medroxyprogesteron parenteraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

25-03-2021 | Vrouw | 20
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Op mijn 15e begonnen met deze vorm van anticonceptie, ik ben destijd van de pil overgestapt naar de prikpil omdat ik een vriendje kreeg en de pil niet goed slikte dus om zwangerschap te voorkomen, na 2 jaar gebruik was ik 18 kilo zwaarder, altijd chagerijnig, libido als sneeuw voor de zon verdwenen dus mijn relatie werdt en ook niet echt beter op en als laatste hormonale A[lees meer...]CNE!! Toen 6 maanden gestopt en viel direct af acne verdween en libido was terug. Toen weer 2 jaar gebruikt en weer dezelfde bijwerkingen dit was voor mij de reden om een koperspiraal te nemen, helaas een baarmoederontsteking tot 2 keer toe, als niks bij je past is het heel erg moeilijk maar om de acne te behandelen via het ziekenhuis moest ik weer verplicht voor de 3e keer aan de prikpil en raad is zelfde bijwerkingen weer... nu krijg ik de yasmin pil. Mijn dermatoloog spreekt schande over de prikpil en heel mijn hormoonhuishouding is totaal overstuur dus ook maar terug naar de gynaecoloog. Ik raad de prikpil dus zeker niet aan enigste fijne eraan is dat ik na mijn baarmoederontsteking een extreem pijnlijke menstruatie heb en dus door de prikpil niet meer ongesteld wordt maar dat weegt niet op tegen het negatieve effect.

23-03-2021 | Vrouw | 24
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
In juli 2020 mijn laatste prikpil gehad. Ik was de bijwerkingen zat, relatie lijdt er enorm onder en ik ben er écht-niet leuker op geworden. In oktober 2020 is mijn menstruatie op gang gekomen, maar tot de dag van vandaag (23 maart 2021) 2 keer een stop gehad van 2/3 dagen. Dus inmiddels bijna 5 (!) maand aan het menstrueren. Kortom: wat een troep!

22-03-2021 | Vrouw | 24
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik ben gestart met de Depo Provera op advies van mijn arts. Helaas zeer ernstige bijwerkingen, zoals ernstige depressieve klachten, suicidale gedachten, verergering van buikpijnklachten, libido wat verdwenen is en extreme hoofdpijn. Mijn menstruatie is na het stoppen ook nog steeds niet teruggekomen. Voor mij nooit meer.

02-02-2021 | Vrouw | 29
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
WAT een drama dit medicijn. Sinds ik het neem ben ik zonder reden diep ongelukkig, wil alleen maar huilen. Kan helemaal niks hebben, paniekaanvallen. Ik ben mijzelf er behoorlijk bewust van dat ik een heel erg fijn leven heb, maar sinds ik deze pil gebruik zie ik het niet meer. 4 jaar eerder heb ik deze prikpil ook kort gebruikt en ben ik na 2 prikken plots in burn out ger[lees meer...]aakt. Valt nu veel op zn plek. Als je deze prikpil neemt probeer dan ècht geregeld stil te staan bij wat het doet met je "mentale gesteldheid" want man dit gun je niemand.

29-12-2020 | Vrouw | 19
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik heb de prikpil 2x gehad maar ik kreeg allemaal bijwerkingen. Mijn hormonen raakten helemaal uit balans. Ik was eerst aan de pil maar daar kon ik niet tegen dus ben ik overgegaan naar de prikpil, wat dus ook niks voor mij is en mijn enige optie is een spiraal dus volgende week woensdag wordt mijn spiraal gezet. 😣Zin in. Ik kreeg last van haaruitval en ik kreeg veel p[lees meer...]ukkels. Ik kreeg vaginaal ook veel klachten. Ik kon geen seks meer hebben omdat het zoveel pijn deed. Ik zou voor mijn 3e prik heen maar heb overlegt met de dokter en die stelde voor om te stoppen. Ik ben nu 2 weken gestopt en merk gelijk verschil. Ik heb minder haaruitval en geen last meer daar beneden.

11-12-2020 | Vrouw | 41
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Geen tweede prikpil voor mij. Helaas merkte ik al snel dat ik enorm veel vocht ging vasthouden, ik word iedere ochtend wakker met dikke handen en voeten en een opgeblazen gezicht. Daarna begint het zweten.... het trekt gedurende de dag weg maar de volgende ochtend is het weer hetzelfde. Ik zit nu in de tweede maand. Voordeel is wel dat ik geen bloedverlies meer heb geha[lees meer...]d.

24-09-2020 | Vrouw | 31
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
begin 2020 begonnen met prikpil als anticonceptie. heel prettig dat ik vanaf dat moment niet meer ongesteld ben geworden op ,1 x een periode van 2 weken minimaal bloedverlies, na. Wel veel hoofdpijn, last van acne en gewichtstoename (1kg per maand) wil ik hier mee doorgaan? ik zit erg in dubio.

14-09-2020 | Vrouw | 17
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Mijn dochter kreeg deze prikpil en menstrueerde na 1 maand. Tijdens haar menstruatie kreeg ze allerlei klachten. Misselijkheid, hoofdpijn en erge steken in haar buik. Ook voelde ze zich heel ongelukkig de hele dag door. Na 1 maand struggelen door deze bijwerkingen kwam ze op een avond in tranen naar mij toe en vertelde ze al deze dingen en dacht zij gelijk ook dat het door[lees meer...] deze prikpil kwam. Elke nacht huilt ze zich in slaap en niets helpt tegen deze gevoelens die ze krijgt. Ik heb contact gehad met mijn huisarts en voor haar is het beter om hier niet mee door te gaan.

18-08-2020 | Vrouw | 31
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik heb 1x de prikpil laten zetten na mijn zwangerschap ik had voor de prikpil gekozen omdat ik de gewone pil altijd vergat in te nemen. ik heb ze uiteindelijk geen 2de keer meer laten zetten! ik heb nog steeds 4 maanden na ik ze heb laten zetten last van bijwerkingen. hoofdpijn, humeurig, buikpijn, geen zin meer in sex, etc... normaal moest ik terug een prik laten zetten o[lees meer...]p 13juli ik heb dit niet gedaan we zijn inmiddels 18augustus en ik heb nog steeds mijn maandstonden niet terug... van 1x de prikpil te laten zetten! bovendien ben ik abnormaal veel bijgekomen en nee ik ben niet zwanger ik heb al een test gedaan het komt allemaal puur van die pil! voor mij een dikke nono

25-07-2020 | Vrouw | 19
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Voor mij nooit meer! Vorig jaar met de prikpil begonnen. Opeens was ik heel onzeker en kreeg van alle bijwerkingen. Ik voelde me niets meer vrouwelijk en in mijn relatie ging het ook niet goed omdat ik een totaal ander mens ben geworden. Ik was vroeger altijd vrolijk en opeens leek ik wel depressief en had verschillende angsten gecreeerd. Ik heb er een hele tijd over gedaa[lees meer...]n om dit met de prikpil te linken. Ik ben zelfs naar verschillende therapeuten geweest omdat ik dacht dat er opeens iets mis met me was. Vorige week donderdag mijn prikpil laten zetten. ‘s Avonds te weten gekomen dat de reden waarom ik mij al lang zo slecht voel door de prikpil komt. Enorm veel spijt dat ik ze recent nog heb laten zetten. Vanaf nu stop ik ermee. Ook was ik continue misselijk en had vaak hoofdpijn. Libido was ook weg. Ik ben blij voor de mensen waarbij het wel werkt maar ik neem het nooit meer! Nu afwachten tot ik me weer ‘mezelf’ voel zoals vroeger.

08-07-2020 | Vrouw | 28
medroxyprogesteron parenteraal (160mg/ml)
Na een jaar zonder anticonceptie voor depo provera gekozen, 6kg bij op 4 maanden, vocht vasthouden, al 4 maand constant bloedingen, opgeblazen, misselijk... MAAR... Ik ben inderdaad niet zwanger. Geen aanrader als je lichaam slecht reageert op progesteron. Heel zware en ingrijpende anticonceptie. Wel gemakkelijk in gebruik. Maar ik zou het nooit meer gebruiken.

24-05-2020 | Vrouw | 22
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Dag iedereen, Ik ben 22 jaar en om niet zwanger te raken en mijn vervelende menstruaties te vermijden begon ik in december 2019 met de prikpil. In Februari 2020 moest ik mijn tweede prikje halen maar ik had een aantal ernstige veranderingen, let op! - aangekomen, van altijd 55kg woog ik ineens 61 kg. Paste geen 1 broek meer en alle favoriete kleding kon eigenlijk weg. [lees meer...] - Van iemand die een hele hoge libido had, veranderde ik in een alien die niet eens wilde kussen. Het was verschrikkelijk. - Ondanks dat ik de prikpil maar 1x gebruikt heb en geen tweede prik meer heb gehad is mijn ongesteldheid pas eind april gestart. Sinds eind april tot vandaag ben ik officieel 4 weken lang nonstop ongesteld. Althans, paar dagen terug was ik 1 dag niet aan het vloeien maar de volgende dag was het heftiger dan de afgelopen weken, en nu week 4 ziet het er niet eens rood uit maar pikzwart bloed. Ik heb sinds dat ik weer ben begonnen met vloeien veel last van hoofdpijn en buikpijn. Daarnaast heb ik geen etenslust meer en eet 1 keer per dag, slapen is ook al een groot probleem de afgelopen weken. Dus als conclusie, wil je geen kinderen dan is de prikpil goed. Maar ik had liever een kind gehad dan al deze vreselijke bijwerkingen die ik heb gehad door één shot prikpil. Geloof me, dit allemaal wil je echt niet meemaken. Neem liever de normale pil of zoals mij een voordeel verpakking van Durex.

22-05-2020 | Vrouw | 20
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
6 maanden gebruikt als soort van testperiode voor de implanon, vreselijke ervaring. Werd een emotioneel wrak en was ongelooflijk onzeker, waar ik voorheen nooit last van heb gehad. Ook krompen mijn borsten met bijna twee cupmaten. Na gestopt te zijn met de pil, ging alles terug naar normaal, lag dus sowieso aan de prikpil. Voor mij nooit meer.

21-01-2020 | Vrouw | 39
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Heb ruim 22 jaar de pil geslikt. Kreeg erge menstruatie klachten. Er bleken 2 vleesbomen te zitten. Deze zijn verwijderd en er is een spiraal geplaatst. Deze bleek na 6 weken te zijn verzakt, er is een nieuwe geplaatst. Na 6 weken weer zelfde verhaal. Toen aan de prikpil. Na 2 dagen geen menstruatie meer. Echter na een maand begon het en stopte het weer 1 dag na de volgen[lees meer...]de prikpil. Dit is een jaar zo door gegaan. Dus in 2019 8 maanden ongesteld geweest. En mijn libido is totaal verdwenen.... Nu ben ik een maand hormoonloos en volgende week wordt ik gesteriliseerd zodat ik geen hormonen meer hoef te slikken en wordt er een novasure behandeling gedaan wat er voor zou moeten zorgen dat je niet of nauwelijks nog ongesteld wordt.

13-11-2019 | Vrouw | 24
medroxyprogesteron parenteraal (160mg/ml)
Na mijn dochter haar geboorte (2014) begonnen aan de prikpil.. sinds 2018 dec gestopt met de prikpil en nu 13/11/'19 nog niet ongesteld geworden. Het duurt erg lang voor dat je weer ongesteld word, het kan namelijk 31 maanden ( volgens de dokter) duren . Conclusie, als je een kinder wens hebt neem geen prikpil! In het begin dat ik de prikpil vloeide ik erg veel.[lees meer...] Iemand hier ook ervaring mee ?

14-10-2019 | Vrouw | 35
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik was altijd heel heftig ongesteld en heb geen kinderwens, zodoende rond mijn 21ste gestart met de prikpil. Fijn dat je bijna niet ongesteld wordt en af en toe wat klachten rond de cyclus waren er anders ook geweest.

Thyrax Duotab (856) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (561) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (517) - Antibiotica - penicillines breedspectrum