ethinylestradiol/levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

22-01-2015 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Prima pil. Geen lichamelijke bijwerkingen echt totaal nergens last van. Nooit iets anders geprobeerd qua anticonceptie. Soms merk ik wel dat ik psychisch wat minder ''gevoelig'' ben tijdens pil gebruik. Dus mijn emoties zijn wat ''starrer'' minder emotioneel dan zonder pil. Ik hoor wel is van anderen dat ze me ''sjagga'' of bot vinden maar dat is alles. Hoewel wel vervelen[lees meer...]d soms.

16-05-2013 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/levonorgestrel
Na ruim anderhalf jaar de nuvaring toch weer terug gegaan naar de pil. Gekozen voor een lichte pil, maar omdat ik klachten blijf houden ga ik toch weer terug naar de nuvaring. Mijn klachten zijn: buikpijnen, doorbraakbloedingen, huilbuien. Ik voel me er gewoon niet prettig bij. Dan maar wat meer geld uitgeven, maar met de nuvaring had ik vrijwel geen last van bijwerkingen.

25-04-2013 | Vrouw | 37
ethinylestradiol/levonorgestrel
Altijd Microgynon geslikt. Daarna Mirena spiraal, omdat ik de pil wel eens vergat. En dacht voor gebruiksgemak te gaan. Veel spijt van gehad. Mirena eruit laten halen, dus weer opnieuw aan de pil.

07-03-2013 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel
Enkele jaren prima in gebruik. Toen gestopt voor een half jaar en weer begonnen. Sindsdien veel last van stemmingswisselingen, puistjes en pijnlijke borsten. Nu over naar een andere pil kijken of het beter wordt.

05-03-2013 | Vrouw | 34
Acne/puistjes
TIA gekregen. Hoogstwaarschijnlijk door pilgebruik icm roken. Direct daarna gestopt, ik rook (helaas) nog wel. Geen klachten meer gehad.

30-09-2012 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/levonorgestrel
Door microgynon (maar ook door nuvaring) kreeg ik last van migraine-aanvallen en hoofdpijn in de stopweek. In het laatste jaar had ik elke 2 maanden een paar dagen last van migraine, waardoor ik mij ziek moest melden. Ik besloot te stoppen met de pil om te kijken hoe het ging en weg was de migraine. Daarom heb ik nu een koperspiraaltje en dat gaat goed.

24-01-2012 | Vrouw | 43

11-11-2011 | Vrouw | 25
Anticonceptie
Prima om menstruatie uit te stellen, alleen vergat ik hem in te nemen soms.

01-09-2011 | Vrouw | 20
Tegen zwangerschap
De microgynon 20 is prima. Ik heb voor een paar jaar terug 30 gebruikt, maar deze viel tegen. Ik kwam er erg van aan, veel eetlust, en was ook altijd chagarijnig (maar toen zat ik ook nog meer in de puberteit, daar kon het dus ook aan liggen;) maar microgynon 20 is prima hoor, geen bijwerkingen. Alleen een paar dagen voordat ik ongesteld moet worden, word ik duizelig.. maa[lees meer...]r ik weet waar het van komt dus maak me er ook niet druk om. Tijdens mijn ongesteldheid heb ik dat niet meer. Een echte aanrader!

14-08-2011 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel
Zeer betrouwbare en fijne pil. Eerst jarenlang microgynon 30 gebruikt ivm heftige menstruatie maar werd van deze pil nog wel eens misselijk, met microgynon 20 heb ik nergens last meer van. Ik slik de pil ook gewoon door, dus zonder stopweken, en heb in 2 jaar tijd maar één keer een doorbraakbloeding gehad, dus dat valt alles mee. Een aanrader.

08-08-2011 | Vrouw | 28
Tegen zwangerschap
Na mijn bevalling begon ik weer de mycrogynon 30 te slikken. Ik kreeg meteen last van stemmingswisselingen en op advies van de huisarts beni k toen overgestapt naar de mycrogynon 20. meteen bij de 1ste strip kreeg ik last van gevoelige borsten en buikpijn. Veel doktersbezoeken gehad voor mijn buik maar we konden niks vinden. Soms was de buikpijn zo heftig dat ik moest ga[lees meer...]an liggen. Vorige week kwam ik erachter dat het begonnen was na het wisselen van de pil en ben ik meteen gestopt. En ja hoor de buikpijn is weg.... Voor mij geen pil meer. Ik ga wel kijken voor andere mogelijkheden.

07-07-2011 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/levonorgestrel
Enkele kilo's aangekomen in het begin. Niet meer last (dan ervoor) van puistjes. Naar mijn idee best betrouwbaar. Mij is verteld dat het belangrijk is de stopweek niet te lang te laten. Daarom begin ik na 5 dagen stoppen weer aan mijn nieuwe strip. Geen problemen mee gehad tot nu toe, maar op internet kan ik daar weinig over vinden. Mensen met dezelfde gewoonte?

18-06-2011 | Vrouw | 21
Anticonseptie
ik ben nu bij de 2 strip van de eerste drie maand dat ik deze pil gebruik. ben ong 1 jaar gestopt met gebruiken van de pil. omdat mijn gewicht heel erg toe nam, en mijn stemmingswisselingen hoog waren. nu ben ik met microgynon'20' begonnen. zins ik begon met de 2de strip ben ik al dagen misselijk, hoofdpijn en heb nergens zin aan en ben ontzettend prikkelbaar. heb de dokte[lees meer...]r gebeld want ik was al bang dat ik zwanger was. en mij werd gezegd dat dit heel normaal was. dat ik het de eerste drie maand het maar even aan moet zien. maar ik word hier niet helemaal happy van.

15-03-2011 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik ben 8 jaar geleden begonnen met het gebruiken van deze pil (ivm heftige en pijnlijke menstruatie). Op zich heb ik nooit veel last van bijwerkingen gehad. Maar nu sinds een jaar heb ik regelmatig pijnlijke borsten en erg last van stemmingswisselingen. Nu zegt de huisarts dat dit kan optreden een tijd van tevreden gebruik. Heeft iemand ideeen over goeie alternatieven?[lees meer...]

11-03-2011 | Vrouw | 52
Anti conceptie
prima

25-01-2011 | Vrouw | 20
Geen
Ik heb deze pil 3 jaar gebruikt, geen last gehad van bijwerkingen geloof ik, had wel gewoon buikkrampen en misselijkheid tijdens de stopweek. En als ik de pil doorslikte in de stopweek werd en voor de volgende periode al veel eerder ongesteld, en veel heviger. Maar ik vroeg me eigenlijk af wat de gevolgen waren als je stopt, ik ben nu 3 weken gestopt, en mijn buik rommeld[lees meer...], voelt opgeblazen, doet vooral s'ochtens en s'avonds pijn, en ben nu wel veel emotioneler dan normaal. Meer zin in seks dat wel, maar dat is dan ook het enige leuke eraan.. Ik vraag me dus af of dit 'ontpil' verschijnselen zijn of dat ik zwanger ben ofzo. Heeft iemand hier ervaring mee??