Ervaringen met Methylfenidaat

methylfenidaat

angst somber voelen lusteloos verminderde cognitieve vaardigheden prikkelbaar vaak moeten plassen diarree wazig in het hoofd slechte lichaamsgeur acute hoofdpijn

ADHD (191 meningen)
ADD (166 meningen)
Syndroom van Asperger (6 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)

Concerta (483 meningen)
Dexamfetamine (428 meningen)
Ritalin (406 meningen)
Amfexa (210 meningen)
Elvanse (150 meningen)

04-12-2020 | Man | 36
ADHD
Het werkt vind het niet ideaal. Gezien de korte werkings duur. Gebruik nu 2x54 langwerkende methylfenidaat en 4x kortwerkend 10mg. Concentratie is velemale beter. Maar ben niet minder druk. Ervaar wel beter dat ik druk ben. De rebound effecten vind ik zwaar vervelend. Voel me dan gejaagd. En iriteer me overal aan. Daar om slik ik alleen op kantoor dagen. Slik ook regel[lees meer...]matig 10mg voor het slapen gaan dit werkt geweldig zeker na een avond dienst binnen 10 minuten onder zijl vaak wel vroeg wakker om dat het is uitgewerkt. Eigenlijk volledig ongeschikt voor mij. En mijn onregelmatige werk tijden. Dom middel voor mensen die toch al problemen met structuur en plannen hebben. Zou graag zien dat er een retard variant uitgegeven word die 24uur werkt

12-11-2020 | Man | 43
methylfenidaat (40mg)
ADHD
Ondanks verschillende doseringen dezelfde bijwerkingen. Oncomfortabele rush na inname, hyperfocus bij elke dosering, hartkloppingen, bij uitwerken een terugslag, emotioneel onstabiel, overprikkeling, woedeaanvallen.

19-08-2020 | Vrouw | 32
ADHD
Dit middel voorgeschreven gekregen nadat er bekend werd dat ik ADHD heb. 3x per dag 3 pilletjes van 5mg. De eerste dag ging oké, behalve dat ik duizelig was leek ik wel rustiger te zijn. Na dag 2 begon de ellende. Ik voelde me verschrikkelijk, geen eetlust, duizelig, misselijk en eindstand op de dag mega somber en depri. Even aankijken omdat ik dacht het word wel beter. [lees meer...]Helaas werd het alleen maar erger. Dag drie overgeven nadat Het middel uitgewerkt was, trillen en mega warmte aanvallen. Door het slechte eten was er niets om over te geven dus mega veel pijn. Totale eetlust was 0.0. Prima, wat kilo’s afvallen kan geen kwaad maar de hele dag misselijk zijn is niet fijn. Vanaf 3 dagen als een zombie op de bank gelegen. Ik kwam tot niks. Zelfs met minder hoge dosering bleven de klachten aan. Na 4 dagen gestopt omdat alles langs me heen ging. Kreeg niks mee van gesprekken en sommige vragen moesten 3x gesteld worden om überhaupt te snappen wat er gevraagd werd. Alles ging langs me heen. Voor mij echt nooit meer dit middel! Toen ik gestopt was voelde ik me weer herboren en mezelf!

07-02-2020 | Vrouw | 17

06-01-2020 | Man | 44
Autisme
Pogingen om mijn concentratie te verbeteren lukten niet door de zware bijwerkingen zoals migraine en geen eetlust meer.

28-11-2019 | Man | 26
methylfenidaat (15)
Hypersomnia
Voor hypersomnie werd het gebruik van Methylfenidaad aanbevolen. Voor mij werd het gebruik hiervan al snel een hel; heftige rebounds (zodra het was uitgewerkt werd ik extreem somber), droge mond, maagklachten en ik voelde me vaak onrustig/opgejaagd. Na +/- 4 maanden gestopt met deze rotzooi.

22-11-2019 | Man | 35
ADHD
Het enige nadeel dat ik van ADHD ondervind is de moeite met concentratie. Om die reden is mij methylfenidaat gegeven. Ik heb dit een jaar gebruikt, maar ben na een aanrijding gestopt (niet meer nodig omdat ik tijdelijk niet kon werken). We dachten dat ik gewoon tot rust kwam, maar nu ik weet aan het werk ben begonnen met lage dosis. Ik kan nu een op een verschil merken met[lees meer...] en zonder dit medicijn. Met ben ik gejaagd, angstig en vooral snel opgefokt. Een WhatsApp berichtje valt altijd slecht (terwijl zonder dit medicijn ik alles zonnig of genuanceerd zie). Voor mij reden om nu toch echt te stoppen met medicatie voor adhd. Ben toch liever een warhoofd, dat is altijd beter dan een heethoofd.

17-09-2023 | Vrouw | 27
ADD
Na de diagnose als volwassene heb ik zoals veel mensen direct de kortwerkende methylfenidaat voorgeschreven gekregen. Dit begon bij 3x 5mg per dag maar na een week overgegaan naar 10mg. Dit werkte in het begin vrij goed. Echter bouwde ik zeer snel een bepaalde tolerantie op. Op dit punt kreeg ik ook last van hart gerelateerde bijwerkingen. Op aanraden van de psychiater bes[lees meer...]loten om naar 15mg te gaan omdat mijn concentratie niet beter werd. Hier ging het heel snel bergafwaarts. Mijn hart bonsde bijna mn borst uit, ik kreeg dagelijks last van paniekaanvallen en ik was vermoeider dan ooit. Ook veranderde ik in een totaal ander persoon. Ik werd ook alles boos en chagrijnig terwijl dit totaal niet in mijn aard zit en ik nooit boos word. De conclusie was uiteindelijk dat methylfenidaat niet het medicijn voor mij is en ben hierna overgestapt naar Elvanse (lisdexamfetamine) en dat werkt perfect!

22-07-2023 | Man | 53
ADHD
Met dit medicijn begonnen als onderdeel van een behandeltraject ADHD. Eerst 18 mg, dan 27, 36, 54 mg. Bleek dat de werking vrij snel was afgelopen bij mij, zo rond 14:00 had het geen effect meer. Uiteindelijk gebruikte ik 54 mg 's ochtends en rond 12 uur nog een keertje 27 mg. Kon dat niet invullen in dit formulier, dus heb voor 2x 36 mg gekozen, maar de uiteindelijke dage[lees meer...]lijkse dosis is hoger. Ook nog geprobeerd om 's middags wat kortwerkend methylfenidaat te nemen, maar dat leverde alleen maar vervelende bijwerkingen op (misselijk, hoofdpijn). Uiteindelijk mee gestopt, had op een gegeven moment nauwelijks effecten meer op ADHD en wel bijwerkingen, waarvan de vervelendste hoge bloeddruk (meer dan 160 bovendruk) en slapeloosheid waren. Verder veel last van hoofdpijn en verminderde eetlust (ben kilo's afgevallen). Daarna overgestapt op Elvanse.

12-06-2023 | Vrouw | 34
methylfenidaat (54mg)
ADHD
Na mijn diagnose begonnen met methylfenidaat kortwerkend. Deed zijn ding, maar vergat het regelmatig in te nemen op werk, dus overgestapt op de langwerkende variant. Werkte maar 8 uur, wat niet lang genoeg was en uiteindelijk besloten om aan te vullen met kortwerkend. Ondertussen veel ongezonde coping afgeleerd en halverwege kreeg ik een ander merk kortdurend van de apothe[lees meer...]ek. Het leek wel alsof mijn ADHD veel erger werd, zeer impulsief, ongeremd, hoge frustraties en voelde alsof ik de controle kwijt was. Gestopt met kortwerkend en ging iets beter, maar nog steeds dezelfde bijwerkingen met langwerkend, dus daar ook mee gestopt. Deze bijwerkingen had ik niet met het eerste merk kortdurend, dus ik vermoed dat de oorzaak in de vulmiddelen en interacties zat.

06-04-2023 | Vrouw | 27
ADHD
8 dagen geleden gestart met 3 x 10 mg methylfenidaat van het merk HCI Pharma, wat een ellende is dit zeg. Buikpijn, kotsen, duizelig, misselijk, de hoofdpijn is bijna niet te verdragen en ik sliep de hele middag door. Terug gegaan naar 3 x 5, maar helpt niks. Ondanks de bijwerkingen merk ik totaal geen positieve verandering. Totaal niet gefocust maar juist super wazig. N[lees meer...]u sinds gister met veel moeite over kunnen stappen op Mylan 5 mg. Dit nu maar aankijken elke 4 uur 5mg. Heb het idee dat het na 3 uur wel uitgewerkt is maar goed..

20-12-2022 | Vrouw | 29
methylfenidaat (5mg)
ADD
1 week lang 2,5 mg (4 keer per dag om de 4 uur) als ik niet kon slapen mocht ik laatste dosis overslaan. Mijn klachten waren extreem voor deze lage dosering. - jeuk over hele lichaam (mezelf snachts open gekrapt) - menstruatie doorbraak bloedingen - buikpijn - niks kunnen eten - misselijk - extreem hartkloppingen in rust hartslag van 140 - niet kunnen slapen [lees meer...]- uitgeput niks kunnen doen - beetje meer concentratie en motivatie om iets te doen.. Ik twijfel of het een allergische reactie is/overgevoeligheid. Ik ga dit morgen overleggen met de arts. Morgen overstappen naar Tentin.. ben eigenlijk een beetje bang of dat er ook zo heftig aan toe zal gaan.. we zullen zien begin daarmee ook met halve tablet

24-08-2022 | Vrouw | 16
methylfenidaat (28mg)
ADD
Veel bijwerkingen, vooral in het begin. Nu gebruik ik het een aantal maanden (*verschillende dosis)maar nogsteeds heb ik af en toe die bijwerkingen. Vooral een leeg/somber of een extreem gejaagd gevoel. Het leven lijkt zinloos en mijn vrolijke kant is weg. Ik snauw iedereen voortdurend af, dus snel geïrriteerd. Weet niet uit mijn woorden te komen wat zorgt voor ongemakk[lees meer...]elijke situaties waardoor mijn onzekerheid toeneemt. Concentratie is hoger en ergens aan beginnen is makkelijker. Heb betere cijfers op school en heb een actieve werkhouding. Helaas zijn er meer negatieve kanten als positief dus ga binnenkort om een ander middel vragen die (hopelijk) wel een positieve werking heeft.

09-05-2022 | Man | 23
ADD
Ik heb dit medicijn als kind al jaren gebruikt, toen weer een tijdje gestopt. nu na enkele jaren weer begonnen. Maar het heeft helaas niet meer het effect van vroeger. Ik ben kort af continu overprikkeld. Kan echt maar aan 1 ding tegelijk denken/doen. Wel zijn mijn gedachten helderder, of in ieder geval minder gedachten tegelijk . Voor mijzelf is het medicijn top, alleen v[lees meer...]oor mijn omgeving is het minder.

07-05-2022 | Man | 54
methylfenidaat (54mg)
ADHD
Dit middel moest geprobeerd worden door de IZA zorgverzekering omdat dit goedkoper is dan concerta. Helaas is dit middel, net als de eerder verplicht opgelegde goedkopere medicijnen voorzien van veel bijwerkingen. Ik raad dit middel niet aan.

12-04-2022 | Man | 48
ADD
TEVA (goedkoop is duurkoop) op advies psychiater, zorgverzekeraar en regering, het middel werkt niet! Of onvoldoende en heeft bijwerkingen, hartkloppingen en hoge bloeddruk 154 over 126 (norm 128 over 88 en hoge hartslag 86 (normaal 68) Bij verhoging meer bijwerkingen zoals; gedachtes buiten mijzelf, primaire reacties bijvoorbeeld verbale agressie in het verkeer.