecht uit de verpakking wil. Meestal krijg ik het alleen voor elkaar met een schaar of een mes. De capsule deukt in en lost te snel op in de mond waardoor je een vieze plakkerige smaak in[lees meer...] de mond krijgt. Naast mij gebruiken ook mijn beide 2 kinderen Equasym, dus heel veel tijd dat verloren gaat met ergenissen over het verpakkingsmateriaal. Ik ben ABSOLUUT NIET tevreden.

09-08-2019 | Vrouw | 20
ADD
Ik ben begonnen met Equasym 20 mg , maar het werkte niet echt bij mij dus ik ben overgestapt naar 30 mg. Het is wel wat rustiger in mijn hoofd maar de bijwerking zijn veel te erg. Ik voel mij rot/verdrietig, ik wil de hele dag niets doen, ik heb geen eetlust, ik voel mij slaperig en heb altijd hoofdpijn. Ik hoop dat ik snel mag veranderen van medicatie.

09-08-2019 | Vrouw | 20

24-11-2019 | Man | 16
ADD
Goed medicijn ik neem dit medicijn af en toe voor bepaalde periodes waarbij veel concentratie nodig is. In het begin ondervond ik geen bij-effecten. Na 2 jaar af en toe te nemen begin ik prikkelbaar te worden, last van verhoogde hartslag bij sporten en werd vorig jaar zwaar ongelukkig hiervan, hoewel je dit pas merkt als je stop met het medicijn. Je voelt je veel gelukkige[lees meer...]r als je er mee stopt als je deze bijwerking hebt omdat je je slecht voelt zonder dat je weet aan wat het ligt.

31-10-2022 | Man | 35

22-03-2021 | Vrouw | 25
ADD
Na de eerste week heel wat bijwerkingen ondervonden zoals vermoeidheid, apathisch en hoofdpijnen. De tweede week ging veel beter en zijn de bijwerkingen bijna allemaal verdwenen. Ik werk wel dat ik steeds moe ben na een werkdag en dit elke dag net iets vroeger komt. Door het verhogen en spreiden van de medicatie ging het even goed (2 weken). Ik merk dat elke keer de medica[lees meer...]tie verhoogd ik de eerste week het gevoel heb dat het helemaal goed zit en de tweede week weer last krijg van vroegtijdige vermoeidheid. Komt dit omdat mijn medicatie nog niet op de juiste dosis zit? Zijn er andere mensen met dezelfde ervaring?

04-04-2018 | Vrouw | 23
ADD
Ik kreeg op mijn 23ste de diagnose van ADD. Voor mij was het een ware opluchting. Voorheen lukte het mij niet om mijn hoge potentieel te realiseren in mijn studies en leven. Al vanaf de lagere school had ik serieuze problemen met organisatie, maar dit werd pas écht problematisch vanaf de derde graad in het middelbaar. "Slim" zijn was dan echt niet genoeg meer. Je moest da[lees meer...]n ook effectief kunnen plannen en organiseren, iets wat onmogelijk was voor mij. Alleen snapte ik nog niet waarom ik hier zoveel meer moeite mee had dan anderen rondom mij. Ook buiten school. Ik begreep niet waarom ik zo chaotisch was en moeite had met simpele taken af te ronden/te onthouden, terwijl de rest van de wereld hier geen moeite mee leek te hebben. Ik ben vrij laat pas professionele hulp gaan zoeken. Eerder durfde ik er zelfs niet over na te denken omdat ik uit een immigrantengezin kom en het stigma rondom ADD/ADHD nog sterk leeft in de oorspronkelijke cultuur van mijn ouders. Echt wel jammer, want nu besef ik meer dan ooit hoeveel mensen er constant mee geholpen worden en dat de medicatie die ervoor gebruikt wordt erg veilig kan zijn als het gebruikt wordt onder goede begeleiding. Na een consultatie bij mijn huisarts en een neuroloog kreeg ik Equasym XR voorgeschreven. Ik pak het nu ongeveer anderhalve maand en merk het verschil enorm hard! Ik kan veel makkelijker opletten en ben in het algemeen meer "aanwezig". Het was wel eventjes wennen, want ik merkte in het begin wel dat ik soms milde hartkloppingen kreeg en af en toe wat dissocieerde, maar omdat ik wist dat dit aan de medicatie lag en tijdelijk was kon ik dit makkelijk relativeren. Dan ging het meestal vrij snel weer over. Voor de rest heb ik helemaal geen bijwerkingen. Ik val nu juist beter in slaap dan ooit en voel dat mijn slaap ook kwalitatief beter is, want ik word meestal uitgerust wakker. Ook met mijn eetlust heb ik eigenlijk weinig problemen. Soms merk ik wel dat ik minder honger heb doorheen de dag, maar toch voel ik aan mijn lichaam wel wanneer ik zou moeten eten. Als ik me opeens zwakker voel, bijvoorbeeld. Ik probeer gewoon op regelmatige tijdstippen te eten en tot nu toe lukt dat wel goed! Het is wel makkelijker om gezonde keuzes te maken nu, omdat ik beter kan nadenken en geduldiger kan zijn. Equasym werkt goed en doet wat het moet doen, maar het is zeker geen wondermedicijn dat opeens al jouw problemen zal oplossen of van jou een supermens zal maken. Veel mensen hebben ook (cognitieve) gedragstherapie nodig. Het is heel belangrijk om goede gewoonten aan te leren, en dat is iets waar je zelf actief aan moet werken! Het enige jammere is natuurlijk wel de kostprijs. Ik betaal ongeveer €50 per maand, omdat ik twee capsules moet innemen per dag. Het wordt niet terugbetaald tenzij je jonger bent dan 16 jaar in België, dat vind ik helemaal niet kunnen! Dit versterkt het enorm schadelijke idee dat "mensen gewoon maar uit hun ADHD moeten groeien", terwijl dit natuurlijk niet zomaar gaat. Je kunt niet opeens een ander brein groeien. Maar over het algemeen wel erg tevreden over dit medicijn.

21-08-2015 | Man | 34
methylfenidaat (40mg)
ADD
De dosis die ik nodig heb blijkt hoog te zijn. Maar, het werkt en ik ervaar geen bijwerkingen. De enige bijwerking is de prijs. Belangrijk is wel dat je het op de juiste momenten inneemt. Wanneer je één inname overslaat voel je een verschil. Voor het eten innemen is voor mij het beste. Na het eten zorgt er voor dat het langer duurt eer het effect heeft. Tijden[lees meer...]s een hectische, geestslopende, energie wretende dag kan ik mezelf tot rust brengen vanwege de medicatie. Bij een "aangename" dag is er ruimte om te focussen, creëeren, multitasken. Dus voor mij: goed medicijn maar spijtig genoeg... (te) duur!

28-02-2012 | Vrouw | 35
methylfenidaat
ADD
Eindelijk in september 2011 diagnose add gesteld. Wat een verademing. Eerst begonnen met Ritalin. Ik merkte meteen verschil: veel meer rust in het hoofd; dingen afmaken; beter slapen etc. Enige nadeel met Ritalin is het om de drie uur innemen waar ik niet aan dacht. Doordat ik per 01/01/2012 ben overgestapt naar een verzekering die equasym vergoedt, is dat probleem verholp[lees meer...]en. Ik heb me aangesloten bij stichting balans waardoor ik collectief kon verzekeren bij Avero/Achmea. Die vergoeden in de verzekering Royaal deze langwerkende medicijnen. Equasym is makkelijk in te nemen. Enige bijwerkingen die ik ervaar (ook bij Ritalin): geen eetlust, dus afvallen. Dus goed opletten dat je op geregelde tijden eten tot je neemt. Andere bijwerking die ik wel heel vervelend vind, is verkramping van de kaak (had ik ook bij Ritalin). Bijna continu. Hoop dat dat minder wordt. Is niet te stoppen die verkramping

24-04-2016 | Vrouw | 14

08-06-2015 | Vrouw | 52
methylfenidaat (40mg)
ADD
Deze capsules kosten me ongeveer een euro per dag, want ze worden niet vergoed. Het grote voordeel van deze gereguleerde-afgifte-medicijnen is nou juist dat je niet kunt vergeten ze in te nemen! Maar alleen de 10mg pilletjes, die je elke vier uur moet innemen, worden vergoed... vraag me niet waarom.