Microgynon '50'

ethinylestradiol / levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

05-08-2018

Onregelmatige menstruatiecyclus

Ik heb Microgynon 50 een tijdje gebruikt doordat dit één van mijn eerste anticonceptiepillen was die ik gebruikte. Ik heb er spijtig genoeg zeer slechte ervaringen mee. Vanaf dat ik begon met Microgynon kreeg ik last van braken, misselijkheid, druk op ogen -ik moet regelmatig een bril dragen nu-, mijn maandstonden kwamen onregelmatig terug en bleven soms tot 9 weken duren.[lees meer...] Zeer vervelend dus. Ik voelde mij zeer flauw en ben toen zeer veel bloed verloren doordat mijn maandstonden meestal zeer hevig zijn. Nadat ik naar de huisarts ging kreeg ik nog andere anticonceptie voorgeschreven zoals Diana 35, Yasmin, en nog enkele andere pillen waar ik de naam niet meer van weet... Tot ik uiteindelijk Cerazette 0,75 voorgeschreven kreeg : ik bleek last te hebben van teveel aan oestrogeen in de andere pillen, hier zit geen of zeer weinig oestrogeen in dus heb ik enkel nog last van Acne, vette huid, en iets wat verdikking. Zeer blij ondanks die kleine bijwerkingen !!
28-03-2018

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Ik wil iedereen waarschuwen voor deze pil!! Ik heb hem zeker 10 jaar geslikt tot ik met vage buikpijn klachten bij de huisarts kwam, na heel lang zeuren eindelijk een doorverwijzing naar de maag lever darm arts en wat bleek, 2 tumoren op mijn lever zogenoemde leveradenomen veroorzaakt door de pil. Gelukkig goedaardig zegt men. Sinds een jaar gestopt met de pil en voel [lees meer...]me een ander mens. Geen stemmingswisselingen meer en sta een stuk positiever in het leven. Moet in juni weer voor controle van de leveradenomen naar het ziekenhuis hopelijk zijn ze dan verdwenen.
13-02-2018

Menstruatiepijn

De huisarts heeft mij op 14 jarige leeftijd van 0,15 ethynilestradiol naar 0,50 microgynon over laten stappen. Ik had last van hevige menstruatie klachten en het leek haar een goed idee om er meteen een zwaardere pil tegenover te gooien. Ik had er vertrouwen in dat zij mij het juiste advies zou kunnen geven, aangezien ik zelf nog jong was, niet veel ervaring had en zij ui[lees meer...]teraard de huisarts is. Kort daarna begon ik klachten te ontwikkelen. Met de jaren zijn deze steeds erger geworden. Ik ben ontelbare keren teruggegaan naar de huisarts en doorverwezen naar t ziekenhuis om erachter te komen waar het aan kon liggen. Ik ben doorverwezen naar de psycholoog wegens uitbuien, stemmingswisselingen, extreme vermoeidheid en ik voelde mij mezelf niet meer. Ik ben 16 kilo aangekomen, kreeg heftige acne op mijn schouders en af en toe in het gezicht sinds ik aan deze pil begon & kreeg last van migraine, allergieën die ik nooit eerder had, wazig denken etc. De vermoeidheid was toch wel het ergst, ik ben in mijn examenjaar maar een paar uur per week naar school geweest omdat mijn lichaam te uitgeput was. Van nature ben ik altijd een ontzettend energiek en positief persoon, ik voelde me echt mezelf niet meer & de dokters en het ziekenhuis wisten maar niet wat er aan de hand kon zijn. Ze gooide het op de pubertijd en stress, nadat ze niks konden vinden en geen onderzoek naar mijn pil deden. Zelf had ik geen idee dat dit allemaal door deze pil kon komen, ik vertrouwde erop dat de doktoren zelf ook doorhadden dat ik deze zware pil slikte en mijn klachten zijn pas begonnen na de pil. Echter bleef mijn huisarts beweren dat het niet aan de pil kon liggen. Zij nam mijn klachten totaal niet serieus. Ik ben nu 18 en de klachten worden alsmaar erger en erger, daarom ben ik zelf op onderzoek uit gegaan. Hierdoor heb ik besloten om direct te stoppen met deze pil. Het heeft mijn lichaam echt vergiftigd en een groot deel van mijn jeugd zwaarder dan nodig maakt. Het enige voordeel is dat het mij wel altijd beschermd heeft tegen zwangerschap, maar als al deze klachten de voorwaarden moeten zijn, vind ik liever een alternatieve anticonceptie. Het is belachelijk dat de medische wereld je zo makkelijk zulke troep voorschrijft. Wees je bewust van wat het je lichaam aan doet. Mijn klachten waren misschien wat extreem, ik heb de pech dat ik erg gevoelig ben, maar ondanks dat doet deze pil je lichaam niet veel goeds.
29-10-2017

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Erg ontevreden over deze pil. Altijd last gehad van veel bijwerkingen zoals migraine, veel aangekomen, stemmingswisselingen, laag libido, vermoeidheid, depressies enzo. Het helpt bij zwangerschapspreventie en ik heb nooit last gehad van puistjes maar dat is het dan ook met de positieve kanten van deze pil wat mij betreft.
17-10-2017

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Ik gebruik al 4 jaar microgynon 30, daarvan kreeg ik doorbraakbloedingen. Van de huisarts kreeg ik microgynon 50, na een paar dagen werd ik gek vanmezelf. Ik ben altijd vrolijk, dat was met deze pil ver te zoeken. Ik piekerde over alles, ik vond niets meer leuk, het ene moment was ik een beetje blij en het andere moment was ik helemaal niet blij met mezelf of met mn leven.[lees meer...] Ik ben maar snel gestopt, nu ga ik microgynon 30 weer proberen. Als dat niet werkt ga ik een alternatief zoeken.
23-09-2017

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Ik kreeg deze nadat ik 2x door een lichtere pil heen zwanger ben geraakt. 1e x dacht ik dat het aan mij lag,keer vergeten,diarree gehad ofzo. 2e x zwanger wist ik het zeker,pil te licht. Dus kreeg van de huisarts deze pil. Al vrij snel kreeg ik heftige stemmingswisselingen maar zelden vrolijk. Tussen depressief en neutraal humeur in. Veel huilen,nergens zin in,alleen maa[lees meer...]r negatieve gedachten,vaak boos en geïrriteerd. Na een strip direct gestopt. Wij stappen over op condooms, spoedig steriliseren. Ons gezin is toch compleet. Ongelooflijk wat een rommel je allemaal slikt. En pas op met eem.(te) lichte pil,ik was 2x zwanger ondanks goed gebruik. Dat was de Ethinylestradiol/desogestrel 0,03/0,15
24-04-2017

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

ik gebruik nu sinds 2007 microgynon 50. Vanaf ik met de pil begin heb ik vooral last van netelroos op handen en zijkant vingers, nog iemand hier last van? komt het doordat deze pil te zwaar is?
14-08-2015

Uitstellen van menstruatie

Ik heb na diverse pillen en andere microgynons nu 5 jaar de microgynon 50. Al vanaf dag 1 me niet prettig gevoeld bij het slikken van zo'n zware pil. Echter waren voorgaande pillen volgens mijn huisarts te licht. Hij had mij echter nooit de 50 mogen geven. Bij onderzoek begin dit jaar in het ziekenhuis na een lange tijd van zware doorbraakbloedingen, buikpijn en rugpijn wa[lees meer...]ardoor ik dagen op bed lag, bleek dat mijn lichaam door het lang gebruiken van een veel te zware pil een bepaald soort cellen nauwelijks meer aan maakt. Deze cellen moeten je baarmoeder beschermen en je menstruatie tegenhouden. Ik maak ze nauwelijks meer aan. Hierdoor is het slijmvlies in de baarmoeder onwijs dun geworden. Gaat ook niet meer helemaal goed worden. Ik moest per direct een halfjaar stoppen en heb nu de hormoonspiraal. Hierbij worden heel weinig, maar wel heel geleidelijk, hormonen afgegeven. Dit werkt prima. Ik ben veel energieker en vrolijker. Geen lamlendige gevoelens meer. Er is heel weinig bekend over de gevolgen van jarenlang een te zware pil slikken. Laat je alsjeblieft checken voordat je deze pil gaat slikken. Ik kan nu nooit meer een pil slikken, omdat mijn lichaam de hoeveelheid hormonen niet meer aan kan.
04-06-2014

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Ik ben bijna 19 jaar en ik zit aan de pil vanaf mijn 14e. Ik heb verschillende pil-soorten gehad, bijvoorbeeld de diane, ministat en de combinatiepil. Omdat ik last had van doorbraakbloedingen heb ik op advies van de huisarts de Mirogynon 50 geprobeerd. Ik heb helaas erg veel last van de bijwerkingen. Ik heb zeer pijnlijke borsten (heb cup 75 c en kan niet meer op mijn bu[lees meer...]ik liggen, zo'n pijn) en ik ben in 1 maand tijd zo'n 4 kilo aangekomen (ik hou ook vocht vast). Ik voel me erg depressief en ik irriteer me aan alles en iedereen. Vandaag heb ik een afspraak bij de dokter omdat ik niet meer tegen deze rotzooi kan. Hoofdpijn, buikkrampen of doorbraakbloeding heb ik echter niet. Als je gevoelig bent voor hormonen, zou ik deze pil absoluut NIET aanraden!!!!!
09-05-2013

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Ik heb last van hoofdpijn op mijn linker slaap als ik een paracetamol neem gaat dit wel over. Ook heb ik heel veel last van stemmingswisselingen ik gebruik ernaast nog antideppresivia Citalopram 20 mg maar ik voel me helemaal niet lekker ik voel me niet mezelf en heel down. Ik ga maar terug naar de arts
13-08-2019

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Aan deze pil gegaan nadat ik bij de Yasmin pil doorbraakbloedingen kreeg. Heb hierna een aantal andere pillen geprobeerd (Cilest en Microgynon 30) om te kijken of daarmee de doorbraakbloedingen zouden stoppen. Deze hadden geen effect, waardoor de arts me Microgynon 50 aanraadde. Nu na meer dan 3 maanden slikken last van acne, gewichtstoename en enorme stemmingswisselingen.[lees meer...] Ook zijn de doorbraakbloedingen niet weg (wel iets minder). Voor mij wordt het helaas weer wat anders, want voor mij werkt deze pil niet.
16-08-2018

Uitstellen van menstruatie

Deze pil kreeg ik omdat ik het even zonder pauze wil doorslikken ivm vakantie. Het doorslikken van een lichtere pil gaf weefselverlies, daarom geprobeerd met deze. Na de eerste keer slikken misselijk en koud wakker geworden, twee keer overgegeven (hopelijk blijft het daarbij) gevolgd door buikpijn en (even) hoofdpijn. Hier ga ik waarschijnlijk mee stoppen. Ik reageer in h[lees meer...]et algemeen nauwelijks op medicatie (in de zin van: ik heb bijna nooit bijwerkingen). Maar daar is deze pil zeker een uitzondering op.
21-09-2017

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Slecht!!! Heb mega dikke hoofdpijn . Nog nooit zo erg gehad. Slik gewoon ibuprofen of diclofenac zo erg. Buikpijn. Zeer erge stemmingswisselingen. Nee nooit doen. Ik ga maandag naar mijn HA spiraal aan vragen.
17-07-2017

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Misselijkheid, het gevoel alsof je elke ochtend misselijk bent te vergelijken met ochtend misselijkheid bij zwangerschap, soms tot vaak ook hoofdpijn.
13-02-2017

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Microgynon 30 deed niet genoeg (doorbraakbloedingen), dus toen maar over naar de 50. Helpt goed tegen de PMS-klachten, maar nu ik deze pil al jaren gebruik krijg ik steeds meer last van de bijwerkingen. Hormonale hoofdpijn, buikpijn, vermoeidheid, laag libido en ga zo maar door. Ik zou deze pil niet voor langdurig gebruik aanraden. Je persoonlijkheid verandert door de grot[lees meer...]e hoeveelheid hormonen.
08-01-2013

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Ik heb altijd Microgynon 30 geslikt en dit tot volle tevredenheid. Helaas kreeg ik last van doorbraakbloedingen. Ik ben in overleg overgestapt op de 50 variant en ik kreeg eigenlijk direct pijnlijke borsten en ik heb vreselijke buikpijn. Dachten eerst aan blaasontsteking maar toen las ik dat nog een gebruikster deze klachten had na het overstappen. Ik ga vanavond direct t[lees meer...]erug op de Microgynon 30. Dan maar af en toe een doorbraak.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (539) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum