methylfenidaat

03-11-2020 | Man | 29
methylfenidaat (18mg)

02-11-2020 | Man | 52
ADHD
Ik heb sinds jaren ervaring met Ritalin (menthylfenidaad). Ik ben mij zeer bewust dat deze medicijnen geen snoepjes zijn en het ongelooflijk belangrijk is hier Verantwoordelijk mee om te gaan. Ik wordt door mijn huisarts twee keer per jaar uitvoerig onderzocht op de bloeddruk hart ect. De werking en bijwerkingen zijn ongelooflijk en absoluut afhankelijk van je lichaam en [lees meer...]lichamelijke gestel, hoe jouw lichaam dit medicijn verdraagt. Zo kan iemand die 1 x 10mg inneemt met een uur op de EH zitten omdat hij/zij DENK dat het hart er uit bonkt en daardoor angst krijgt misschien wel dood te gaan. En een ander 14 x 10mg per dag inneemt, er enorme baat bij heeft, geweldig kan functioneren Zonder enige vorm van welke bijwerkingen dan ook !? Gaat het om uw kind ? Let op ! Een kind heeft niet het bewustzijn van een volwassene, om exact weer te geven wat en hoe hij/zij voelt mankeert, of zich bewust is over een verandering van waarneming of persoonlijkheid. Monitor dit dagelijks bij uw kind en spraat er over. Het is onverantwoordelijk te denken, een pilletje erin en klaar, alle problemen voorbij.

14-10-2020 | Man | 49
ADHD
geeft vaak hoofdpijn en werkt snel uit . jammer dat de dextamvitamine niet vergoed word daar had ik meer baat bij , de arts wou wat meer ritalin voor schijven maar mijn bloedruk staat te hoog komt waarschijnlijk ook door de ritalin

15-04-2020 | Man | 25
ADHD
Medicijn werkt goed en het word vergoed door de staat enigste nadeel is de inloop tijd en uitloop tijd moet goed gepland worden anders merk ik gewoon dat me consternatie boor fluktueert over de dag heen. Let op mensen je zorg verzekeraar vergoed gewoon rittalin dat duurder is dan metilfenidaan laat je aphoteek dit geld niet van je af pakken als je van methilfenitaat koppi[lees meer...]jn krijgt. Niet alle aphoteekers doen dit maar er zijn een aantal die dit wel doen.

23-02-2020 | Vrouw | 33
ADHD
Ben nu 33 toen ik begon met het medicijn was ik bijna 18. Vind het een heel fijn medicijn. Wordt er rustig door en minder chaotisch. Als ik geen medicijnen gehad had was ik totaal op het verkeerde pad gekomen. Ze zeggen wel eens van etter tot engel dit was zeker het geval van 365 dagen 300 dagen straf naar 0 dagen straf. Thuis was alles uit de hand gelopen zonder de medica[lees meer...]tie nu zijn ik en mijn ouders de beste vrienden. Ik ben mijn medicijnen heel dankbaar en ik schaam me er helemaal niet voor.

26-01-2020 | Man | 31
ADHD
Het lijk mij een goed medicijn tot nu toe en vind de werking beter en de bijwerkingen minder dan andere medicijnen voor ADHD, toch moet men opletten het minimale dosering te gebruiken om je brain en body niet aan te tasten, ookal lijkt het leuk je heel goed te kunnen consenteren moet je genoeg nemen om je normaal te mogen consenteren en de rest aan je eigen kracht en inzet[lees meer...] laat dus de minimale dosering is mijn advies zodat je niet verandert in een zwakke persoon en niet een afhankelijke persoonlijkheid krijgt, anders breng je schade in de ontwikkeling van je hersenen(kinderen kunnen snel de fout in gaan met de dosering dus; ouders beetje in de gaten houden). Verder moet je opletten hoelang het medicijn in je body blijft werken want mensen verschillen daarin en verschillende situaties kunnen ook van invloed zijn, dit is heel belangrijk omdat je of je kind minimale bijwerkingen zult hebben als je het goed gebruikt en gezien dit niet makkelijk is, een arts raadplegen kan gunstig zijn, als jezelf of kind een medicijn levens lang moet gebruiken dan beetje extra moeite kan geen kwaad totdat je de juiste ritme in vindt en aan went. Verder met een gezonde levensstijl; sport, juiste supplementen hoef je de dosering niet in de toekomst te verhogen maar kan je zelfs het verlagen en zo bescherm je jezelf tegen de bijwerkingen van medicijn gebruik, en natuurlijk gezonder leven zal in principe voor betere levenskwaliteit zorgen.

24-12-2019 | Vrouw | 40
ADHD
Het werkt als een trein. Kan eindelijk opletten in de les, ik hoor alles, kan goed luisteren ineens naar mensen. Met Ritalin kan ik ook beter contact maken met mensen, omdat ik minder met die andere 100.000 dingen in mijn hoofd en daarbuiten bezig ben. Maar heb een kleine hersenbloeding gekregen, met spraakuitval en uitval coördinatie van mijn rechterarm. Ik durf het nooit[lees meer...] meer te nemen. Dan maar terug warrig.

19-11-2019 | Vrouw | 39
Na 10 jaar gewenning gekregen

15-11-2019 | Vrouw | 49
methylfenidaat (20mg)

30-10-2019 | Vrouw | 16

05-06-2019 | Vrouw | 29
ADHD
Ik slik al 24 jaar Ritalin. Werkt super goed. S ochtends slik ik 36mg+54mg concerta. Vanaf 13:00 uur stap ik over op Ritalin. Voordeel: - werkt snel in (10a15min) - makkelijk verpakt Enige nadeel: - smaakt ranzig - werkt maar kort en vergeet nieuwe dosis te nemen

03-06-2019 | Vrouw | 24
ADHD
Na vele jaren kritisch t.o.v. het gebruik van deze medicatie te staan, heb ik dit jaar toch de stap gezet. Uit noodzaak eigenlijk. Momenteel studeer ik aan de universiteit, voor deze opleiding heb ik mijn master in de kunstschool afgerond. Mijn gehele eerste semester van het academiejaar heb ik mezelf veroordeeld, beschuldigd, e.a. vanwege mijn gedrag. Ik kon me niet conce[lees meer...]ntreren, elke zin die ik las -kwamen er 10 000 andere gedachten in me op ... Ik voelde me opeens opnieuw dat irritante kind in de klas Latijn, back in highschool. Dat was een heel pijnlijke ervaring met enorme psychische klachten als gevolg. Omdat ik geen raad meer wist met mezelf stapte ik naar de psycholoog en van daaruit naar de psychiater. AHDH vertelden ze mij op 23-jarige leeftijd. Ik kreeg een voorschrift voor 10mg ritalin. Ondanks de bijwerkingen die bij mij toch opspelen (maagpijn, humeurigheid, ...) vind ik het nog steeds een goed medicament. Mijn late diagnose speelt in mijn ogen wel een belangrijke rol hierin. Niemand zoekt nl. het kind met ADHD in een klas Latijn -ondanks dat dat zeker mogelijk is. Ik heb veel van mijn gedragingen gewoon opgevat als 'een deel van mezelf'. En dat zijn ze tenslotte ook. In mijn vijf jaar in kunstonderwijs heb ik hiervan weinig last gehad -los van eeuwige besluiteloosheid en problemen met planning. Ik heb er doorheen de jaren ook gewoon mee leren omgaan -gaan wandelen, studeren a.d.h.v. een kleurensysteem, ... Ik heb hier vooral twee lessen uit getrokken voor mezelf: Ik kan zonder -zeker als ik besluit me toe te leggen op creatief werk, taken die beweegruimte e.a. voorzien, ... Maar soms zit 'wat ik wil bereiken' en 'wat ik ben' elkaar zodanig tegen dat het gebruik van Relatine me vooruit kan helpen. Vaak zelfs maar gewoon voor de aanvang van die taak. Ik beperk mezelf sterk in mijn dosering, max. 2 x 10 mg per dag op een studiedag. En merk ook dat het zeker helpt dit niet elke dag te nemen, dan stapelen de bijwerkingen zich veel minder op. De medicatie heeft me vooral voorzien van zelfvertrouwen en de mogelijkheid het tempo van mijn omgeving te kunnen volgen. Maar het is inderdaad belangrijk de grenzen van haar nut te herkennen. Ik raad ouders van kinderen met ADHD op basis van mijn ervaringen wel aan zich kritisch t.o.v. een langdurig gebruik ervan op te stellen. Je ontneemt je kind ook deels de mogelijkheid om zelf manieren te vinden om hiermee om te gaan. Niemand neemt die pillen voor het leven -maar die 'ADHD' of liever dat gedrag dat we ermee 'bestrijden' blijft. Ik denk dat een hoop van mijn gedragingen evenzeer in mijn voordeel hebben gespeeld in bepaalde situaties. Punt is: zie het zeker niet als de enige oplossing!

29-05-2019 | Vrouw | 10

14-03-2019 | Man | 47
ADHD
Over Ritalin weten heel veel niet gebruikers altijd heel veel te vertellen. Het is een drug als speed, het is mega verslavend, het is onwijs slecht voor je, je wordt er een zombie van en ga zo maar door. Dan zijn er ook nog mensen die stellig beweren dat ADHD niet bestaat, ADD hebben ze vaak niet van gehoord. En verplaatsen in iemand die lijdt aan ADHD en/of ADD kunnen [lees meer...]ze zich al helemaal niet! De 'grap' Alle Dagen Heel Druk kennen de meeste wel, maar hoe dat echt voor iemand is? Nee, dat weten ze niet! Ik lijd aan beide, ADHD en ADD en nee dat is geen pretje! Ik kan letterlijk gek van mezelf worden! Niet heel veel mensen weten dat en dat hoeft ook niet, want mede door de Ritalin heb ik het veel beter onder controle. Ik kan me concentreren, ik kan bij het gesprek van een ander blijven, zonder ondertussen af te dwalen naar 80.000 andere gedachtes, ik kan ergens aan beginnen en het vervolgens ook afmaken, zonder ondertussen aan andere dingen te beginnen en dat alles vervolgens niet af te maken. Ik ben er een stuk rustiger door, maar zeker niet afgevlakt!!! Verslavend? Nee, ook niet. Ik raak echt niet in paniek als ik ze toevallig niet bij me heb, ook raak ik niet in paniek als mijn specialist zou zeggen dat ik er acuut mee zou moeten stoppen. Wel zou ik het ontzettend jammer vinden, want het helpt mij gewoon enorm. Het is gewoon heel jammer dat er zoveel mensen zijn die een nogal uitgesproken mening over Ritalin hebben die vaak kant nog wal slaat. Hierdoor ontstaat er een soort van taboe en dat is heel erg jammer! Want er zijn genoeg mensen die met dit middel gebaat zouden kunnen zijn. Wel kan ik me voorstellen dat wanneer je dit middel zou slikken maar niet aan de aandoening lijdt waarvoor dit middel dient, dat de werking weleens heel vervelend zou kunnen zijn. Maar dat geldt voor heel veel medicatie. Bijwerkingen heb ik er niet van, het enige wat ik wel als vervelend ervaar is de rebound aan het einde van de dag, maar die neem ik maar voor lief. En wat ook prettig zou zijn als er een vorm zou bestaan die gemakkelijker in is te nemen. Niet altijd is er water voor handen en dan is het toch een verrot taai pilletje om door te slikken. Maar dat is eigenlijk het enige, verder heb ik er alleen maar profijt van. Ik ben echt heel blij dat er een middel als Ritalin bestaat!

26-02-2019 | Vrouw | 31
ADHD
Op advies van de huisarts gestart met Ritalin toen ik meer en meer last begon te krijgen van mijn ADHD, dit is destijds vastgesteld toen ik 20 was maar ik wilde het eerst gewoon proberen zonder medicatie. In eerste instantie was dit erg fijn, er ging een wereld voor me open. Ik voelde me veel minder moe, kon me ineens concentreren en was veel stabieler doordat ik niet meer[lees meer...] zo'n last had van stemmingswisselingen. Helaas begon ik me na een tijd steeds slechter te voelen. Bij de juiste dosering voelde ik me soms volledig buiten mezelf, alsof ik drugs had gebruikt, dit was zo'n naar gevoel. Toen de dosering lager werd hielp het me niet voldoende. De bijwerkingen wogen niet op tegen de baat die ik erbij had en omdat de huisarts alleen Ritalin kon voorschrijven en ik niet onder behandeling stond bij een psychiater ben ik toen gestopt. Na enkele jaren overigen via de psychiater alsnog gestart met Concerta, dit gebruik ik nu nog steeds naar volle tevredenheid.

12-12-2018 | Vrouw | 26
ADHD
Ik gebruik voor mijn ADHD Concerta 36mg. Maar omdat deze niet lang genoeg werkt om een werkdag te overbruggen, neem ik hierbij Rilatine/Ritaline 10mg als de Concerta begint uit te werken. Voor mij is dit een goede aanvulling op de Concerta. Het helpt mij vooral bij het concentreren en om mijn werk af te krijgen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum