Yasmin

ethinylestradiol/drospirenon

16-09-2019

Acne/puistjes

Ooit begonnen bij Diane (recept gekregen van een dermatoloog) vanwege puistjes (hielp perfect, prima pil voor mij) en later geswitcht naar microgynon 30 omdat m’n nieuwe huisarts Diane te eng vond. Puistjes kwamen terug. Heel veel antibioticakuren van 3 maanden gehad waar je dan even plezier van had, maar de puistjes kwamen altijd terug. Na de zoveelste antibioticakuur[lees meer...] werkte het ook helemaal niet meer. Daarbij kon ik microgynon 30 ook niet langer dan 2 strips doorslikken zonder doorbraakbloedingen en op een gegeven moment begon ik al doorbraakbloedingen te krijgen tijdens de eerste strip. De laatste maanden dat ik microgynon gebruikte waren die bloedingen zo erg dat ik tampons moest gebruiken. Ook kreeg ik in de laatste week van de strip veel pijn in m’n onderbuik en borsten. Heel irritant. Twee jaar gelden ben ik voor de acne begonnen aan een 7 maanden durende Roaccutanekuur. Vreselijke bijwerkingen, acne werd de eerste maanden veel erger dan het ooit was geweest, maar na 7 maanden wel een mooi resultaat. M’n dermatoloog wilde eigenlijk dat ik de Diane weer zou gaan gebruiken ipv Roaccutane. Ik had last van “milde tot matige” acne, wat heel slecht is voor je zelfvertrouwen (m’n dermatoloog: “je gaat er niet dood aan, maar je kan er wel doodongelukkig van worden), maar niet ernstig genoeg om de bijwerkingen van Roaccutane waard te zijn. Daarbij had ik dus ook last van m’n huidige pil en was ik geen risicogeval voor trombose, dus de Diane pil leek de beste en veiligste oplossing. Maar niet in de ogen van m’n huisarts, dus Roaccutane it was. Roaccutane dus 7 maanden gebruikt. De eerste 5 maanden waren vreselijk, de laatste 2 maanden waren prima. Aan het eind van de rit was m’n huid echt prachtig. Echter, 4 maanden na te stoppen met Roaccutane begon ik kleine bultjes te krijgen. Niet echt zichtbaar, maar m’n huid voelde onregelmatig. Blijkbaar viel dit onder “zeer milde acne”, maar ik was het gewoon echt zat. Ook omdat ik nu echt heel erg veel last had van m’n huidige pil. Ik had op internet gelezen dat Yasmin in andere landen vaak wordt gebruikt tegen acne, dus heb m’n dermatoloog hierover gesproken. Die zei dat dat inderdaad het geval is, maar in Nederland nog niet, dus dat ze het me daarom ook niet kon aan- of afraden op het gebied van acne. Echter, als ik het wilde proberen moest ik dat vooral doen en als de acne erger werd kon ik altijd terugkomen voor een Roaccutanekuur. Yasmin zou de kans op trombose ook verhogen, dus moest alsnog naar een andere huisarts overstappen om deze pil te krijgen (mijn huisarts gelooft alleen in Microgynon), maar het was me het gedoe waard en ik slik nu bijna een jaar Yasmin. Het bevalt heel erg. De eerste drie maanden wel last gehad van bijwerkingen, maar dat valt de verwachten als je opeens andere hormonen in je lichaam stopt. Daar moet je lichaam aan wennen. Mijn gewicht was op Microgynon prima, 51kg en 1.64, maar blijkbaar hield ik “veel” vocht vast op die pil. Na 1 week Yasmin was ik twee kilo kwijt en na de tweede twee in totaal 3.5. Had geen idee dat ik zo veel vocht vast hield op m’n vorige pil, omdat ik altijd gewoon veel spierdefinitie heb. Op Yasmin is dat dus nog een stuk meer. Het gewichtsverlies stopte gelukkig na die eerste twee weken. M’n huid werd ook gelijk een stuk droger dan hij eerst was en ik had al een droge huid om mee te beginnen (waarom de meeste crèmes ook niet hielpen tegen mijn puistjes btw. Het enige dat m’n huid kan verdragen is Differin en dat gebruik ik ook nog elke avond. Kan geen kwaad volgens m’n dermatoloog). Echt heel droog. Crèmes hadden een uurtje effect en daarna de rest van de dag een schilferige kin. Geen puistjes though en dat vind ik persoonlijk erger dan schilfers. Ook had ik last van een droge mond en gewoon heel veel dorst. Dit alles hield 3 a 4 maanden aan. De eerste maand was ik ook wat somberder. Ik huil normaal nooit en opeens merkte ik dat ik best regelmatig op het punt stond om ik huilen uit te barsten zonder aanleiding. Heel raar, maar gelukkig bleef dit niet lang. Verder kan ik Yasmin prima 6 maanden slikken zonder stopweken, zonder doorbraakbloedingen en zonder pijn. Al met al heel blij met de overstap. Had het jaren geleden al moeten doen.
29-07-2019

Acne/puistjes

Ik gebruikte altijd ethinyl/levenorgestrel en toen ik daarmee stopte kreeg ik last van acne. Toen weer terug gegaan op de levenorgestrel, maar dat hielp niet, ook niet na 3 maanden. Dus begonnen aan deze pil, na 2 weken merkte ik al ontzettend veel verschil en na 3 weken was mijn acne helemaal weg! Ik wil binnenkort wel stoppen met de pil, omdat ik er gewoon klaar mee ben[lees meer...]. Maar hij werkte heel goed tegen mijn acne.
08-06-2018

Acne/puistjes

Gebruik deze pil nooit. 3 keer gebruik gemaakt van de yasmin en snap niet waarom ik telkens weer opnieuw begonnen ben. Ik werd zo gek van deze pil dat ik zo agressief werd en ik vaak in paniek raakte. Mijn borsten groeien gigantisch terwijl mijn gewicht afneemt. Erg gevoelige borsten. De ergste bijwerking vind ik de hoofdpijn die ik ervan krijg. Zo erg dat ik het liefst he[lees meer...]le dag met mijn ogen dicht geluidloos op bed lig. Vergeet niet de misselijkheid die ik erbij ernaar. Het enige wat ik kan zeggen is dat “de wereld” ziek is en dat het een schande is dat dit wordt voorgeschreven door artsen.
18-04-2018

Acne/puistjes

Na jaren de diane pil te hebben geslikt was ik het zat, ik hield veel vocht vast en me borsten waren enorm dus na grondig onderzoek op internet besloot ik voor de Yasmin te gaan. Ik heb hem 6 maanden geslikt, ik werd slanker en me borsten waren een cupmaat kleiner geworden maar mijn huid daarentegen werd alleen maar erger met acne. Het begon met allemaal kleine bultjes daa[lees meer...]rna kwamen steeds meer onderhuidse puisten tot dat ik helemaal onderzat. Na de bijsluiter eens goed te hebben bestudeerd zag ik dat 1 op de 100 vrouwen bijwerking van acne kon krijgen. ik ben accuut ermee gestopt en naar de diane weer teruggegaan helaas is het vocht en de borstmaat ook weer bijgekomen.
24-02-2018

Acne/puistjes

Ik ben op mijn 16e begonnen met deze pil. Ik slikte daarvoor de Diane pil voor mijn acne maar omdat deze uit de markt gehaald werd, moest ik naar een andere pil overstappen. Mijn huisarts vertelde mij dat de Yasmin pil ook tegen acne werkte dus ik ben naar deze overgestapt. Ik ben erg tevreden en ik heb jaren geen last gehad van acne of andere gekke bijwerkingen. Ik heb ti[lees meer...]jdens mijn menstruatie soms wat hevige buikkrampen en migraine (dit komt deels ook door stress en/of vermoeidheid bij mij) maar deze kan ik onderdrukken met medicijnen. Ongeveer een half jaar geleden ben ik even overgestapt naar Microgynon 20 omdat ik last had van erge vermoeidheid en ik dacht dat dit door de Yasmin pil kwam. Toen ik hiermee was begonnen kreeg ik na 3 maanden hele erge stemmingswisselingen, mijn acne was terug en ik voelde mij erg depressief. Ik had zo'n erge last hiervan dat ik terug ben gegaan naar de oude vertrouwde Yasmin pil, ik ben erg tevreden hiermee en ik kan deze pil zeker aanraden!
31-12-2017

Acne/puistjes

Hallo, Ik heb een vraag: Ik heb de yasmin pil nu in huis en kan niet wachten om te gaan beginnen want ik wil hem nemen vanwege Acne. Maar het probleem is dat ik maar niet ongesteld wordt. Ik slik hem dus niet vanwege veilige seks of zwangerschap te voorkomen want ik ben pas 14. Mij gaat het dus puur om het verdwijnen van mijn Acne. Ik had dus hier de vraag bij als je gewo[lees meer...]on random voordat je ongesteld word de pil al kan slikken, dus niet op de eerste dag van je cycles. Want ik wil dus dolgraag beginnen alleen wordt ik maar niet ongesteld en ik wacht er nu al zeker een week op maar het gebeurt maar niet Alvast bedankt!
25-12-2017

Acne/puistjes

Slik nu bijna een halfjaar deze pil en ben 18 jaar, rook veel en drink veel. Nooit last gehad maar een verlaagd libido, puistjes verdwenen wel maar zaten heftig op mijn rug en decollete. Ik merk nu een erg droge vagina. Slaap mega slecht en ben niet meer zo als ik was. Iemand een betere optie? Wil mijn Acne niet terug.
20-12-2017

Acne/puistjes

Na Dianne (9 jaar) ben ik op Yasmin overgestapt omdat ik teveel last had van de bijwerkingen van Dianne. Ik heb van te voren goed onderzocht welke pil het beste bij mij zou passen gelet op mijn klachten, zoals acne, haarverlies en menstruatiepijn. Ik kwam uit bij Yasmin. Ik ben in overleg met mijn huisarts met deze pil begonnen wetend dat deze pil gevaarlijke bijwerkingen [lees meer...]kan triggeren. Ik heb namelijk een auto-imuunziekte en ik moet dus erg voorzichtig zijn met medicijnen over het algemeen. Ik heb de Yasmin pil een maand gebruikt en het was een regelrechte nachtmerrie! Ik had last van haaruitval, gewichtstoename, exterme droge huid, vaginale droogheid, hartkloppingen, hevige menstruatie, onregelmatige bloeddruk en slaapproblemen. Ik had ook erg last van een geirriteeerde blaas, omdat ik veel te vaak moest plassen van deze pil. Ik moest dus hierdoor veel water drinken, want anders had ik blaasachtige symptomen. Na mijn eerste stopwerk, direct toen ik de pil weer innam, had ik last van benauwdheid en pijn op mijn borst die gebaard gingen met hoestbuien. Ik dacht dat ik verkouden was, maar voor de zekerheid nam ik de besluiter nog een keer door. En ja hoor... deze bijwerkingen staan keurig vermeldt onder het kopje longembolie. Ik schrok me dood en ik ben dan direct in overleg met de huisarts, gestopt. Van hem moest ik een tijdje helemaal geen pil meer innemen omdat mijn lichaam nu helemaal uitgeput zou zijn door deze pil. Ik gebruik nu condooms. Yasmin had ook voordelen, namelijk dat ik geen vocht vasthield en dat mijn acne wegbleef. Daarnaast was ik minder humeurig. Maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Gelukkig was ik er op tijd bij want anders had ik een longembolie. Wees dus gewaarschuwd.
26-11-2017

Acne/puistjes

Al 8 jaar gebruikte ik de Microgynon 30 pil en was altijd zeer tevreden alleen kreeg ik sinds een paar jaar terug ineens last van puistjes. De huisarts raadde mij de Yasmin pil aan. Ik ben zeer tevreden over het resultaat wat betreft mijn huid, na een week al verbetering!! Helaas vind ik de bijwerkingen te eng om de pil nog te slikken. Ik heb ineens zware vermoeide benen[lees meer...], net alsof mijn bloed niet goed doorstroomt!! Herkent iemand dit?? En gaat dit nog over? Ik gebruik de Yasmin pil slechts een week.
06-11-2017

Acne/puistjes

Ik ben begin 2015 gestart met de Yasmin pil op mijn eigen verzoek. Ik slikte eerder microgynon 30. Mijn huid en haar werden daar echter heel vet van en ik had veel last van puistjes. De huisarts was eerst niet zo voor het gebruik van de Yasmin ivm het risico op trombose. Omdat ik echter niet tot de risicogroep behoorde (geen hart en vaat ziekten in de familie, niet roken/d[lees meer...]rinken, geen overgewicht en veel sporten) mocht ik het toch proberen. Het resultaat is zeer positief binnen enkele maanden was mijn gezicht zo goed als gaaf. Een enorme boost voor mijn zelfvertrouwen. Positieve bijkomstigheid is dat ik nu ook een veel minder heftige menstruatie heb met minder krampen en minder bloedverlies. Enige bijwerkingen die ik ondervind zijn soms lichte hoofdpijn (die ik ook al kreeg van de microgynon) en een wat verminderd libido. Al met al dus hier een hele positieve ervaring.
12-09-2017

Acne/puistjes

Ik gebruikte al vanaf mijn 17e de microgynon maar ik bleef maar puistjes houden zelfs tot mijn 26e toen ben ik even gestopt met de pil toen werden mijn puistjes wat minder maar die dikke onderhuidse puisten bleven. Dood ongelukkig werd ik ervan. Toen las ik positieve verhalen over de Yasmin. Toen ik naar de dokter stapte vertelde ze me wel over trombose maar ik wou het zo [lees meer...]graag proberen. Meteen na een maand waren al mijn puistjes weg! Gewoon weg! Hoe gelukkig kan je daar van worden! In het begin merkte ik wel wat haaruitval en gevoelige borsten maar nu merk ik daar helemaal niks meer van!
26-07-2017

Acne/puistjes

Toen ik na 9 jaar stopte met de diane pil kreeg ik last van een onrustige huid. Niet heel erg, maar omdat ik gewend was een egale huid te hebben vond ik het toch vervelend. Ik besloot weer de pil te gaan gebruiken en kreeg yasmin omdat de diane niet meer werd voorgeschreven. Al tijdens het gebruik van deze pil kreeg ik verschillende bijwerkingen en herkende mezelf niet mee[lees meer...]r terug. Tegen de puistjes hielp het niks, mijn huid bleef onrustig. Na anderhalf jaar vond ik het mooi geweest en besloot te stoppen. Toen bleek wel wat deze pil met mijn hormonen had gedaan. Ik kreeg een vreselijke vette huid met enorme ontstekingen, mijn kaaklijn, nek en wangen kwamen onder de acne te staan. Ik wist niet wat me overkwam. Mijn haar begon enkele uren na het wassen alweer vet te worden en bovendien kreeg ik zweetaanvallen waardoor ik soms meerdere keren per dag van kleding moest wisselen. Deze pil heeft ervoor gezorgd dat mijn hormoonhuishouding compleet verstoord raakte en ik nu littekens heb. Ik lees veel positieve verhalen over het gebruik van deze pil bij puistjes, maar ik raad niemand aan om er mee te beginnen. Als je eenmaal stopt komt alles dubbel zo erg terug.
03-07-2017

Acne/puistjes

Doordat de Minerva-pil niet meer geleverd werd (Diane ging uit het schap), ben ik in gesprek gegaan met mijn huisarts over een nieuwe anticonceptiepil. Eerst ben ik helemaal gestopt met de pil, maar daardoor kwam mijn acne hevig terug (gistpuistjes over mijn hele gezicht). Ik ben toen gestart met de Yasmin en die slik ik nu nog steeds. Mijn huid is vrijwel gaaf, met af en [lees meer...]toe wat bultjes en soms onderhuidse puisten op mijn kin en rondom mijn mond. De acne op mijn rug en borst is veel minder geworden. Ben heel tevreden over deze pil als het gaat om het verslaan van acne. Wel merk ik dat ik meer last heb van stemmingswisselingen, soms last heb van overmatig zweten (zeker rondom einde pil of menstruatietijd) en hoofdpijn op het moment dat ik ongesteld moet worden. Daarbij ben ik zo'n 1/2 kilo aangekomen en ik krijg het er amper af. Ik denk dat ik mij zonder deze pil beter in mijn vel zou voelen, maar ik wil mijn acne ook niet terug. Dus voorlopig stop ik nog niet met de pil.
06-03-2017

Acne/puistjes

Ik gebruik sinds 2 dagen de pil omdat ik sinds 2 maanden last heb van steenpuisten. Dit heb ik in het verleden weleens gehad toen ik 16 was. Tot nu toe geen ernstige bijwerking, behalve in de ochtend beetje misselijk. Daarom neem ik de pil voor het slapen gaan. Heeft iemand enige ervaring met de pil en acné? Wanneer neemt acné af? Ik vind het vreselijk :(
13-07-2016

Acne/puistjes

Ik gebruik sinds mijn 16e de pil en had voor die ook regelmatig last van puistjes. Ik ben nu 22 en ik bleef last hebben van puistjes, dus besloot ik over te stappen op een andere pil, de Yasmin. Ik had gelezen dat hier een ander soort hormoon in zit dan in de meeste andere anticonceptiepillen. Sinds het gebruik van deze pil is mijn huid egaler dan ooit te voren! Af en toe [lees meer...]nog wel last van een puistje, maar dat heeft iedereen wel is. Ik ben er heel erg blij mee!!
28-01-2016

Acne/puistjes

Vanwege plaatsing Mirena spiraal gestopt met de ethinylestradiol/levonorgestrel pil. Na anderhalf jaar kwam mijn acne langzaam terug. Daarom raadde de huisarts mij aan om met de Yasmin pil te beginnen. Deze werkte direct al tegen een hoop van de diepgelegen acne. Rond die tijd begonnen voor mij ook aanhoudende schimmelinfecties, darmklachten (candida achtige klachten) en h[lees meer...]evige haaruitval. Nu, na een jaar realiseer ik mij dat al deze dingen tegelijk met het starten van de Yasmin pil kwamen. Daarom stop ik met deze pil.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum