Ervaringen met Methylfenidaat

methylfenidaat

angst somber voelen lusteloos verminderde cognitieve vaardigheden prikkelbaar vaak moeten plassen diarree wazig in het hoofd slechte lichaamsgeur acute hoofdpijn

ADHD (191 meningen)
ADD (166 meningen)
Syndroom van Asperger (6 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)

Concerta (483 meningen)
Dexamfetamine (428 meningen)
Ritalin (406 meningen)
Amfexa (210 meningen)
Elvanse (150 meningen)

17-07-2019 | Vrouw | 31
ADD
Methylfendidaat maakt mij scherper (in concentratie) in vergelijking met Dexa maar die scherpte kwam met een prijs namelijk hartkloppingen (soms dagelijks) en moeite met slapen. Verder lichte darmklachten en een droge mond. Echter de hartkloppingen zijn de reden van overstap.

08-06-2019 | Vrouw | 29
methylfenidaat (15mg)
ADHD
Ik voelde me opgejaagd, druk, tijdgebrek en moe. Het hielp enorm om meer innerlijke rust te vinden. Ik praatte ook minder van de hak op de tak en minder snel. Omgeving kon het goed merken. Ik had ontzettend last van mijn darmen. Constante darmkrampen met aandrang. Ontlasting was ook anders. Kan ook door het bindmiddel van het tablet komen. Mijn psychiater wil dexamfetam[lees meer...]ine nu proberen.

09-03-2019 | Man | 38
ADD
Sinds december 2018 aan het medicijn voor ADD: Man, 38 jaar Na veel gelezen te hebben op het internet, schijnt het medicijn een echte life changer te zijn zodra men met de medicatie start. Helaas heb ik dit gevoel echter nooit gehad. Wel is de concentratie sterk verbeterd om ergens aan te beginnen en het af te maken. Tevens heb ik nu een helicopter view op het werk, als[lees meer...] het gaat om actie / reactie. Ofwel, ik zie het gevolg van imput die ik in mijn werk stop. Ik heb een sales baan en ben me nu beter bewust van alle taken en de vervolgacties die ik kan verwachten. Bij navraag aan de specialist schijnt het voor ADHD wel een life changer te zijn in de vorm van rust.. niet alleen in het hoofd, maar ook in gedrag en druk zijn met je lichaam. Ik had te hoge verwachtingen.. Ik voel me dezelfde persoon. nog steeds wat introvert, maar wel zelfverzekerder aan het worden, Ik ben bereid vragen te beantwoorden via de site

12-02-2019 | Man | 14
methylfenidaat (50mg)
ADHD
Nare bijwerkingen. Maarja wat moet ik anders doen. Zonder mijn pillen kan ik niet productief zijn of me concentreren, dus moet ik het er maar voor over hebben. ADHD wens ik niemand toe

29-03-2024 | Vrouw | 19
methylfenidaat (15)
ADHD

kortademigheid angst hartklopping meer plassen dan normaal verminderde eetlust nerveus gevoel

Ik ben dit medicijn gaan gebruiken om betere focus te krijgen en om meer motivatie te krijgen/plannen. Ook om overprikkeling te verminderen.

17-03-2024 | Man | 60
methylfenidaat (18mg)

hoofdpijn

Man, 60 jaar. Blijvende gevolgen van zware burnout. Hierdoor erg prikkelgevoelig geworden en een verminderd vermogen tot prikkelverwerking gekregen. Mijn leven was hierdoor erg zwaar geworden en ik leefde - vooral in de eerste jaren na mijn burnout - veel in afzondering, omdat ik o.a. geluid slecht kon verdragen. Methylfenidaat heeft de kwaliteit van mijn leven signific[lees meer...]ant verbeterd. Het ondersteunt mijn hersenfuncties in brede zin, waardoor ik op nagenoeg alle terreinen weer redelijk kan deelnemen aan het sociale leven. De dagelijkse dosering die ik inneem varieert van nul tot het equivalent van zo'n 30mg op een dag; in het laatste geval betekent dat 2x18mg langwerkend + 1x10mg kortwerkend. Maar net hoe ik verwacht dat mijn dag er qua prikkelintensiteit uit komt te zien. Ik probeer hierop te anticiperen. Als ik mezelf overbelast qua prikkels, sleept methylfenidaat me er op dat moment meestal wel doorheen, maar moet ik het de volgende dag (en veelal meerdere dagen erna) bezuren. Als ik over mijn belastbaarheidsgrenzen gegaan ben, lijkt een nieuwe inname van methylfenidaat eerder contraproductief voor mij te werken, dan positief. Mijn lichaam en geest moeten dan gewoon de tijd krijgen om te herstellen en als ik dit respecteer, blijkt enige dagen erna de inname van methylfenidaat me weer zodanig te ondersteunen dat ik weer beter aan het sociale leven kan deelnemen. Voor mijn kwaliteit van leven is methylfenidaat een zegen gebleken, mits ik de inname ervan mindful afstem op de signalen waarmee mijn lichaam me duidelijk wil maken hoe de vlag erbij hangt.

28-01-2024 | Vrouw | 49
methylfenidaat (27)
Vol hoofd, focus, prikkelverwerking

17-01-2024 | Vrouw | 32
ADD
Dag, Sinds November gestart met eerste de kortewerkende varianten (3x10) maar dit gaf teveel rebound effect (huilen en emotineel na uitwerking). Dus overgestapt naar 36 mg 1x. Dit gaf al veel meer rust maar de effectiviteit achteruit en slaperig in de middag. Dus nu sinds kort overgestapt naar 54 mg 1x. Ervaar meer rust, fijn dat ik het maar 1x p.d. moet innemen en niet[lees meer...] meer dat heen en weer van 3x per dag innemen. Dus ik ben benieuwd of de effectiviteit hoog blijft na een aantal maanden op deze dosis.

28-12-2023 | Man | 20
methylfenidaat (36mg)
ADD
Ik begon dit medicijn te slikken omdat er sprake was van een redelijk zware depressie waarvan gedacht wordt dat mijn ADD hieraan ten gronde lag. Voor mij werkt het geweldig, ik voel me aanzienlijk veel beter omdat ik heel veel minder pieker, ik heb een veel betere focus en heb meer rust in mijn hoofd over het algemeen. Ik heb bovendien bijna geen bijwerkingen behalve een b[lees meer...]eetje hoofdpijn af en toe. veel mensen ervaren verlies van eetlust met dit medicijn maar ik heb door dit medicijn eigenlijk mijn eetlust juist weer terug gekregen omdat ik nooit honger had omdat ik altijd gestresst was. Ik vond het zelf heel spannend om medicijnen te gaan slikken maar het is heel goed uitgepakt. Tegen de mensen die het ook spannend vinden om medicijnen te gaan slikken wil ik dan ook zeggen: het is niet zo dat je alle bijwerkingen die genoemd worden ook krijgt, de meeste mensen hebben er maar een paar lichte en sommige mensen helemaal geen. Overleg goed met je psychiater en probeer het gewoon in een periode waarin je verder niets moet. Het kan wat aanpassen van leefstijl nodig hebben omdat ik nu bijvoorbeeld minder prikkels nodig heb, maar het heeft me heel veel gebracht dit te gaan slikken.

20-11-2023 | Vrouw | 50
methylfenidaat (5)
ADHD
Ik ben sinds een maand nu bezig met dit medicijn. Ik ben nog zoekende naar dosering, gebruik nu 4x 10 mg ,moest verhogen naar 15 mg per inname merk dat ik daar heel onrustig van wordt en ook wazig ga zien,ga toch weer naar 10 mg,misschien ben ik ook wel te snel verhoogd. Mn hoofd geeft mij echt rust nu ,ik merk wel dat mijn hyperactiviteit niet is afgenomen.gesprekke[lees meer...]n makkelijker te voeren,meer focus Van Rebound totaal geen last maar om 2130 ben ik echt wel heel erg moe en kan de hele nacht zalig slapen wel 0600 wakker en lekker weer aan. Ik heb er echt baadt bij ,blij mee

04-11-2023 | Man | 34
ADHD
Soms wat een droge mond, ik ben recentelijk van arts veranderd en de beste man weigert me methylfenidaat voor te schrijven ///// RED mijn medicijn.nl - Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd. In de gebruiksvoorwaarden staat dat er geen 'handel in medicijnen' gedreven mag worden op mijnmedicijn. Medicijngebruik dient via een voorschri[lees meer...]jvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek./////

01-05-2023 | Vrouw | 41
ADHD
Ik gebruik deze medicijnen voor mijn adhd en het maakt dat mijn weerzinsgevoel minder is en ik in actie kan komen. In het begin af en toe misselijkheidsvlagen en moeite met slapen, maar dit gaat weg. Het voelt alsof ik “aan” wordt gezet en dingen gaan daardoor makkelijker. Rookdrang wordt enorm vergroot. Het voelt wel “nep”. Kan niet goed uitleggen wat ik daarmee bedoel, m[lees meer...]aar energie in een pilletje ofzo.

19-02-2023 | Vrouw | 32
methylfenidaat (15mg)
ADD
Ik vond het prettig om het gevoel te krijgen: “ik ben aan”. Maar de bijwerkingen bleven onlangs de lange periode van slikken. Het meest vervelende vond ik dat ik eind van de dag in mijn hoofd heel de dag aan het doornemen was waardoor ik het gevoel had dat er iets niet klopte. Soms wat last van hartkloppingen of zweet.

16-04-2022 | Vrouw | 38
ADHD
Ik gebruik 4x per dag 5mg tegen adhd klachten. Wat een rust in mijn hoofd, ik kan me beter concentreren. Ik erger me minder aan alle prikkels om me heen en heb minder snaaien behoefte gedurende de dag. De bijwerkingen vind ik goed te behappen, ik slaap ook wat beter .

30-03-2022 | Vrouw | 16
ADD
Werkt best wel goed alleen ben soms licht in mijn hoofd of heb hoofdpijn wanneer het begint uit te werken

21-02-2022 | Vrouw | 18
ADD
Ik gebruik al sinds mijn 9e dit medicijn maar de laatste jaren heb ik last van vervelende bijwerkingen