medroxyprogesteron parenteraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

09-11-2018 | Vrouw | 19
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik gebruik de prikpil al vanaf mijn 16e omdat ik de normale pil niet binnen kon houden. Erg fijn dat het 1 keer jn de 3 maanden is want daardoor is het moeilijk te vergeten voor mij. Helaas ben ik wel over de 15 kilo aangekomen door meer eetlust! Ik woog 57 kilo en nu wel 74! Ook heb ik last van zenuwen, moodswings etc. Maar een ding heeft het wel opgelost! Dat ik niet mee[lees meer...]r ongesteld wordt sinds juli 2016. Hele verademing.

22-05-2020 | Vrouw | 20
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
6 maanden gebruikt als soort van testperiode voor de implanon, vreselijke ervaring. Werd een emotioneel wrak en was ongelooflijk onzeker, waar ik voorheen nooit last van heb gehad. Ook krompen mijn borsten met bijna twee cupmaten. Na gestopt te zijn met de pil, ging alles terug naar normaal, lag dus sowieso aan de prikpil. Voor mij nooit meer.

24-05-2020 | Vrouw | 22
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Dag iedereen, Ik ben 22 jaar en om niet zwanger te raken en mijn vervelende menstruaties te vermijden begon ik in december 2019 met de prikpil. In Februari 2020 moest ik mijn tweede prikje halen maar ik had een aantal ernstige veranderingen, let op! - aangekomen, van altijd 55kg woog ik ineens 61 kg. Paste geen 1 broek meer en alle favoriete kleding kon eigenlijk weg. [lees meer...] - Van iemand die een hele hoge libido had, veranderde ik in een alien die niet eens wilde kussen. Het was verschrikkelijk. - Ondanks dat ik de prikpil maar 1x gebruikt heb en geen tweede prik meer heb gehad is mijn ongesteldheid pas eind april gestart. Sinds eind april tot vandaag ben ik officieel 4 weken lang nonstop ongesteld. Althans, paar dagen terug was ik 1 dag niet aan het vloeien maar de volgende dag was het heftiger dan de afgelopen weken, en nu week 4 ziet het er niet eens rood uit maar pikzwart bloed. Ik heb sinds dat ik weer ben begonnen met vloeien veel last van hoofdpijn en buikpijn. Daarnaast heb ik geen etenslust meer en eet 1 keer per dag, slapen is ook al een groot probleem de afgelopen weken. Dus als conclusie, wil je geen kinderen dan is de prikpil goed. Maar ik had liever een kind gehad dan al deze vreselijke bijwerkingen die ik heb gehad door één shot prikpil. Geloof me, dit allemaal wil je echt niet meemaken. Neem liever de normale pil of zoals mij een voordeel verpakking van Durex.

13-11-2019 | Vrouw | 24
medroxyprogesteron parenteraal (160mg/ml)
Na mijn dochter haar geboorte (2014) begonnen aan de prikpil.. sinds 2018 dec gestopt met de prikpil en nu 13/11/'19 nog niet ongesteld geworden. Het duurt erg lang voor dat je weer ongesteld word, het kan namelijk 31 maanden ( volgens de dokter) duren . Conclusie, als je een kinder wens hebt neem geen prikpil! In het begin dat ik de prikpil vloeide ik erg veel.[lees meer...] Iemand hier ook ervaring mee ?

11-11-2018 | Vrouw | 24
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik ben erg blij met de prikpil. Je moet wel geduld hebben. Het eerste jaar menstrueerde ik extreem onreglematig. Soms menstrueerde ik wel 3 weken achter elkaar, stopte het een paar dagen en vervolgens begon het menstrueren weer. Erg frustrerend. Ik heb vaak op het punt gestaan om te stoppen, maar ik heb doorgezet. Na een jaar deed hij eindelijk wat hij moet doen. Ik menstr[lees meer...]ueer niet meer, ik hoef er maar 1 x in de 3 maanden aan te denken en ik heb geen last van bijwerkingen. Ideaal dus!

10-08-2019 | Vrouw | 26
medroxyprogesteron parenteraal (160mg/ml)
Maanden aan 1 stuk bloeden. Veel bloed stolsel. Hevige buikpijn en steken. Naar gynaecoloog geweest na bijna een jaar afzien. Moest ommiddellijk stoppen en geen nieuwe halen. Reageer enorm slecht erop.

04-07-2019 | Vrouw | 26
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Anticonceptie én pijn, was de reden. De 'pil' werkte bij mij niet hier tegen. Deze prikpil uitstekend. Na 3x gebruik (Dus 9 maand) geen mentruatie meer en dus geen dagen vol misselijkheid. Wel 10 kg aangekomen, veel vermoeid en vage klachten. Kilo's gingen er ook niet af met diëten, nu ik gestopt ben wel. En, ik word ook weer uit mezelf wakker. Heb sinds prikpil ook last v[lees meer...]an vage klachtjes (duizelig, hoofdpijn etc), dus ik hoop dat die ook nog verdwijnen (is pas sinds ná prikpil, en verder gecontroleerd en gezond). Het zetten was bij mij ook héél pijnlijk en is 2x mislukt (niet door de 'zetter', maar door de naald zo bleek), dus conclusie; werkt prima, als je de bijwerkingen voor lief neemt. Dat doe ik niet meer, dus voor mij geen denderend succes.

22-04-2019 | Vrouw | 27
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Na heftige menstruaties en het feit dat de pil bij mij niet voldoende werkt, overgestapt op prikpil. 10 kilo aangekomen, dat was niet prettig. Deze kilo's gaan er ook met geen mogelijkheid af. Opvallend is dat ik na zetten, de eerste weken echt heel vermoeid ben. Libido is ergens onder de grond begraven. Al met al is dit de laatste keer dat ik het gebruik, na jaren. De voo[lees meer...]rdelen wegen niet op tegen de nadelen. Wat betreft gebruiksgemak, ja het is handig, maar ik heb 2 dagen spierpijn in mn bil haha. En, het is inmiddels 2x voorgekomen dat de spuit niet werkte dus 2x 2 prikken. Auw.

08-07-2020 | Vrouw | 28
medroxyprogesteron parenteraal (160mg/ml)
Na een jaar zonder anticonceptie voor depo provera gekozen, 6kg bij op 4 maanden, vocht vasthouden, al 4 maand constant bloedingen, opgeblazen, misselijk... MAAR... Ik ben inderdaad niet zwanger. Geen aanrader als je lichaam slecht reageert op progesteron. Heel zware en ingrijpende anticonceptie. Wel gemakkelijk in gebruik. Maar ik zou het nooit meer gebruiken.

13-05-2019 | Vrouw | 29
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
10 jaar lang tevreden met de prikpil. Elke 12 weken een injectie. Dan 2 dagen moe en emotioneel maar verder niets. Zelden tot nooit ongesteld. Fantastisch. Tot het moment dat we zwanger wilden worden. Ik ben nu al ruim een jaar aan het afkicken. Bijna 85% van mijn cyclus ongesteld. Of ik een cyclus heb weet ik dus ook niet. Als ik het over mocht doen zou ik toch weer [lees meer...]voor de prikpil kiezen. Maar dan 2 jaar voor ik aan kinderen zou willen beginnen stoppen met de prikpil en tijdelijk voor het condoom gaan. Ik hoop snel een normale cyclus te kunnen krijgen een zwanger te kunnen raken. We gaan het zien. :D

23-03-2019 | Vrouw | 29
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Drama ook de pil de mirena. En de koperen spiraal alles is slecht

31-01-2019 | Vrouw | 32
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Na jaren van ernstige menstruatie van pijn en lange vloei periodes en korte pauzes, zo heftig dat het mijn werk beïnvloede, ben ik begonnen met de pil. Eerst tabletten maar dat werkte niet, sinds 2011 de prikpil. Mijn menstruatie stopte pas na een jaar gebruik van de prikpil, het bleef de zelfde cyclus houden. Daarna sloeg het aan en werden mijn problemen stuk minde[lees meer...]r. Ik kwam eindelijk ook aan, want 179cm en +/- 50 kg en veel te laag ijzergehalte was echt een probleem. Na 8 jaar een keer vergeten te laten zetten, was ik na een maand gelijk weer heftig ongesteld, 2.5 week en 3 dagen pauze en weer 2.5 week. Ik heb de pil weer laten zetten, maar mijn haar viel heel erg uit, ik had plukken haar in mijn hand, en douchen, slapen en omkleden kon ik mijn haren gaan verwijderen van mijn kleding. Nu geen pil meer laten zetten want ga over op het spiraaltje, maar ik heb nu erge zweet aanvallen. Ik ben er tevreden mee, het heeft mij echt geholpen

16-01-2019 | Vrouw | 33
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik ben op advies van mijn huisarts op de prikpil overgegaan omdat ik veel last had van hormonen van de gewone pil, vooral regelmatig hoofdpijn. Prikpil bevat geen oestrogeen die vooral dat veroorzaakt. Na het zetten van de eerste prik moest ik 'afkicken' van de pil had ik het idee, juist meer last van hormonen. Heb één bloeding gehad van 10 dagen. Inmiddels al ruim verder [lees meer...]na de 2e prik en niet meer ongesteld geworden. Wel iets aangekomen maar ach. Ik schrok van de vele negatieve ervaringen op deze site, ik kan me daar gelukkig niet in vinden en het werkt voor mij goed!

17-01-2019 | Vrouw | 34
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik ben in de eerste 1.5 jaar 13kg aangekomen. Het ontpillen was verschrikkelijk; 9 maanden lang enorm zere borsten, onregelmatige bloedingen, stemmingswisselingen en elke ochtend enorm misselijk. Daarna kwam de cyclus weer op gang, maar zwangerschap bleef 2.5 jaar uit.

14-10-2019 | Vrouw | 35
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik was altijd heel heftig ongesteld en heb geen kinderwens, zodoende rond mijn 21ste gestart met de prikpil. Fijn dat je bijna niet ongesteld wordt en af en toe wat klachten rond de cyclus waren er anders ook geweest.

16-04-2019 | Vrouw | 35
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik ben in 2014 begonnen met de prikpil omdat naast een spiraal geen enkele anticonceptie werkt in combinatie met mijn medicatie. Met het hormonale spiraaltje had ik veel last van mijn rug en tussentijdse bloedingen. Daarom deze naar 1,5 jaar verwijderd. Vanaf het moment dat ik de prikpil gebruik nooit geen bloedingen meer gehad en ook geen last van bijwerkingen. Jammer[lees meer...] dat ik het niet eerder geweten had.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum