Ervaringen met Strattera

Bojan Nikolik (15-12-2014)

21-04-2022 | Man | 27
atomoxetine (25mg)
ADD
Gebruik dit middel nu circa een half jaar naast dexamfetamine voor ADD klachten omdat de dexamfetamine steeds opgehoogd moest worden en uiteindelijk niet meer toereikend was. Toen Atomoxetine gestart naast een onderhoudsdosering dexamfetamine (2x daags 5mg). Ik merkte vrijwel meteen verschil, meer rust in mijn hoofd en beter in staat om overzicht te houden. Toen besloten o[lees meer...]m de atomoxetine op te hogen en dexamfetamine af te bouwen. Bij ophogen kreeg ik echter meer bijwerkingen m.n. bij 80mg 1x daags. M.n. ogeveer 40min na inname misselijkheid, zweten en soms ook hartkloppingen. Dat werd na verloop van tijd wel minder maar bleef een vaag ongemakkelijk gevoel ervaren na inname wat moeilijk te plaatsen is. Daarom gekozen om 2x 25mg in te nemen 's ochtends met een uurtje tussen beide capsules. Dat loste het probleem voor mij op en ik ben en blijf erg tevreden over het effect. Wel is het middel slecht te combineren met alcohol, de katers en bijwerkingen zijn erger de dag na het drinken.

02-06-2021 | Vrouw | 21
atomoxetine (40mg)
ADD
Nadat methylfenidaat niet meer voldoende effecf gaf, werd er gezegd dat dit middel goed zou werken. In de eerste week (20 mg) had ik nog bijna nergens last van. De eerste 3 dagen viel ik alleen vaak plots in slaap overdag tijdens lessen en vergaderingen, maar ik dacht dat dit kwam door het slaaptekort van het weekend. Ook was ik volgens mensen in mijn omgeving minder aanw[lees meer...]ezig. Een ander ding was dat ik bij elke vorm van sociaal contact een soort gedachteontploffing had. Ook hiervan dacht ik dat het nier door de medicijnen kwam (achteraf las ik dat dit wel degelijk daardoor kwam). Een week erna werd mijn dosis verhoogt naar 40 mg, omdat ik dus dacht geen bijwerkingen te hebben. De eerste paar dagen was ik vooral erg moe en overdacht ik elke beweging die ik maakte. Vervolgens had ik een projectvergadering en moest ik notuleren, toen ik deze teruglas dacht ik wat is dit. Er stond bijna niks genotuleerd, terwijl ik dit normaal uitgebreid doet. Ook begon ik me af te sluiten van vrienden, en werd ik erg twijfelachtig over alles. Ik voelde me bij alles onzeker en zwaar kut. Als ik dan onder de mensen was zat ik in stilte met een hoofd vol chaos en vragen. Het toppunt was de avond voor mijn medicijnconsult. Ik wilde uit mijn lichaam en uit mijn hoofd. Ik had van alles geprobeerd en kreeg maar geen rust terwijl ik wel moe was. Ik heb me sinds 6 jaar nog nooit zo kut gevoeld. Er zaten alleen nog maar negatieve gedachtes en gedachtes over zelfdoding in mijn hoofd. Uit wanhoop had ik opbouwend 9mg melatonine op maar kreeg mezelf nog niet in slaap. Gedachted en nare gevoelens bleven maar doorgaan en doorgaan en doorgaan. Ik voelde me raar en op alle manieren slecht. Ik wist niet waarom dit “plots” was. Het enige wat er veranderd was waren mijn medicatie. Na lang zoeken die avond kwam ik erachter dat veel mensen deze zelfde suicidale en negatieve gedachten kregen na dit medicijn. De volgende dag (zonder slaap) heb ik het dus ook niet meer genomen. Ook heb ik in deze 2 weken niet aan school kunnen werken en had ik totaal geen concentratie, maar juist alleen maar meer chaos In het kort: als ik wist hoe erg dit mijn mentale gezondheid, relaties en school zo erg negatief zou beinvloeden zou ik dit nooit genomen hebben.

18-08-2018 | Vrouw | 45
atomoxetine (25mg)
ADD
Ik neem Strattera nog maar zes dagen, maar door mijn hooggevoeligheid voor medicijnen hoef ik geen drie maanden te wachten om effect te hebben. Vanaf dag 3 was ik helderder, meer gefocust en voelde ik mij ook happier hoewel ik geen depressie of zo heb. Het tobben is ook minder en ik ben pro-actiever. Naar werkprestaties is dit zeer significant: ik krijg dubbel zoveel afgew[lees meer...]erkt in een zelfde tijdspanne als er voor. Het is voor mij dus een immens verschil in mijn functioneren op zo'n korte tijd. Ik ben dan ook zeer benieuwd of dit blijft. Indien wel, dan heb ik éindelijk, éindelijk de juiste neurochemische ondersteuning gevonden! Helaas is de prijs voor mij onbetaalbaar om dit te blijven innemen. Een terugbetaling is volgens mij echt nodig voor de mensen die met rilatine of andere terug betaalde medicijnen niet geholpen zijn.

03-04-2018 | Vrouw | 23
atomoxetine (80)
ADD
Rond mijn 15e gediagnosticeerd met add. Was erg impulsief en geen rust in mijn hoofd, kon geen overzicht houden. Heb langzaam opgebouwd, hierbij was ik misselijk en emotioneler als dat ik gewend was. Jarenlang heb ik op 80mg per dag gezeten. 4 jaar geleden heb ik geprobeerd af te bouwen want ik wil kunnen functioneren zonder medicatie. Echter lukte afbouwen me toendertijd [lees meer...]echt niet. Ik viel teveel terug in mijn oude patroon en liep op bepaalde punten vast. Echter nu sinds 1,5 jaar weer aan het afbouwen omdat gevolgen van het gebruik op de lange termijn niet bekend zijn en bij mogelijke zwangerschap wordt er geadviseerd direct met het medicijn te stoppen. Maar dit gaat echt en koste van jezelf. Aangezien ik de strattera nu 10 jaar met goed resultaat gebruik maar toch een zwangerschapswens heb, ben ik nu rustig aan aan het afbouwen. Inmiddels zit ik op 25 mg per dag. Ik moet zeggen dat het redelijk gaat, maar moet erg mijn best doen mezelf onder controle te houden. Ik zou strattera echt aan iedereen aanbevelen. Mijn advies zou wel zijn het zeer rustig op te bouwen en jezelf goed te laten voorlichten. Nadeel: strattera is erg duur en wordt sinds dit jaar nog maar minimaal vergoed door de zorgverzekering. Ik betaal 78 euro per maand, waarvan mijn zorgverzekeraar tot op vorig jaar nog 1000 euro per jaar vergoedde. Helaas is dat per 1 januari teruggedraaid naar 200 euro per jaar. Voor sommige mensen is dit absoluut niet betaalbaar en zullen zij dus genoodzaakt zijn om te snel met het medicijn te moeten stoppen omdat het financieel niet meer haalbaar is.

14-03-2018 | Vrouw | 55
atomoxetine (10mg)
ADD
Inmiddels de hele rij gehad, methylfenidaat, dexamfetamine, ook originel Amfexa, strattera. maar ik heb een gigantische allergische reactie en mag voorlopig niets gebruiken, tot mijn grote spijt want zeker de methylfenidaat werkte bij mij zo goed, sloeg direct aan. Maar de huiduitslag is niet te doen. Nu dus kruisallergische reactie, wat betekent iedere medicatie in deze [lees meer...]groep wordt direct aangevallen door mijn lichaam. Nu is advies voorlopig rust daarna maar weer kijken Onder de huiduitslag, brandende zweren en plekken van top tot teen, ernstige allergische reactie. Heel spijtig want het medicijn is perfect, alleen de bijwerkingen bij mij niet.

17-12-2017 | Vrouw | 50
atomoxetine (100mg)

25-05-2017 | Man | 23
atomoxetine (80mg)
ADD
Na diagnose ADD (17 jaar) medicijn strattera gaan gebruiken. Eerste twee a drie jaar prima werking, daarna gaan twijfelen over effecten. Veel last van vaste harde spieren, lage onderrug en buikpijn, harde buik en wanneer er in gedrukt wordt erg gevoelig. 1x klisma moeten nemen ivm obstipatie. Nu aan het afbouwen ivm de harde spieren en lage rugpijn en buikpijn.

23-05-2017 | Man | 56
atomoxetine (40mg)
ADD
Methylfenidaat en dexamfetamine bleken niet effectief. Vooral bij methylfenidaat (ritalin) had ik veel last van forse rebound. Bij dexamfetamine ook, maar in iets mindere mate. Bovendien bij beide slaapproblemen. Ben nu atomoxetine aan het uitproberen. Iets mindere mate slaapproblemen, maar bij 80 mg heb ik nu behoorlijke stemmingswisselingen. Wordt vervolgd.

12-10-2016 | Vrouw | 19
atomoxetine (60mg)
ADD
Mijn ouders waren er vroeg bij, mijn eerste diagnose begon met 2 maanden oud. Uiteindelijk gediagnosticeerd met autisme, PDD-NOS en ADD op vijf-jarige leeftijd. Daar zijn er nog twee bijgekomen twee jaar geleden; hoogbegaafdheid en dyscalculie, stel dyslexie voor maar dan met getallen. Mijn ouders begonnen met Ritalin, ze zijn altijd open en eerlijk tegen me geweest en[lees meer...] hebben mij altijd de uiteindelijke beslissing gegeven. Ik was 6 jaar oud toen ik begon met Ritalin, het had totaal geen effect en uiteindelijk om überhaupt iets te merken kreeg ik volgens mijn ouders een ''volwassen dosis''. Het hielp heel erg, mijn fantasie verminderde dramatisch en ook de drukte in mijn hoofd die vaak tot onbegrip en diesgevolg tot agressie leidde. Echter, na twee jaar ging het mis. Het medicijn stopte met de positieve werking en alleen de bijwerking van vraatzucht bleef. Ik was altijd hongerig en wilde altijd eten, mijn overgewicht is een fysieke herinnering aan die tijd. Toen ik ongeveer acht of negen jaar oud was stapten we over op Strattera wat onmiddellijk aansloeg. Ik had last van verminderde eetlust, slaperigheid, geen slaap problemen maar wel hoofdpijn. Gelukkig waren deze bijwerkingen van tijdelijke aard en stopten ze na ongeveer een maand gebruik. Toen begon ik met 40mg wat ongeveer neerkwam op 1mg per kg aan lichaamsgewicht. Eigenlijk is her verder helemaal niets bijzonders te melden over Strattera behalve dan dat ik in mijn groei zwaarder werd en dus ook een hogere dosis nodig had om dezelfde verhouding te behouden. Deze werd verhoogd naar 60mg toen ik 60kg woog, dat was al vrij vroeg, maar ik ben vergeten hoe oud ik was. Ik ben nooit gepest geweest, achtergesteld of gediscrimineerd en geen geschiedenis van psychoses, depressie of andere mentale littekens dus toen ik een jaar lang 60mg gebruikte was het heel erg vreemd dat mijn al absurd levendige fantasie, zich nu daadwerkelijk probeerde te mengen met de werkelijkheid en me tot dingen aanzette die ik niet wilde- en niet gedaan heb. Nee, er waren geen stemmen in mijn hoofd of andere personen. Ik had altijd controle en was volledig bewust van alles wat ik deed maar ik wilde dingen doen die ik niet zou moeten doen, daarbij zag ik ook dingen die niet echt waren maar ik wist dat ze niet echt waren. Desalniettemin was de constante projectie van fantasieën op de werkelijkheid zeer uitputtend voor mijn brein waardoor ik naast gebrek aan concentratie eveneens geen energie had om het ook maar te proberen. Ik ben hiervoor naar therapie gegaan en kreeg een verhouding naar 80mg wat in feite een overdosis was van 20mg maar geen verschil. Een half jaar later op dezelfde dosis is het gewoon weg gegaan. Van de een op de andere dag gewoon, poef. Anders kan ik het niet beschrijven. Ik besloot toen met mijn ouders om terug te gaan naar 60mg wat ik tot op heden nog steeds doe zonder ooit nog zo'n moment te hebben meegemaakt. Ik heb dus geen idee of het ligt aan de medicatie maar vanwege het gebrek aan emotionele problemen en andere gezondheidsklachten sluit ik het niet uit. Ik ben altijd al een geheel onthouder geweest van alcohol, roken en andere verslavende middelen maar toen ik vijftien jaar was wilde ik ervaren waarom drinken zo'n geweldige hype is. Om dit te doen besloot ik mijn medicatie af te bouwen en na een half jaar zonder Strattera ging ik drinken maar ik vond er niks aan en ben dus onmiddelijk gestopt. Tijdens het afbouwen van Strattera ervoer ik geen ontwenningsverschijnselen waar sommige andere reacties op deze site het over hadden. Wat ik wel merkte was dat het in het begin voelde alsof ik mijn medicijnen helemaal niet nodig had. Ik behield mijn focus nog een goede twee weken nadat ik stopte. MAAR! Hier moet ik wel bij zeggen dat ik dat in de zomervakantie. Mijn theorie is dat ik dus maar een fractie van mijn concentratie nodig heb dan wat ik op school gebruik, wat direct te merken is aan mijn metabolisme. Normaal gebruik ik schrijven en tekenen als manieren om mijn over actieve hoofd rustiger te maken door de fantasieën er uit te laten. In het verloop van de vakantie merkte ik dat het steeds lastiger werd om mijn aandacht bij het tekenen of schrijven te houden dus ging ik games spelen wat wel hielp. Eenmaal op school ging het de eerste week redelijk goed maar algauw werd het een groot fiasco. Mijn concentratie was zo goed als niet bestaand. Ik kon niet eens tekenen of schrijven wat normaal drukte verminderd, wat mij dus leidde in een negatieve spiraal van minder en minder rust in mijn hoofd. Het werd zo erg dat ik niet eens meer gamen kon, een activiteit die algemeen bekend staat om het positieve concentrerende effect op mensen met ADHD. Ook moet ik er bij zeggen dat ik emotioneel minder stabiel was. Tevredenheid werd blijdschap, irritatie woede, een slechte dag werd verdriet. Ik voelde me meer ''alive'' dat moet ik toegeven, ik voelde me ''echter'' maar niet per sé gelukkiger met mijn heftige emoties. Al moet ik wel zeggen dat de mensen om mij heen nooit hebben gemerkt dat mijn emoties heftig waren, dus misschien waren ze niet heftig en is het dus mijn eigen ervaring van een leven vol medicijnen die het niet gewent is? Dat is een vraag waar ik waarschijnlijk nooit het antwoord op zal weten. Ik heb mijn ouders gesmeekt om terug naar Stattera te gaan zodat ik mijn school kan afmaken. Ik vrees dat ik nooit zal kunnen functioneren zonder maar ik hoop op een dag een baan te vinden waar mijn impulsiviteit en fantasie nuttig zijn. Anders zou het betekenen dat ik zonder medicatie arbeidsongeschikt zou zijn... Dat brengt mij toch weer tot de vraag of veel medicatie gewoon niet nodig als wij als samenleving een andere cultuur hadden. Een vraag die mij inspireert tot schijven...

18-01-2016 | Vrouw | 28
atomoxetine (80mg)

19-09-2015 | Vrouw | 53
atomoxetine (60mg)
ADD
Na Ritalin, Dexamfetamine bij Strattera uitgekomen. Grote winst voor mij was dat ik wel meer rust in mijn hoofd kreeg, zonder fysieke onrust te krijgen. Ik heb geen bijwerkingen van Strattera. Ik heb het idee dat ik meer in balans ben. Er zijn nog wel stemmingswisselingen, maar ik kan er rustiger mee omgaan. En zorgen niet overprikkeld te raken. De impulsiviteit of emotion[lees meer...]ele overreactie kan ik beter beteugelen, zodat ik meer tijd en ruimte heb om mezelf met gedachten bij te sturen. En eerst diep adem te halen, haha. Belachelijk dat het medicijn niet wordt vergoed. Ik heb nu een dure aanvullende verzekering, waardoor het een paar tientjes scheelt. Maar het is nu een elite-medicijn. Te gek voor woorden.

06-06-2015 | Vrouw | 64
atomoxetine (10mg)
ADD
De eerste weken ging het goed maar na 8 weken suïcidaal. Heb een leverenzym probleem dus het middel is gaan stapelen.

28-12-2014 | Vrouw | 42

20-10-2014 | Vrouw | 48

20-08-2014 | Vrouw | 27
ADD
Ik gebruikte sinds een aantal jaar Strattera 40 mg. Nu ben ik op advies van psygiater over gestapt op 60 mg. Ik gebruik deze sterkte nu een kleine week. Opzich redelijk weinig bij werkingen van het overstappen. Wel nieuw zijn de dorst en droge mond. Ook ben ik heel snel moe. Herkend iemand dit? Groeten

10-12-2013 | Vrouw | 19
ADD
Een aantal jaren geleden was ik opgenomen en was er bij mij de diagnose ADD gesteld. Ik kreeg toen Strattera voorgeschreven. De medicijnen bevallen me erg goed. Mijn concentratie is erg vooruit gegaan. Het grote nadeel is dat ze erg duur zijn. Voor een doosje van 28 stuks betaal ik €80. De verzekering wil het niet vergoeden. Ik wil hierdoor graag een ander medicijn. Omd[lees meer...]at als ik een verzekering neem die het wel vergoed ik alsnog duurder uit ben. (Ritalin mag ik overigens niet nemen omdat ik dan een psychose kan krijgen)