Ervaringen met Depo-Provera '150' (prikpil)

medroxyprogesteron parenteraal

22-07-2021 | Vrouw | 20
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik begon met anticonceptie toen ik 15 was. In had heel erg last van acne en de huisarts zei tegen mij dat de pil zou kunnen helpen, ik ben toen begonnen met de pil, in het begin ging alles goed. Totdat ik hem heel vaak vergat in te nemen, was soms wel 2x in de maand ongesteld ... Ik ben toen veder gaan kijken en kwam toen uit op de prikpil, het leek mij wel handig aangezie[lees meer...]n je die bijna niet vergeten kan om te halen om de 3 maanden. Na een paar maanden kreeg ik last van veel witte afscheiding, kreeg last van hoofdpijn en kwam 10 kilo aan .. Ik merkte dat ik steeds minder zin had in seks en vroeg mij steeds af waar dat vandaan kwam. Ik moest vaak zin maken om te beginnen, maar als ik eenmaal bezig was voelde het zoals altijd, gewoon fijn en voelde me om mn gemak. Ondanks dat ik al 5 jaar met mijn vriend ga, voelt het niet prettig dat ik mijn vriend zo een onzeker gevoel geef, we hebben vaak gesprekken erover om met de prikpil te stoppen. In de eerste twee jaar van onze relatie ging alles goed (toen ik de gewone pil slikte) maar toen ik aan de prikpil begon, hadden we vaak discussies. Was ik het ene moment heel vrolijk en het andere moment super chagrijnig en boos om eigenlijk helemaal niks, wat natuurlijk ook niet echt een goede invloed heeft op onze relatie. Ik heb vaak last van buikpijn, krijg vaak zomaar hoofdpijnaanvallen en voel me niet mezelf. Let alsjeblieft goed op jullie zelf, want als je opzoekt wat er allemaal in de prikpil zit zie je hoe schadelijk het is. De huisarts zou je dit nooit vertellen. 2 maanden geleden heb ik mn laatste prikpil gehaald en ga hem ook niet meer halen. Ik hoop dat jullie meiden jullie zelf goed laten informeren en er goed over nadenken!!

13-01-2014 | Vrouw | 21
medroxyprogesteron parenteraal
Onregelmatige menstruatiecyclus
De afgelopen 4 jaar heb ik aan een stuk door bloedingen gehad, die steeds erger werden. De afgelopen 2 jaar had ik dagelijks bloedingen waarbij het nodig was om ieder halfuur een nieuwe tampon in te doen. Praktisch gezien was dit onmogelijk, waardoor ik me heel zelfbewust was van mijn probleem. Ik droeg drie (zwarte) broeken per dag en zo'n 15-20 slips per dag. Na het[lees meer...] proberen van de pil, primolut en andere hormoonbehandelingen heb ik eindelijk de juiste behandeling gevonden. De gynaecoloog stelde de prikpil voor (die ik overig wel pas een paar weken gebruik). Het gaat om een eenmalige prik per 3 maanden. Los van een kleine blauwe plek heb ik nergens last van gehad, terwijl ik normaal heel gevoelig ben voor bijwerkingen. Nu niks gemerkt, geen misselijkheid, stemmingsschommelingen, hoofdpijn etc. Na 1 week stopte de bloedingen volledig en nu kan ik het voor eerst in 4 jaar zonder een tampon rondlopen. Het verschil is echt onvoorstelbaar. Wel moet er rekening gehouden worden met de vruchtbaarheid, omdat deze afneemt/afwezig is en dit ook nog een bepaalde periode na de laatste injectie blijft. De injectie wordt overigens in de arm of bil gezet. Ik ben erg tevreden!

12-06-2018 | Vrouw | 22
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik ben 2 jaar geleden, toen ik 20 was, begonnen met de prikpil en ik ben tussendoor ook nog een paar maanden gestopt. Ik ben sinds dat ik de prikpil gebruik zo n 10 kilo aangekomen, maar dat vind ik nog het minst erg. Ik heb erg vaak een leeg gevoel van binnen en erge stemmingswisselingen. Ik wist nooit waar door dit kwam maar nu ik alle bijwerkingen lees valt alles op z[lees meer...]ijn plek, ik heb deze klachten ook alleen als ik de prikpil neem. Ik ben ook vaak extreem moe. En als ik hem net heb laten zetten heb ik een week lang erge hoofdpijn. Het is echt niet aan te raden!!! Ik ga er gelijk ook mee stoppen om te zien of ik me beter ga voelen.

02-10-2016 | Vrouw | 24
Onregelmatige menstruatiecyclus
Omdat ik onregelmatig bloedverlies had, heeft de huisarts mij de prikpil gegeven. De eerste twee jaar probleemloos. Heerlijk het wegblijven van de menstruatie. De injecties zijn pijnloos. Helaas kreeg ik na 2 jaar erg last van buikkrampen en hoofdpijn. Ook zin in seks heb ik niet meer. Door deze redenen besloten om te stoppen en over te gaan naar de gewone pil. Bij het sta[lees meer...]rten ben ik niet aangekomen. Kan te maken hebben met dat ik de gewone pil al gebruikte.

21-07-2021 | Vrouw | 27
Onregelmatige menstruatiecyclus
de dokter vond het bij me passen. Ik kamp met borderline en psychische klachten. Psycholoog afgerond want het ging super. Tot de prikpil… -Negatieve gedachtes - twijfelen aan relatie door laag libido -paniekaanvallen -zenuwachtig Kortom verschrikkelijk. Iemand die kampt met paniekaanvallen en bps, raad ik het af want helaas spuiten ze 3 maanden aan hormonen in[lees meer...]. Ik wil weer gelukkig worden en de oude dus ik denk dat dit de eerste en de laatste prik is 😂 Iemand ervaringen er mee dat op het begin deze klachten ook hevig waren maar je er uiteindelijk doorheen komt ?

01-11-2023 | Vrouw | 28
Onregelmatige menstruatiecyclus
Gebruik prikpil inmiddels 13 jaar, 3 weken per 4 weken ongesteld zijn en bloedarmoede is ook niet wenselijk. Vanaf begin geen stemmingswisselingen ofzo gehad, iets in gewicht toegenomen maar stabiel daarna. Aantal jaren geleden doorbraak bloedingen, toen de prikpil tijdje om 8 weken gehad en langzaam weer uitgebouwd, zit nu weer op 12 weken. Half jaartje geleden wa[lees meer...]s ik aan de late kant op 13 weken en dag van injectie had ik sochtends bloeding.. 2 dagen later was het weer weg. Slik idd op advies huisarts calcium met vit d en k ivm langdurig prikpil

03-01-2022 | Vrouw | 39
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik neem deze troep nu al 21 jaar (medicijnen zijn sowieso troep naar mijn idee. 2 jaar heb ik de lichte pil geslikt, 2 jaar de zware. Beide hielden de menstruatie niet meer tegen na 2 jaar. Ik was meer ongesteld dan niet. Dus op de prikpil gegaan. In de eerste jaren nog 1 x een doorbraak bloeding gehad. Ik ben nu 10tallen jaren ernstig chronisch ziek. Dus sombere geda[lees meer...]chten zijn normaal. Pluspunt voor mij is geen libido (0!!) Maar dat kan ook mijn ziekte zijn. Helaas willen artsen het zaakje er niet uit halen want tja poen hè. En aangezien deze menstruatie echt heel smerig vind, maken de bijwerkingen mij niet uit. Dus helaas moet ik blijven nemen en hopen dat mijn chronische ziekte niet mede mogelijk werd gemaakt door pfizer. Dus ben benieuwd of er meer mensen met invaliderende ziekte kampen misschien door dit middel? Ben nog geen review tegen gekomen. Ps: gewichtstoename nooit last van gehad door de prikpil, dat heb je bij elke pil, bij de eerste lichte pil kwam ik 10 kilo aan. Hoort volgens mij gewoon bij elke pil

30-05-2023 | Vrouw | 42
Onregelmatige menstruatiecyclus
Borsten een maat kleiner, depressieve klachten al na 5 dagen, geen libido meer. Hoop dat die troep snel uit mijn lijf gaat. Niet meer ongesteld is een te klein voordeel tegenover de bijwerkingen

07-06-2018 | Vrouw | 45
Onregelmatige menstruatiecyclus
Omdat ik iedere 3 maanden ongeveer 1 maand lang heftig ongesteld ben en daardoor een ernstig ijzertekort heb opgelopen besloot ik, samen met de huisarts, dat de prikpil een goede oplossing zou zijn. Ik heb hem nu een paar weken geleden gezet gekregen en heb erg spijt. Sinds een week ben ik echt ontzettend moe en voel me ronduit depressief! Heb nergens zin in en lig het lie[lees meer...]fst de hele dag in bed. Voor mij nooit meer de prikpil! Ik ga op onderzoek naar andere methoden om mijn menstruatie "normaal" of "weg" te krijgen want dit is niet leuk :( Geen idee of het effectief is omdat ik deze pil nog maar kort geleden geprikt heb gekregen. Maar ik ben liever een maand ongesteld dan me zo te voelen!