dexamfetamine

Bij  ADHDX

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

13-06-2022 | Vrouw | 19
ADHD
Tentin werkt voor mij goed. Het werkt veel beter dan de Ritalin die ik hiervoor nam. Wel merk ik dat de slaapproblemen bij Tentin erger zijn dan bij Ritalin. Verminderde eetlust is hetzelfde. Andere bijwerkingen zoals spanning, angst, buiten adem zijn en hartkloppingen heb ik veel minder dan met Ritalin. Als je niet tevreden bent met Ritalin of ander methylfenydaat zou ik[lees meer...] tentin (of andere dexamfetamine) zeker aanraden.

22-05-2022 | Vrouw | 24
ADHD
Met tentin voel ik mij de iets betere versie van mijzelf. Gelukkig word ik geen robot zoals bij ritalin/methylfeniaat. Daarvan krijg ik veel meer hyperfocus en motivatie, dat is even prettig voor wanneer het echt nodig is, maar voor het dagelijks leven is het voor mij teveel. dan herken ik mijzelf niet meer, met tentin wel. Eigenlijk voel ik niks van de tentin, behalve wan[lees meer...]neer ik het niet slik. Dan gaat het opzich ook wel oké, maar met tentin ben ik net iets stabieler. De kers op de taart zal ik het maar noemen. Juist omdat het mij een steuntje in de rug geeft voel ik mij genoodzaakt om mijn ervaring hier te plaatsen, helaas nemen de slechte ervaringen de overhand terwijl het voor mij net dat laatste zetje in de goede richting geeft.

26-04-2022 | Vrouw | 39
ADHD
Zeer tevreden over deze medicatie. Probeerde eerst methylphenidaat, daar had ik zeer veel bijwerkingen van. Van de dexamfetamine heb ik totaal geen bijwerkingen, voel me meer gefocust en gevoncentreerd en helpt ook nog eens voor een betere stemming. Ben er heel blij mee.

17-04-2022 | Man | 47
ADHD
Van wellbutrin naar concerta naar medikinet en mylan overgegaan naar tentin. Werkt voor mij prima op behoud van concentratie, plannen, overzicht, stemming. Veel minder slaap dipjes. Ben meer tevreden dan met methylfenidaat.

13-04-2022 | Vrouw | 36
ADHD
Binnen twee dagen van vrolijk en ondernemend, naar depressief en in mezelf gekeerd. Snel geirriteerd ook... Echt bizar dat deze troep nog op de markt is en dat het het tegenovergestelde effect lijkt te hebben van Ceban waar ik heel tevreden over was.

23-02-2022 | Vrouw | 27
ADHD
Tentin is voor mij echt de uitkomst. Het geeft me rust in mijn hoofd en overzicht. Het helpt ook met het stabiliseren van emotionele uitschieters met betrekking tot hormonale schommelingen. Medikinet en Ritalin gaven me alleen focus, maar Tentin doet voor mij echt veel meer dan dat. Het enige nadeel is de droge mond, maar met een fles water naast me is dat probleem ook mak[lees meer...]kelijk verholpen.

10-02-2022 | Man | 46
ADHD
Ik gebruik dit medicijn nu 1 jaar en voel me weer als een vis in het water. Voorheen allerlei andere medicatie gehad, waar (ik) wel veel bijwerkingen van kreeg :) Voor mij is TenTon een uitkomst

31-01-2022 | Man | 45
ADHD
Ik gebruik dit nu meer dan een maand, op dit moment 2 of 3 keer per dag 5mg. Ik voel dat ik veel meer focus heb en concentratie en ook veel meer energie. Ben ineens veel meer georganiseerd dus over het algemeen ben ik positief. Het beste is de eerste 2-3 dagen maar 1 tablet te nemen en goed noteert wanneer je voelt dat het gaat werken en welke bijwerkingen je ervaart e[lees meer...]n tegelijkertijd kijkt naar wanneer de rebound start. Dit ivm de te bepalen tijd voor de volgende tablet. Het beste is dan om 30 min voordat de rebound start de volgende tablet te nemen zodat je die de volgende keer kan voorkomen. De tablet blijft 10 in uur in je lichaam, over het algemeen werkt het na 1 a 2 uur en dan werkt het zo'n 5-8 uur door. Op basis hiervan moet je dan je inname tijden bepalen. Ga ook niet te snel omhoog omdat je dan sneller last kan krijgen van bijwerkingen, dit geldt zeker als je te snel tussen elkaar inneemt. Je lichaam moet ook wennen aan de medicatie en het is belangrijk dat je het de tijd geeft om te proberen. Ik zie heel veel negatieve berichten van mensen die moesten overstappen van een ander merk naar Tentin, ik vind eigenlijk dat je deze reviews niet serieus kunt nemen omdat deze mensen gewend waren aan de andere medicatie en niet open staan voor verandering en daarom negatief zijn, laat je hier niet door uit het veld slaan. Sommige mensen hebben nu eenmaal moeite met veranderingen. Héél veel mensen halen goede resultaten uit deze medicatie.

26-01-2022 | Vrouw | 45
ADHD
Ik kreeg de diagnose pas op mijn 45ste. Doordat mijn zoontje van 7 jaar vanaf zijn 4de jaar in gr.1 al met gedrag problemen te maken kreeg, ben ik ook naar mijzelf gaan kijken. Ik gebruik nu de tentin sinds 1 week , met weinig bijwerkingen en ben er wat rustiger mee. De methyl was voor mij teveel bijwerkingen en geen resultaat, juist onrustiger erdoor. Ik heb het stieke[lees meer...]m eigenlijk altijd al geweten, denk vanaf mijn 30ste, er is toen veel te veel gebeurd. Ook vanaf basisschool achterstand, middelbare niet afgemaakt maar pas 7 jaar later, onrustige relaties, vaak met foute vrienden omgaan, vatbaar voor verslavingen ( alcohol, roken ) , steeds ander werk en nu nog niet voor uit kunnen komen met werk carrière maken, het zit allemaal in mijn hoofd, maar komt er niet juist uit . Met alles in mijn leven wel, als ik er nu achteraf op terug kijk, concentratie is er niet, snel afgeleid en ik zit nu met een 3de burn out thuis. de eerste toen ik 31 was en ging samenwonen, daarna 39 jaar toen ik een drukke peuter had vanaf geboorte tot hij 2 was en alle ballen in de lucht moest houden en nu zit ik weer op mijn 45ste met een burn out thuis. Ik doe nu een superbrains training in groepsverband en medicijnen. Ik hoop zo verder te komen om er mee te leren omgaan. Maar maak mij ook heel erg veel zorgen over mijn zoon, alle signalen zie ik in mijn zelf terug. En wil niet dat zijn levenspad zoals die van mij gaat lopen. Teleurstelling op teleurstelling, hij zit nu in gr.4 op zijn 2de basisschool en ook hier gaat het concentreren niet en daardoor moeite met leren, faalangst en uit dat uit zich weer in gedragsproblemen. Op deze school willen ze hem nu " kwijt" en doorsturen naar een SO of SBO. Maar goed of dat nu het beste is voor iemand met ADHD? Ik en zoveel andere hebben tenslotte ook regulier onderwijs gevolgd en later door veel gedragsproblemen met een omweg de middelbare afgemaakt met 9en op mijn diploma, en werk inmiddels al jaren op een Universiteit op HBO niveau. Ik zou willen dat ik alle ellende en verdriet mijn zoon kan besparen, maar weet niet hoe? Ik ben tenslotte ook niet de "rustigste". ;-)

22-01-2022 | Man | 51
ADHD
Middel werkt goed tegen ADHD. Wel vervelende bijwerkingen. Met name wanneer het uitwerkt. Lastig is dat de werkingsduur nogal fluctueert. Het werkt tussen de 2,5 en 4 uur bij mij. Ik zet mijn medicijn alarm dus maar om de 3 uur, maar ben de rebound dan niet altijd voor. Vooral de rebound is naar. Als ik de dosering wat verhoog, werkt het langer, maar dan vind ik het te h[lees meer...]eftig. Hiervoor heb ik veel andere medicijnen geprobeerd, maar die waren geen van allen een succes. Dit is voor mij de minst slechte. Bijwerkingen zijn toch minder erg dan ADHD.

28-12-2021 | Vrouw | 41
ADHD
Waardeloos!! Bij gebrek aan beter neem ik ze maar.. IK WIL DEXAMFETAMINE terug!!!

29-11-2021 | Man | 44
ADHD
Fantastisch middel. Werkt erg goed bij mij. Eerste 2 weken kreeg ik 20 mg per dag. (4×5 mg. Nu krijg ik 8x 5 mg per dag. Ik heb veel meer rust en heb weer zin in het leven. Ik las veel negatieve verhalen over dit medicijn. Ik denk dat veel mensen te weinig mg krijgen voorgeschreven.

16-11-2021 | Man | 42
ADHD
Rotzooi neem het niet, heb nu meer ellende als zonder. Koppijn heel de dag, van vrolijk naar boos , droge mond. Depressie

15-10-2021 | Man | 23
ADHD
Ik neem lisdexamfetamine (60mg) en als dit dan wat uitwerkt rond 4 uur 's middags 1 Tentin tablet van 5mg. Voor mij doet het wat het moet doen. Eerst dacht ik dat het misschien niet goed zou werken of bijwerkingen zou geven gezien alle negatieve recensies maar voor mij is het een prima uitkomst om de namiddag en avond mee door te komen. Straks als ik voor werk in p[lees meer...]loegendienst moet werken zal ik geheel overstappen van lisdexamfetamine naar 'gewone' dex en aan de hand van mijn ervaring nu verwacht ik eigenlijk geen verschil (behalve iets van schommeling.) Kortom; heel tevreden.

30-09-2021 | Vrouw | 41
ADHD
Moe, chagrijnig, hartkloppingen, hogere bloeddruk. Altijd Dexamfetamine van de Magistrale bereider gehad en dat was top. Dit is echt een zware tegenvaller en erg dat het zo gaat hier in Nederland.

22-09-2021 | Vrouw | 30
ADHD
Vlooit magistraal bereide variant gehad dus kan daar helaas niet mee vergelijken. Ik kreeg dus direct tentin. In het begin droge mond en weinig eetlust maar dit normaliseerde wel. Helaas ALTIJD binnen een uur na inname dunne ontlasting. eerst zocht ik er niks achter want ik heb PDS en wel vaker buikpijn. Maar na 4 weken iedere dag diarree ondanks geen triggerfoods te eten,[lees meer...] ging ik de Dex eens inspecteren. Zag dat er oa isomalt in zit, iets dat vrijwel alle PDS’ers niet verdragen. Toch vreemd dat ze dit toevoegen omdat ADHD zo vaak gepaard gaat met PDS. Nadat ik stopte met tentin verdwenen mijn darmklachten als sneeuw voor de zon. Echt balen want ik merkte wel dat ik meer energie had en mijn vreetbuien over waren. Nadat ik stopte ook gelijk weer veel chaos in m’n hoofd en overprikkeld door alles in mijn omgeving. Ik heb tot op heden geen ander medicijn gevonden dat mij helpt. Methylfenidaat doet helemaal niks voor mij, bupropion maakte mij suïcidaal. Dus beste effect tot nu toe van de tentin maar de darmproblemen die ik ervan kreeg zijn te heftig om mee door te gaan. Kon de deur niet uit… ik hoop echt dat Laren hier iets mee doet. Uiteraard heb ik dit gemeld bij ze.