Ervaringen met Methylfenidaat

methylfenidaat

somber voelen lusteloos vaak moeten plassen verminderde cognitieve vaardigheden prikkelbaar angst acute hoofdpijn buikpijn diarree wazig in het hoofd

ADHD (190 meningen)
ADD (166 meningen)
Syndroom van Asperger (6 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)

Elvanse (148 meningen)

19-11-2021 | Vrouw | 62
methylfenidaat (5mg)
ADHD
Hyperactiviteit verergerde juist. Extreme hyperfocus. Verhoogde hartslag. Onrust nam toe. 3 innamemomenten zijn niet handig op een drukke werkdag.

06-10-2021 | Vrouw | 52
ADD
Wat een bocht! Enorme galbulten in m’n gezicht. Diarree, en toegenomen nervositeit en angst. Ik stap over op wat anders, wat en werkt en minder bijwerkingen geeft.

15-07-2021 | Vrouw | 24
ADD
Met mijn 24 jaar enkele weken geleden eindelijk de diagnose ADD gekregen. Na jaren van strubbelingen met depressies (ik gebruikte al een SSRI's), kwam ik mbv een pscyholoog en later een psychiater tot de ontdekking dat de depressie een symptoom was van ADD. Ik ben een erg introvert persoon die graag alleen is. Sinds mijn puberteit ben ik eigenlijk altijd enorm vermoeid. Ei[lees meer...]ndeloos bloed geprikt, en ook onderzoeken in slaapcentra gehad hier voor. Sociaal contact koste mij altijd enorm veel energie en ik nam standaard een periode te veel hooi op mijn vork, raakte overwhelmed en oververmoeid, en moest dan alles weer laten vallen. Met uitval op werk aan toe. En dat op repeat. Gestart met methylfenidaat 10mg opbouwen tot 4x daags, eigenlijk alleen omdat je verzekeringstechnisch eerst methylfenidaat geprobeerd moet hebben voor je dexamfetamine vergoed krijgt. Dit is absoluut niet mijn medicijn. De bijwerkingen slopen er in, en na anderhalve week realiseerde ik mij dat ik eigenlijk geen enkele positieve ervaring meer had. Behalve dan dat het me wat meer energie gaf en ik 's middags niet meer bijna dagelijks even hoefde te slapen (lees: ontprikkelen). De eerste dagen, vanwege het stimulerend effect, veel energie tot het euforische aan toe. Omdat ik dat nooit had, plande ik mijn dagen te vol en schatte ik mijzelf veel te hoog in. Al na een paar dagen bijwerkingen als hoofdpijn, trillerig zijn en het vervelendste waren de depressieve en sombere gevoelens die ik kreeg. Ik vond m'n leven uitzichtloos en er leek een soort mist over mijn stemming te hangen. Tevens na een aantal uur als de tablet was uitgewerkt viel ik zowat ter plekke in slaap van vermoeidheid. Ik zag geen effect als het ging om aandacht en concentratie. Enige positieve was dat ik sliep als een blok. Nu over op dexamfetamine, en ondanks dat dit ook even wennen is heb ik hier naast slecht slapen geen enkele bijwerking van ervaren!

11-02-2021 | Vrouw | 40
methylfenidaat (5)
Autisme
Dit middel voorgeschreven gekregen om rust te krijgen in de chaos in mijn hoofd. En om overzicht te vergroten. Het middel werkte heel goed! Rustige gedachten en dat was heerlijk. Groot nadeel was dat het bij mij binnen 3 kwartier uitwerkte en ik me compleet voelde instorten. Hierdoor helaas moeten stoppen. Bij mijn zusje werkt het middel wel zo'n 3 uur en zij is er heel ge[lees meer...]lukkig mee.

29-01-2021 | Vrouw | 37

30-07-2020 | Vrouw | 30
methylfenidaat (5mg)

21-06-2020 | Vrouw | 50
methylfenidaat (36mg)
ADD
Ik heb ADD met depressies. En een gastric bypass. Slik nu Elvanse tegen de stemmingen. Ook Wellbutrin ( bupropion). Dit werkt niet afdoende. Heb Mylan methylfenidaat geslikt maar werkte erg kort en had veel last van de ontwenningsverschijnselen. Hierdoor overgestapt naar Elvanse dat ook niet zo lang werkzaam is, waarschijnlijk door de gastric bypass, maar dit middel wer[lees meer...]kt fantastisch op mijn stemming, en dat deed Mylan niet. Voelde me na de werking ziek en moe. Door Elvanse kan ik nu waarschijnlijk gaan stopp ern met de Wellbutrin

29-05-2020 | Vrouw | 17
ADD
Hele leven en vooral middelbare schooltijd erg veel last gehad van concentratie problemen. Ik had een duwtje in de rug nodig want ik kon van mezelf nooit bezig gaan. Ookal wilde ik het zo graag, het voelde alsof er een muur voor me stond die me tegenhield. Sinds een paar maanden is eindelijk ADD vastgesteld. Ik kreeg mylan methylfenidaat voorgeschreven. In het begin werkte[lees meer...] het geweldig. Eindelijk kon ik mijn potentie qua werken eruit halen. Na een aantal dagen/weken stopte het ineens met werken, compleet. Toen ging ik (advies van psychiater) de dosis verhogen. Toen kreeg ik nare bijwerkingen: opgefokt gevoel, hoofdpijn, rillerig, wazig, ongecontroleerd bewegen, hoofd te vol en chaotisch. Ik voelde me zo angstig en opgefokt dat ik niet echt normaal kon bewegen of praten. Het was zo ondragelijk dat ik dacht 'lag ik nu maar in een coma' of 'ik zou wel uit het raam willen springen' . Geen fijn gevoel als je eerder last hebt gehad van angst en depressieve klachten. Vooral omdat ik hier compleet geen controle over had. Geen fijn medicijn voor mij dus.

29-12-2019 | Vrouw | 22
methylfenidaat (10mg)
Door een depressie met suïcidale gedachtes ben ik hulp gaan zoeken bij een hulpdienst. Na een aantal gesprekken kwamen ze er op uit dat ik ook ADD heb en willen ze eerst dat aan pakken... Nu ben ik niet meer heel de dag emotioneel en denk ik aan de dood. Maar dat betekend niet dat ik die gevoelens niet meer heb. De bijwerkingen zijn heel vervelend. Het begon met duizelighe[lees meer...]id, hoofdpijn, misselijkheid, een opgejaagd gevoel, geïrriteerd, en een continu poep gevoel. Eerst dacht ik dat het tussen mijn oren zat dus ik negeerde het. Vervolgens begon ik steeds vergeetachtiger te worden. Sleutels in de deur vergeten, niet meer weten waar ik het over heb.. En na 3 weken gebruik gebeurde er iets waardoor ik aan de bel trok. Ik kreeg voor het eerst in mijn leven een angst aanval. Uit het niet raakte ik in paniek begon ik vreselijk te zweten raakte buiten adem terwijl ik stil stond. En moest ik me helemaal uitkleden omdat ik het belachelijk heet kreeg. Ik was helemaal drijf en drijfnat. Zelfs mijn kleding was goed nat. Nadat ik weer tot rust was gekomen zocht ik alles op. En ja hoor meerdere mensen hebben last van de symptomen en methylfenidaat kan een angst aanval aanwakkeren. Ik zit op dit moment echt met mijn handen in het haar.

18-11-2019 | Vrouw | 41
methylfenidaat (54mg)
ADD
Verlies van overzicht en planning op mijn dagelijkse taken, verlies van concentratie. Apathisch, onzeker en depressief. Verminderde eetlust, misselijkheid (korte tijd hartkloppingen). Ik ben ermee gestopt.

27-07-2019 | Vrouw | 28

21-02-2019 | Vrouw | 18
methylfenidaat (20mg)
ADHD
ik werd er erg ziek van wat langere tijd aan hield en pas weg ging toen k stopte met het gebruik van methylfenidaat

24-11-2023 | Vrouw | 19
ADHD
Ik slik nu 1,5 jaar methylfenidaat. Eerst begon ik met 10 mg, maar daar voelde ik niet zoveel van. Nu zit ik op 3x 15 mg per dag en ik heb wel de focus en energie om dingen te gaan doen en vol te houden. Helaas heb ik veel last van bijwerkingen en ben ik in overweging om te stoppen.

14-11-2023 | Man | 46
ADD
Ik ben begonnen met 3x 10 mg van Mylan, daarna i.o. naar 3 x 20 mg. bij Mylan nauwlijks bijwerkingen en een goede focus en hoofd terug. bij het 2e recept teva gekregen, bijwerkingen hoge vermoeidheid, geen focus / wazig.

05-11-2023 | Man | 44
methylfenidaat (27mg)
ADHD
Ik ben met 3 weken bezig met methylfenidaat 27 mg langwerkend. Ik slik dit in combinatie met fluoxetine 30 mg. Ik merk weinig verschil mn ogen staan wat wijder open en heb iets meer energie en als het uitgewerkt is dan voel ik de energie uit mn lichaam vloeien. Ik ben wel wat opgewekter.

17-07-2023 | Vrouw | 42
methylfenidaat (2,5)