Ervaringen met Ritalin

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (07-12-2014)

15-01-2019 | Vrouw | 7
ADD
Onze dochter heeft deze medicijnen 2 maanden gebruikt voor ADD. Achteraf hebben we geconstateerd dat het geholpen heeft in haar leerprestaties, maar thuis (als de medicijnen uitgewerkt waren) was ze niet te houden en een totaal ander kind. Door deze medicijnen is ze agressief geworden, angstaanvallen gehad, hele heftige nachtmerries gehad en kon zij moeilijk in slaap valle[lees meer...]n. De angst en wanhoop zag je in haar ogen. Heel erg heftig

27-01-2019 | Man | 12
14 dagen gestopt duidelijk minder last van acne

05-02-2019 | Man | 15
ADD
Een aantal weken terug is er bij mij ADD geconstateerd. Ik ben 15 jaar en sinds een aantal dagen slik ik ritalin. Ik ben niet van plan om het te blijven slikken, maar omdat ik binnenkort een toetsweek heb en er erg veel toetsen aankomen gebruik ik het nu. Ik slik 10 mg per dag (2 tabletten van 5 mg, als proef om te kijken of het aanslaat). Vanaf dag één gelijk duidelij[lees meer...]k verschil. Ik had niet verwacht dat het zo goed zo werken. Echt fantastisch. Ik weet eindelijk hoe het is om me goed te kunnen concentreren! Helaas zijn er een paar negatieve bijwerkingen. Ik heb een ontzettend droge mond (niet dat dit mij het er van weerhoud om de medicatie te gebruiken, het is meer dat het mij opvalt en ik neem gewoon een paar extra glazen water ;p ), en daarnaast merk ik ook dat ik iets last heb van hartkloppingen (al is het wel zo dat ik al een tijd lang hartkloppingen heb, waarschijnlijk niks ernstigs iets met een slechte conditie etc.). Tot nu toe zijn mijn ervaringen zeker positief. Op de lange termijn weet ik niet hoe het zal zijn, daarnaast denk ik dat ik het gebruik ervan ga beperken tot alleen hele drukke periodes, om zo andere bijwerkingen te voorkomen (er staat tegenwoordigs zo veel engs op het internet). Nog een tip voor beginnende gebruikers: bouw langzaam op met doseringen, vooral met medicatie die maar een aantal uur werkt. Ga geen pillen slikken na 3 uur s'middags (zeker niet zonder enige tolerantie te hebben opgebouwd voor het medicijn), anders kan ik je verzekeren dat je ligt te stuiteren in je bed. En mocht je enige vorm van onrustig zijn/hartkloppingen/kortademig/etc. ervaren, probeer je eerste pil van de dag niet te vroeg te slikken (bijv. om 9 uur/ half 10 en niet vlak na het opstaan), je lichaam vind het niet fijn om met een pep-middel (want dat is het uiteindelijk) wakker te worden. Daarnaast moet je natuurlijk al je bijwerkingen melden aan je huisarts!

17-03-2023 | Vrouw | 16
methylfenidaat (27mg)

24-06-2019 | Man | 16

18-06-2022 | Vrouw | 18
methylfenidaat (20mg)
ADD
Ik heb ADD en neem dagelijks 27mg methylfenidaat (langwerkende) maar wanneer het te laat op de dag is om deze in te nemen ga ik voor de kortwerkende (rilatine), ik denk dat het probleem deels ligt bij de dosis (20mg) maar in het algemeen voel ik me er bijna euforisch door op een dwingende (wat onaangename) manier omdat ik weet dat het onnatuurlijk is. Mijn stemming wordt e[lees meer...]rdoor versterkt, mond droog, ... Concentratievermogen wordt zeker en vast versterkt (voor schooldoeleinden) maar door die euforie ga ik school op dat moment niet echt prioriteren en hou ik me bezig met iets creatiefs. Het creëert een gevoel van urgentie en onrust, maar ik denk dat het een combinatie is van mijn gevoeligheid en een te grote dosis. Wees daar dus voorzichtig mee.

15-02-2022 | Vrouw | 18
ADD
Ritalin werkte voor mij eerst wel prima, maar naarmate ik ouder werd (14 naar 18) werkte het steeds minder goed en had ik meer last van bijwerkingen. Het laatste jaar dat ik het gebruikte waren de bijwerkingen zo hinderlijk dat ze het positieve effect overschaduwde.

23-01-2019 | Vrouw | 18
ADD
Ik ben aan dit medicijn begonnen, omdat ik toen ik 15 was ADD hebben geconstateerd. Van mijn ouders mocht ik dit niet maar toch gedaan nu 3 jaar later. In het begin ging alles super, veel zelfvertrouwen, goed concentreren, een hele nieuwe wereld ging voor mij open. Maar al snel kwam ik erachter dat ik veel bijwerkingen kreeg. Het begon met als het uitgewerkt was, ik me emo[lees meer...]tieloos, agressief en sip voelde. Daarna kwamen deze bijwerkingen tijdens het medicijn door de dag heen. Ik kreeg hartkloppingen, zweethanden, ‘opvliegers’, geen eetlust en misselijk. Na een paar maanden werd ik opeens vreselijk depressief door ritalin, ik wist gewoon niet wat ik moest doen. Het voelde alsof niks meer nut had, zo had ik mij nog nooit gevoeld. Ik heb die dag gebeld met mijn therapeut en ben meteen naar mijn vriend gegaan. Ik ben meteen de dag erna gestopt !! Dit is een vreselijk heftig medicijn, wat soms ook voor mij als een soort speed werd ervaren! Denk goed na van te voren of je dit medicijn wilt gebruiken.

11-12-2022 | Vrouw | 19
methylfenidaat (36mg)

30-12-2018 | Man | 20
ADD
Het helpt erg goed met mijn ADD klachten. Ik kan meerdere activiteiten op een dag plannen, wordt niet elke dag meer brak wakker en heb het gevoel weer controle te hebben over mijn leven. In contrast met wat wel eens beweerd wordt, word je er geen zombie van en blijf je gewoon je zelf. Anderen zullen wel opmerken dat je minder rommel achterlaat en meer aandacht voor ze hebt[lees meer...] :-)

01-04-2023 | Vrouw | 21
ADD
Helaas werkte ritalin bij mij niet, de 5mg was niet effectief en de 5 mg gaf mij derealisatie en hartkloppingen. Daarom ben ik geswitcht naar tentin

27-01-2023 | Man | 21
ADD
Ik gebruik rilatine sinds ik 14 ben, toen kwam ik te weten dat ik ADD had. Ik gebruik het enkel tijdens examenperiodes. Ik begon eerst met een kwart van een pil van 10mg, wat ik geleidelijk aan verhoogde. Het helpt me bij concentreren en ik word er ook leergierig van. Niet enkel om te studeren, maar het helpt ook bij andere activiteiten zoals muziek spelen, creatief zijn..[lees meer...]. In alles wat ik doe als ik rilatine gebruik ben ik super gemotiveerd.

30-09-2021 | Man | 22
ADD
Ik heb eerst de 'standaard' Ritalin gebruikt na diagnostiek AD(H)D op 22 jarige leeftijd een aantal maanden terug. Mijn voornaamste klachten zijn onrust in mijn hoofd, moeite met concentratie/motiveren en het aanpakken van taken dat vaak door elkaar/misloopt. Ook met autorijden heb ik veel last van mijn ADD. Ritalin vond ik heel ongemakkelijk omdat je deze meerdere kere[lees meer...]n op één dag moet nemen, wat ik bijna altijd vergat. Daarbij deed de Ritalin bij mij niets, en op een dosis van 15mg hiervan werd ik héél onrustig en paniekerig, ging ik heel erg overdenken en werd de lichamelijke en mentale onrust nog véél erger. Precies het averechtse effect dus. Hier ben ik mee gestopt en nu gebruik ik al een aantal weken Elvanse.

06-04-2020 | Vrouw | 22
ADD
Ritalin is lange tijd het enige werkende medicijn voor de concentratie, en dat nadat ik al een aardig wat heb geprobeerd (concerta, strattera, dexamfetamine..). Echter wegen in mijn geval de voordelen (betere concentratie, grote langdurige focus, daadwerkelijk zín en plezier hebben in activiteiten/leren) uiteindelijk niet op tegen de vele en ernstige bijwerkingen die ik he[lees meer...]b. Ik heb altijd al een haat-liefde verhouding met dit medicijn gehad. Vlak na dat het begint in te werken voel ik me opgewekt (dan ook al hogere hartslag) en erg geconcentreerd over het algemeen. Alleen na een paar uurtjes geldt het tegenovergestelde. Het lijkt alsof de negatieve klachten die ik heb extreem worden versterkt, of ik dit nou wel of niet in combinatie met antidepressiva slik (dit is voor spanning/somberheid, geen depressie). Zelfs als ik me goed voel en dit medicijn slik, voelt het écht alsof ik voor zolang het werkt (een aantal uur per pilletje van slechts 5 mg) depressief word, en na uitwerking is alles weer prima. Bijwerkingen als minder eetlust lijken misschien te helpen voor de concentratie (geen afleiding door hongergevoel bijvoorbeeld), maar uiteindelijk voel je misschien niet zoveel honger, alleen je lichaam laat uiteindelijk merken dat het honger heeft door -ondanks te ritalin- mindere concentratie te krijgen. Jaren geleden had ik het ook al genomen en toen gestopt, ook ivm bijwerkingen. Toen later toch weer begonnen omdat er niks anders leek te werken (wat nu dus niet zo blijkt te zijn, ik ga waarschijnlijk binnenkort moidodal/modafinyl en/of guanfacine proberen). Ik heb geprobeerd op regelmatige basis langere tijd het medicijn te slikken, om te kijken of de bijwerkingen na enige tijd verdwenen. Dit was niet het geval, zelfs niet bij 5 mg op een dag. Sindsdien heb ik het 'naar behoefte' geslikt, dus inderdaad als ik het echt nodig had, bijvoorbeeld tentamenperiodes (1 tot 3x per dag 5mg). Kortom in mijn geval zijn de bijwerkingen een reden om al jaren vaak genoeg gezegd te hebben dat ik 'dat spul haat'. Ook al is dit tot nu toe het enige wat me echt helpt bij concentratie, dit is niet goed om te blijven gebruiken (zoals meerdere mensen in mijn directe omgeving hebben gezegd). Natuurlijk hoeven mijn bijwerkingen niet voor iedereen te gelden, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

07-04-2023 | Man | 24
ADD
Ik zie op dit platform de meest uiteenlopende meningen. Dat is logisch aangezien elk medicijn anders reageert op andere personen. Hier is mijn mening. Het geeft me uiterste concentratie en zin om te werken. Het maakt me vrolijk en praterig. Het werkt dus. Het nadeel is dat dit werkt met piekmomenten en dalmomenten. Het ene moment ben je top en vrolijk en soms bijna hyper. [lees meer...]Het andere moment kan je in slaap vallen en wil je niks. Ik slik het nog maar kort en merk nu al wel bijwerkingen. Dat is het gevoel alsof je speed hebt gesnoven, de lichte euforie met een aardige dosis onrust. Ik zit nog maar op mijn inwerk dosis 10mg 3x daags en ik merk nu al dat dit te veel is. Blijven experimenteren, blijven proberen en anders je medicatie veranderen. Voor nu nog een tijdje aankijken.

17-09-2023 | Man | 27
ADD
Na de diagnose als volwassene heb ik zoals veel mensen direct de kortwerkende methylfenidaat voorgeschreven gekregen. Dit begon bij 3x 5mg per dag maar na een week overgegaan naar 10mg. Dit werkte in het begin vrij goed. Echter bouwde ik zeer snel een bepaalde tolerantie op. Op dit punt kreeg ik ook last van hart gerelateerde bijwerkingen. Op aanraden van de psychiater bes[lees meer...]loten om naar 15mg te gaan omdat mijn concentratie niet beter werd. Hier ging het heel snel bergafwaarts. Mijn hart bonsde bijna mn borst uit, ik kreeg dagelijks last van paniekaanvallen en ik was vermoeider dan ooit. Ook veranderde ik in een totaal ander persoon. Ik werd ook alles boos en chagrijnig terwijl dit totaal niet in mijn aard zit en ik nooit boos word. De conclusie was uiteindelijk dat methylfenidaat niet het medicijn voor mij is en ben hierna overgestapt naar Elvanse (lisdexamfetamine) en dat werkt perfect!