Ervaringen met Methylfenidaat

methylfenidaat

angst somber voelen lusteloos verminderde cognitieve vaardigheden prikkelbaar vaak moeten plassen diarree wazig in het hoofd slechte lichaamsgeur acute hoofdpijn

ADHD (191 meningen)
ADD (166 meningen)
Syndroom van Asperger (6 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)

Concerta (483 meningen)
Dexamfetamine (428 meningen)
Ritalin (406 meningen)
Amfexa (210 meningen)
Elvanse (149 meningen)

28-12-2023 | Man | 20
ADD
Ik begon dit medicijn te slikken omdat er sprake was van een redelijk zware depressie waarvan gedacht wordt dat mijn ADD hieraan ten gronde lag. Voor mij werkt het geweldig, ik voel me aanzienlijk veel beter omdat ik heel veel minder pieker, ik heb een veel betere focus en heb meer rust in mijn hoofd over het algemeen. Ik heb bovendien bijna geen bijwerkingen behalve een b[lees meer...]eetje hoofdpijn af en toe. veel mensen ervaren verlies van eetlust met dit medicijn maar ik heb door dit medicijn eigenlijk mijn eetlust juist weer terug gekregen omdat ik nooit honger had omdat ik altijd gestresst was. Ik vond het zelf heel spannend om medicijnen te gaan slikken maar het is heel goed uitgepakt. Tegen de mensen die het ook spannend vinden om medicijnen te gaan slikken wil ik dan ook zeggen: het is niet zo dat je alle bijwerkingen die genoemd worden ook krijgt, de meeste mensen hebben er maar een paar lichte en sommige mensen helemaal geen. Overleg goed met je psychiater en probeer het gewoon in een periode waarin je verder niets moet. Het kan wat aanpassen van leefstijl nodig hebben omdat ik nu bijvoorbeeld minder prikkels nodig heb, maar het heeft me heel veel gebracht dit te gaan slikken.

17-05-2022 | Man | 20
ADD
Nu na de eerste week 5 mg twee keer per dag, op advies naar 10mg twee keer per dag (beginnersdosis). Eerste week met twee keer 5mg ging top, maar nu sinds die 10mg echt extreme nervositeit en alles wat daarbij komt kijken. Verlegen, niet uit mijn woorden komen, zweten en trillen is hier allemaal onderdeel van. Bovendien heb ik het gevoel dat ik minder goed uit mijn woorden[lees meer...] kom. Zodra ik thuis kom en het is uitgewerkt een soort leeg verdrietig gevoel en soms hoofdpijn. Ook heb ik het gevoel dat ik tijdens de werking een soort letterlijke tunnel visie heb met mijn ogen, waarbij mijn perifere visie erg wordt verminderd. Ik wacht het nog even uit aangezien ik pas in mijn tweede week zit, binnenkort gesprek met arts hoe alles gaat...

13-07-2023 | Vrouw | 22
methylfenidaat (5)
Syndroom van Asperger
Het helpt zeker bij concentratie en overprikkeld worden maar je kan er lichamelijk wel weer onrustiger van worden merk ik.. Ook bij kleine innamen begin ik heel hard te zweten en gaat m’n hard slag omhoog. Maar in m’n hoofd word alles een stuk beter te handelen en kom ik aan veel meer dingen toe waar ik eerst geen ruimte voor had in mijn gedachtes. Drink alleen geen koffie[lees meer...] dit kan de klachten een stuk erger maken is mij opgevallen.

30-03-2021 | Man | 22
ADD
Dit medicijn maakt mij alerter en meer gefocust. Ook voel ik me blijer wanneer ik het gebruikt. Ik ben introverter zonder het en ik voel me ongeorganiseerd en ook lui. Eigenlijk heeft het mijn depressie een beetje genezen. Ik voel me minder leeg. Enige negatieve aspect is de ‘half-life’ en rebound. Ik moet het 5 keer per dag nemen. Degene die langer effect heeft is niet[lees meer...] vergoed door mijn verzekering dus moet ik er meeleven. Over het algemeen voel ik me beter, gemotiveerd en zelfverzekerd. Het maakt mijn leven beter te regelen. ////////////// (original text: This medicine makes me more alert and focused. I also feel happier while on it. I'm more introvert without it and I feel disorganized and lazy as well. It actually cured my depression a bit. I feel less empty. The only downside is the halflife and the rebound. I have to take it five times a day. The longer lasting one isn't covered by my insurance so I'll have to deal with it. Overall I feel more on track, motivated and confident. It makes life easier to manage. ) /////

17-06-2020 | Vrouw | 22
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Ik ben er nu een paar jaar achter gekomen dat ik ADHD heb. Ik had een tijd dat ik mij erg depressief voelde en niet lekker in mijn vel zat. Ook op school kon ik mij vanaf jongs af aan nooit concentreren en zei ik altijd alles wat ik dacht. Ik had daar nooit problemen mee tot een bepaalde leeftijd toen het niet meer zo goed ging op school. Ik merkte dat ik erg chaotisch was[lees meer...] in mijn hoofd en werd daar ongelukkig van en kon het niet meer zelf. Toen ik wist wat het was voelde ik mij stukken beter. Ik kreeg hulp en ben begonnen met het slikken van Methylfenidaat. Het hielp mij erg goed als ik bijvoorbeeld moest leren maar merkte wel dat ik het niet altijd wou gebruiken. ik voelde mij soms zenuwslopend onrustig (trillende handen) Ik had er weinig eetlust door en werd er soms ook een beetje misselijk van. Ook merkte ik dat ik heel prikkelbaar was als het medicijn uitwerkt en krijg ik er soms hoofdpijn van. Ik gebruik het alleen als ik een dag aan school moet werken of moet leren. Ik gebruik het niet elke dag want soms heb ik geen zin in de bijwerkingen. Ik persoonlijk wil het niet elke dag gebruiken maar gebruik het alleen als ik geen orde weet te stellen in mijn hoofd en ik heel chaotisch ben en geen planning kan maken of moet leren.

29-12-2019 | Vrouw | 22
methylfenidaat (10mg)
Door een depressie met suïcidale gedachtes ben ik hulp gaan zoeken bij een hulpdienst. Na een aantal gesprekken kwamen ze er op uit dat ik ook ADD heb en willen ze eerst dat aan pakken... Nu ben ik niet meer heel de dag emotioneel en denk ik aan de dood. Maar dat betekend niet dat ik die gevoelens niet meer heb. De bijwerkingen zijn heel vervelend. Het begon met duizelighe[lees meer...]id, hoofdpijn, misselijkheid, een opgejaagd gevoel, geïrriteerd, en een continu poep gevoel. Eerst dacht ik dat het tussen mijn oren zat dus ik negeerde het. Vervolgens begon ik steeds vergeetachtiger te worden. Sleutels in de deur vergeten, niet meer weten waar ik het over heb.. En na 3 weken gebruik gebeurde er iets waardoor ik aan de bel trok. Ik kreeg voor het eerst in mijn leven een angst aanval. Uit het niet raakte ik in paniek begon ik vreselijk te zweten raakte buiten adem terwijl ik stil stond. En moest ik me helemaal uitkleden omdat ik het belachelijk heet kreeg. Ik was helemaal drijf en drijfnat. Zelfs mijn kleding was goed nat. Nadat ik weer tot rust was gekomen zocht ik alles op. En ja hoor meerdere mensen hebben last van de symptomen en methylfenidaat kan een angst aanval aanwakkeren. Ik zit op dit moment echt met mijn handen in het haar.

24-03-2019 | Man | 22
ADHD
Danzij de diagnose van ADD&ADHD gecombineerd en de daarbijbehorende behandeling met medicatie kan ik eindelijk normaal studeren. Daar waar ik moeite had met het HBO, doe ik nu 2 WO studies.

09-05-2022 | Man | 23
ADD
Ik heb dit medicijn als kind al jaren gebruikt, toen weer een tijdje gestopt. nu na enkele jaren weer begonnen. Maar het heeft helaas niet meer het effect van vroeger. Ik ben kort af continu overprikkeld. Kan echt maar aan 1 ding tegelijk denken/doen. Wel zijn mijn gedachten helderder, of in ieder geval minder gedachten tegelijk . Voor mijzelf is het medicijn top, alleen v[lees meer...]oor mijn omgeving is het minder.

16-10-2020 | Man | 23
ADD
Concentratievermogen is voor het eerst in mijn leven aanwezig. Ik kan eindelijk ergens aan werken en er vol op concentreren, zonder dat mijn gedachten ergens anders heen gaan.

15-07-2021 | Vrouw | 24
ADD
Met mijn 24 jaar enkele weken geleden eindelijk de diagnose ADD gekregen. Na jaren van strubbelingen met depressies (ik gebruikte al een SSRI's), kwam ik mbv een pscyholoog en later een psychiater tot de ontdekking dat de depressie een symptoom was van ADD. Ik ben een erg introvert persoon die graag alleen is. Sinds mijn puberteit ben ik eigenlijk altijd enorm vermoeid. Ei[lees meer...]ndeloos bloed geprikt, en ook onderzoeken in slaapcentra gehad hier voor. Sociaal contact koste mij altijd enorm veel energie en ik nam standaard een periode te veel hooi op mijn vork, raakte overwhelmed en oververmoeid, en moest dan alles weer laten vallen. Met uitval op werk aan toe. En dat op repeat. Gestart met methylfenidaat 10mg opbouwen tot 4x daags, eigenlijk alleen omdat je verzekeringstechnisch eerst methylfenidaat geprobeerd moet hebben voor je dexamfetamine vergoed krijgt. Dit is absoluut niet mijn medicijn. De bijwerkingen slopen er in, en na anderhalve week realiseerde ik mij dat ik eigenlijk geen enkele positieve ervaring meer had. Behalve dan dat het me wat meer energie gaf en ik 's middags niet meer bijna dagelijks even hoefde te slapen (lees: ontprikkelen). De eerste dagen, vanwege het stimulerend effect, veel energie tot het euforische aan toe. Omdat ik dat nooit had, plande ik mijn dagen te vol en schatte ik mijzelf veel te hoog in. Al na een paar dagen bijwerkingen als hoofdpijn, trillerig zijn en het vervelendste waren de depressieve en sombere gevoelens die ik kreeg. Ik vond m'n leven uitzichtloos en er leek een soort mist over mijn stemming te hangen. Tevens na een aantal uur als de tablet was uitgewerkt viel ik zowat ter plekke in slaap van vermoeidheid. Ik zag geen effect als het ging om aandacht en concentratie. Enige positieve was dat ik sliep als een blok. Nu over op dexamfetamine, en ondanks dat dit ook even wennen is heb ik hier naast slecht slapen geen enkele bijwerking van ervaren!

16-10-2019 | Vrouw | 24
methylfenidaat (54mg)
ADHD
Ik heb adhd gecombineerd met add. Sinds februari ben ik gestard met het traject om ritalin te slikken, het begin verliep goed. Ervaarde veel rust in mijn hoofd en het gevoel dat ik helderder kon nadenken. Sinds juni slik ik methylfenidaat langwerkend 54 mg, helaas sinds 1 a 2 maanden een stuk sneller geïrriteerd, prikelbaarder en sneller agressief. Ook ben ik in een half j[lees meer...]aar tijd 8 kilo afgevallen waardoor ik ondergewicht kreeg, op zijn lichts woog ik 48,6 kilo terwijl ik 167 cm lang ben. Door mijn ondergewicht voelde ik me heel moe en kreeg ik haar uitval. Uiteindelijk naar de diëtiste geweest en die schok ook wel, nu elke avond een vlesje Nutricia bijvoeding drinken voor het slapen gaan. Ik vind dat de bijwerkingen nu te veel worden en wil graag overstappen naar een ander medicijn maar ik zou niet weten naar welk medicijn. Iemand misschien tips? Want de concentratie heb ik nodig bij mijn hbo studie

22-09-2020 | Man | 25
methylfenidaat (5mg)
ADD
Ik had persoonlijk niet heel veel problemen of bijwerkingen bij methylfenidaat. Ik vond het alleen niet zo fijn dat het werkte als een soort 'concentratie-boost'. Voor mij waren de dips tussen door moeilijk om aan te wennen. Dan was ik 4 uur heel hyper, en daarna wilde ik alleen maar slapen. Het hielp niet tegen mijn depressieve klachten of insomnia.

25-03-2022 | Man | 26
methylfenidaat (40mg)
ADD
1 jaar geleden heb ik kennis mogen maken met het medicijn methylfenidaat van farmaceut Mylan. Eerst de kortwerkende en na een tijd de retard. Ik deel mijn ervaring over de retard ( langwerkend ). Het medicijn heb ik in totaal 1 jaar gebruikt. Circa de eerste 6 maanden voldeed de methylfenidaat aan mijn verwachtingen ik werd er rustig van zoals ik het zelf test omschree[lees meer...]f eindelijk een “flatline” in mijn hoofd. Ik had overzicht kon mijn werk weer fatsoenlijk afmaken en had geen last van bijwerkingen. Na verloop van tijd voelde ik steeds vaker dat oude patronen weer op de voorgrond traden tics, rusteloos, veel op mijn telefoon, impulsiviteit, vaker alcohol drinken, chagrijnig, oogcontact vermijden, maar het ergste van alles ik voelde me leeg.. het was alsof het medicijn omplaats van rechts om het ineens links om werkte en daarom het tegenovergesteld effect had. Omdat ik al een tijd dit medicijn gebruikte had ik niet direct in de gaten dat het aan de medicijnen lag. Heb hiervoor dan ook eerst even alle oorzaken op een rijtje gezet en weg gestreept en alleen de medicatie bleef over. In overleg met mijn behandelend arts heb ik besloten om te stoppen met mehylfenidaat en te starten met Dexamfetamine van Tentin 3 x 2x 5 mg. Wat een wereld van verschil met methylfenidaat rust, een goed humeur structuur en geen leeg gevoel! .Wel moet ik erbij vermelden dat ik nog in de opbouw fase zit en daarom wat bijwerkingen ervaar wetende dat alle psystimulantia in de beginfase tijd nog hebben om te wennen.

25-12-2021 | Vrouw | 26
ADD
Was voor mij niet het juiste medicijn.

28-11-2019 | Man | 26
methylfenidaat (15)
Hypersomnia
Voor hypersomnie werd het gebruik van Methylfenidaad aanbevolen. Voor mij werd het gebruik hiervan al snel een hel; heftige rebounds (zodra het was uitgewerkt werd ik extreem somber), droge mond, maagklachten en ik voelde me vaak onrustig/opgejaagd. Na +/- 4 maanden gestopt met deze rotzooi.

17-03-2024 | Man | 27
methylfenidaat (5mg)
ADHD

somber voelen lusteloos vaak moeten plassen verminderde cognitieve vaardigheden prikkelbaar diarree

Een paar weken geleden ben ik gediagnostiseerd met ADHD. Daarnaast ben ik als kind gediagnostiseerd met Asperger (Ik heb het geluk dat beide aandoeningen elkaar balanceren) Ik heb mijn huisarts gevraagd of ik DEX amfetamine zou kunnen proberen aangezien ik vaak moeite heb met het houden van overzicht en last heb van rusteloosheid en overprikkeling. Mijn huisarts zei dat he[lees meer...]t protocol is om eerst met methylfenidaat te beginnen. Ik had hier al sterke twijfels over aangezien bijna elke ADHD'er die ik er naar heb gevraagd slechte ervaringen had met methylfenidaat. De eerste twee dagen was ik wel iets rustiger, want de rusteloosheid werd vervangen door lusteloosheid. Vanaf de derde dag werd de rusteloosheid juist erger. Concentratie werd juist slechter in plaats van beter. Door mijn ADHD heb ik vaak moeite om dingen stap voor stap te doen, bijvoorbeeld als ik mijn huis schoonmaak. Dit werd door methylfenidaat versterkt in plaats van dat het hielp. Zolang als het middel werkte voelde het of ik een kater had in combinatie met een lichte griep. Ik had gehoopt dat ik door methylfenidaat beter opdrachten zou kunnen maken voor mijn studie. Het werkte alleen maar averechts. Ik kon niets onthouden van wat ik las en mijn motivatie was volledig weg. Ik probeer al een tijdje te stoppen met roken, methylfenidaat zorgde er echter voor dat ik twee keer zoveel rookte als normaal Nadat het middel volledig was uitgewerkt voelde ik mij juist weer erg goed, het is een fijn gevoel om weer nuchter te zijn. Na vier dagen ben ik met dit middel gestopt. Ik heb de bijsluiter erbij gepakt en in de eerste alinea staat al dat dit middel niet bedoelt is voor volwassenen.