Ervaringen met Ritalin

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (07-12-2014)

16-05-2023 | Vrouw | 24
ADHD
Jaren lang verschillende vormen van ritalin (kort/langwerkende gebruikt). Voor mijn concentratie super maar ik ervaarde mezelf als een totaal andere persoon. O p den duur ermee gestopt want ik was liever mezelf met slechte concentratie dan een ritalin zombie. Nu na jaren medicatie vrij overgestapt naar 20mg Elvanse wat super goed werkt.

18-12-2022 | Vrouw | 18
ADHD
na mijn ADHD diagnose ben ik begonnen met rilatin te slikken. 15 mg om de 4 uur ik merkte dat ik minder sociaal was en minder gevoelens had. Rilatin was voor mij wel zeer effectief kwa concentreren. Mijn eetlust nam sterk af ik moest mezelf echt verplichten te eten wel had ik dan opeens honger rond 22 uur aangezien de rilatin dan was uitgewerkt denk ik. vaak pakte ik het m[lees meer...]inder dan 3 keer op een dag aangezien het niet aankon om dit meerdere dagen per week te doen want ik voelde me er vrij slecht door. tijdens examens was dit bijvoorbeeld vreselijk. wel een goed middel voor ADHD gewoon wel veel bijwerkingen.

22-11-2022 | Man | 52
ADHD
Absoluut Geen bijwerkingen ! Helpt mij Enorm, niet druk te zijn, te kunnen concentreren, aandacht bij de zaken te houden. (prikkels welke voor afleiding zorgen gewoon te handelen)

30-10-2022 | Man | 56
ADHD
Nooit meer dit middel, de bijwerkingen waren dusdanig dat ik zelfs suicidale klachten kreeg. Tevens heb ik ooit een hersenbloeding gehad en diir de torenhoge bloeddruk was er een groot risico op een nieuwe bloeding. Snap niet dat dit zomaar bij volwassenen wordt voorgeschreven. Het wordt alleen off-label voorgescheschreven. Op het moment dat ik stopte met dit middel voelde[lees meer...] ik me met de dag opknappen en verdwenen de bijwerkingen als sneeuw voor de zon. Dat maar wat drukker in mijn hoofd. Voor mij nooit meer dit middel.

14-06-2022 | Man | 38
methylfenidaat (36mg)
ADHD
Bij mij een hele slechte ervaring. Op het begin had ik een heel blij gevoel en kon hard werken. Maar na twee jaar gebruik ben was ik een totaal wrak geworden met veel kwalen. Bijwerkingen zijn zeer ernstig. Zoals verhoogde oogdruk en dode vingers met een soort reuma als gevolg en overal tintelingen. Daarnaast ongekende stemmingswisselingen, met zeer hoge pieken en zeer ang[lees meer...]stige dalen. Toen ik stopte, moest ik twee weken als een junk afkicken. Maar ben zo blij, alle bijwerkingen zijn weg, en ben liever wat vaker mezelf dan een zwakke robot.

02-05-2021 | Man | 52
ADHD
Ritalin geeft absoluut rust in mijn hoofd, maar de zware depressieve gevoelens met suïcidale neigingen maakt me bang. Die verminderde eetlust helpt mij zelfs met mijn overgewicht dus dat vind ik niet spannend. Droge mond is vervelend maar dat is ook te verhelpen met veel water drinken. Alleen dat loodzware depressieve gevoel...

03-11-2020 | Man | 29
methylfenidaat (18mg)

02-11-2020 | Man | 52
ADHD
Ik heb sinds jaren ervaring met Ritalin (menthylfenidaad). Ik ben mij zeer bewust dat deze medicijnen geen snoepjes zijn en het ongelooflijk belangrijk is hier Verantwoordelijk mee om te gaan. Ik wordt door mijn huisarts twee keer per jaar uitvoerig onderzocht op de bloeddruk hart ect. De werking en bijwerkingen zijn ongelooflijk en absoluut afhankelijk van je lichaam en [lees meer...]lichamelijke gestel, hoe jouw lichaam dit medicijn verdraagt. Zo kan iemand die 1 x 10mg inneemt met een uur op de EH zitten omdat hij/zij DENK dat het hart er uit bonkt en daardoor angst krijgt misschien wel dood te gaan. En een ander 14 x 10mg per dag inneemt, er enorme baat bij heeft, geweldig kan functioneren Zonder enige vorm van welke bijwerkingen dan ook !? Gaat het om uw kind ? Let op ! Een kind heeft niet het bewustzijn van een volwassene, om exact weer te geven wat en hoe hij/zij voelt mankeert, of zich bewust is over een verandering van waarneming of persoonlijkheid. Monitor dit dagelijks bij uw kind en spraat er over. Het is onverantwoordelijk te denken, een pilletje erin en klaar, alle problemen voorbij.

14-10-2020 | Man | 49
ADHD
geeft vaak hoofdpijn en werkt snel uit . jammer dat de dextamvitamine niet vergoed word daar had ik meer baat bij , de arts wou wat meer ritalin voor schijven maar mijn bloedruk staat te hoog komt waarschijnlijk ook door de ritalin

15-04-2020 | Man | 25
ADHD
Medicijn werkt goed en het word vergoed door de staat enigste nadeel is de inloop tijd en uitloop tijd moet goed gepland worden anders merk ik gewoon dat me consternatie boor fluktueert over de dag heen. Let op mensen je zorg verzekeraar vergoed gewoon rittalin dat duurder is dan metilfenidaan laat je aphoteek dit geld niet van je af pakken als je van methilfenitaat koppi[lees meer...]jn krijgt. Niet alle aphoteekers doen dit maar er zijn een aantal die dit wel doen.

23-02-2020 | Vrouw | 33
ADHD
Ben nu 33 toen ik begon met het medicijn was ik bijna 18. Vind het een heel fijn medicijn. Wordt er rustig door en minder chaotisch. Als ik geen medicijnen gehad had was ik totaal op het verkeerde pad gekomen. Ze zeggen wel eens van etter tot engel dit was zeker het geval van 365 dagen 300 dagen straf naar 0 dagen straf. Thuis was alles uit de hand gelopen zonder de medica[lees meer...]tie nu zijn ik en mijn ouders de beste vrienden. Ik ben mijn medicijnen heel dankbaar en ik schaam me er helemaal niet voor.

26-01-2020 | Man | 31
ADHD
Het lijk mij een goed medicijn tot nu toe en vind de werking beter en de bijwerkingen minder dan andere medicijnen voor ADHD, toch moet men opletten het minimale dosering te gebruiken om je brain en body niet aan te tasten, ookal lijkt het leuk je heel goed te kunnen consenteren moet je genoeg nemen om je normaal te mogen consenteren en de rest aan je eigen kracht en inzet[lees meer...] laat dus de minimale dosering is mijn advies zodat je niet verandert in een zwakke persoon en niet een afhankelijke persoonlijkheid krijgt, anders breng je schade in de ontwikkeling van je hersenen(kinderen kunnen snel de fout in gaan met de dosering dus; ouders beetje in de gaten houden). Verder moet je opletten hoelang het medicijn in je body blijft werken want mensen verschillen daarin en verschillende situaties kunnen ook van invloed zijn, dit is heel belangrijk omdat je of je kind minimale bijwerkingen zult hebben als je het goed gebruikt en gezien dit niet makkelijk is, een arts raadplegen kan gunstig zijn, als jezelf of kind een medicijn levens lang moet gebruiken dan beetje extra moeite kan geen kwaad totdat je de juiste ritme in vindt en aan went. Verder met een gezonde levensstijl; sport, juiste supplementen hoef je de dosering niet in de toekomst te verhogen maar kan je zelfs het verlagen en zo bescherm je jezelf tegen de bijwerkingen van medicijn gebruik, en natuurlijk gezonder leven zal in principe voor betere levenskwaliteit zorgen.

24-12-2019 | Vrouw | 40
ADHD
Het werkt als een trein. Kan eindelijk opletten in de les, ik hoor alles, kan goed luisteren ineens naar mensen. Met Ritalin kan ik ook beter contact maken met mensen, omdat ik minder met die andere 100.000 dingen in mijn hoofd en daarbuiten bezig ben. Maar heb een kleine hersenbloeding gekregen, met spraakuitval en uitval coördinatie van mijn rechterarm. Ik durf het nooit[lees meer...] meer te nemen. Dan maar terug warrig.

19-11-2019 | Vrouw | 39
Na 10 jaar gewenning gekregen