medroxyprogesteron parenteraal

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

05-07-2021 | Vrouw | 26
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik snap niet waar alle negatieve reacties vandaan komen. Ik gebruik sinds mijn 14 de anticonceptiepil. Eerst de Diane en toen dat niet meer mocht nog 3 andere geprobeerd. Ik werd er neerslachtig van, laag libido en mega erge witte afscheiding elke dag. November kreeg ik te maken met een burnout. Ik was zielsgelukkig. Hierdoor heb ik ook besloten een andere anticonceptie te[lees meer...] willen. Apil mijn eerste prik gehad. Eerste 2 maanden onregelmatig ongesteld. Sinds een maand geen bloed verlies meer. Ik vind het fijn dat ik niet elke dag aan de pil hoeft te denken. Laat je niet afschrikken en probeer het eens 6 maanden. Alle anticonceptie hebben bijbewerkingen maar bij deze heb ik de minst erge.

27-06-2021 | Vrouw | 24
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik ben in 2018 begonnen aan de prikpil. Ik heb de prikpil als kind al eens gehad alleen kreeg ik het dus echt veelste vroeg voor mijn lichaam, nu als volwassenen was het toch andere koek. 1x in de 3 maanden na de huisarts en veilig tegen zwangerschap! Wie wilt dat nou niet. Alleen in het begin van 2021 werd ik veel erg overwhelmed door bijwerkingen en ik wilde mijn licha[lees meer...]am even met rust laten even geen prikpil voor mij Zie hier de bijwerkingen : Hooftpijn Psychische klachten Vlak of heel agressief Spontane blauwe plekken Libido die laag is (vecht er tegen en vind je weg) Klein beetje aangekomen Zenuwachtig Hormonale acne (ga er mee na de huisarts tot je sirieus genomen word heb ik ook gedaan en me huid was zo zacht als baby billen) Eetlust werd beter! Vermoeid Ik ben niet zo zeer gestopt vanwege de bijwerkingen waar ik last van had en als je een goede vriend /man hebt laat je stimuleren tot je sex wel weer leuk vind het maakt het leven zo veel leuker als je alles samen kun doen! Ik ben tijdelijk gestopt met de prikpil om natuurlijk ongesteld te worden helaas werd het hem niet voor mijn aangezien onze libido best hoog is dus na 4 a 5 maanden ben ik toch weer terug gegaan op de prikpil alleen zit in midden in mijn stopweek en ben ik toch ongesteld geworden 😂 Laat je niet gek maken door alle reviews je kunt het altijd 1 prik (3maanden) uitproberen

23-06-2021 | Vrouw | 29
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Direct na eerst prik niet meer ongesteld. Geen doorbraakbloedingen. Echter wel last van bijwerkingen. Toename van vaginale afscheiding, haaruitval, stemmingswisselingen. Na 4 prikken mee gestopt. In maart 2021 laatste prik gehad nog niet ongesteld geworden en nog steeds last van de bijwerkingen.

12-05-2021 | Vrouw | 18
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
ik heb de prikpil ongeveer 4 keer gehad, na de eerste keer merkte ik al dat mijn menstruatie langer werd. Hoopvol ben ik doorgegaan met de prikpil, ik had namelijk gelezen dat het enige tijd kon duren voordat je verschil zou merken. Na de tweede prik ben ik 6 maanden lang ongesteld geweest, ik heb dit aangegeven bij de dokter en ik kreeg pillen om het te stoppen. Met nog m[lees meer...]aar een klein beetje hoop heb ik de 4e prik laten zetten, ik had voor mezelf besloten dat ik zou stoppen als het die keer niet zou werken. En dat is ook gebeurd, op dit moment ben ik alweer 2 maanden ongesteld en heb ik met de dokter besloten dat ik ga stoppen. Naast het lange menstrueren heb ik ook last van continu een opgezette buik, dit heeft mij mede doen beslissen om met de prikpil te stoppen.

09-05-2021 | Vrouw | 29
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Op mijn 14e begonnen met de prikpil, wat een droom om niet meer ongesteld worden. Na de 2e prik ben ik 15 jaar lang niet meer ongesteld geweest. Heb heerlijk genoten van seks zonder condoom. Maar nooit bij de bijwerkingen stil gestaan. Vandaag erachter gekomen wat voor bijwerkingen er zijn. Nu snap ik eindelijk waarom ik altijd zo ontzettend onzeker ben, vaak zenuwachtig e[lees meer...]n onrustig ben, ontzettend acne heb en vettig haar. Chagrijnig en ook een hele tijd depressief geweest. Dat waren dus waarschijnlijk de bijwerkingen. Ik ga nu stoppen met de prikpil en ben erg benieuwd hoe ik me over een paar maanden voel, ik laat het jullie weten.

25-03-2021 | Vrouw | 20
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Op mijn 15e begonnen met deze vorm van anticonceptie, ik ben destijd van de pil overgestapt naar de prikpil omdat ik een vriendje kreeg en de pil niet goed slikte dus om zwangerschap te voorkomen, na 2 jaar gebruik was ik 18 kilo zwaarder, altijd chagerijnig, libido als sneeuw voor de zon verdwenen dus mijn relatie werdt en ook niet echt beter op en als laatste hormonale A[lees meer...]CNE!! Toen 6 maanden gestopt en viel direct af acne verdween en libido was terug. Toen weer 2 jaar gebruikt en weer dezelfde bijwerkingen dit was voor mij de reden om een koperspiraal te nemen, helaas een baarmoederontsteking tot 2 keer toe, als niks bij je past is het heel erg moeilijk maar om de acne te behandelen via het ziekenhuis moest ik weer verplicht voor de 3e keer aan de prikpil en raad is zelfde bijwerkingen weer... nu krijg ik de yasmin pil. Mijn dermatoloog spreekt schande over de prikpil en heel mijn hormoonhuishouding is totaal overstuur dus ook maar terug naar de gynaecoloog. Ik raad de prikpil dus zeker niet aan enigste fijne eraan is dat ik na mijn baarmoederontsteking een extreem pijnlijke menstruatie heb en dus door de prikpil niet meer ongesteld wordt maar dat weegt niet op tegen het negatieve effect.

23-03-2021 | Vrouw | 24
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
In juli 2020 mijn laatste prikpil gehad. Ik was de bijwerkingen zat, relatie lijdt er enorm onder en ik ben er écht-niet leuker op geworden. In oktober 2020 is mijn menstruatie op gang gekomen, maar tot de dag van vandaag (23 maart 2021) 2 keer een stop gehad van 2/3 dagen. Dus inmiddels bijna 5 (!) maand aan het menstrueren. Kortom: wat een troep!

22-03-2021 | Vrouw | 24
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik ben gestart met de Depo Provera op advies van mijn arts. Helaas zeer ernstige bijwerkingen, zoals ernstige depressieve klachten, suicidale gedachten, verergering van buikpijnklachten, libido wat verdwenen is en extreme hoofdpijn. Mijn menstruatie is na het stoppen ook nog steeds niet teruggekomen. Voor mij nooit meer.

02-02-2021 | Vrouw | 29
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
WAT een drama dit medicijn. Sinds ik het neem ben ik zonder reden diep ongelukkig, wil alleen maar huilen. Kan helemaal niks hebben, paniekaanvallen. Ik ben mijzelf er behoorlijk bewust van dat ik een heel erg fijn leven heb, maar sinds ik deze pil gebruik zie ik het niet meer. 4 jaar eerder heb ik deze prikpil ook kort gebruikt en ben ik na 2 prikken plots in burn out ger[lees meer...]aakt. Valt nu veel op zn plek. Als je deze prikpil neemt probeer dan ècht geregeld stil te staan bij wat het doet met je "mentale gesteldheid" want man dit gun je niemand.

29-12-2020 | Vrouw | 19
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik heb de prikpil 2x gehad maar ik kreeg allemaal bijwerkingen. Mijn hormonen raakten helemaal uit balans. Ik was eerst aan de pil maar daar kon ik niet tegen dus ben ik overgegaan naar de prikpil, wat dus ook niks voor mij is en mijn enige optie is een spiraal dus volgende week woensdag wordt mijn spiraal gezet. 😣Zin in. Ik kreeg last van haaruitval en ik kreeg veel p[lees meer...]ukkels. Ik kreeg vaginaal ook veel klachten. Ik kon geen seks meer hebben omdat het zoveel pijn deed. Ik zou voor mijn 3e prik heen maar heb overlegt met de dokter en die stelde voor om te stoppen. Ik ben nu 2 weken gestopt en merk gelijk verschil. Ik heb minder haaruitval en geen last meer daar beneden.

11-12-2020 | Vrouw | 41
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Geen tweede prikpil voor mij. Helaas merkte ik al snel dat ik enorm veel vocht ging vasthouden, ik word iedere ochtend wakker met dikke handen en voeten en een opgeblazen gezicht. Daarna begint het zweten.... het trekt gedurende de dag weg maar de volgende ochtend is het weer hetzelfde. Ik zit nu in de tweede maand. Voordeel is wel dat ik geen bloedverlies meer heb geha[lees meer...]d.

24-09-2020 | Vrouw | 31
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
begin 2020 begonnen met prikpil als anticonceptie. heel prettig dat ik vanaf dat moment niet meer ongesteld ben geworden op ,1 x een periode van 2 weken minimaal bloedverlies, na. Wel veel hoofdpijn, last van acne en gewichtstoename (1kg per maand) wil ik hier mee doorgaan? ik zit erg in dubio.

14-09-2020 | Vrouw | 17
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Mijn dochter kreeg deze prikpil en menstrueerde na 1 maand. Tijdens haar menstruatie kreeg ze allerlei klachten. Misselijkheid, hoofdpijn en erge steken in haar buik. Ook voelde ze zich heel ongelukkig de hele dag door. Na 1 maand struggelen door deze bijwerkingen kwam ze op een avond in tranen naar mij toe en vertelde ze al deze dingen en dacht zij gelijk ook dat het door[lees meer...] deze prikpil kwam. Elke nacht huilt ze zich in slaap en niets helpt tegen deze gevoelens die ze krijgt. Ik heb contact gehad met mijn huisarts en voor haar is het beter om hier niet mee door te gaan.

18-08-2020 | Vrouw | 31
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik heb 1x de prikpil laten zetten na mijn zwangerschap ik had voor de prikpil gekozen omdat ik de gewone pil altijd vergat in te nemen. ik heb ze uiteindelijk geen 2de keer meer laten zetten! ik heb nog steeds 4 maanden na ik ze heb laten zetten last van bijwerkingen. hoofdpijn, humeurig, buikpijn, geen zin meer in sex, etc... normaal moest ik terug een prik laten zetten o[lees meer...]p 13juli ik heb dit niet gedaan we zijn inmiddels 18augustus en ik heb nog steeds mijn maandstonden niet terug... van 1x de prikpil te laten zetten! bovendien ben ik abnormaal veel bijgekomen en nee ik ben niet zwanger ik heb al een test gedaan het komt allemaal puur van die pil! voor mij een dikke nono

25-07-2020 | Vrouw | 19
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Voor mij nooit meer! Vorig jaar met de prikpil begonnen. Opeens was ik heel onzeker en kreeg van alle bijwerkingen. Ik voelde me niets meer vrouwelijk en in mijn relatie ging het ook niet goed omdat ik een totaal ander mens ben geworden. Ik was vroeger altijd vrolijk en opeens leek ik wel depressief en had verschillende angsten gecreeerd. Ik heb er een hele tijd over gedaa[lees meer...]n om dit met de prikpil te linken. Ik ben zelfs naar verschillende therapeuten geweest omdat ik dacht dat er opeens iets mis met me was. Vorige week donderdag mijn prikpil laten zetten. ‘s Avonds te weten gekomen dat de reden waarom ik mij al lang zo slecht voel door de prikpil komt. Enorm veel spijt dat ik ze recent nog heb laten zetten. Vanaf nu stop ik ermee. Ook was ik continue misselijk en had vaak hoofdpijn. Libido was ook weg. Ik ben blij voor de mensen waarbij het wel werkt maar ik neem het nooit meer! Nu afwachten tot ik me weer ‘mezelf’ voel zoals vroeger.

08-07-2020 | Vrouw | 28
medroxyprogesteron parenteraal (160mg/ml)
Na een jaar zonder anticonceptie voor depo provera gekozen, 6kg bij op 4 maanden, vocht vasthouden, al 4 maand constant bloedingen, opgeblazen, misselijk... MAAR... Ik ben inderdaad niet zwanger. Geen aanrader als je lichaam slecht reageert op progesteron. Heel zware en ingrijpende anticonceptie. Wel gemakkelijk in gebruik. Maar ik zou het nooit meer gebruiken.

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum