Ervaringen met Methylfenidaat

methylfenidaat

angst somber voelen lusteloos verminderde cognitieve vaardigheden prikkelbaar vaak moeten plassen diarree wazig in het hoofd slechte lichaamsgeur acute hoofdpijn

ADHD (191 meningen)
ADD (166 meningen)
Syndroom van Asperger (6 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)

Concerta (484 meningen)
Dexamfetamine (428 meningen)
Ritalin (406 meningen)
Amfexa (210 meningen)
Elvanse (150 meningen)

28-12-2023 | Man | 20
ADD
Ik begon dit medicijn te slikken omdat er sprake was van een redelijk zware depressie waarvan gedacht wordt dat mijn ADD hieraan ten gronde lag. Voor mij werkt het geweldig, ik voel me aanzienlijk veel beter omdat ik heel veel minder pieker, ik heb een veel betere focus en heb meer rust in mijn hoofd over het algemeen. Ik heb bovendien bijna geen bijwerkingen behalve een b[lees meer...]eetje hoofdpijn af en toe. veel mensen ervaren verlies van eetlust met dit medicijn maar ik heb door dit medicijn eigenlijk mijn eetlust juist weer terug gekregen omdat ik nooit honger had omdat ik altijd gestresst was. Ik vond het zelf heel spannend om medicijnen te gaan slikken maar het is heel goed uitgepakt. Tegen de mensen die het ook spannend vinden om medicijnen te gaan slikken wil ik dan ook zeggen: het is niet zo dat je alle bijwerkingen die genoemd worden ook krijgt, de meeste mensen hebben er maar een paar lichte en sommige mensen helemaal geen. Overleg goed met je psychiater en probeer het gewoon in een periode waarin je verder niets moet. Het kan wat aanpassen van leefstijl nodig hebben omdat ik nu bijvoorbeeld minder prikkels nodig heb, maar het heeft me heel veel gebracht dit te gaan slikken.

20-11-2023 | Vrouw | 50
methylfenidaat (5)
ADHD
Ik ben sinds een maand nu bezig met dit medicijn. Ik ben nog zoekende naar dosering, gebruik nu 4x 10 mg ,moest verhogen naar 15 mg per inname merk dat ik daar heel onrustig van wordt en ook wazig ga zien,ga toch weer naar 10 mg,misschien ben ik ook wel te snel verhoogd. Mn hoofd geeft mij echt rust nu ,ik merk wel dat mijn hyperactiviteit niet is afgenomen.gesprekke[lees meer...]n makkelijker te voeren,meer focus Van Rebound totaal geen last maar om 2130 ben ik echt wel heel erg moe en kan de hele nacht zalig slapen wel 0600 wakker en lekker weer aan. Ik heb er echt baadt bij ,blij mee

04-11-2023 | Man | 34
ADHD
Soms wat een droge mond, ik ben recentelijk van arts veranderd en de beste man weigert me methylfenidaat voor te schrijven ///// RED mijn medicijn.nl - Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd. In de gebruiksvoorwaarden staat dat er geen 'handel in medicijnen' gedreven mag worden op mijnmedicijn. Medicijngebruik dient via een voorschri[lees meer...]jvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek./////

01-05-2023 | Vrouw | 41
ADHD
Ik gebruik deze medicijnen voor mijn adhd en het maakt dat mijn weerzinsgevoel minder is en ik in actie kan komen. In het begin af en toe misselijkheidsvlagen en moeite met slapen, maar dit gaat weg. Het voelt alsof ik “aan” wordt gezet en dingen gaan daardoor makkelijker. Rookdrang wordt enorm vergroot. Het voelt wel “nep”. Kan niet goed uitleggen wat ik daarmee bedoel, m[lees meer...]aar energie in een pilletje ofzo.

19-02-2023 | Vrouw | 32
methylfenidaat (15mg)
ADD
Ik vond het prettig om het gevoel te krijgen: “ik ben aan”. Maar de bijwerkingen bleven onlangs de lange periode van slikken. Het meest vervelende vond ik dat ik eind van de dag in mijn hoofd heel de dag aan het doornemen was waardoor ik het gevoel had dat er iets niet klopte. Soms wat last van hartkloppingen of zweet.

16-04-2022 | Vrouw | 38
ADHD
Ik gebruik 4x per dag 5mg tegen adhd klachten. Wat een rust in mijn hoofd, ik kan me beter concentreren. Ik erger me minder aan alle prikkels om me heen en heb minder snaaien behoefte gedurende de dag. De bijwerkingen vind ik goed te behappen, ik slaap ook wat beter .

30-03-2022 | Vrouw | 16
ADD
Werkt best wel goed alleen ben soms licht in mijn hoofd of heb hoofdpijn wanneer het begint uit te werken

21-02-2022 | Vrouw | 18
methylfenidaat (54mg)
ADD
Ik gebruik al sinds mijn 9e dit medicijn maar de laatste jaren heb ik last van vervelende bijwerkingen

27-01-2022 | Vrouw | 42
methylfenidaat (5mg)
ADHD
Ik gebruik sinds een jaar Methylfenidaat 5mg vanwege ongespecificeerde ADHD/ADD en mijn leven is heel veel makkelijker geworden! Ik was altijd erg aan het hyperfocussen om me te concentreren, cijfers niet om te draaien, dingen niet kwijt te raken, alles te onthouden in chaos van input en daardoor had ik heel veel stress, in periodes uitend in woede aanvallen. Nu kan ik me [lees meer...]eigenlijk iets minder goed concentreren, maar wel veel makkelijker. Interessant is ook dat ik juist makkelijker in slaap val omdat mijn hoofd rustiger is. Ik gebruik dus maar 5mg, 4x per dag. Ik heb er speciaal om gevraagd want de startdosis zou 10mg zijn. Van 10mg krijg ik wat bijwerkingen en voelt het 'chemisch ' met 5mg heb ik er ook niet zo n last van als ik het eens vergeet of te laat inneem. Precies een randje rust en orde in de chaos om me veel beter te voelen.

01-12-2021 | Man | 51

30-03-2021 | Man | 22
ADD
Dit medicijn maakt mij alerter en meer gefocust. Ook voel ik me blijer wanneer ik het gebruikt. Ik ben introverter zonder het en ik voel me ongeorganiseerd en ook lui. Eigenlijk heeft het mijn depressie een beetje genezen. Ik voel me minder leeg. Enige negatieve aspect is de ‘half-life’ en rebound. Ik moet het 5 keer per dag nemen. Degene die langer effect heeft is niet[lees meer...] vergoed door mijn verzekering dus moet ik er meeleven. Over het algemeen voel ik me beter, gemotiveerd en zelfverzekerd. Het maakt mijn leven beter te regelen. ////////////// (original text: This medicine makes me more alert and focused. I also feel happier while on it. I'm more introvert without it and I feel disorganized and lazy as well. It actually cured my depression a bit. I feel less empty. The only downside is the halflife and the rebound. I have to take it five times a day. The longer lasting one isn't covered by my insurance so I'll have to deal with it. Overall I feel more on track, motivated and confident. It makes life easier to manage. ) /////

12-12-2020 | Man | 39

12-12-2020 | Man | 39

21-11-2020 | Vrouw | 18
ADHD
Ik weet vanaf mijn 15e dat ik ADHD heb en slik sindsdien medicatie. Ik heb Ritalin en Concerta gebruikt. Momenteel slik ik weer Ritalin. Het middel werkt goed, maar de bijwerkingen zijn erg vervelend. Soms wegen deze zwaarder mee dan de normale werking. Daarom slik ik Ritalin niet meer door als ik merk dat de bijwerkingen te heftig worden. Dan ben ik liever mezelf. Ritalin[lees meer...] is voor mij dus echt een haat liefde relatie. Dankzij dit medicijn heb ik mijn examens veel beter gemaakt dan ik anders zou kunnen, maar door Ritalin zit ik soms ook slecht in mijn vel en heb ik minder zin om sociaal te zijn. Ik merk echt verschil in mijn gedrag als ik met mensen om mij heen ben, omdat ik dan veel geremder ben. Ik ben minder grappig, minder aanwezig in het gesprek, voel me meer een zombie langs de kantlijn. Ook moet je nooit andere drugs nemen als Ritalin nog in je bloed zit, vooral geen Alcohol. Als je gevoelig bent voor angstaanvallen of paniekaanvallen zou ik dit medicijn sterk afraden. Ook als je gevoelig bent voor eetstoornissen of er eentje hebt. Het vermindert namelijk je eetlust behoorlijk en dat kan dan natuurlijk gevaarlijk zijn in combi met een eetstoornis.

03-11-2020 | Man | 29
ADHD
Het werkt zeer effectief om rustiger en geconcentreerd mijn dag door te komen. Hierdoor heb ik minder moeite om het overzicht te bewaren en om mijn werk- en privéleven te combineren. Echter, het ontneemt volledig mijn eetlust, terwijl ik wel honger heb. Het heeft mij uiteindelijk jaren gekost om dit patroon te doorbreken. Ik heb mijzelf moeten dwingen om door deze barrière[lees meer...] heen te gaan. Ik ben van géén ontbijt, naar een half stuk fruit gegaan, kokhalzend boven de wasbak. Omdat het gewoon echt niet wilde lukken. Uiteindelijk door mijn doorzettingsvermogen dit wel voor elkaar gekregen. Ik spreek veel cliënten van me die dezelfde ervaringen hebben, maar niet door deze barrière heen komen. Terwijl het wel invloed heeft op hun gewicht en hun energielevel. Hierdoor vraag ik mij wel eens af of een deel van de effecten komen doordat er veel minder energie je lichaam binnenkomt.

04-07-2020 | Vrouw | 31
methylfenidaat (5mg)
ADHD
Op 31 jarige leeftijd diagnose adhd, wat een opluchting. Tijdje bezig geweest met afstellen, vervelende bijwerkingen maar zakte snel af! Slik nu 3x per dag elke 3,5 uur 20 mg, de 4e keer 10 en voor het slapen gaan 5. Hierdoor geen last van rebound. Ik heb enorm veel baat bij de medicijnen. Ik heb meer rust in mijn hoofd, minder snel geirriteerd, kan me makkelijker tot ding[lees meer...]en zetten, geen eetbuien meer, meer geduld! Ben blij dat ik hiermee gestart ben!