dexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

13-05-2022 | Vrouw | 23
ADD
Ik merk dat ik veel meer energie heb en mijn stemming een stuk beter is als ik het slik. Ook ben ik minder snel overprikkeld waardoor ik meer kan doen op een dag en is het wat rustiger in mijn hoofd. Ik ervaar gelukkig geen bijwerkingen en heb ook geen last van rebounds. Helaas doet het voor de bevordering van mijn concentratie en motivatie niet zoveel, ik heb wel iets mee[lees meer...]r concentratie maar niet zoveel als dat ik zou willen. Ik heb ook methylfenidaat geslikt en daarbij had ik een veel betere concentratie, maar ook veel meer bijwerkingen.

04-05-2022 | Vrouw | 23
ADD
Werkt goed, ik vind dit erg waardevol middel op mijn werk. Geen vervelende bijwerkingen tijdens werking. Wel rebound (depri, moe) maar dat lijkt me normaal bij dit soort medicatie. Ik moet 1,5 tablet slikken. Dat betekent dat ik telkens moet halveren en de helft weer in de verpakking moet stoppen. Dat is best onhandig. Ook vraag ik me af of de werking van het halve table[lees meer...]tje dan niet vermindert omdat er voortdurend zuurstof bij komt hierdoor. Ook werkte Amfexa en nu Tentin bij lange na geen 4 uur bij mij. Na 3,5 uur is het uitgewerkt. Ook werkt het bij mij sneller dan de bijsluiter stelt. Na een half uur merk ik dat de medicatie effect begint te hebben. Al met al tevreden.

28-04-2022 | Man | 26
ADD
Mensen die starten met deze medicatie pas op! Na 7 weken ben ik acuut gestopt. Het begin was redelijk maar na verloop van tijd werd ik steeds angstiger nerveus kreeg last van paniekaanvallen waardoor ik onbewust sociale situaties ging vermijden en een soort sociale fobie heb ontwikkeld. Nu ik gestopt ben merk ik dat dit medicijn z’n sporen heeft na gelaten.. terug bij af [lees meer...]dus. Denk a.u.b 2x na voordat je hieraan begint. Iedereen is anders maar de reacties liegen er niet om.

26-04-2022 | Vrouw | 39
ADHD
Zeer tevreden over deze medicatie. Probeerde eerst methylphenidaat, daar had ik zeer veel bijwerkingen van. Van de dexamfetamine heb ik totaal geen bijwerkingen, voel me meer gefocust en gevoncentreerd en helpt ook nog eens voor een betere stemming. Ben er heel blij mee.

26-04-2022 | Man | 41
ADD
Helaas eind 2019 over moeten stappen naar Tentin/Amfexa, sindsdien is het een groot drama. Medicijn ondersteund totaal niet meer, en lijkt zelfs mijn AD(H)D klachten te verergeren!

17-04-2022 | Man | 47
ADHD
Van wellbutrin naar concerta naar medikinet en mylan overgegaan naar tentin. Werkt voor mij prima op behoud van concentratie, plannen, overzicht, stemming. Veel minder slaap dipjes. Ben meer tevreden dan met methylfenidaat.

13-04-2022 | Vrouw | 36
ADHD
Binnen twee dagen van vrolijk en ondernemend, naar depressief en in mezelf gekeerd. Snel geirriteerd ook... Echt bizar dat deze troep nog op de markt is en dat het het tegenovergestelde effect lijkt te hebben van Ceban waar ik heel tevreden over was.

07-04-2022 | Man | 26
ADD
Ben gestopt met Methylfenidaat, omdat dit medicijn mij niet meer het gewenste effect gaf. In overleg met mijn behandelend arts overgegaan op dexamfetamine van Tentin. De reacties op internet waren niet veel belovend, maar wil toch alle medicijnen een kans geven. De 1e dag beviel goed! Het werkte rustig in en voelde me vrolijk en gemotiveerd al voelde ik me een ongeleid pro[lees meer...]jectiel.. ik hield er rekening mee dat het medicijn moet wennen en dat waarschijnlijk een korte bijwerking was. Na de 1e week iom de arts de dosis verhoogd. Dit ging goed echter na een paar dagen begon de ellende: droge mond handen en gezicht ondanks het vele drinken. Alle ADD klachten namen toe continu een honger gevoel en voelde me verward overmatig zweten steken in mijn hart. En voelde me compleet contact gestoord. Kortom wat een troep! Ik overweeg het nog een kans te geven met een Verlaagde dosis van 3x per dag 5 mg, als dit niet werkt neem ik graag afscheid van deze rotzooi.

17-03-2022 | Vrouw | 20
ADD
Ik vind het fijne medicatie ondanks de bijwerkingen. Ik heb zelf andere medicijnen gebruikt maar kreeg daarvan erg veel last van depressieve bijwerkingen. Bij tentin zijn het momenteel vooral fysieke lasten zoals, helemaal geen eetlust ik eet van mezelf erg veel maar zodra ik aan me medicijnen zit kan ik de hele dag niks eten daar word je dus pittig vermoeid van. Verder la[lees meer...]st van zweet tril handen en nog wat andere dingetjes maar ik ervaar ook juist GOEDE dingen zoals veel meer lichamelijke energie kan meer dingen tegelijk doen en kan wat makkelijker dingen onthouden. Ik denk dat de bijwerkingen er vooral aan licht dat ik nog bezig ben met de goede dosering vinden. Ook vind ik het lastig als het uitwerkt savonds ik in één klap klaar ben 0 energie of juist heel veel praten en herhalen van zinnen. En redelijke hoofdpijn en misselijkheid. Verder hoop ik dat iemand mij kan helpen met de volgende VRAAG ik krijg het niet duidelijk gevonden qua verzekering van de tentin hoe zit dat bij jullie.

11-03-2022 | Vrouw | 27
ADD
Na methylfenidaat en ritalin, ben zeer te spreken over dexamfetamine. Ik slik het al een paar jaar. De psychiater schreef mij 2x daags 2 tabletjes voor maar omdat vergeetachtigheid een van mijn grootste valkuilen is, heb ik dit zelf opgebouwd naar 's ochtends 4 tabletjes. Dit werkt erg goed voor mij maar als ik het een dagje vergeet in te nemen ben ik de hele dag ontzetten[lees meer...]d vermoeid en wil ik eigenlijk alleen maar liggen en iets gaan kijken op de tablet. Als ik de medicatie dus niet vergeet voel ik mij verder prima.

10-03-2022 | Vrouw | 26
ADD
Sorry dat ik dit meld hoor maar wil mensen waarschuwen die gevoelig zijn voor medicatie. Ik heb het vandaag ingenomen en heb serieus de ergste dag van m’n leven gehad. Continu extreem opgejaagd, heel erg neerslachtig, druk op het hoofd, verward, angstig en moe. Ik gooi het meteen in de prullenbak.

23-02-2022 | Vrouw | 27
ADHD
Tentin is voor mij echt de uitkomst. Het geeft me rust in mijn hoofd en overzicht. Het helpt ook met het stabiliseren van emotionele uitschieters met betrekking tot hormonale schommelingen. Medikinet en Ritalin gaven me alleen focus, maar Tentin doet voor mij echt veel meer dan dat. Het enige nadeel is de droge mond, maar met een fles water naast me is dat probleem ook mak[lees meer...]kelijk verholpen.

15-02-2022 | Vrouw | 18
ADD
Echt ontzettend blij met dit medicijn. Ik zat eerst 5 jaar aan de ritalin en ik ben nu eindelijk op iets anders. Dexamfetamine werkt voor mij veel beter dan methylfenidaat. Minder zware bijwerkingen en ik voel me gewoon heel fijn als ik het neem. Ik voel me nu goed en positief als ik het neem, in plaats van de depressieve gevoelens die ik van ritalin kreeg. Als jij aan de [lees meer...]methylfenidaat zit en het niet goed werkt raad ik tentin zeker aan

10-02-2022 | Man | 46
ADHD
Ik gebruik dit medicijn nu 1 jaar en voel me weer als een vis in het water. Voorheen allerlei andere medicatie gehad, waar (ik) wel veel bijwerkingen van kreeg :) Voor mij is TenTon een uitkomst

31-01-2022 | Man | 45
ADHD
Ik gebruik dit nu meer dan een maand, op dit moment 2 of 3 keer per dag 5mg. Ik voel dat ik veel meer focus heb en concentratie en ook veel meer energie. Ben ineens veel meer georganiseerd dus over het algemeen ben ik positief. Het beste is de eerste 2-3 dagen maar 1 tablet te nemen en goed noteert wanneer je voelt dat het gaat werken en welke bijwerkingen je ervaart e[lees meer...]n tegelijkertijd kijkt naar wanneer de rebound start. Dit ivm de te bepalen tijd voor de volgende tablet. Het beste is dan om 30 min voordat de rebound start de volgende tablet te nemen zodat je die de volgende keer kan voorkomen. De tablet blijft 10 in uur in je lichaam, over het algemeen werkt het na 1 a 2 uur en dan werkt het zo'n 5-8 uur door. Op basis hiervan moet je dan je inname tijden bepalen. Ga ook niet te snel omhoog omdat je dan sneller last kan krijgen van bijwerkingen, dit geldt zeker als je te snel tussen elkaar inneemt. Je lichaam moet ook wennen aan de medicatie en het is belangrijk dat je het de tijd geeft om te proberen. Ik zie heel veel negatieve berichten van mensen die moesten overstappen van een ander merk naar Tentin, ik vind eigenlijk dat je deze reviews niet serieus kunt nemen omdat deze mensen gewend waren aan de andere medicatie en niet open staan voor verandering en daarom negatief zijn, laat je hier niet door uit het veld slaan. Sommige mensen hebben nu eenmaal moeite met veranderingen. Héél veel mensen halen goede resultaten uit deze medicatie.

29-01-2022 | Vrouw | 19
ADD
Merkte geen effecten van dit medicijn! Wel hartkloppingen en een zwaar verminderde eetlust. Letterlijk alleen maar bijwerkingen!

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum