Menstruatiepijn (5 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

18-12-2020 | Vrouw | 29
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Voel me weer lekker in me vel en energiek, drink hierdoor zelfs minder koffie. Libido verminderd wel lichtelijk.

13-06-2015 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / drospirenon (20/3/3mg)
Ik slik deze pil nu ruim 2 jaar en ben er erg tevreden over. Ik heb de jaren ervoor diverse pillen geprobeerd en had bij allemaal dezelfde klachten. Hoofdpijn, laag libido, neerslachtig, afgevlakte emoties. Met de Yaz heb ik hier voor het eerst geen last van. Voor mij absoluut de juiste pil. Zelfs van de goedkopere namaakvariant kreeg ik bijwerkingen. Ik ben dus snel weer [lees meer...]terug gegaan naar de Yaz

03-12-2014 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / drospirenon
Heel tevreden, hiervoor een half jaar Microgynon 30 gebruikt en toen 5 kilo aangekomen, neerslachtig en veel hoofdpijn. Nu alleen hoofdpijn in het weekend (lang leve de koffie) en 4 kilo kwijt in 2 maanden. Verder heb ik haast geen bloeding meer in de stopperiode (1/2 dag) en voel mij stukken beter. Iemand anders ervaring met het uitblijven van de bloeding?

28-08-2014 | Vrouw | 20
ethinylestradiol / drospirenon
Doet waar hij voor is, en geen bijwerkingen tot nu toe (maand gebruikt)

06-11-2013 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / drospirenon
Ik ben erg tevreden over deze pil. Ik heb geen last van bijwerkingen en als ik de pil netjes inneem word ik ongesteld nadat ik de laatste witte tablet heb ingenomen. Gelukkig duurt mijn menstruatie slechts 3 dagen. Dit is erg prettig, bij het gebruik van andere anticonceptie had ik altijd veel problemen met acne, hoofdpijn, buikpijn en doorbraakbloedingen. Daar heb ik nu h[lees meer...]elemaal geen last meer van. Ook de prijs is erg gunstig, hij kost ongeveer €19 per 3 maanden. Andere tabletten die ik als anticonceptie heb gebruikt waren al gauw €45.

01-11-2013 | Vrouw | 39
ethinylestradiol / drospirenon
Ben erg blij, 20 jaar zeer zware menstruatie gehas, 16 pillen, spiralen en mirenas verder en dan eindelijk de Yaz. Maar drie dagen nauwelijks ongesteld. Geen tampon meer nodig! Wel nog wat neerslachtig af en toe, maar of dat echt hiervan komt? Menstruatie begint op de laatste witte pildag.

01-04-2019 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Ik gebruik deze pil nog niet zo lang (lees; anderhalve week) echter, tot nu toe bevalt hij erg goed en daarom wil ik mijn mening ook met jullie delen. Ik was nml erg tegen hormonen (extra) en had daarom een koperspiraal. Alleen door de toenemende PMS/PMDD klachten en het niet kunnen reguleren van mijn menstruatie (zou handig zijn in de zomer met vakantie ed) ben ik op zoek[lees meer...] gegaan naar een ander anticonceptie middel. Sterilisatie vind ik toch wat te heftig voor mijn leeftijd nu (31 jr). Op diverse sites kwam ik tegen dat Yaz wetenschappelijk bewezen was tegen PMS/PMDD klachten. Tevens had ik hier ook een paar recente positieve ervaringen gelezen en daarom besloten het te gaan proberen. Tot nu toe ben ik erg tevreden! Ik ben vrolijk, positief, libido is goed!, en ik heb niet het gevoel zoals anders ... druk/negatief gevoel in mijn hoofd, wazig als mist , mopperig of het gevoel soort van ‘gevangen’ te zijn... wat ik vele jaren terug wel had met anticonceptie met hormonen, alleen toen had ik geen last van PMS klachten... omgekeerde wereld... die klachten voelde ik dan al binnen 2 weken... dat was niet fijn.... maar tot nu toe dus erg tevreden, ook al gebruik ik het nog maar kort...

23-06-2018 | Vrouw | 38
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Ik heb zware pms klachten. Zowel lichamelijk als psychisch. Daarbij praat ik over pijnlijke borsten rugpijn hoofdpijn gewrichtspijn. Depressie angstaanvalken agressie hallucinaties. Het is zo erg dat ik bepaalde dagen van de maand niet functioneer. Deze pil heeft mij ontzettend geholpen. Heeft 70% van mijn lichamelijke klachten verminderd en mijn psychische klachten terug [lees meer...]gedrongen. Waar ik eerst 2 weken niet functioneerde functioneer ik nu nog maar 1 a 2 dagen niet en de overige dagen heb ik nog wel depressieve klachten maar in veel mindere maten dan voorheen. Mijn libido is verminderd wat ik jammer vind maar mijn te hoge libido gaf mij voorheen ook ongemakken dus dat is kiezen tussen 2 kwade. Vrouwen met pms klachten zouden deze pil kunnen proberen. Het werkt natuurlijk niet voor iedereen maar het is het proberen waard.

06-10-2014 | Vrouw | 19
ethinylestradiol / drospirenon (20/3/3mg)
Ik had eigenlijk vooral een vraag, ik ben 19jaar en heb in het laatste half jaar al zeker 4verschillende pillen gehad bij de laatste was ik echt het slechtste af, heel vaak doorbloedingen, onregelmatig, buikpijn, verminderd libido maar vooral heel veel bijgekomen. Nu heeft de dokter mij deze pil voorgeschreven maar na alles wat ik gelezen heb twijfel ik of deze pil wel gaa[lees meer...]t werken. Het bijkomen zat ik echt mee in en ik hoopte dat dit over ging gaan met een nieuwe pil, is dat mogelijk bij deze pil of ga ik gewoon hetzelfde blijven hebben?

01-10-2014 | Man | 19
ethinylestradiol / drospirenon
Heb deze pil jaren genomen maar kon inderdaad mijn pil ook niet doornemen. Mijn beslissing om te veranderen van pil kwam door het opkomen van enorme hoofdpijn tijdens mijn maandstonden het laatste half jaar. 2 maanden geleden ook een tussenbloeding gehad terwijl ik ze perfect innam. Voor mij heeft Yaz dus afgedaan bij deze. Toen ik naar de huisarts ging zei hij ook dat dit[lees meer...] een nieuwe pil is, heel duur en eigenlijk niet beter dan de andere anticonceptiepillen. Hij zei me ook dat de pil die hij mij nu voorqchrijft niet zal zorgen voor gewichtstoename, terwijl dit bij Yaz wel was... Yaz helpt ook niet tegen pijnlijke maandstonden...

12-03-2013 | Vrouw | 19
ethinylestradiol / drospirenon
Ik slik de Yaz ruim 2 jaar geloof ik, daarvoor slikte ik microgynon 30 maar vanwege de stemmingswisselingen ben ik overgestapt. Sinds de yaz heb ik elk kwartaal wel een schimmelinfectie, vaak misselijk en hoofdpijn. Ook heb ik sinds een jaar last van vocht in mijn enkels en voeten waarbij geen duidelijke oorzaken van zijn. Mijn menstruatie is gelukkig veel minder met de ya[lees meer...]z, weinig krampen en maar 4 dagen ongesteld. Jammer genoeg vind ik de vervelende bijwerkingen zwaarder wegen en ga ik overstappen op de mirena.

17-03-2015 | Vrouw | 35
ethinylestradiol / drospirenon (20/3/3mg)
Zonder anticonceptie vrijwel nergens last van. Lichte korte menstruatie, geen pijn, geen stemmingswisselingen en normaal libido. Met deze pil ( Ruim 1,5 jr gebruikt) wel al deze klachten: eerste week zeer emotioneel onstabiel, daarna nog altijd emotioneler en gevoeliger dan voorheen. Libido was geleidelijk beneden nulpunt, ging me zelfs echt tegenstaan. Zwaardere en iets l[lees meer...]angere menstruaties dan zonder pil. Maandelijks een dag hoofdpijn. Ook meer/ andere afscheiding met deze pil dan zonder anticonceptie. Van de verschillende pillen die ik geprobeerd heb, was dit de slechtste. Bij weinig/ geen klachten van nature blijkt dat je vrijwel met iedere anticonceptie slechter af bent ( ook Nuvaring en mirenaspiraal). Helaas. Nu toch maar geheel zonder en terug naar condooms.

02-02-2014 | Vrouw | 21
ethinylestradiol / drospirenon (20/3/3mg)
Ik heb deze pil voorgeschreven gekregen, omdat ik van de microgynon erg depressief werd en huidklachten kreeg (eczeem en acne). De yaz zou hier verbetering in moeten brengen. Helaas merk ik nog geen verschil. Wel ben ik erg neerslachtig en moe geworden. Ik heb nergens meer zin in. Ik ben overigens met mijn eerste strip bezig. Weet iemand of hier na een aantal maanden verbe[lees meer...]tering in komt? Anders overweeg ik weer te gaan stoppen.

07-12-2013 | Vrouw | 43
ethinylestradiol / drospirenon
Voor mijn zwangerschappen geen enkel probleem met de pil (verschillende genomen). Sinds de 2de zwangerschap (al van 2000) op de sukkel: verdroeg geen pil meer (hoofdpijn), eerste mirena succes met vooral positieve effecten (gewichtsverlies, geen maandstonden) wel meer acné, 2 mirena helemaal anders (vooral humeurwisselingen en acné), koperspiraaltje zware en lange maandst[lees meer...]onden, nogmaals mirena maar idem als de 2de keer. Libido nul. Voor mij was de maat vol, op 43 jaar is er geen kinderwens meer en ik wou sterilisatie. Heb 4 maanden geen contraceptiemedicamenten genomen en voelde me super! De specialist raadde me aan een allerlaatste keer een lichte pil te proberen (wegens gemak dat je je periode van maandstonden kent + minder lang): jaz. Na 2 maanden quasi elke dag vies bloedverlies (bruin, klonters, slijm) en opnieuw humeurwisselingen, acné, opgeblazen gevoel, zware borsten, geen libido staat mijn beslissing vast. Maandag bel ik naar de gynaecoloog... Zet dit hier op de website omdat ik bij het websurfen vele gelijkaardige klachten tegen kom van die zogenaamde lichte pil...

03-12-2013 | Vrouw | 22
ethinylestradiol / drospirenon
Slikte voor de YAZ24+4 de Yasminelle (zelfde pilletjes als YAZ, maar dan nog steeds met 1week stopweek). Hier had ik de week voor mijn menstruatie verschrikkelijke migraine, daarom raadde de gynaecologe om over te schakelen naar YAZ (minder schommelingen + betrouwbaarder). Neem nu de YAZ al een volledige maand, en het enige verschil dat ik zie is dat mijn aders op mijn bor[lees meer...]stkas, borsten en tepelhoven verschrikkelijk zichtbaar zijn geworden, wat echt verschrikkelijk is. Ook jeukt mijn lichaam volledig, en heb ik last van acne/huiduitslag op mijn borstkas en sinds kort ook al wat op mijn gezicht. Voel me er echt niet goed bij bij die aders... Blijkbaar ben ik de 1e die dit heeft als bijwerkingen? Op 1 maand zijn ze zo zichtbaar geworden. Ga donderdag naar een dermatoloog voor meer raad (puistjes, aders,...) en hopelijk raak ik eruit... Terug Yasminelle? Of andere pil? Of gaan die aders verdwijnen? Iemand raad? Heb ook last van andere bijwerkingen zoals pijnlijkere borsten, jeukende borsten (bijna mijn hele lichaam), oprispingen,... En anders wel betere stoelgang, afgevallen, grotere borsten, en geen hoofdpijn voor maandstonden.

13-02-2013 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / drospirenon
Gebruik de yaz sinds bijna een jaar. Duidelijk meer vrouwelijk hormoon in mijn lichaam: meer dan een cupmaat verschil, ook meer spek op heupen gekregen, meer zin om te eten rondom menstruatie en meer emoties en instabiliteit. Menstruatie is licht en komt pas op laatste dag van witte pil, stopt na 1 dag om dan na 2 dagen niets weer terug te komen als ik al aan de nieuwe st[lees meer...]rip begonnen ben. Libido is compleet verdwenen!! Ik overweeg helemaal met hormonen te stoppen. Na meerdere pillen en een spiraal kan ik zeggen dat vrijwel alle hormoon toevoegingen merkbaar zijn en niet echt prettig

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (578) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum