medroxyprogesteron parenteraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

08-07-2020 | Vrouw | 28
medroxyprogesteron parenteraal (160mg/ml)
Na een jaar zonder anticonceptie voor depo provera gekozen, 6kg bij op 4 maanden, vocht vasthouden, al 4 maand constant bloedingen, opgeblazen, misselijk... MAAR... Ik ben inderdaad niet zwanger. Geen aanrader als je lichaam slecht reageert op progesteron. Heel zware en ingrijpende anticonceptie. Wel gemakkelijk in gebruik. Maar ik zou het nooit meer gebruiken.

24-05-2020 | Vrouw | 22
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Dag iedereen, Ik ben 22 jaar en om niet zwanger te raken en mijn vervelende menstruaties te vermijden begon ik in december 2019 met de prikpil. In Februari 2020 moest ik mijn tweede prikje halen maar ik had een aantal ernstige veranderingen, let op! - aangekomen, van altijd 55kg woog ik ineens 61 kg. Paste geen 1 broek meer en alle favoriete kleding kon eigenlijk weg. [lees meer...] - Van iemand die een hele hoge libido had, veranderde ik in een alien die niet eens wilde kussen. Het was verschrikkelijk. - Ondanks dat ik de prikpil maar 1x gebruikt heb en geen tweede prik meer heb gehad is mijn ongesteldheid pas eind april gestart. Sinds eind april tot vandaag ben ik officieel 4 weken lang nonstop ongesteld. Althans, paar dagen terug was ik 1 dag niet aan het vloeien maar de volgende dag was het heftiger dan de afgelopen weken, en nu week 4 ziet het er niet eens rood uit maar pikzwart bloed. Ik heb sinds dat ik weer ben begonnen met vloeien veel last van hoofdpijn en buikpijn. Daarnaast heb ik geen etenslust meer en eet 1 keer per dag, slapen is ook al een groot probleem de afgelopen weken. Dus als conclusie, wil je geen kinderen dan is de prikpil goed. Maar ik had liever een kind gehad dan al deze vreselijke bijwerkingen die ik heb gehad door één shot prikpil. Geloof me, dit allemaal wil je echt niet meemaken. Neem liever de normale pil of zoals mij een voordeel verpakking van Durex.

22-05-2020 | Vrouw | 20
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
6 maanden gebruikt als soort van testperiode voor de implanon, vreselijke ervaring. Werd een emotioneel wrak en was ongelooflijk onzeker, waar ik voorheen nooit last van heb gehad. Ook krompen mijn borsten met bijna twee cupmaten. Na gestopt te zijn met de pil, ging alles terug naar normaal, lag dus sowieso aan de prikpil. Voor mij nooit meer.

21-01-2020 | Vrouw | 39
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Heb ruim 22 jaar de pil geslikt. Kreeg erge menstruatie klachten. Er bleken 2 vleesbomen te zitten. Deze zijn verwijderd en er is een spiraal geplaatst. Deze bleek na 6 weken te zijn verzakt, er is een nieuwe geplaatst. Na 6 weken weer zelfde verhaal. Toen aan de prikpil. Na 2 dagen geen menstruatie meer. Echter na een maand begon het en stopte het weer 1 dag na de volgen[lees meer...]de prikpil. Dit is een jaar zo door gegaan. Dus in 2019 8 maanden ongesteld geweest. En mijn libido is totaal verdwenen.... Nu ben ik een maand hormoonloos en volgende week wordt ik gesteriliseerd zodat ik geen hormonen meer hoef te slikken en wordt er een novasure behandeling gedaan wat er voor zou moeten zorgen dat je niet of nauwelijks nog ongesteld wordt.

13-11-2019 | Vrouw | 24
medroxyprogesteron parenteraal (160mg/ml)
Na mijn dochter haar geboorte (2014) begonnen aan de prikpil.. sinds 2018 dec gestopt met de prikpil en nu 13/11/'19 nog niet ongesteld geworden. Het duurt erg lang voor dat je weer ongesteld word, het kan namelijk 31 maanden ( volgens de dokter) duren . Conclusie, als je een kinder wens hebt neem geen prikpil! In het begin dat ik de prikpil vloeide ik erg veel.[lees meer...] Iemand hier ook ervaring mee ?

10-08-2019 | Vrouw | 26
medroxyprogesteron parenteraal (160mg/ml)
Maanden aan 1 stuk bloeden. Veel bloed stolsel. Hevige buikpijn en steken. Naar gynaecoloog geweest na bijna een jaar afzien. Moest ommiddellijk stoppen en geen nieuwe halen. Reageer enorm slecht erop.

22-04-2019 | Vrouw | 27
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Na heftige menstruaties en het feit dat de pil bij mij niet voldoende werkt, overgestapt op prikpil. 10 kilo aangekomen, dat was niet prettig. Deze kilo's gaan er ook met geen mogelijkheid af. Opvallend is dat ik na zetten, de eerste weken echt heel vermoeid ben. Libido is ergens onder de grond begraven. Al met al is dit de laatste keer dat ik het gebruik, na jaren. De voo[lees meer...]rdelen wegen niet op tegen de nadelen. Wat betreft gebruiksgemak, ja het is handig, maar ik heb 2 dagen spierpijn in mn bil haha. En, het is inmiddels 2x voorgekomen dat de spuit niet werkte dus 2x 2 prikken. Auw.

23-03-2019 | Vrouw | 29
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Drama ook de pil de mirena. En de koperen spiraal alles is slecht

30-11-2018 | Vrouw | 37
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik koos voor de prikpil omdat de orale pil niet goed word opgenomen bij een maagverkleining. Ik kon kiezen uit prikpil of spiraal..... Omdat nare verhalen hoorde van de spiraal, koos ik voor de prikpil. Ik heb er spijt van. Ik voel mij beroerd sinds ik dat ding heb ingespoten gekregen.....3 dagen geleden..... Ik hoop dat het beter word, want 3 maanden mij zo voelen zou[lees meer...] echt een hel zijn.

15-06-2019 | Vrouw | 39
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Heeft iemand last van stolsel en soms hevig bloedverlies na gebruik van de prikpil?

10-04-2019 | Vrouw | 38
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Gestart met de prikpil in de hoop op den duur niet meer ongesteld te worden... in het begin wel een periode van 9 weken gehad dat ik niet ongesteld werd en in t begin voelde ik me prima! Ik dacht..hèhè eindelijk, ik heb t ideaalmiddel gevonden...maar helaas, begonnen toch daarna de problemen.. veel doorbraakbloedingkjes..een dag niet, dan weer wel..tot het punt dat het el[lees meer...]ke dag werd. Maar t was wel erg weinig dus ik dacht bij mezelf, ik moet volhouden, t wordt echt wel beter. Soms was het tussendoor weer een weekje rustig en dan begon t weer.. en dan heb ik het nog niet eens gehad over de uitbraak van puisten die het bij mij teweeg bracht en ongewenst haargroei, grr. Ik ben nu een half jaar op pad en inmiddels alweer weken ongesteld (Maar nu ook best veel! Het stopt rond 20:00 en begint sochtends om 07:30 vrolijk opnieuw) En buikpijn... De maat is vol.. iom mijn huisarts vandaag begonnen met het slikken van de pil in de hoop dat mijn lichaam weer tot rust komt... Andere optie is afwachten en volhouden maar ik trek t geestelijk helaas ook niet meer.. Erg jammer en teleurstellend dat t niet werkte bij mij, t leek zo ideaal.. Sommigen zijn nooit meer ongesteld na de eerste prik, maar er zijn zoveel verschillende ervaringen.. voor mij is t nu klaar..

04-07-2019 | Vrouw | 26
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Anticonceptie én pijn, was de reden. De 'pil' werkte bij mij niet hier tegen. Deze prikpil uitstekend. Na 3x gebruik (Dus 9 maand) geen mentruatie meer en dus geen dagen vol misselijkheid. Wel 10 kg aangekomen, veel vermoeid en vage klachten. Kilo's gingen er ook niet af met diëten, nu ik gestopt ben wel. En, ik word ook weer uit mezelf wakker. Heb sinds prikpil ook last v[lees meer...]an vage klachtjes (duizelig, hoofdpijn etc), dus ik hoop dat die ook nog verdwijnen (is pas sinds ná prikpil, en verder gecontroleerd en gezond). Het zetten was bij mij ook héél pijnlijk en is 2x mislukt (niet door de 'zetter', maar door de naald zo bleek), dus conclusie; werkt prima, als je de bijwerkingen voor lief neemt. Dat doe ik niet meer, dus voor mij geen denderend succes.

17-01-2019 | Vrouw | 34
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik ben in de eerste 1.5 jaar 13kg aangekomen. Het ontpillen was verschrikkelijk; 9 maanden lang enorm zere borsten, onregelmatige bloedingen, stemmingswisselingen en elke ochtend enorm misselijk. Daarna kwam de cyclus weer op gang, maar zwangerschap bleef 2.5 jaar uit.

08-09-2019 | Vrouw | 51
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik gebruik het al 27 jaar, puur voor het uitblijven van de menstruatie en absoluut om niet zwanger te raken. De bijwerkingen neem ik op de koop toe. Aangezien de voordelen voor mij belangrijker zijn. Ik ben ook niet aangekomen, eerder lichter geworden. Diane pil ook gebruikt tegen acne , hielp niet en een half jaar gebruikt. Waarbij ik op de fiets mijn borsten bijna moes[lees meer...]t vasthouden bijna vanwege de vreselijke pijn erin en opgezwollen. Dat gestuiter op de fiets over ieder hobbeltje deed echt veel pijn.

11-08-2019 | Vrouw | 47
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik ben een paar jaar geleden met de prikpil begonnen, nadat ik door tekort aan ijzer laag Hb kreeg. Mijn arts stelde voor eens te kijken of het hielp om geen menstruatie meer te krijgen. Daarom met Depo Provera begonnen. Ben nu 47 jr en krijg om de 4 mnd een injectie. Heb geen bijwerkingen, ben er ook niet van aangekomen. Heb nog wel eens in de 3 mnd een klein beetje mens[lees meer...]truatie, met heel weinig bloedverlies. Hb is tegenwoordig precies boven de ondergrens. Het enige lastige vind ik dat ik elke keer voor een afspraak moet bellen , wat ik steevast vergeet en dat ik elke keer om een nieuw recept moet vragen. Vraag me wel af hoe het gaat als ik ermee wil stoppen, ben nu 47 jr en wil nu eigenlijk weleens van al die troep af.... neem aan dat ik niet zwanger mee kan worden. Iemand van boven de 45 ervaring met stoppen van prikpil?

13-05-2019 | Vrouw | 29
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
10 jaar lang tevreden met de prikpil. Elke 12 weken een injectie. Dan 2 dagen moe en emotioneel maar verder niets. Zelden tot nooit ongesteld. Fantastisch. Tot het moment dat we zwanger wilden worden. Ik ben nu al ruim een jaar aan het afkicken. Bijna 85% van mijn cyclus ongesteld. Of ik een cyclus heb weet ik dus ook niet. Als ik het over mocht doen zou ik toch weer [lees meer...]voor de prikpil kiezen. Maar dan 2 jaar voor ik aan kinderen zou willen beginnen stoppen met de prikpil en tijdelijk voor het condoom gaan. Ik hoop snel een normale cyclus te kunnen krijgen een zwanger te kunnen raken. We gaan het zien. :D

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum