Ervaringen met Evra (pleister)

ethinylestradiol/norelgestromin

brandblaar acne allergische reactie

29-02-2024 | Vrouw | 38

acne Brandblaar allergische reactie

Nu na 5 weken gebruik van de pleister helemaal klaar met de allergische reacties. En vooral de pijnlijke rode brandblaren die achter blijven na het verwijderen van de pleister. Naast deze bijwerkingen ook enorm pijnlijke borsten en een voort durende hevige menstruatie. Buiten dit als je geen last hebt van bijwerking lijkt mij dit een top anticonceptie omdat het een week bl[lees meer...]ijft zitten de pleister en je niet hoeft na te denken een pil in te nemen. Helaas is het voor mij een no go door de bijwerkingen die ik eigenlijk bij niemand lees.

12-09-2023 | Vrouw | 20
Menstruatiepijn
Over het algemeen ben ik zeer tevreden, enkel mijn somberheid met momenten is erger dan het voorheen was. Ik ben zeer gevoelig voor acne, maar heb het niet meer sinds im Evra gebruik. Ik begon ook omdat ik met zeer erge menstruatiepijn zat (wandelen lukte soms niet dan), dit is vermindert.

13-07-2023 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Alleen maar klachten. Gigantisch veel migraine, toename clusterhoofdpijnen, constant pissig en moe, wazig zien.. dit nooit meer

28-11-2022 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Na jaren aan de "normale" pil en veel bijwerkingen daarvan, omdat ik erg gevoelig ben voor hormonen de pleister een kans gegeven. En wat een uitkomst! Na 6 jaar gebruik kan ik wel zeggen dat dit de beste optie is als je zo weinig mogelijk hormonen wilt binnenkrijgen maar wel een een anticonceptie wilt.

19-07-2022 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/norelgestromin (03,00)
Ik heb precies ook dese klachten helaas ga ik er echt mee stoppen nu heb het 2 jaar gebruikt sinds hij is verandert allemaal vervelende klachten

17-07-2022 | Vrouw | 42
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik gebruik deze pleister al jaren maar sinds deze is veranderd van fabrikant (van jansen naar gedeon richter) ervaar ik alleen maar klachten als opeens allemaal puistjes in gezicht en op rug, neerslachtiger en depressieve moodswings. Normaal nooit last gehad van de pleister. Nu na overname opeens klachten. Waarschijnlijk toch andere grondstoffen ondanks zelfde hormonen sam[lees meer...]enstelling. Ben benieuwd of meer mensen verandering ervaren?

22-06-2022 | Vrouw | 35
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Fijn in gebruik, alleen jammer dat je in de zomer geen pleister op je arm kan plakken omdat de pleister zo groot en licht van kleur is. Normaal plak ik de ene week een pleister op mijn linker arm, andere week rechter arm. Ivm warm weer en zomerkleding dragen plak ik het op mijn rug. Inmiddels een maand, en heb opeens last van acne op mijn rug

03-06-2022 | Vrouw | 22
Menstruatiepijn
Heb het jaren lang gebruikt in de hoop mijn menstruatie klachten te verminderen. De eerste 4 maanden had ik steeds doorbraakbloedingen, dus was ik eigenlijk nóg langer ongesteld dan normaal. Super vervelend, want ik had zo veel bloedverlies dat ik bijna elke dag een nieuwe broek aan moest omdat ik steeds doorlekte. Maar na de 4e maand werden de doorbraakbloedingen minder t[lees meer...]ot ze op een gegeven moment wel stopten. Ze geven aan dat als je de pleister te lang door plakt, dat je dan doorbraakbloedingen kan krijgen, maar ik nam bijna altijd een stopweek om dat te voorkomen. Helaas verloor ik toch regelmatig redelijk wat bloed tussendoor. De pleister gebruiken is wel echt makkelijk. Ik heb gemerkt dat de fijnste plek mijn billen of armen zijn. Op de schouderbladen zou ik afraden, omdat daar makkelijk een bh-bandje aan blijft haken en dan trek je ‘m los. Op je billen verschuift de pleister wel een beetje, dus dan zie je zo’n grote vieze donkergrijze rand. Maar hij bleef bij mij meestal super goed zitten, hij raakt echt niet zomaar los. Ook een nadeel, want het voelt als een wax-sessie als je hem van je armen trekt. Gaf trouwens ook altijd bultjes en een geïrriteerde huid op de plek waar de pleister zat. Ik wisselde dus altijd linker arm en rechter arm (of bil) af. Uiteindelijk heeft de pleister wel goed gewerkt om de hoeveelheid bloed te verminderen, maar voor mijn heftige pijnen helpt nog steeds niks. Uiteindelijk ben ik er mee gestopt omdat mijn sombere stemming nog slechter werd door de pleister. Ik was al lang depressief en de pleister maakte de stemming duidelijk slechter. Ik vond de pleister lang de moeite waard, maar toch gestopt. Een paar maanden wilde ik het toch weer proberen omdat ik mijn menstruatie wilde kunnen plannen. Ik wist altijd precies op welke dag ik ongesteld zou worden in de stopweek. Ik nam de pleister er op een woensdag af, en dan wist ik dat ik zaterdag ongesteld zou worden. Super handig! Ik kan niet zeggen of de pleister goed beschermt tegen zwangerschap, want ik gebruikte toch nog een condoom voor de zekerheid.

28-05-2022 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Zelf gebruik ik de EVRA pleister al iets meer dan 2 jaar. Qua gebruik erg fijn. Elke week een nieuwe pleister. Heb voorheen een spiraal gehad en was aan de pil, maar deze middelen waren niet voor mij weggelegd ivm extreme moodswings vandaar dat ik iets anders wilde proberen. Wat betreft bijwerkingen heb ik af en toe last van gespannen borsten. Ook merk ik dat qua hormonen [lees meer...]het mijn emoties versterkt. Het maakt mij extra blij, extra verdrietig, extra angstig etc. Maar minder last van moodswings tov andere anticonceptie. In tegenstelling tot andere gebruikers heb ik een erg hoog libido gekregen. (Voorheen ook een hoog libido). Vooral voor vrouwen met mentale problemen zou ik goed nadenken en kijken welk anticonceptiemiddelen bij je past.

24-05-2022 | Man | 36
Acne/puistjes
Ik kreeg puisjes nu dat ze de EVRA pleister hadden veranderd. Ik heb alles geprobeerd maar helaas blijft het erger worden.

05-04-2022 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
In het begin last van lichte misselijkheid en pijnlijke borsten. Dit ging over na ongeveer twee maanden, en was acceptabel. De pleister plakt goed, het gebeurt wel eens dat het eraf komt maar dat voel je, gewoon een nieuwe plakken. Dit is in een jaar een keer of 4 gebeurd. Helaas geeft het toch wat jeuk/irritatie daar waar hij geplakt zit en het laat rode plekken achter. [lees meer...] Afwisselen van de plek waar je het plakt is dan wel belangrijk. Toch vind ik de voordelen het zwaarste wegen, want je hoeft niet elke dag eraan te denken. Je kunt ermee stoppen wanneer je wilt en het zit gewoon opgeplakt, geen dokter die het moet toedienen. Ook kun je je menstruatie regelen. Als je onverhoopt ziek bent, dan werkt hij alsnog.

12-01-2022 | Vrouw | 29
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik lees veel negatieve reacties, maar ik ben eigenlijk blij met de pleister. Ik heb een disbalans in mijn hormonen, deze pleister zorgt voor balans. Ik slaap beter, ik voel me echt goed, ik ben blij, dat komt voornamelijk door het progestageen hormoon. Dit noemen ze ook wel het zen-hormoon. Mijn vochtafdrijving is echt veel beter dan voorheen, ik houd minder vocht vast du[lees meer...]s. Aan het begin gespannen borsten, maar dat neemt nu langzaam af. Ik plak de pleister net iets boven op mijn bil, dus niemand ziet de pleister.

07-11-2021 | Vrouw | 30
Jeuk
Vreselijk jeuk na het aanbrengen van de pleisters. verder laat dit ook littekens achter en kleine wondjes als je eraan zit te krabben

16-06-2021 | Vrouw | 20
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik stapte van de gewone combinatiepil over op de Evra-pleister, omdat ik regelmatig vergat om de pil op hetzelfde tijdstip in te nemen. De pleister heeft dezelfde bijwerkingen als de combinatiepil. Er zijn bepaalde plekken waar je de pleister niet mag plakken, zoals je borsten bijvoorbeeld. Dit deed ik dus ook niet. Ik plakte 'm meestal op mijn arm of buik. De pleister lie[lees meer...]t daar na het verwijderen echter een heel rode geïrriteerde plek achter. Het duurde wel drie weken voor dit helemaal verdwenen was. Na een paar maanden gebruik had ik dus allemaal van die geïrriteerde plekken op mijn huid. Bovendien jeukte het heel erg op de plek waar de pleister zat. Dat vond ik een groot nadeel, dus ben ik weer terug gegaan naar de pil. Als je huid niet zo reageert als die van mij, is het denk ik een heel fijn alternatief voor de pil.

02-04-2021 | Vrouw | 27
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb nu mijn 1e stopweek van de pleister en ik bloed nu al 3 weken heel heftig de dokter zegt na 2 maanden proberen word het al minder want het lichaam moet wennen. Ik heb best wel last van de bijwerkingen bvb gevoelige borsten en vaak hoofdpijn en misselijk in de ochtend.. Kort gezegt je bent schijnzwanger 😂 verschrikkelijk maarja nog maar even doorzetten

14-03-2021 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/norelgestromin (600ug/6mg)
Ik heb nu 1,5 maand de pleister en ik vind het verschrikkelijk. Mijn borsten zijn helemaal opgezwollen en doen gigantisch veel pijn. Ik ben hiervoor ook langs de dokter geweest en die gaf aan dat dat wel weggaat na 2 maanden. Maar ik heb besloten om over te gaan naar een andere anticonceptie omdat de pijn gewoon te erg is.. Ook ben ik heel emotioneel en heb ik weinig to[lees meer...]t geen zin in sex.